Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 874
Hei folkens!

Jeg skal til å søke på skole hos Norges Kreative Fagskole nå til høsten. Fikk med meg at et semester koster 43.000 kr og det er bachlore jeg skal da ta,til sammen blir det 258.000kr for en hel semester.

Lurte bare på om dette er egentlig noe stor forskjell mellom kostnadene her enn hos et vanlig Universitet ? Noen sier at det er mye dyrere siden det er en privatskole på en måte.

Hva menere dere ?
Ett vanlig universitet eid av staten har da bare en semsteravgift på ca 1000kr halvåret om jeg ikke tar feil?
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Hmm, ja jeg leste litt om det. Men f.eks en kompis av meg som nettopp tok master hos UiO, han kom ut med 400.000kr i studielån osv.
Muligens fordi han skulle leve mens han gikk på skole da Dvs penger til mat, hus, hygiene osv osv..
Ved NTNU har jeg betalt 420 kr for hvert semester. Studielån, som noen har nevnt her, er noe som vil komme utenom selve semesteravgiften.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Hehe ja selvfølgelig Men får man ikke stipend i tillegg med lånet da ?
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Hehe ja selvfølgelig Men får man ikke stipend i tillegg med lånet da ?
Vis hele sitatet...
Man får både lån og stipend.

"Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend". Tatt fra: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...mye-kan-du-fa/
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Universiteter og offentlige høyskoler er alltid billigere enn privatskoler som NKFS, Noroff, BI osv.
Det du må tenke på er at ved NKF betaler du 258 000 kr utelukkende for å gå på skolen, i tillegg kommer ev. kostnader til å bo og leve osv. Så ved universitet eller offentlige høyskoler betaler du kun en liten sum for selve skolen, også går resten med på å bo og leve osv. Så NKF er naturlig nok langt dyrere …
Og så må du spørre deg om hva fordelen med å gå på NKF eller noen annen privatskole vil bli kontra et offentlig Universitet/Høgskole.. Et såkalt kost/nytte spørsmål. De fleste retninger på privatskoler finner du også på offentlige universiteter. Eneste forskjellen blir at du må søke med karakterer istedenfor penger.
Sist endret av varians; 18. mai 2010 kl. 16:07. Grunn: Glemte høgskole gitt