Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8863
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hei

Nå er temperaturen, fuktigheten og været tilnærmet lik høsten under fleinsesongen. Er det ikke en mulighet for at soppen kan vokse på denne tiden når forholdene er tilnærmet lik høsten?
har aldrig hørt om flein på våren.. husk på at tælen ligger i jorda enda og da vokser ikke sopp..
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Det har vært plussgrader og regn de siste ukene nå. Tælen begynner i gå bort, ihvertfall etter veiene å dømme.
Bare en måte å finne ut det på!
ArbeidsledigProletar
Skjer ikke.

EDIT:

Kan utdype, soppen lever under bakken som mycel året rundt, sopplegemeet er "frukten", altså det går i sykluser samme som la oss si et epletre. Selv om det er lignende forhold på våren som på høsten ser du ikke modne epler på trerne! Det er fordi de trenger sommeren for ¨å samle energi og fulløre de prosessene det kreves for å produsere frukten. Frukten er en måte å spre frø på, på samme måte som soppen sprer sporer med sin frukt.
Sist endret av Batabusa; 30. mars 2012 kl. 20:07.
Fluesoppen derimot kan komme utpå vårparten. Ikke dermed sagt at man skal gi seg i kast med den sånn uten videre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I den nordvestlige delen av USA (Oregon og Washington State) skal
det visstnok være funnet små forekomster av spiss fleinsopp i mai.
Dette er etter det jeg forstår grunnet i det regionale klimaet, sopp
har generelt svært gode vekstvilkår i dette området.

I Norge vil jeg tro det er svært usannsynlig, men for all del, det
er jo lov å forsøke seg. Det kan jo hende det finnes små "lommer"
der frosten ikke får like godt tak, og at soppen derfor finner det
beleilig å skyte frukt utenfor høysesongen.

I fjor ble det jo i England funnet fleinsopp allerede sent i juni, det
ble også rapportert funn i Tyskland så sent som på julaften.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det fleinsopptid nå?
Så en gjeng tvilsomme som så ut til å lete etter noe på jordene her
Er vel ikke før i september (sopptember)?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Er vel ikke før i september (sopptember)?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Men tråden gikk ut på om soppen kunne - under spessielle forhold - spire før den tid
Så noen kompiser av herr Flein idag på en gressplen Dette var dog ikke fleinsopp, men sopper som vokser på samme habitat som den, og også mulige look-alikes hvis du er newbie på flein-identifisering. Men jeg tror nok det er litt tidlig for godsoppen vår.
Første frostnatt.Isåfall må du fryse hele kaken.
Kan ikke folk snart se aa laere seg at det frostnatt greiene er reinspikke BS
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Kan ikke folk snart se aa laere seg at det frostnatt greiene er reinspikke BS
Vis hele sitatet...
Word.

Spiss fleinsopp vokser i all hovedsak når dagtemperaturen er
mellom 10 og 15 celsius, og nattemperaturen er mellom 5 og
10 celsius. Grovt regnet. Frost er, som tidligere nevnt til det
kjedsommelige, et noenlunde godt tegn på at sesongen er på hell.

Selvsagt fins det unntak.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Der gikk hele håpet i dass.. Ingen psykidelike stoffer på meg i sommeren da.
Litt dumt spørsmål, men jeg spør uansett; Hva skjer med fleinsoppen etter september hvis ingen plukker den? Dør den og brytes ned i bakken, eller blir den stående til snøn tar knekken på den? Evt hvor lenge kan man forvente å finne fleinsopp?
Alkoholisert gamer
Sitat av 3RD Vis innlegg
Litt dumt spørsmål, men jeg spør uansett; Hva skjer med fleinsoppen etter september hvis ingen plukker den? Dør den og brytes ned i bakken, eller blir den stående til snøn tar knekken på den? Evt hvor lenge kan man forvente å finne fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Det som står igjen blir vell spist av dyr regner jeg med. Noe av det blir vell sikkert også brutt ned med tiden, men regner med at det meste blir spist opp, av intetanende og heldig dyr.
ArbeidsledigProletar
Sitat av 3RD Vis innlegg
Litt dumt spørsmål, men jeg spør uansett; Hva skjer med fleinsoppen etter september hvis ingen plukker den? Dør den og brytes ned i bakken, eller blir den stående til snøn tar knekken på den? Evt hvor lenge kan man forvente å finne fleinsopp?
Vis hele sitatet...
den blir vassen og går rett og slett i oppløsning.