Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Norsk EU medlemskap?
Ja! 12 32,43%
Nei! 23 62,16%
Vet ikke! 2 5,41%
Stemmegivere: 37. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  5 733
Bør Norge bli medlem av EU?

Hvorfor?
Hvorfor ikke?


Personlig er jeg 100% nei!
Kortfattet begrunnet i:

- Eu's energimarked
- Frykt for britiske tilstander i arbeidslivet
- Økt innvandring
- Frykt for tap av folkestyret
Norge har allerede alle ulpemene ved EU på grunn av EØS avtalen.

Men ingen fordeler siden vi ikke er fullverdig EU medlem.

Enten eller spør du meg, ikke noe halvveis greier som nå.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Bør Norge bli medlem av EU?

Hvorfor?
Hvorfor ikke?


Personlig er jeg 100% nei!
Kortfattet begrunnet i:

- Eu's energimarked
- Frykt for britiske tilstander i arbeidslivet
- Økt innvandring
- Frykt for tap av folkestyret
Vis hele sitatet...
Hva mener du med britiske tilstander i arbeidslivet?

Du kan jo se hvordan det går med Storbritannia nå..

Vi hadde ikke tatt inn flere innvandrere hvis vi hadde blitt med i EU... Det er allerede fri ferdsel mellom Norge og andre Schengenland.

Tro det eller ei, så er det ikke allmenn kunnskap at man ikke må lære seg norsk for å kunne bo i Norge. En stor andel av "innvandrere" i Storbritannia kommer også via Commonwealth land; mange av dems forbedre er også direkte britiske statsborgere.

Storbritannia er et elendig eksempel da dem har sin egen arv fra kolonimakt, og Storbritannias nedgang er ikke bare pga "eu innvandring".
Vi betaler jo for medlemsskap i EØS så jeg stemmer for medlemsskap nå. Få inn Euro, stemmerett i parlamentet og det meste av energi etc hae vi allerede mistet kontrollen over.
Hele denne EU debatten forsøples litt av at folk ikke helt forstår den grunnleggende realiteten at uansett om vi vil det eller ei så er vi bundet til EU. Vi er ikke en øy, vi er en del av utallige nettverk og verdikjeder som som krysser landegrensene våre. Arbeidstagere som flytter til utlandet eller inn i Norge. Bedrifter som kjøper eller selger til utlandet. Telefoni og nettverksinfrastruktur som krysser landegrenser. Vanlige folk på ferie.

Vi mista råderetten for lengst. Det er ren ønsketenking at Norge kan diktere hva vi ønsker, på våre premisser og til vår fordel i den økende globaliserte verden. Om vi bestemmer oss for andre regler enn naboene våre (til vår fordel) så vil markedet justere mot andre alternativer. Om vi bestemmer oss for å sette høye tollbarrierer for å beskytte egen industri, så kan vi forvente at det vil være et tilsvarende motsvar fra andre aktører for å beskytte deres egen industri.

Britiske tilstander er ønsketenkningen at de hadde så mye makt at de kunne både "have their cake and eat it too". Slik funker ikke diplomati. Og nå har de hverken en kake i hånda eller kjeften.

Jeg er ikke nødvendigvis for norsk medlemskap i EU. Jeg kan ikke nok om alle de kompliserte avveiningene som må tas. For eksempel, så har jeg skjønt at Europa sin fiskeripolitikk er en utfordring. Det gir mening å løfte fiskekvoter til en overnasjonal myndighet når flere land deler på fiskeressursene i Middelhavet, Østersjøen og Nordsjøen for å unngå "Tragedy of the commons" situasjoner. Men når mesteparten av vår farvann grenser internasjonalt så åpner det kanskje for mer fiske enn vi skulle ønske.

Men jeg er jævlig for EU. At EU er så fraksjonert på lover og regler som det har vært og er i dag skader evnen vår til å både skape sterke økonomier og bedrifter for det Europeiske markedet, og det har historisk skadet evnen vår til å både være en stormakt og forhandle med andre stormakter.

Mye av EU kritikken stammer fra en manglende forståelse av at vi ikke hadde klart det bedre selv om vi skulle forhandlet frem slike avtaler på egenhånd og at det er lettere å kritisere noe konkret og håndfast.

EU medlemskap vs. EØS burde diskuteres. Den økende anti EU holdningen jeg ser boble opp her og der er ren og skjær ønsketenking som ser ikke skogen for bare trær.
Ja, enkelt forklart fordi som tidligere sagt alle ulempene har vi jo allerede men kan ikke påvirke noe i det hele tatt.

Noen andre grunner. Med faren for at USA impliserer, spesielt hvis DT blir gjenvalgt, så trenger Europa er annet sikkerhetsnett. Og EU er allerede ett stykke på vei der.

Nesten all handel vi har går til eller via EU. Så vi er avhengig av EU.

Anti EU holdningen eller generelt nasjonalisme er jo bare ett tilbakefall til tanken om gode gamle dager, men sannheten er at mange land ville vært dypt fattige hvis de skulle oppført seg som i gode gamle dager, Polen og Ungarn uten EU, hadde vært lutfattige, men det høres selvsagt bra ut. Og hva har Storbritannia tjent på og gå ut av EU, Skottland river og sliter i det som holder dem samlet. Arbeidsledigheten ble jo ikke noe bedre, forsyningsproblemer, for sjokk de andre trenger ikke handle med dem.

Så blir et intressant tiår.
Sist endret av tearz83; 9. januar 2024 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.