Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1840
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Hei.
Jeg har gått 2 år på en privatskole nå, jeg har tenkt mye på om jeg orker å gå 3 året, pga de har spart opp alt av tunge fag til det året, og det blir veldig mye fag timer og mindre praksis. Jeg går medier og kommunikasjon på en skole kalt "Noroff Mediegymnas". Hvis jeg går 3.året får jeg studiekompetanse.

Jeg vet ikke om jeg orker så mye fag, jeg tror ikke jeg kommer til å få med meg så mye, det blir liksom litt for mye i og med at jeg noen ganger sliter med å konse også.

Så det jeg lurer på nå midt i sommerferien, er om jeg kunne fått lærlingplass ved noe sted? Jeg har absolutt ikke lyst til å 3 året, men jeg vil kunne ha jobb når jeg blir 18. Altså om et halvt år til(semester bytte)

Lurer på om noen vet om hvor jeg kan se etter lærling plass eller lignende? Tar godt imot tips også

Jeg liker alt som har med Data/Pc, elektroniske ting, som å sette sammen ting, f.eks. et lyd firma som setter opp lyd osv?

Er åpen for andre alternativer, vil jo helst ha en litt god betalt jobb, eller en jobb der jeg kan bli promotert og få en bedre lønn - Uten å ha studiekompetanse.
Jeg føler at Studiekompetanse/3.året kun fører til enda flere skole år.

Takker for svar!
Elkjøp ol. ser alltid etter dyktige pc teknikere og folk som har peiling på produktene de selger. Har du snakketøyet iorden vil du også kunne klatre fort i dette systemet. Du vil ikke har verdens beste lønn til å begynne med, men vil fort få mange fordeler som innkjøpspris på alle varer og diverse bonuser.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hei.
Jeg har gått 2 år på en privatskole nå, jeg har tenkt mye på om jeg orker å gå 3 året, pga de har spart opp alt av tunge fag til det året, og det blir veldig mye fag timer og mindre praksis. Jeg går medier og kommunikasjon på en skole kalt "Noroff Mediegymnas". Hvis jeg går 3.året får jeg studiekompetanse.

Jeg vet ikke om jeg orker så mye fag, jeg tror ikke jeg kommer til å få med meg så mye, det blir liksom litt for mye i og med at jeg noen ganger sliter med å konse også.

Så det jeg lurer på nå midt i sommerferien, er om jeg kunne fått lærlingplass ved noe sted? Jeg har absolutt ikke lyst til å 3 året, men jeg vil kunne ha jobb når jeg blir 18. Altså om et halvt år til(semester bytte)

Lurer på om noen vet om hvor jeg kan se etter lærling plass eller lignende? Tar godt imot tips også

Jeg liker alt som har med Data/Pc, elektroniske ting, som å sette sammen ting, f.eks. et lyd firma som setter opp lyd osv?

Er åpen for andre alternativer, vil jo helst ha en litt god betalt jobb, eller en jobb der jeg kan bli promotert og få en bedre lønn - Uten å ha studiekompetanse.
Jeg føler at Studiekompetanse/3.året kun fører til enda flere skole år.

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner deg - uten å vite hvem du er. Og du kjenner meg - uten å vite hvem jeg er .
Jeg gidder heller ikke å gå MK3, så jeg går påbygg i stede.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Jeg kjenner deg - uten å vite hvem du er. Og du kjenner meg - uten å vite hvem jeg er .
Jeg gidder heller ikke å gå MK3, så jeg går påbygg i stede.
Vis hele sitatet...
Et godt valg på mange måter, men det hjelper ikke trådstarter. Påbygg har gjerne flere og/eller tyngre fag. Det finnes ikke noen lærlingordning for MK-elever, så velger du å droppe ut, kan du heller ikke studere videre. Da er det bare å starte på jobbjakten, som forøvrig er ganske tøff i disse tider, uten relevant utdannelse (med mindre man har god kontakter).
Lazywriter
Gisse's Avatar
Såvidt jeg har skjønt det, så er du nødt til å ha en utdannelse for å få være lærling innenfor et fag. F.eks. at du må ha bestått 2. året IKT-Servicefag for å kunne bli lærling innen IKT-Servicefaget. Det var i hvertfall slik der jeg fikk læreplass.

Jeg vil egentlig anbefale deg å ta det siste året for å få studiekompetansen, ihvertfall hvis du har ambisjoner om å få deg en høyere utdannelse på høgskole/universitet. Jeg vet at det er vanskelig å få tatt studiekompetansen under læretida på 2 år (driver med det selv) og mange høgskoler og universiteter krever de at du har studiekompetanse for å komme inn slik jeg har forstått det, ihvertfall innenfor informatikk som jeg har tenkt meg videre på.

