Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3244
Hei,
har ikke funnet svar i tidligere tråder, så oppretter ny tråd.
mistet førerkortet grunnet feil fart på feil sted til feil tid (laserkontroll).

Ble stoppet én gang uten førerkort etter dette, og fikk bot, men ikke utsettelse (Tilfeldig sjekk, ingen trafikkregler brutt).

Ble stoppet på nytt i tilfeldig kontroll 5 måneder senere, og ble mistenkt for kjøring i ruspåvirket tilstand uten førerkort. Politikvinnen forstod ikke at pupiller er større når det er mørkt, og blodprøvene har nå bekreftet at det ikke var kjøring i ruspåvirket tilstand. Derimot kjørte jeg uten gyldig førerkort.

Vet dere om jeg kan få bot uten utsettelse en gang til, eller om dette er høyst uvanlig? Har noen her erfaringer de kan dele?
Vet dere om politijuristen er "lovpålagt" å gi utsettelse, eller om de kan la vær?

(Søker kun seriøse svar fra personer med lignende erfaringer enten selv eller gjennom bekjente - ikke moralprekener).
Blir nok ny utsettelse. Og det er veldig merkelig at du ikke fikk utsettelse gang nr 2 du ble tatt. Jo flere ganger du blir tatt jo lenger pleier sperrefrist og bli. Er rimelig sikker på at du fikk utsettelse gang nr 2. bare at du ikke har fått det med deg
Psykedelisk bakverk
Selv blitt stoppet uten førerkort to ganger - aldri fått utsettelse
Trådstarter
1) Jeg fikk ikke utsettelse den første gangen. Gang nr 2 er nå, og er ikke avgjort. 2) Hadde du da mistet det i forkant, eller aldri tatt førerkortet? Og var det nå siste årene, eller tidligere da det var mindre strengt?
Sitat av Baronski Vis innlegg
1) Jeg fikk ikke utsettelse den første gangen. Gang nr 2 er nå, og er ikke avgjort. 2) Hadde du da mistet det i forkant, eller aldri tatt førerkortet? Og var det nå siste årene, eller tidligere da det var mindre strengt?
Vis hele sitatet...
Samtlige jeg kjenner til som har vært i samme situasjon som du, har fått forlenget sperrefrist med 6 måneder. Såvidt jeg vet så er dette vanlig praksis i slike saker, så at du ikke fikk noen ting første gangen høres utrolig rart ut, du har nok hatt flaks der hvis det stemmer.

Sikker på at du ikke fikk noe første gang du ble tatt, du bare vet det ikke selv? Har hørt om dette også, folk som forsøker å melde seg opp til oppkjøring, men neida, der ligger det 6 måneders utsettelse i systemet..

EDIT: Enkelt sagt, Ja, det er høyst uvanlig og få bot uten sperrefrist i slike saker.
Sist endret av JohnnyNonsens; 12. april 2022 kl. 14:58.
Trådstarter
Okei. Jeg er helt sikker. Det skal stå eksplisitt i forelegget dersom det gis ytterligere utsettelse på førerkortet. Det stod ingenting om dette i forelegget jeg fikk etter første gang. "Flyvende vaffel" - Ble du stoppet etter å ha mistet lappen, eller før du i det hele tatt hadde tatt lappen?

Det står også på statens vegvesen at sperrefristen ikke er blitt lenger. Det er samme dato enda.
Sist endret av Baronski; 12. april 2022 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykedelisk bakverk
Mistet først lappen, for deretter å bli stoppet to ganger uten. Hva mener du med «når det var mindre strengt»? Har ikke skjedd noen lovendring på det område såvidt meg bekjent?
Veitrafikkloven § 24A

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted.
Vis hele sitatet...
Trodde også at kjøring uten førerkort automatisk førte til seks måneder utsettelse (i tillegg til tapsperioden man har fra før) men tolker dette som at det bare gjelder hvis man aldri har hatt førerkort?
Trådstarter
Vet bare at trafikkregler generelt er blitt skjerpet vesentlig de siste årene (høyere bøter, mer prikker o.l) og ser derfor for meg at det vil være mer relevant med lignende episoder siste 5 årene, enn episoder som skjedde for 10-20 år siden.
Forøvrig er jeg glad for innlegget ditt, det gir meg et lite håp om at det kan ordne seg!
Kan jeg spørre når det skjedde?
Psykedelisk bakverk
Rundt åtte år siden.
Bare prøv å søk om førerkort.

Jeg ble stoppet noen år siden uten førerkort som 16 åring.

8000kr bot. Stod ingenting om utsettelse

Neste år igjen som 17 åring. Denne gangen 10 000kr bot. Stod ingenting, men regnet med jeg fikk det automatisk.

Til min store forbauselse ble vandel godkjent og jeg tok lappen fort som fy fordi tenkte de kanskje hadde glemt det.

Hørte aldri mer.
Trådstarter
Ja, eller må hvertfall vente til sperrefristen på nettsiden deres går ut. Er det flere her med erfaringer?