Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1574
Hei!

Leser denne artikkelen på vg:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10046565

Hvilken maskinvare og programvare er det snakk om her?
Fra kommentarene under artikkelen: WiFi Pineapple Mark IV

Trenger strengt tatt ikke å kjøpe det utsyret som han demonstrerer med i videoen (wifi pineapple).

*Man trenger en linux distro.
*Airbase-ng
*Dhcp3-server
*Og en usb wifi adapter, helst med 5 til 9 dbi antenne. (dette drenger du siden det trådløse kortet som følger med laptopen din ikke er så sterk.)

Alt det ovenfor er gratis borsett ifra wifi adapteren som koster ca 150 til 250 (for en helt grei en).

Med litt Metasploit, C/C++ og DNS spoof kunnskaper så kan man faktisk infisere og ta over laptoper uten at eieren eller antivirus programmet på pc'en hans/hennes finner ut av noen ting.
Vis hele sitatet...
Har selv ikke wifi-pineappleen som ble brukt i filmen men bruker en Alfa AWUS036H.
Vis hele sitatet...
Alt han gjør her er å kjøre opp et trådløst nett som er åpent, og overvåke gateway. Dette kan du gjøre med hvilken som helst pc. For. Eksempel en linuxbasert maskin du setter opp som gateway og kjører tcpdump på med snaplenght lik mtu.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Alt han gjør her er å kjøre opp et trådløst nett som er åpent, og overvåke gateway. Dette kan du gjøre med hvilken som helst pc. For. Eksempel en linuxbasert maskin du setter opp som gateway og kjører tcpdump på med snaplenght lik mtu.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke det han gjør? Det han gjør er vel å sette opp maskinen til å svare på alle mulige SSIDer mobilene spør etter?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Alt han gjør her er å kjøre opp et trådløst nett som er åpent, og overvåke gateway. Dette kan du gjøre med hvilken som helst pc. For. Eksempel en linuxbasert maskin du setter opp som gateway og kjører tcpdump på med snaplenght lik mtu.
Vis hele sitatet...
Vel, Pineapple svarer faktisk ja på probes som de fleste trådløse enheter sender ut der de leter etter kjente nettverk. Dvs, at hvis du har logget på Burgerking, og kommer i nærheten av en Pineapple der Karma er skrudd på, så vil det se ut som at du er koblet til Burgerking, selv om det kanskje ikke finnes en slik i nærheten.

Søk opp Karma/Jasager

Så jeg vil si det er hakket mer sofistikert enn du gir uttrykk for.

Det er flere verktøy innebygget for å overvåke/lure brukere med denne ananasen, og i tillegg så utvikles det stadig nye moduler eller Infusions som de kalles.
Sist endret av LoOzR; 2. oktober 2012 kl. 22:54.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Det er vel ikke det han gjør? Det han gjør er vel å sette opp maskinen til å svare på alle mulige SSIDer mobilene spør etter?
Vis hele sitatet...
Ah, ja jeg overså det momentet i artiklen. Men dette er ikke noe spesielt nytt i forhold til metodene man bruker for å cracke vanlige trådløse nettverk. Artiklen er vinklet til at dette er noe nytt. "Nå kan svindlere tappe telefonen din for sensitiv informasjon - uten at du merker noe, og uten at du gjør noe." - Det vinkles litt som en ny og revolusjonær metode for å hacke telefoner/trådløse enheter, noe det absolutt ikke er.
Sist endret av m0b; 2. oktober 2012 kl. 22:54.
Har nå søkt litt og det ser ut til å være genialt. Men fungerer det om maskinen eller telefonen til offeret er satt opp med kryptering? Vil likevel telefonen koble seg på det falske trådløse nettet?
Sitat av rolvs Vis innlegg
Har nå søkt litt og det ser ut til å være genialt. Men fungerer det om maskinen eller telefonen til offeret er satt opp med kryptering? Vil likevel telefonen koble seg på det falske trådløse nettet?
Vis hele sitatet...
Ja. Det vil den.
Sjekk ut Hak5Darren
Sitat av rolvs Vis innlegg
Har nå søkt litt og det ser ut til å være genialt. Men fungerer det om maskinen eller telefonen til offeret er satt opp med kryptering? Vil likevel telefonen koble seg på det falske trådløse nettet?
Vis hele sitatet...
Nei, i utgangspunktet gjelder dette bare åpne nettverk, selv om noen få sier det har fungert på krypterte nettverk.

Sitat av |d13m0b
Ah, ja jeg overså det momentet i artiklen. Men dette er ikke noe spesielt nytt i forhold til metodene man bruker for å cracke vanlige trådløse nettverk. Artiklen er vinklet til at dette er noe nytt. "Nå kan svindlere tappe telefonen din for sensitiv informasjon - uten at du merker noe, og uten at du gjør noe." - Det vinkles litt som en ny og revolusjonær metode for å hacke telefoner/trådløse enheter, noe det absolutt ikke er.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke cracke noe nettverk med denne metoden. Hvis du tidligere har vært koblet til et åpent nettverk, og kommer i nårheten av denne pineapplen så er sannsynligheten stor for at enheten din kobler seg til automatisk, eller du iallefall vil kunne se at dette nettverket er tilgjengelig og kunne koble til manuelt.

Ikke så stor sjangse for at folk herfra biter på dette, men man trenger ikke bruke denne lenge før det skjer ting
Lurer på om jeg var offer for noe sånt i dag. Fikk inn skolenettet et godt stykke unna skolen. Hadde ihvertfall ikke sync på.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Lurer på om jeg var offer for noe sånt i dag. Fikk inn skolenettet et godt stykke unna skolen. Hadde ihvertfall ikke sync på.
Vis hele sitatet...
Man kan aldri vite, så vær forsiktig med hva man gjør på åpne nettverk!

Du kan også bli utsatt for dette inne på skoleområdet, fordi man kan kjøre deauth og blokkere signalet fra skolens AP, og da kobler du til Pineapplen sitt fake nettverk uten å vite forskjellen.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Ja. Det vil den.
Sjekk ut Hak5Darren
Vis hele sitatet...
Var det noe feil med linken din? Det var bare om modellfly i den episoden der.
Jeg lurer på om dette egentlig blir så stort problem fremover ettersom de fleste operatører har begynt å teste ut fri databruk på sine abonnement. Jeg får min del bruker ALDRI public hotspots. Da bruker jeg heller noen kroner ekstra i mnd for ekstra datamengde så jeg kan slå av wifi i det jeg forlater husdøra. Hva som angår skolepcer, kontorer etc blir jo noe annet..
Sitat av rolvs Vis innlegg
Var det noe feil med linken din? Det var bare om modellfly i den episoden der.
Vis hele sitatet...
Det var ikke en video jeg linka til, men en kanal. Sjekk ut spillelistene etc.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Det var ikke en video jeg linka til, men en kanal. Sjekk ut spillelistene etc.
Vis hele sitatet...
Aha. Beklager!