Hvis du egentlig har lyst til å få deg en høyere utdannelse, men er skolelei, vil jeg egentlig anbefale å holde ut det siste året for å få studiekompetansen - hvis du føler med deg selv at du har gidd og ork til det. Ofte er det sånn at man er nødt til å bite i det sure eplet for å få til det man har lyst til, og jeg føler det er litt på den måten med 3. året.

Jeg gikk ut i læra etter 2. året IKT og angrer egentlig ikke på det, annet enn den fordømte studiekompetansen. I tiden du går som lærling har du nok av tid til å tenke deg om og finne ut av hva du har lyst til å gjøre videre. Du får også vekk den "skolelei" følelsen og du får testet ferdighetene dine i praksis, samt at du lærer utrolig mye og du står i noen tilfeller også åpen for å få jobb der du er lærling etter læretida. I tillegg står du igjen med et fagbrev som er verdt noe når du skal ut og søke jobb.

Det jeg har konkludert med etter ett år som lærling er at jeg har lært en del, jeg har fått tenkt litt igjennom hva jeg vil gjøre fremover og jeg kommer til å sitte med et fagbrev i hånda etter endt læretid, men jeg hadde nok fint klart det siste året for å få studiekompetanse hvis jeg hadde hatt planene klare i slutten av 2. klasse. Jeg vet med meg selv at jeg hadde klart fagene og kommet meg lett igjennom, men valgte læretid for å få vekk litt av den "skolelei" følelsen og for å få prøve noe nytt. Jeg hadde også lyst til å bruke ferdighetene mine i praksis og jeg visste at det var lettere å få tatt studiekompetansen på siden, her jeg ble lærling.

Lykke til med å finne ut av det, jeg veit at det er et tøft valg, men hvis du finner ut at du skal finne deg en læreplass, for all del, finn deg en ordentlig lærlingplass og ikke en plass der du blir satt til å gjøre drittjobber i to år. Jeg vil tro det ikke er verdt det.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Et godt valg på mange måter, men det hjelper ikke trådstarter. Påbygg har gjerne flere og/eller tyngre fag. Det finnes ikke noen lærlingordning for MK-elever, så velger du å droppe ut, kan du heller ikke studere videre. Da er det bare å starte på jobbjakten, som forøvrig er ganske tøff i disse tider, uten relevant utdannelse (med mindre man har god kontakter).
Vis hele sitatet...
På min skole besto 3-året media av nøyaktig de samme fagene som påbygging + 5 timer i uka med mediefag, så det stemmer nok ikke nødvendigvis
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
På min skole besto 3-året media av nøyaktig de samme fagene som påbygging + 5 timer i uka med mediefag, så det stemmer nok ikke nødvendigvis
Vis hele sitatet...
Men hva er da vitsen med å gå MK3 med 5 timer ekstra i uka når man heller kan søke seg inn på VG3 og få studiekompetanse? O.o
Fullfør det tredje året også. Lurt å få papirene i orden, og ikke minst vise at du kan fullføre "prosjekter" du starter på.
Vis jeg ikke husker feil nå, så får du spesiell studiekompetanse ved og ta 3år på media. etter som at de har et programfag i tillegg. Så vil nok anbefale deg og gå 3åre selv om at du er dritt lei

Men tilbake til læreplass. Der er ingen gode muligheter for lærlingplass inne for MK, men det er mulig, har en kompis som skulle gå vg3media, men fikk læreplass og valgte det. Og det er svært sjeldent at læreplasser innen for mk faget blir annonsert. Så vis du er inntressert i noe innen for mk (film prod, grafiskdesign, osv), så ta kontakt med bedrifter som driver med det. Lag i tillegg en portofolie som du tar med deg, med arbeid du har produsert på skolen eller i andre sammenhenger. Da kan de "se" hvor flink du er, og om du er gull vert for dem

