Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1680
Hei,

Solgte for en tid tilbake laptopen jeg brukte til gaming og har siden det tatt en pause for å fokusere på "viktigere" ting (studier). Nå begynner det derimot å nærme seg semesterslutt og jeg er dermed på utkikk etter en ny laptop.

Jeg spiller ingen særdeles krevende spill. Det går for det meste i typen plattform, FIFA, Bioshock, Dark Souls o.l. og om jeg skulle velge å dytte inn GTA V eller The Witcher 3 er jeg heller ikke den mest kresne på grafikk. Jeg overlever fint å kjøre ting på medium.

Da dette skal være en alt-i-ett PC for min del (programmering/utvikling, litt grafisk design, filmer/serier og dual-boot med Linux) har jeg derimot et par andre krav:
- Forholdsvis lett, har ingen planer om å kjøpe en diger ROG fra ASUS
- SSD
- Stille når man ikke spiller
- Grei kjøling
- Grei lyd
- Greit batteri
- 15.6 tommer
- IKKE Multicom

Har sett litt frem og tilbake på nettet og akkurat nå ser jeg på to PCer, Y50-70 fra Lenovo med en 512GB SSD og G501JW fra ASUS.

Heller akkurat nå mot Lenovo da jeg har fått prøve en av de veldig kjapt og hørte hverken mye viftebråk eller opplevde mye varme (selv om jeg ikke fikk prøvd den lenge nok til å virkelig kjenne den. Når jeg tittet litt rundt på nettet så jeg at noen hadde problemer med modellen, men det gikk mest på nettverkskort (som ikke er det samme som sitter i denne) og skjerm (som ikke er i denne modellen).

Samtidig ser jeg ut ifra notebookcheck at ASUS har noe bedre kjøling (spesielt ved spilling), en skjerm som i utgangspunktet er noe bedre, veier mindre og har et batteri med noe høyere Wh, men når prisen er såpass mye høyere og man får bare med en 128 GB mSATA SSD føler jeg at det blir litt vel dyrt.

Spørsmålet da er om noen har erfaring med noen av disse, evt. har andre anbefalinger? Pris er selvsagt en vurdering, men legger ingen direkte begrensninger der.
Hei.
Ikke sikkert jeg kan gi deg et utdypende svar men har noen erfaring fra Asus ROG da jeg har en selv, dog en tidligere modell kjøpt ifjor, men oppgraderte til 16GB RAM og 512GB SSD(originalt 750GB SSHD som nå er i ODD).

Ble positivt overrasket, da den er helt stille når du ikke bruker GPU særlig(inkluderer PS), og kjølingen er god, men viftene kan ta litt av om man spiller lenge. Asus har også en ganske fin finish i metall, og skal du bytte komponenter er det enkelt å løsne hele dekselet under slik at du har direkte tilgang til alle komponentene.

Har ikke Lenovo selv, men min bror har en fra rundt samme tid som min Asus, som er ca samme PC spesifikasjons-messig, og eneste forskjellen jeg føler er at Asus'en kanskje har litt mere "premium feel" ved seg, mest sannsynlig pga metall finishen, men alt i alt er det lite forskjell ved første øyekast. Så det blir litt smak og behag tror jeg, men jeg er litt på Asus siden akkurat nå, og er veldig fornøyd med min. Det er kun en ting jeg ikke er 100% fornøyd med ved Asus'en, og det er BiOS, den er for låst og begrenset i mine øyne men det er kanskje dit vi er kommet idag med UEFI og annet tull.


Håper dette ga deg et lite innblikk i hvertfall.
Sitter på en Lenovo Y50-70 selv nå og jeg er strålende fornøyd. Eneste jeg ikke liker er trackpad'en, men jeg regner med du ikke kommer til å bruke den noe mye.

Viftebråk har jeg enda ikke hørt noe til i maskinen selv om jeg kjører opp krevende spill. Varme har jeg heller ikke merket noe til.
Latop'en er passe tynn. Ikke macbook air tynn, men tynnere enn de andre laptopene jeg har prøvd i samme klasse. Maskinen er veldig god, og jeg må si jeg annbefaler denne på det sterkeste.
Kakespiser
Trådstarter
@aphex: Ja, føler at selve designet på ASUS'en er litt bedre. Men samtidig så ser jeg på totalpakka og det at Lenovo leverer en 512GB SSD og koster 3K mindre gjør at jeg er ganske fristet der. Selv om jeg er meget imponert over kjølingen til ASUS.

