Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6398
Hei, det er 16 år siden jeg var en infanterist i et mekanisert infanterikompani. Nærmere bestemt 2.bataljon på Skjold garnison i indre Troms. Jeg var en av maskingeværgjengen som ledet maskingeværet, mg3. Jeg hadde og den koselige oppgaven om å bære ammunisjonen, så det var ikke uvant med 35-40 kg sekk med 7,62 bånda opp til mg’en.
Jeg kom inn med en drittholdning og var en drittunge, og selv om livet ikke har akkurat gått på skinner siden så føler jeg at mitt år i kongens klær gjorde veldig mye for meg. Jeg vet hva det vil si å være sulten, kald og rett og slett ha det jævlig, men allikevel skal man prestere. Jeg lærte at vi kan og tåler så mye mer enn vi tror selv.

Kompaniet mitt skulle ta over for Telemark bataljon i Afghanistan etter året vårt. Jeg valgte å ikke bli med, litt pga det ville bli vanskelig å fortelle kjæreste jeg var glad i at jeg blir borte i 6mnd til i en krigssone. Men også at jeg rett og slett ikke trodde på oppdraget, og det kan se ut som jeg tenkte rett med tanke på HVs som skjer der nå.

Hvor tjenestegjorde dere og hvordan var deres opplevelse?
Jeg tjenestegjør i dette øyeblikk, og er på Ørland Flystasjon
Artileriet på Setermoen, rattleif i batteriko. Morsomt år bortsett fra ett vondt kne, droppet tilbud om internasjonal tjeneste, ble senere trukket tilbake uansett.

Det beste var nærstridsskyting med 155mm haubitser. Joystick og teleskop sikte.

Syntes tjenesten var helt greit, mye moro og rare ting, har som alle andre morsomme historier fra den tida som kommer frem i sene nattetiner med gutta.
Fikk ikke engang møtt opp til sesjon. Det har blitt strengere krav til syn,hørsel og førlighet. Hadde jeg fått muligheten ville jeg tatt det året og tatt mest mulig kurs,førerkort og utdanning der. Det er en veldig god mulighet for slikt i forsvaret(var ihvertfall det)
Ulven leir, hatet det som pesten men hadde jævlig godt av det..
Ubåt.

Kjempeopplevelse og ikke noe stress så lenge man ikke har klaustrofobi
BRAND ∞ STRONG
Barnehage.
14mnd, opplevdes som straff.
Kanskje fortjente jeg det.
HVUV (heimevernets utdanningssenter, Værnes), ca 2003. Et halvår med å leke soldat oppe i trøndelag. Det var gøy, men strengt tatt meningsløst.
Var på en av skjold korvettene som navigatør. Låg mye til havn og mye dødtid når vi ikkje var ute på tokt.

Egentlig helt grei opplevelse ellers, ingenting slår følelsen av å kjøre disse bråkebøttene i 50-60 knop ute til havs og inne i fjordene
Garden 2007, vanlig vaktsoldat i tillegg til AG3 i sibo, lastebil og mb sjåfør. Hadde ett veldig bra år.
Rusta leir i Bardufoss. Året 1999 - 2000. Tjenestegjorde i Transportkompaniet som Beltevogn sjåfør. Sitter igjen med masse gode minner, selv om det var utfordrende og vanskelig til tider.
GSV 90, helt greit. Kirkenes har jeg fremdeles ett "soft spot" for.
Var radaroperatør på Hauk klasse MTB for rundt tjue år siden. Det var et jævlig morsomt år med gøy tjeneste, fikk se omtrent hele kysten vår.
Lvl 5 Taskenspiller
Kystjegerkommandoen, i enhetens spede begynnelse.
Fikk testet ut mye fett utstyr, og øvd sammen med Royal Marines. SB90 er heftig, britenes båter er heftigere.
Den viktigste erfaringen var vissheten om at man tåler mye mer enn man tror.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
H.M Kongens Garde, vaktgardist.

God blanding med operative vaktjobber, feltøvelser og fri. Synes også det var stas med paradeoppdrag.
Stort pluss å være i hovedstaden. Godt kameratskap.

Fikk være med på NATO's store øvelse, Noble Ledger hvor vi var markører / terrorister for Europeiske spesialsoldater på en flyplass.
Her snakker vi full krig, med apache-helikopter, soldater som landet med chinook-helikopter for å ta oss.
Vi tok dem så hardt at kapteinen deres ble illsint på troppen sin og ga vår troppsjef masse ros

Det er mange som tror at garden handler om å stå foran slottet, men det er bare en liten brøkdel i det store året.

Anbefales!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Stormeskadronen i Panserbataljonen på Setermoen! Det beste var at jeg var 12,7mm skytter - bra trøkk i den!
Siviltjeneste her, for 30 år siden. Ga meg mulighet til å endelig flytte til Oslo, gå på konserter og treffe nye folk. Gratis bolig og litt matpenger hver 14. dag. Ble flink til å leve billig, så jeg kunne bruke mer på øl og tjall.
Hadde heldigvis en fastlege som spurte meg rett ut om jeg ville, noe jeg ikke ville så da slapp jeg