Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 17893
God aften! Jeg har nettopp flyttet inn i et høl av en studenthybel. Og kjøleskapet her vil ikke lukke seg igjen. Det vil si, dersom man dytter litt hardt inntil vil det lukke seg, men det er da sannsynlig at det går opp av seg selv (med det resultat at vi hver morgen får en ny innsjø på kjøkkenet). Hva er egentlig mekanismen bak at den holder seg lukket? Er det magnetisme, eller lufttrykk som dannes av gummikanten rundt døren? (nei, jeg har ikke peiling på sånt.) Det har seg nemlig slik at gummirammen rundt er gammel og (litt) stiv. Dersom jeg går til anskaffelse av en ny slik, vil kjøleskapet lukke seg som normalt? Det er også en liten rift på fem cm i gummien. Si fra hvis dere trenger noe bilder for å vurdere

Jeg har tenkt litt på å kanskje innstallere en borrelåsløsning, dersom man går til anskaffelse av en litt god borrelås?
Sist endret av Chronic420; 21. august 2013 kl. 23:47.
Prøv med vaselin, matolje eller lignende på tetningslisten - spesielt på den siden som er hengslet.
Borrelås er heller ikke å forakte.
Sjekk strømforbruket på kassen. Hvis du skal bo der lenge så kan det tenkes at et pent brukt skap er lønnsomt.

Borrelås finner du på Clas Ohlson.

http://www.finn.no/finn/torget/


Mvh
Jim114
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
dersom man går til anskaffelse av en litt god borrelås?
Vis hele sitatet...
Funket ikke der vi leide hybel.

Gummirammen kostet nesten like masse som et nytt kjøleskap, så løsningen ble en sånn bagasjestropp fra Biltema til den svimlende sum av 34 kr.

Skapet brukte sikkert masse strøm med lekk pakning, but who cares når leien er inkl. strøm.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Prøv med vaselin, matolje eller lignende på tetningslisten - spesielt på den siden som er hengslet.
Borrelås er heller ikke å forakte.
Vis hele sitatet...
Prøvde å smøre på olje, det fungerte jo ikke? Og oljen trenger vel ikke inn i gummien heller? Men vi har brukt et lite stykke gaffateip som vi tar av og på hver gang vi åpner kjøleskapet, fungerer egentlig (såvidt) ganske greit. Men det blir nok en borrelåsløsning. Tenkte å teipe på (dobbeltsidig teip på borrelåsen) en borrelås slik at åpning/lukking blir litt smidigere.

Sitat av Wild Vis innlegg

Gummirammen kostet nesten like masse som et nytt kjøleskap, så løsningen ble en sånn bagasjestropp fra Biltema til den svimlende sum av 34 kr.
Vis hele sitatet...
Ser det er litt dyrt ja, men kanskje det finnes på eBay? Må bare finne ut hva det heter på engelsk.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Prøvde å smøre på olje, det fungerte jo ikke? Og oljen trenger vel ikke inn i gummien heller? Men vi har brukt et lite stykke gaffateip som vi tar av og på hver gang vi åpner kjøleskapet, fungerer egentlig (såvidt) ganske greit. Men det blir nok en borrelåsløsning. Tenkte å teipe på (dobbeltsidig teip på borrelåsen) en borrelås slik at åpning/lukking blir litt smidigere.



Ser det er litt dyrt ja, men kanskje det finnes på eBay? Må bare finne ut hva det heter på engelsk.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg..
34,- dyrt?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Unnskyld meg..
34,- dyrt?
Vis hele sitatet...
Tror han sikter til gummirammen.
Snakket med hybelverten om det? Er jo en mulighet for at han/hun ikke vet om det. Verdt et forsøk, uansett. Dette er jo faktisk hans/hennes ansvar. Så vidt jeg har forstått.
Måten kjøleskapet holder seg igjen på er ved at temperaturforskjellen lager vakuum. Dere kan prøve å tette listen slik at luft ikke slipper ut. Hvis den er såpass slitt og sprø at det ikke lar seg gjøre så bør dere enten skaffe ny list eller et annet skap. Et kjøleskap med lekkasje vil trekke varmluft fra utsiden inn og bruke veldig mye mere strøm. Dere kan sikkert kjenne luftstrømmen med fingrene hvis dere finner lekkasjen.
Sikker på at kjøleskapet står rett da? Du kan justere vinkelen til kjøleskapet og hvis den er feil vil jo døra som oftest ikke gå igjen.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Legevakten: Ny gummilist koster fra 500 og oppover i Norge hvertfall.

Vi leier umøblert, så er vel lite husverten har å tilby. Leier gjennom et $likt firma, slik at det er enda verre. Huseier nektet å bestille en papircontainer slik at jeg kan sortere søplet mitt.

Takk for svar, nerga! Det var dette jeg lurte på. Gummilisten er faktisk ikke sprø, men den har en skade på seg ref vedlagt bilde.



Når kjøleskapet er lukket (det er ikke alltid det åpner seg igjen, men en sjelden gang) ser det slik ut:



Men jeg merker ingen luftstrøm, og heller ikke at det er særlig kaldt rundt sprekken. Men dette er vel egentlig bare en limejobb?

Løsning har vært å bruke en borrelås slik at det ikke åpner seg igjen:



Burde vel se an muligheten for å lime igjen listen. Blir spennende å se når strømregningen kommer.
Sist endret av Chronic420; 11. september 2013 kl. 12:47.
Tørk av all olje med sprit, white spirit, eddik eller noe.
Risp flatene med sandpapir eller f.eks en laserskåret kniv
Lim med kontaktlim
http://www.clasohlson.com/se/Kontaktlim-Casco/24-112
Det er en bakenforliggende årsak til at listen løsnet.
Løsningen med Velcro er kjekk men du bør ha litt større kontaktflate for å gjøre den mere slitesterk.