Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9915
Hei, i dag var jeg så uheldig at jeg fikk for lite utbetalt lønn fra min arbeidsgiver, jeg gjorde ham oppmerksom på dette med en gang jeg oppdaget dette. Sendte ham en sms. Fikk raskt svar tilbake på at det stemte og at det skulle ordnes på neste lønning. Jeg fikk da hjertet i halsen siden jeg som vanlige mennesker har regninger og husleie jeg må betale. Jeg sendte kanskje en litt krass meldig tilbake da det ikke virket som om at arbeidsgiver tok det alvorlig at jeg kom til å stå uten penger en god stund pga feilen han hadde gjort. Svarte med:

"Nei, det går ikke jeg har husleie jeg MÅ betale om noen dager og jeg Må ha mat, så dette må ordes opp i med en gang"

Fikk da en ganske så sint meldig tilbake fra arbeidsgiver og følte meg ikke forstått i det hele tatt. Det endte opp med at kjæresten min ringte arbeidsgiver fordi at jeg var for redd og for fra meg til å ringe.

Det jeg lurer på er hva loven tilsier når slikt skjer? og om noen andre har opplevd dette før, og hvordan det har blitt ordnet opp i?
Her har vel du alle rettighetene på din side, det er arbeidsgiver som har gjort feilen, og det skal ikke du lide for.

Men er det kke mulig og få en normal dialog med arbeidsgiver da? Spør om det er mulig og får etterbetalt resten av lønningen din.

Hva sa arbeidsgiveren din i den sinte meldigen?
Jeg er ansatt i et forholdsvis stort firma, og feil skjer. Lønningskontoret hos oss er veldig behjelpelige med det, og betaler som oftest resten (hvis det er for lite) dagen etter. Det står imidlertid som lønnsforskudd på lønnslippen, men det er vel bare for å få papirene i orden. Foreslå det som en løsning for arbeidsgiver, kanskje?
Dersom arbeidsgiver har betalt ut for lite lønn er det bare å be ham om å gi deg forskudd på neste lønn, med korrigering av feilen.

Det er en smal sak for bedriften å løse, og dersom arbeidsgiver ikke ordner opp tar du kontakt med fagforeningen din.

Generelt sett er det en uting å kommunisere med sjefen sin på sms hva gjelder arbeidsforhold. SMS blir fort for løs i formen og det er lett å gå på en smell som du har gjort her. Ring sjefen og/eller snakk med vedkommende på jobb. SMS brukes til å fjase med venner, ikke forhandle med arbeidsgiver!
Sitat av Cikey Vis innlegg
Generelt sett er det en uting å kommunisere med sjefen sin på sms hva gjelder arbeidsforhold. SMS blir fort for løs i formen og det er lett å gå på en smell som du har gjort her. Ring sjefen og/eller snakk med vedkommende på jobb. SMS brukes til å fjase med venner, ikke forhandle med arbeidsgiver!
Vis hele sitatet...
Dette er et godt poeng. På blant annet jobben min får vi ikke lov til og sende sms til sjefen eller noen andre når det gjelder noe ang jobb.
Så er alltid lurt og ringe personlig!
Sist endret av Rallo Tubbs; 27. april 2010 kl. 17:34.
Feil skjer og det er forståelig. At du velger å ta kontakt på måten du gjør via sms er en ting, men han har på ingen måte lov å nekte deg å få resten av lønnen din.

At så kjærsten din ringer til sjefen din for å diskutere saken videre syns jeg blir en smule ''barnslig''. Ring og ikke send melding, og for guds skyld foreta telefonsamtaler til DIN sjef selv.
Trådstarter
11 2
Nå har heldigvis arbeidsgiveren min og jeg kommet til en enighet, og det er som dere sier at lønningen utbetales i morgen, men at det vil stå forskudd på utbetalingen. Synes alikevel at arbeidsgiveren min reagerte på feil måte, og mener selv at han burde lagt seg flat og ordnet opp med en gang istedet for å skremme meg og si at det ble ordnet på neste lønning.

Det jeg fikk i svar på meldigen jeg sendte var: "Den måten å svare på tolererer jeg IKKE... sitter faktisk her og prøver å regne ut hvor mye penger det gjelder, så slik mld vil jeg ha meg frabedt"
Sitat av rutamor Vis innlegg
Nå har heldigvis arbeidsgiveren min og jeg kommet til en enighet, og det er som dere sier at lønningen utbetales i morgen, men at det vil stå forskudd på utbetalingen. Synes alikevel at arbeidsgiveren min reagerte på feil måte, og mener selv at han burde lagt seg flat og ordnet opp med en gang istedet for å skremme meg og si at det ble ordnet på neste lønning.

