Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1906
Søker subjektive meninger. Hadde tilgang til kvalitet-cannabis hvor THC og CBD innhold er valgt selv hjulpet deg med å slutte med [avhengighet av] farligere rusmidler?


Syns det er et interessant tema siden cannabis er et rusmiddel man ikke kan overdosere på og det kan gi en nokså kraftig og tilfredsstillende rus. Det gjør lite fysisk skade sammenlignet med andre rusmidler. Syns selv det burde være tilgjengelig for enhver misbruker av et farligere stoff..
Ja, de fleste rusmidler er nok til en viss grad på noen områder effektivt i å behandle rusavhengighet ovenfor andre rusmidler som kan være verre enten det er snakk om ren avhengighet eller f.eks. De fysiske skadevirkningene.

For eksempel tobakk er nok det farligste rusmiddelet vi er kjent med, når det kommer til skadeligheten rent fysisk iallefall. Og jeg opplever at når jeg ikke bruker noe annet så kan jeg ofte røyke 2 ganger i timen. Men når jeg tar smertestillende som Morfin eller Oxy så kan jeg fint gå hele 3 timer mellom hver røyk. Sånn sett så kan opioider være svært nyttig i å få redusert bruken av tobakk, spesielt mtp. Å redusere de fysiske skadevirkningene av tobakk.

Morfin, Oxy og Heroin er faktisk svært snill mot kroppen rent fysisk når det brukes i vanlige doser, også når man bruker det hver dag over flere 10år. Opioider er først og fremst farlig med tanke på overdosering og avhengighet. På de 2 punktene er det verstingen ved siden av Amfetamin.
Men det gjør ikke heroin til en god ide til å erstatte tobakk, iallefall ikke hos folk som meg selv - Altså vi med psykiske lidelser og stor avhengighetsproblematikk.

Lyrica er et annet rusmiddel/medikament som med støtte fra flere studier er vist effektivt i å behandle benzoavhengighet, men også avhengighet ovenfor opiater og opioider.

Så har man benzoer i forbindelse med avrusning fra alkohol og smertestillende.

Rusmidler som er effektivt ved avhengighet til andre rusmidler har en nærmest uendelig liste.
Sist endret av einsteindragon; 22. mai 2022 kl. 23:32.
Selv med de begrensede valgmulighetene svartemarkedet tilbyr i forhold til strain og type, så har cannabis hjulpet meg mye mot avhengighet til andre ting, da spesielt amfetamin og alkohol, til enn viss grad opiater selv om jeg aldri har vært ordentlig hekta. (kunne nok ha blitt det en del ganger dersom jeg ikke hadde cannabis). Har alltid vært avhengig av rus ikke EN type rusmiddel har bytta litt på perioder med en ting så en annen ting en stund osv men alltid røyka hasj i tillegg og hatt det som en slags minimum level istedenfor å gå helt edru, tror ikke det er noe annet enn hasj som jeg ville brukt på den måten. Har slutta på speed etter 3 år med ukentlig bruk f.eks og da var det absolutt deilig å ha hasj som en hjelp. Men det er jo en mulighet for at man går tom for både hasj og det andre stoffet og hvis man da bæder på bønne men får hukka det andre så er terskelen lavere for tilbakefall. Nå om dagen røyker jeg bare hver 14. dag pga urinprøver Så føler jeg har kommet meg greit ut av de fleste problemene med avhengighet.
Sist endret av Bluesky_; 23. mai 2022 kl. 20:57.
Lyrica er vist å være spesielt effektivt ved avrusning fra benzoer.. Men også med tanke på opiater og opioider.
Dette støttes av minst 5 forskjellige studier gjort de siste ca. 5 årene. Disse kan enkelt finnes ved å google "benzo withdrawals lyrica".
Disse fokuserer først og fremst på bruk av Lyrica i forbindelse med behandling av benzo avhengighet.

Synes personlig den norske staten er ganske altfor kresen når det kommer til å godkjenne indikasjoner diverse medisiner kan brukes for.

Flere studier det bare er å gafse i seg: https://www.google.com/search?q=lyri...hrome&ie=UTF-8
Sist endret av einsteindragon; 23. mai 2022 kl. 21:04.
Drakk hver helg + andre «unnskyldning» dager som lillelørdag etc.

Røyka første gang når jeg var 20, da i kombo med alkohol.

Sakte ble det bare røyking, solo og pølse med brød.

Nå er jeg ca 30, røyker 3-4 ganger i året, og har ikke drukket alkohol på nesten 2 år.
Og bare for å nevne det, sist jeg drakk var i et bryllupp, og var den eneste gangen det året.


