Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2734
Hei, for en stund siden så fortalte faren min meg om at bestemoren min hadde en strykerulle som var veldig spesiell. En strykerulle er en maskin du kan mate inn med duker e.l slik at de varmes opp og kommer ut ferdig stryket. http://www.roderik-jako.no/uploads/produkter/42812074efd16d515da683be255e2270_th_150x150_0.jpg

Uansett, det som var så spessielt med denne var at hvis du satte i stikkontakten en vei, så snurra den bare en vei, mens hvis du satte den inn motsatt vei, så snurra den motsatt vei. Og som pappa sier; "Det er umulig, du får ikke en elektriker i verden til å bekrefte det!". Jeg tror ikke pappa lurer meg og det er flere familiemedlemmer som kan bekrefte at de har sett den.

Jeg har prøvd å fått tak i denne strykerulla i ettertid da jeg har lyst til å se det med egne øyne.


Så spørsmålet mitt er da; Har dere sett eller hørt om noe lignende før? Altså en maskin som ruller oppfører seg annerledes ettersom hvilken vei man setter i stikkontakten? Vil veldig gjerne høre fra dere!
Hei,

jeg har hørt at de som driver med Hi-fi lyd og bilde driver å "spekulerer" i hvilken vei støpselet skal stå i kontakten. Så det virker som det har noe for seg. Les f.eks her: http://www.hifisentralen.no/forum/ar...p?topic=469.90

Selv så skjønte jeg ikke forklaringen, men hvis det har påvirkning for forsterkere så kan det sikkert påvirke andre el-apparater.

Herman
Mormor hadde akkurat samme sorten. Den skiftet retning etter hvordan du satte i stikk kontakten. Var fryktelig artig når man var 5-6 år og mormor gikk for å ordne noe under strykingen. Og når hun kom tilbake så gikk maskinen feil vei. Gamla skjønte aldri hvorfor. Og lille uskyldig jeg ble selvfølgelig aldri mistenkt.
Akkurat på det å skifte hvilken retning den går i ved å snu stikkontakten høres veldig usannsynlig og upraktisk ut. Derimot å putte inn en funksjon som gjør at den veksler retning til det motsatte av hva den hadde når den var sist tilkoplet er en mulighet. Sist gang jeg støtte på en slik maskin(den var riktignok egentlig for å lage dører med) så var det en bryter for akkurat den funksjonen (revers).
Det vil ikke gå.
I stikkontakten så er det veksel spenning altså så veksler strømmen(bytter retning) 50 ganger i sekundet. (Strøm nettet i norge er 50Hz. )
Det er like gyldig hvilken vei man setter i et støpsel i stikkontakten.

Det som kan være er en dreie vender. Det er det eneste som kan bytte retningen på den.

Edit; Hvor gammel er den?
Sist endret av Ruudi; 25. desember 2010 kl. 16:37.
Vi har en propanbrenner på jobb, i den er det en vifte, den går feil vei hvis vi setter kontakten feil vei.
Jeg er industrimekaniker med snart 10 års erfaring og mener det er umulig, jeg fikk en elektriker med 30 års erfaring til å se på det, han mente det er umulig- han så det jo han også, men kunne ikke gi noe svar på hvorfor det blir sånn.
Sist endret av Leiha; 25. desember 2010 kl. 16:48.
Er det ikke pluss i ene og minus i andre kontakten? Da er det jo logisk hvorfor motoren skifter retning. Men jeg er overhodet ikke fagmann på det feltet.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Er det ikke pluss i ene og minus i andre kontakten? Da er det jo logisk hvorfor motoren skifter retning. Men jeg er overhodet ikke fagmann på det feltet.
Vis hele sitatet...
Ikke i veggkontakter der det er 230v og vekselstrøm.
Men i f.eks. batterier og ting som bruker batterier er det derimot sånn. Det kalles da likestrøm.
Sist endret av Hybelkanin1; 25. desember 2010 kl. 16:58.
ac og dc

Jeg ser overhode ikke hvordan det kan gå ann bortsett fra et rele som kicker inn og bestemmer hvilket vei den skal gå, alltså når man slår den på så kicker den inn på en side, når man da " snur " rundt så kicker den på andre siden og da går den veien
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jeg veit at 3-fas motorer bytter dreieretning om du bytter 2 av fasene. Hvordan det er på 2-fas motorer er jeg usikker på, men vil tro det er samme greia der.
Dersom dette hadde vært på en hytte (eller andre steder drevet av solkraft og med 12v kurs lagt opp i huset) kunne dette vært troverdig.
Pins på disse kontaktene har dóg vanligvis forskjellig størrelse slik at det skal være umulig å sette inn "feil vei".
Spørsmål:

Hva skjer når man bare drar ut kontakten og setter den inn igjen, samme vei?

Kan tenke meg det er sånn at den skifter retning for annenhver gang strømmen slås på..
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Spørsmål:

Hva skjer når man bare drar ut kontakten og setter den inn igjen, samme vei?

Kan tenke meg det er sånn at den skifter retning for annenhver gang strømmen slås på..
Vis hele sitatet...
dette er nok en del av svaret på løsningen.
at det "plutselig " blir satt strøm på apparatet , fører til at releet som styrer retningen motoren dreier, slår over og forandrer fartsretningen av motoren.