Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 767
The Amnesic Incognito Live System er en Live-CD som skal kunne gi brukeren ganske god anonymitet på internett. Den tvinger ALL trafikk gjennom Tor, og lagrer ingen informasjon lokalt på disken.

Dette vil si at mottakeren av trafikken ikke kan spore det tilbake til din maskin, og at maskinen din er helt ren for spor. Det eneste som kan "felle" deg da, er innholdet i informasjonen du faktisk sender (eller misbruk av bugs).

Det jeg lurer på er da:

Hvilke internett-tjenester kan brukes for anonym kommunikasjon mellom to parter? Det eneste trygge er vel å ikke skrive noe som kan avsløre deg eller bruke koder, men det hjelper vel om tjenesten er kryptert og ikke logger.

Sendes det noe informasjon over Tor som kan spores tilbake til meg? Tenker f.eks. på sider som henter ut informasjon om maskinvaren.
Finnes det noen åpenbare bugs som kan utnyttes av ondsinnede parter?

Regner med at dette kun gjelder dersom mottakeren går aktivt inn for å skade maskinen din gjennom hacking, noe myndighetene vel ikke driver med.

Er vel kanskje en cliché, men jeg har faktisk ikke tenkt å drive med masse ulovlig. Liker tanken av å være anonym på internett, selv om jeg svært sjelden er det. I forbindelse med DLD er jeg også nysjerrig på om det faktisk er så lett å unngå alt av overvåkning.


Jeg leste litt mer, og fant svar på litt av det jeg lurte på.

For å være sikker, må du bruke end-to-end kryptering. Exit-nodes på Tor er ikke sikre, og kan enkelt overvåkes av eieren. Løsningen på dette er å bruke kryptert kommunikasjon hele veien f.eks. SSL.

Det følger med programvare som muliggjør kryptert og loggfri kommunikasjon, så lenge du vet at mottakeren gjør det samme. Det ligger endel informasjon om hvordan dette gjøres, på hjemmesiden til Tails.

Jeg kan egentlig ikke så veldig mye om datasikkerhet, men jeg av den oppfatning at korrekt bruk av Tails, vil sikre deg mot det aller meste.