Det jeg fikk i svar på meldigen jeg sendte var: "Den måten å svare på tolererer jeg IKKE... sitter faktisk her og prøver å regne ut hvor mye penger det gjelder, så slik mld vil jeg ha meg frabedt"
Vis hele sitatet...
Ta deg en prat med han mellom 4 øyne, be om unnskyld og du håper han gjør det samme. Da setter du deg i respekt hos han, og han setter seg i respekt hos deg!
Trådstarter
11 2
Jeg sendte sms, fordi jeg ikke trodde det ville bli et stort problem å få utbetalt resten av pengene. Den første meldigen jeg sendte var "jeg tror jeg har fått utbetalt for lite lønn kan dette stemme?"
Og som et svar til deg Pandabjørn, ville jeg ha ringt selv hvis jeg ikke hadde vært så fra meg. Jeg hadde ikke lyst til å gråte på tlf til arbeidsgiver. Kjæresten min ville bare høre hva problemet var. Han ringte ikke for å kjefte eller noe.

Nå løste det seg heldigvis.
Dette er et eksempel på at tekst-basert kommunikasjon er vanskelig. Man får ikke med nyanser, tonefall osv som fører til at man misforstår hverandre. Når du skriver MÅ med store bokstaver tolkes det som uhøflig roping, mens du kanskje mente det for å understreke viktigheten.
Sitat av rutamor Vis innlegg
Nå har heldigvis arbeidsgiveren min og jeg kommet til en enighet, og det er som dere sier at lønningen utbetales i morgen, men at det vil stå forskudd på utbetalingen. Synes alikevel at arbeidsgiveren min reagerte på feil måte, og mener selv at han burde lagt seg flat og ordnet opp med en gang istedet for å skremme meg og si at det ble ordnet på neste lønning.

Det jeg fikk i svar på meldigen jeg sendte var: "Den måten å svare på tolererer jeg IKKE... sitter faktisk her og prøver å regne ut hvor mye penger det gjelder, så slik mld vil jeg ha meg frabedt"
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke poenget med at du skulle sende en sint melding heller. Man kommer mye lengre ved å være hyggelig. Synes verken du eller arbeidsgiveren din handlet riktig. Neste gang forsøk å være hyggelig, så skal du se at arbeidsgiver kanskje er hyggelig han også.
Jeg er litt enig med din arbeidsgiver, også det Cikey nevnte.
SMS mistolkes fort, og din melding med "jeg MÅ betale" og "jeg MÅ ha mat" er ikke noen pen måte å snakke til sin sjef/kollega på. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller sagt noe så enkelt som "Kan vi ordne det slik at jeg får disse pengene før neste lønning?", om det skulle sendes på melding.

Edit: Hiv gjerne på et smilefjes også. Det føler jeg nesten er den eneste måten å vise følelser på gjennom SMS.
Trådstarter
11 2
Ser jo selv at jeg tok feil avgjørelse ved å sende den meldingen jeg sendte, men har hatt problemer med denne arbeidsgiveren før da han har tendenser til å skremme folk til å gjøre ting slik han vil. Har alltid prøvd å være hyggelig tilbake de gangene det har skjedd, men det svartnet desverre for meg denne gangen. Heldigvis lærer jeg av mine feil og tar til meg det som blir sagt her

Takker selvfølgelig for alle konstruktive svar
skjønner godt du får pigga ut med en gang,kjenner det selv om jeg tror det har blitt feil

Jeg mener de skal legge seg veldig flate og si at de skal ordne det med en gang.

Er det kødd med lønn og overtid er det beste å melde seg syk rett etter situasjonen,har de problemer med å forstå ting så skjønner de fleste den.

Mangel på trivsel er den største årsaken til sykefravær i Norge faktisk.

Og er det noe som har med trivsel å gjøre så er det att lønna er riktig
Sitat av Benzoman Vis innlegg
skjønner godt du får pigga ut med en gang,kjenner det selv om jeg tror det har blitt feil

Jeg mener de skal legge seg veldig flate og si at de skal ordne det med en gang.

Er det kødd med lønn og overtid er det beste å melde seg syk rett etter situasjonen,har de problemer med å forstå ting så skjønner de fleste den.

Mangel på trivsel er den største årsaken til sykefravær i Norge faktisk.

Og er det noe som har med trivsel å gjøre så er det att lønna er riktig
Vis hele sitatet...
Ehm, så hvis arbeidsgiveren din gjør en feil ved lønnsutbetalingen din så sykemelder du deg? Latterlig.

Folk som ikke trives på jobben sin bør finne seg en ny jobb istedenfor å snylte sykepenger fra staten.
Sitat av Benzoman Vis innlegg
skjønner godt du får pigga ut med en gang,kjenner det selv om jeg tror det har blitt feil

Jeg mener de skal legge seg veldig flate og si at de skal ordne det med en gang.

Er det kødd med lønn og overtid er det beste å melde seg syk rett etter situasjonen,har de problemer med å forstå ting så skjønner de fleste den.

Mangel på trivsel er den største årsaken til sykefravær i Norge faktisk.