@Nikon01: Herlig å høre. Alle trackpader er jo uansett mer eller mindre ubrukelige, om man ikke har en Mac, så akkurat det tar jeg ikke så tungt. Ser at det er noen som klager på skjermkvaliteten og det at tastaturet flex'er en god del, har du merket noe på det?

Om jeg går for Lenovo ser jeg at det kommer til å bli et herk med å fjerne alskens bloatware. Aller helst vil jeg bare fjerne alt og kjøre Windows 7 til vi får 10 klar, men etter hva jeg har klart å fiske fram er det visst litt problemer med kompatibilitet med driverne om du går ned til win7. Du skulle ikke tilfeldigvis ha gjort dette selv?
Skjermkvaliteten syns jeg er god. Jeg bruker den til jobb, spilling, litt programering og andre forskjellige ting, og jeg syns skjermen er helt fin.
Ikke merket noe feil med tastaturet. Noe a det beste tastaturet jeg har brukt på en bærbar. Bare husk å deaktivere trackpad'en, for du kommer borti den EKSTREMT mye hvis du skal skrive en del.

Har selv formatert maskinen og installert Win 7 på maskinen og det er fullt kompatible Win 7 drivere til maskinen. Venter selv på Win 10 for å teste det på maskinen her.

Så jeg annbefaler å kjøpe den hvis du vil ha en maskin som er Tynn, utrolig lite støy, ikke kjenner noe varme fra maskinen og at den er ganske kraftig til bærbar å være.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Hadde nok gått for denne:
http://www.multicom.no/multicom-kuns...0042/p10631105
Billigere, samme ytelse og større SSD. Og rimelig tynn i tillegg Den fikk forresten terningkast 6 i HjemmePC mai 2015, men man må nesten kjøpe bladet for å lese testen... Men men. Hadde kjøpt den der hvis jeg skulle hatt.
Kakespiser
Trådstarter
Sitat av Switched Vis innlegg
Hadde nok gått for denne:
http://www.multicom.no/multicom-kuns...0042/p10631105
Billigere, samme ytelse og større SSD. Og rimelig tynn i tillegg Den fikk forresten terningkast 6 i HjemmePC mai 2015, men man må nesten kjøpe bladet for å lese testen... Men men. Hadde kjøpt den der hvis jeg skulle hatt.
Vis hele sitatet...
Har bare halve VRAMen (noe som bare betyr noe i noen tilfeller vel og merke), halve størrelsen på SSDen (og har ingen behov for en disk nr. 2 med en SSD på 512 GB) og jeg har ingen god erfaring med PCer fra Multicom. Den forrige jeg hadde kunne finne på å bråke som et uvær mens jeg surfet på nettet og kundesupporten var heller fraværende og veldig varierende. Brukte bl.a. to mnd. på å sende meg en ny SSD da den medfølgende hadde en defekt.

Så nei, jeg har absolutt ikke lyst på Multicom.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Greit det, du som skal kjøpe ser ut som lenovoen er det beste alternativet for deg.
Kakespiser
Trådstarter
Sitat av Switched Vis innlegg
Greit det, du som skal kjøpe ser ut som lenovoen er det beste alternativet for deg.
Vis hele sitatet...
Setter pris på alle forslag jeg, er bare litt vel fed up med Multicom akkurat nå.

At Lenovo har lagt inn sperre for å kjøre CPU turbo og GPU samtidig er selvsagt irriterende (tydelig at de ikke har vært utrolig nøye på kjølingen så de måtte gjøre dette), men er ikke ofte du behøver mer enn 2.6 GHz ved spilling uansett og om man skulle det er det mulig å jobbe seg rundt.
Har hørt at skjermen på Lenovo 50-70 er helt elendig og mange bytter den ut. Ville undersøkt det nærmere om jeg var deg.
Kakespiser
Trådstarter
Sitat av disneyman Vis innlegg
Har hørt at skjermen på Lenovo 50-70 er helt elendig og mange bytter den ut. Ville undersøkt det nærmere om jeg var deg.
Vis hele sitatet...
Ja, spesielt fjorårets modell hadde problemer med skjermen. Den her har heldigvis fått oppdatert sin til en IPS-skjerm som visstnok både har bedre kvalitet og mye større synsvinkel.

Og heldigvis har man også muligheten til å sende den tilbake om man ikke er for fornøyd.