Lykke til
Sitat av Clr Vis innlegg
Men hva er da vitsen med å gå MK3 med 5 timer ekstra i uka når man heller kan søke seg inn på VG3 og få studiekompetanse? O.o
Vis hele sitatet...
Det gir deg sikkert ekstra kompetanse som du har nytte av om du skal gå mediefag seinere, evnt papirer å vise om du skal ha lærlingeplass eller jobb
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
På min skole besto 3-året media av nøyaktig de samme fagene som påbygging + 5 timer i uka med mediefag, så det stemmer nok ikke nødvendigvis
Vis hele sitatet...
At «fagene» var noenlunde det samme kan jeg gå med på, dybden/tyngden på fagene er jeg allikevel rimelig sikker på at er litt forskjellig. Eksempelvis er det vanlig for media-linjer å ha praktisk matte, mens typisk for påbygg er R1 eller S1 + S2.
restyle, der må jeg rette på deg. der et ikke typisk at på¨bygg har R1. på påbygg får en P1. men enkelte skoler tilbyr R1 matten som programfag uten om. Men en får R1 og R2 etter endt 3 år på studiespesialiserende(almen). litt usikker på om R2 er et valgbart programfag. Men en går vertfall ut med R1.
På påbygging har man kun 5 timer programfag (tror det gjelder alle skoler), og derfor har man kun mulighet til et fag, dermed tviler jeg på at noen skoler tilbyr R2.
jeg mente r2 under almen det er eineste de som får det tilbudet på 3året :P hehe
Flere ganger har mange på jobben min sagt at dette er straffen for at ikke følgte med på skolen.

Ta det siste året og få faglig tyngde, det kan være hardt,det blir sikkert hardt.
Men du vil angre hvis du ikke gjør det, samt det blir lettere å få en lærling plass hos en bedrift.

Hold ut, det er bare et år.
Det er veldig viktig hva du selv føler og hvilke valg du føler mest for å ta! Vis du trenger motivasjon, må du rett og slett bare ta deg selv i nakken og fortsette siste året! Jeg skal gå 1 år ekstra på VGS til høsten. Jeg tok meg selv et fri-år der jeg jobbet og slapp å tenke på lekser og prøver. Det hjalp veldig mye på min motivasjon! Nå gleder jeg meg til å begynne på skole igjen! Men husk! Skal du ta et fri-år, må du også være bevisst over at du sløser bort et år (uten skole). Men dette betyr ikke at det er en negativ ting å gjør! Det finnes mange rettninger å velger mellom i arbeidslivet! Det er bare til å klatre opp stigen!
En grei løsning kan jo være å jobbe parallelt med å ta fag som privatist? Da kan man selv posjonere utover når man ønsker å ta de ulike fagene, og du kan spre det over flere år om du føler for det.
Veldig mange er i mot det å ta seg ett friår, men jeg vil tvert i mot anbefale det. Jeg tok ett friår selv, kom tilbake på skolebenken etter ett år og dobblet karakterene mine, gikk fra 2'ere og 3'ere til 5'ere og 6'ere. Jobb i friåret ditt (ikke nødvendigvis fulltid), så ser du litt på mediedesign når du føler for det, bare sånn for å ikke glemme ting helt. Så kommer du tilbake Høsten 2011, og bestemmer deg for å gi alt du har. Å gi opp etter to år er bare dumt
Fullfør skolen og få deg en jobb eller sitt i kassa på Rimi til du blir 30 og finner ut at du vil oppnå noe i livet...
Er ikke lett for ufaglærte drop-outs å få seg en godt betalt jobb i samfunnet idag.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av wolty Vis innlegg
Fullfør skolen og få deg en jobb eller sitt i kassa på Rimi til du blir 30 og finner ut at du vil oppnå noe i livet...
Er ikke lett for ufaglærte drop-outs å få seg en godt betalt jobb i samfunnet idag.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å oppnå noe med livet allerede ved å spille mye gitar, så det blir ikke noe "Kassa på rimi" for meg.
Jeg gikk 2 år yrkesfag, gjorde det veldig bra og til og med bedre enn de fleste i klassen min i programfagene. Jeg fikk ikke lærlingeplass (byggebransjen). Ringte og var innom flere titalls bedrifter.. Så å fullføre skolen trenger ikke nødvendigvis være det lureste, for det er ikke sikkert jobbsjansene dine blir bedre. Jeg ville ha gått rundt til bedrifter som Expert, Elkjøp, telefonbutikker?, Hi-fi klubben osv. og spurt etter daglig leder, så spør du om de trenger folk. Når du først er kommet inn i systemet og skaffet deg en referanse (sjefen din), så vil det bli lettere å få jobb senere. Jobberfaring er nøkkelordet her. Du må kanskje jobbe med noe dritt først, men etterhvert når jobberfaringen er på plass, så vil du sakte men sikkert stige i gradene. Kanskje etterhvert jobbe på et trykkeri for en avis eller noe sånt? Holde på med design, plassere bilder osv. i avisa.. Kjenner en som driver med det, godt betalt også!

Drømmejobben er vanskelig å få, hvertfall når du bare er 17-18.. Jeg jobber nå med en drittjobb, for deretter å søke på det jeg egentlig har utdannet meg som, bare for å skaffe meg jobberfaring (noe flere av bedriftene jeg besøkte krevde).. GL HF!