Og er det noe som har med trivsel å gjøre så er det att lønna er riktig
Vis hele sitatet...
Herre for en barnslig oppførsel!
Så om du får for lite lønn vil du svare ved å være trass som en femåring?
Om det bare har skjedd en glipp eller arbeidsgiver faktisk prøver å snyte deg er jo dette en latterlig måte å gjøre ting på!
Er jo mye bedre å prøve og ordne ting på en ordentlig måte, og om det ikke skulle funke har man jo retten på sin side, og ting vil mest sannsynlig ordne seg.
En gang fikk en annen ansatt lønninga (deler av den, overtids betalt og div.) på rundt 2-3k ,-. Da spurte jeg likt som deg "trur jeg har fått for lite penger", hun svarte at det ikke var noe problem og at de allerede hadde tatt tak i problemet, så pengene på kontoen ble overført innen noen dager.

Det er en human feil å feile
Trådstarter
11 2
En annen ting som er et problem med den jobben jeg har er at det nesten er klin umulig å håntere det på en fin måte om man blir syk samme dag man skal på jobb.
De gangene dette har skjedd med meg har jeg ringt og sagt i fra så tidlig som mulig, men da det er en bensinstasjon begynner noen av vaktene ganske tidlig, og man merker ikke alltid at man er syk før man våkner. Sjefen blir rett og slett sint og ber deg om å ordne med noen som kan ta over for deg, om du ikke finner noen må du møte opp til noen eventuelt kan ta over for deg.
De har heller ingen ringevikarer.
Nå blir jo dette litt off topic, men er jo litt lei av dette og synes det er synd at de ikke har bedre rutiner.
Er det noen andre som har vært borti lignende rutiner når det gjelder sykdom? Og er det kanskje noen som har bedre rutiner jeg kan foreslå til sjefen?

Har ikke noen planer om å sykemelde meg altså, bare så det er sagt, skal selvfølgelig møte opp på jobb og ha en ordentlig samtale med sjefen om det som har skjedd.
Organiser deg og ta det opp med fagforening, du har ikke noe ansvar for å skaffe en vikar hvis du er syk!
Trådstarter
11 2
Finnes det noen lov noen steder som sier at jeg ikke har ansvaret for å skaffe vikar når jeg er syk?
Sitat av rutamor Vis innlegg
Finnes det noen lov noen steder som sier at jeg ikke har ansvaret for å skaffe vikar når jeg er syk?
Vis hele sitatet...
Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å skaffe arbeidere til bedriften sin, og det er fortsatt lov å bli syk i Norge. Det er neppe konkretisert noe sted i lovverket at arbeidstaker ikke er ansvarlig for å skaffe vikarer, fordi tanken er helt absurd. Jeg har aldri hørt om lignende tilfeller før.

Du kan ta kontakt med Handel og Kontor for å få mer info. Det forutsetter at du er medlem. Hvis du ikke er det bør du definitivt melde deg inn, for det virker som om du har en dårlig sjef.
Sitat av rutamor Vis innlegg
Finnes det noen lov noen steder som sier at jeg ikke har ansvaret for å skaffe vikar når jeg er syk?
Vis hele sitatet...
Det finns helt sikkert en lov, men det bør langt ifra være nødvendig. Er på ingen måte din jobb eller ditt ansvar å skaffe vikar ved sykdom. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Jeg hater sånn folk eller generelt bare sjefer som utnytter unge folk som ikke vet helt hvilke rettigheter de har, høres ut som sjefen din er ett fint eksempel på dette.

Jeg ville anbefalt deg å ta det opp med han før eller ja så fort som mulig før du blir syk neste gang så får du bare høre hva han sier. Sier han at det er din jobb å skaffe vikarer så sier du bare at du nekter. For det første har du som sagt loven på din side, og for det andre så skal det utrolig mye til for en sjef å gi deg reprimander på noen som helst måte selv om mange sjefer er flinke til å true unge ansatte med både det ene og det andre. Nøkkelordet ditt er nok kommunikasjon og det å tørre å si ifra. Om du er redd for å snakke med sjefen din til vanlig om problemer fordi du er redd for å gråte så hadde jeg tatt det høyere opp i systemet om han nektet å høre Så lenge både lover og regler er på din side så er det win-win situasjon uansett hva du velger å gjøre.
Sist endret av Pandabjørn; 27. april 2010 kl. 20:16.
Trådstarter
11 2
Jeg er nettopp fylt 20, så du kan ha rett i at de prøver å utnytte yngre mennesker som ikke kan arbeidslovene utenat. Det er ikke så altfor mange ansatte på jobben min og det er nesten bare unge mennesker som jobber der. Og også en ca 40 år gammel dame fra Russland som sikkert heller ikke kan alle de norske arbeidslovene...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av rutamor Vis innlegg
Jeg er nettopp fylt 20, så du kan ha rett i at de prøver å utnytte yngre mennesker som ikke kan arbeidslovene utenat. Det er ikke så altfor mange ansatte på jobben min og det er nesten bare unge mennesker som jobber der. Og også en ca 40 år gammel dame fra Russland som sikkert heller ikke kan alle de norske arbeidslovene...
Vis hele sitatet...
bensinstasjon i dalen eller?