Så ja, for meg funket det, jeg har blitt mer reflektert, mer selvinnsikt, og har på en måte forstått hvor ekstrem alkohol rus/konsekvensene av alkohol egentlig er.
Anonym bruker
"Full Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol og tobakk er rene gifter sammenlignet med fordamping eller oralt inntak av cannabis, jeg føler meg hvertfall mye bedre ang. spesielt søvn og humør og generell helse på sistnevnte. Så lei av å drikke litervis med gammeldags desinfisert gjærvann fylt med kalorier i sosiale sammenhenger og fulle folk. Men hvis jeg ikke har cannabis blir det alkohol uansett.
En psykiater sa at Cannabis er veldig lovende for Opiatavhengige. Virker også som de som har Cannabis som sin favoritt ofte unngår avhengighet til andre droger siden de som regel alltid har weeden å falle tilbake på.
Var super stoner til jeg prøvde speed, etter det blir det bare noi når jeg røyker, får en slags sterk følelse av at noe er galt. Samt at jeg blir sykt selvkritisk. Unntaket er hvis jeg er i utlandet og kjøper en ren indica strain.
Fuck Mr. Plod!
Mulig det kan det ja, men for meg? Neppe

Jeg er så dypt i denne cannabis avhengigheten at jeg får til tider bakoversveis fordi jeg ikke viste at det kunne gå så til helvete.
Rip 8-4-23
Tja vis det var prima kvalitet og prisen var lav ,og tilgangen er der 247 selfølgelig... Vile selv valgt noe med høyt cbd innhold så man slepper fks piller for angst og smerter.på kvelden en ren indica strain som vil funke som ei sovepille. Jupp helt klart ville jeg aldri rørt noe annet igjen vis tilgangen og pris var der samt helt lov. Det og fks kunne ha et par 4 planter til eget bruk vile vært ypperlig!
Sist endret av Sæd; 24. mai 2022 kl. 11:21.
Såklart, i Hawaii ble det vurdert å bruke medisinsk cannabis mot opiat avhengighet.

Søkte på det nylig igjen, og det ble nedstemt i 2018, finner ikke noe spesielt mer i farten av søkemotoren atm, bare greit å få notert på denne tråden, greit å vite!

Og personlig så har det hjulpet meg mye å motstå suget for tyngre substanser.
Sist endret av yomomma; 25. mai 2022 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter med syklig svette etter 8 timer uten hasj så jeg vet ikke jeg.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg sliter med syklig svette etter 8 timer uten hasj så jeg vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg svetter sykt etter 10 min hvis jeg løper hjem etter jobb.

Svette er noen fæle greier
Sitat av Overgrow Vis innlegg
Drakk hver helg + andre «unnskyldning» dager som lillelørdag etc.

Røyka første gang når jeg var 20, da i kombo med alkohol.

Sakte ble det bare røyking, solo og pølse med brød.

Nå er jeg ca 30, røyker 3-4 ganger i året, og har ikke drukket alkohol på nesten 2 år.
Og bare for å nevne det, sist jeg drakk var i et bryllupp, og var den eneste gangen det året.


Så ja, for meg funket det, jeg har blitt mer reflektert, mer selvinnsikt, og har på en måte forstått hvor ekstrem alkohol rus/konsekvensene av alkohol egentlig er.
Vis hele sitatet...

Alle går jo gjennom den prosessen der, med eller uten cannabis. Det handler om å bli voksen. Misforstå meg rett; jeg har ingenting i mot cannabis. Men at det gjør en mer reflektert tviler jeg på.
Anonym bruker
"Avhengig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis har for mange vist seg å være effektiv mot avhengighet, noe stadig mer forskning bekrefter.
Vet om et par stk som var full-blown alkoholikere og som har klart å kutte ned på alkoholen, eller til og med kutte den helt ut, ganske raskt etter å først ha prøvd cannabis.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Alle går jo gjennom den prosessen der, med eller uten cannabis. Det handler om å bli voksen. Misforstå meg rett; jeg har ingenting i mot cannabis. Men at det gjør en mer reflektert tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Var absolutt cannabisen som fikk meg til å slutte å drikke.

For imens de andre drakk, tok jeg en jonas, og når jeg så hvordan andre (og jeg) kunne oppføre seg i fylla skjønte jeg hvor farlig den gifta var.

Jeg gikk fra å drikke 3-5 ganger i uka til å nå drikke maks en gang i året, og da gir jeg meg TIDLIG på kvelden også.

Jeg nyter en cannabis rus noen få ganger i året, maks en gang i kvartalet, gjerne en fin sommerkveld på altanen eller med en god film på vinteren.

Voksen? Jeg vet ikke, er nordlenning, på bygda, drikkekulturen her har ingen øvre aldersgrense for å si det sånn, her er det fortsatt normalt å lage brennvin i kjelleren.

Jeg er iallefall glad jeg har funnet en rus med mindre bi-effekter for meg, en mer behagelig rus, hvor man fortsatt har evnen til kritisk tankegang, noe som er helt borte (for meg) når jeg drakk.
For meg var cannabis det absolutt viktigste når jeg rusa meg jevnlig, det ble prioritert før speed, benzo, opiater ja alt. Kunne fint gå uten hardere stoffer i ukesvis men når det var tomt for hasj kom panikken med en gang, sånn sett har det vært bra for meg men nå orker jeg ikke røyken heller lengre, nettopp fordi det blir en alt for store vane for meg. Men uansett har den nok spart meg for mye annet dritt oppigjennom!