Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1701
Heisann
Ser det er mange her inne som har god peiling på data-komponenter.
Skjermkortet mitt er så utdatert at det kræsjer.

Vil ha bra nok skjermkort til å kunne drive spill som gta 5 osv.
Vil også ha 2 hdmi innganger eller evt 3.

Lurer også litt på om cpu'en min er god nok.
Vil gjerne ikke svi av mer enn 2 lapper på dette. (mest for pengene)
Håper det er mulig per dags dato.

Oppsett:

Hovedkort - ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
CPU - QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 955

RAM - Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Skjermkort - AMD Radeon HD 5700 Series
Harddisk - SSD Vertex
Nå var det på tide med ett nytt skjermkort ja! Det er få skjermkort som har mere enn en HDMI-utgang, men du kan bruke en adapter for å få HDMI gjennom display-port eller DVI-d/DVI-i. Det kan være du må ha en aktiv adapter.

For rundt to tusen får du et GTX 960 eller R9 280/280X. Du får se litt på benchmarks, men jeg tror 960 kommer ut foran når det kommer til ytelse, i hvertfall over R9 280. Velg en aftermarket-kjøleløsning for et stille kort.

Prosessoren din burde ikke være et problem, jeg tror den holder en stund til. Det er ikke poeng i å oppgradere nå, Skylake og Zen kommer jo snart (Ny serie fra Intel og AMD). Men du burde sjekke at du har rikitg/nok utganger på strømforsyningen din.
Trådstarter
Hehe, helt enig Fekillix
Glemte å si jeg har 1000w strømforsyning, så ingen problem med tilkoblinger.
Tror du jeg kjører gta 5 på full pupp med dette da?
Du kjører GTA V med god grafikk med valgene som er presentert her. High/medium vil jeg tippe, avhengig av hvor godt cpuen henger med. For full pupp må du nok opp en del på skjermkort og cpu. Nå er det dog ikke så ekstremt merkbare forskjeller mellom high og very high/ultra.
Sist endret av danielsk; 19. mai 2015 kl. 15:41.
Dersom du kjører windows 10 kan du få DirectX 12... noe som kan gi bedre ytelse i spill.

Så kan hende GTA V kan kjøre like bra på kort til 2000,- med DX12 som et kort til 3000 med DX11, men det er ikke sikkert :P Du får sjekke benchmarks som kommer etterhvert på DX12 med forskjellige skjermkort.

Why DirectX 12 is a game-changer for PC enthusiasts
Trådstarter
Okey, ting jeg ikke var klar over. Så Windows 10 har komt ut? Så litt på youtube og synst det lignet litt på 8.
Jeg hadde store problem med windows 8, ble litt mye banning så det er desverre uaktuelt

Jeg kommer nok til å holde meg til windows 7 men takk for svar hittil

Fekillix: hva legger du i en aftermarket-kjøleløsning?

Jeg har forresten mest lyst på ATI skjerkort siden jeg kjører AMD. Samme chipset merke, dermed mer kompitabilitet om jeg ikke tar feil?
Sist endret av fjellape; 19. mai 2015 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ATI fins ikke lenger, de lager skjermkort under AMD. Skal du kjøre høyere grafikkinstillinger hadde jeg valgt noe krassere enn et R9 280X. AMD kommer jo med en ny skjermkortserie snart, så du vil sikkert se nåverende modeller på salg om ikke så alt for lenge.

Kompitabilitet er nok ikke et problem, men du får kanskje mere ut av AMD sin programvare hvis du har prosessor og skjermkort fra de. Jeg hadde valgt det som gir best ytelse for pengene, og det kan godt være at det er AMD når deres skjermkort kommer på salg eller når deres nye serie kommer ut.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Windows 7 oppdateres uansett automatisk til W10 via Windows Update etterhvert om jeg ikke tar helt feil?
Uansett, for 2000kr, gå for nvidia geforce GTX 960. Det er det beste du får atm til 2000.
Vil/må du ha et AMD/ATI-kort anbefaler jeg å vente til den nye serien deres kommer ut (300-serie eller hva den heter). Da får du DX12 og de nyeste driverne!
Ved kjøp av 960 får du også Witcher 3 med gratis om jeg ikke tar feil synes det høres ut som en bra deal jeg, 960+TW3 til 2000!
Trådstarter
Jepp, da var GTX 960 bestillt. Googla litt og ble ganske overbevist om at dette er det beste for pengene.
290X er nå heller ingen dårlig kjøp for tiden http://cdon.no/elektronikk/asus/asus..._no_Video+Card
Eg har ett GTX970 og kjører nesten GTA5 på full pupp, det er litt framedrops av og til. Har nesten samme CPU som deg