Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1530
Hvis en blir sparket fra en sommerjobb, hvilke negative konsekvenser har det?
Kan jeg bli svartelistet hos arbeidsgivere? Kan jeg gå glipp av lønn?
Du skal ha lønn for utført arbeid, altså de timene du har jobbet.
Det er ikke noe system for å svarteliste ansatte, men har du blitt sparket snakkes det jo i muljøer. Så om du er i en mindre nisje og har planer om å få jobb i samme type bedrift, er det ikke helt uvanlig at arbeidsgivere snakker sammen.

Eneste negative er ikke mer lønn og ikke noen referanse å sette opp til fremtidige jobber.
Du kan velge å jobbe ute oppsigelsestiden og få lønn for det arbeidet. Om arbeidsgiveren din ikke lar deg jobbe ut tiden, har du krav på normal lønn for arbeidstiden du evt. går glipp av.
Sist endret av fetter; 8. juli 2010 kl. 11:17.
Du mister også en referanse, noe som er det viktigste når du søker neste jobb.
Fun
Trådstarter
Har noen kilder på at jeg likevel får lønn? Er det ikke noe slikt med at jeg ikke har krav på lønn dersom jeg bryter arbeidskontrakten? For om jeg ikke møter opp til jobb, bryter jeg jo arbeidskontrakten?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jobber du skal du ha lønn.
ingen jobb = Ingen lønn
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Fun Vis innlegg
Har noen kilder på at jeg likevel får lønn? Er det ikke noe slikt med at jeg ikke har krav på lønn dersom jeg bryter arbeidskontrakten? For om jeg ikke møter opp til jobb, bryter jeg jo arbeidskontrakten?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke møter opp på jobb så sier det seg selv at du ikke får betalt - uansett om du bryter kontrakt eller ikke.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Det er ikke noe system for å svarteliste ansatte, men har du blitt sparket snakkes det jo i muljøer. Så om du er i en mindre nisje og har planer om å få jobb i samme type bedrift, er det ikke helt uvanlig at arbeidsgivere snakker sammen.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt riktig, f.eks er kjeder som Expert, Elkjøp, Elprice osv er jo i utgangspunktet konkurenter, men om du er ansatt av Elkjøp og f.eks stjeler og blir fakket, er det eget register som gjør at Elprice, Expert osv kan se dette om personen søker jobb hos en av de andre kjedene.
Sommerjobb er vanligvis basert på timelønn. Då kan me sette opp ein formel

X * 7.5t = X kroner. Det vil sei at du har vore på jobb. Eks: 150 * 7.5t = 1125kroner
X * 0 t = X kroner. Det vil sei at du ikkje har vore på jobb. Eks: 150 * 0t = 0kroner

Dersom du ikkje møter opp på arbeid grunnet sjukdom så vil du ikkje få betalt for dei timane du er sjuk.
Møter du ikkje opp til arbeid på grunn av skulk, så vil du ikkje få betalt for dei timane du hart skulka.

Du har ikkje mulighet til å bruke egenmelding før du har vore ansatt i minst 3 veker.
Egenmelding vil sei at du kan bruke den til å få fri med lønn.
Vanligvis gjelder 1 egenmelding for 3 dager. Utover det så må du ha sykemelding for å motta lønn.

Med tanke på kontraken så bryter du forsåvidt den med å ikkje møte opp på jobb. Det har ikkje noen direkte konsekvens med tanke på lønn, men det kan få ein konsekvens med at du etter endt kontrakt ikkje får ny kontrakt neste sommer, noe som da fører til lavere lønn.

Veit ikkje om noen praksis der folk blir svartlista hos bedrifter, men folk i bedrifter snakker jo sammen som folk i andre miljøer, og dersom du har gitt eit ekstra dårlig inntrykk så kan det jo hende at ditt navn blir nevnt på julebordet når diskusjonen om kven som hadde årets dårligste sommervikar begynner. Då kan det hende at ein arbeidsgiver vil reagere når han les ditt navn i ein søknad og vil huske at det var slauren i frå 2010.
Fun
Trådstarter
Jeg tror dere har missforstått litt her, kan være jeg var litt utydelig . Jeg mente om jeg kan miste lønn fra tidligere dager på jobb? Lønn som enda ikke har blitt utbetalt. Om jeg feks jobber 10. juli, men slutter å møte opp på jobb fra 11. juli. Vil jeg da kunne miste lønna jeg skulle hatt fra 10 juli?
Sist endret av Fun; 8. juli 2010 kl. 20:46.
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg tror dere har missforstått litt her, kan være jeg var litt utydelig . Jeg mente om jeg kan miste lønn fra tidligere dager på jobb? Lønn som enda ikke har blitt utbetalt. Om jeg feks jobber 10. juli, men slutter å møte opp på jobb fra 11. juli. Vil jeg da kunne miste lønna jeg skulle hatt fra 10 juli?
Vis hele sitatet...
Jeg er 98% sikker på at du har krav på pengene dine ja=) Allerede utført arbeid er jo nettop det: Utført arbeid=)
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg tror dere har missforstått litt her, kan være jeg var litt utydelig . Jeg mente om jeg kan miste lønn fra tidligere dager på jobb? Lønn som enda ikke har blitt utbetalt. Om jeg feks jobber 10. juli, men slutter å møte opp på jobb fra 11. juli. Vil jeg da kunne miste lønna jeg skulle hatt fra 10 juli?
Vis hele sitatet...
Som flere har nevnt over, får du lønn for den tiden du har jobbet. Så visst du var på jobb 10/7 og får sparken på dagen den 11/7, har du krav på lønna for 10/7.
Sitat av Fun Vis innlegg
Vil jeg da kunne miste lønna jeg skulle hatt fra 10 juli?
Vis hele sitatet...
Du mener til og med ikke sant? FRA 10 juli, altså etter, vil du ikke få lønn, nei, siden du ikke møtte opp den 11... :S
Du kan også risikere å måtte tåle trekk i lønnen du har tilgode. Hvis arbeidsgiveren er kjip kan han kreve erstatning fra deg for pengene han taper på at du skulker jobben. Feks hvis du jobber i en kiosk og den må holde stengt fordi du ikke møter på jobb uten gyldig fravær og uten i si fra
Fagforening er en kjekk ting å ha.

I vanlige jobber er det som regel slik at man har oppsigelsestid. Hvis sjefen din plutselig bestemmer seg for å si deg opp på dagen og du har 3mnd oppsigelsestid vil han ofte være nødt til å betale deg de faste timene dine ut denne perioden. Ettersom dette dreier seg om en sommerjobb er det vel stor sannsynlighet for at du ikke har faste timer / vakter.

Det skal uansett ikke ha noen innvirkning på timene du allerede har jobbet. Du har krav på lønn for å være i jobb, hvor mye vil stå i arbeidskontrakten din (som det er lovpålagt å ha).