Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6805
hei, vi skaffet oss Admin pw i VG1(går vg 2 nå) når vi gikk i første var det vell maks 10-15 som hadde det, men iløpet av sommeren å starten av 2. klasse nå har det spredt seg blant annet til 1. klasse. Greia er nå att IT-folka på skolen har funnet ut dette og loggført alle 47 som har brukt admin.
det jeg lurer på er hvordan vil de straffe oss ? saken er sendt til fylkesmannen i vestfold og noen vil bli straffet for dette. jeg vet godt hvem som ga oss passordet å regner derfor med att han er den som burde bli straffet, regner ikke akkurat med att de starter rettsak mot 47 elever...

langt innlegg, men håper det ble leselig
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er dette pc'er som dere "leaser" Og kjøper etter året?

Skjønner ikke at de bryr seg isåfall, er jo DIN pc, det de sa på min skole.
vi betaler 800 året å får pcen i 3. klasse
det som var det største problemet for dem var vell hvordan 47 elver kunne få tak i admin før de merket det
OT, hvor er dette ?
Færder VGS avd. korten

Kan vell også legge til att det er ca 300 elever på skolen, så når da 50 stykker har passordet ser jeg problemet dems, men lurer fortsatt på straffe rammen rundt dette, hva kan vi forvente ? bøter ? utestengelse ?
Sist endret av b1gm4c; 17. september 2010 kl. 22:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, saka er neppe send til fylkesmannen. Fylkesmannen er staten sin representant i fylket, og har særs lite med viaregåande opplæring å gjere, anna enn som klageinstans for rektor sine avgjerder.

Viare så kan jo skulen åpenbart handsame det som brot på reglementet - altså er den største straffa nedsett åtferdskarakter, politimelding og eventuelt utestenging frå undervisninga i eit kortare tidsrom. Det er prinsipielt ikkje skilnad på å røyke i klasserommet og andre reglementsbrot.
Selv om du vet hvem som har gitt dere passordet syns jeg det er urettferdig av deg å gi h*n skylden for å ha gjort dere en tjeneste. Er jo dere som har valgt å bruke dette passordet.

Uansett vet jo alle at hvis der er noe dere ikke vil ha spredt utover så må der være få som vet om det, 50 elever er jo alt for mye på en skole med 300.
Ved å bruke admin passordet uten tillatelse er et brudd på reglementet. Dette føres som oftest utviselse og redusert/ingen tilgang til bruk av pc på skolen.

Som jeg har forstått det, er ikke pc-en din FØR du har gått ut fra skolen. Det vil si, du låner pc-en til siste avdrag er betalt, og skolens IT reglement gjelder så lenge du går på skolen.
Med tanke på at 1/6 av alle elevene på skolen gjorde dette, så tror jeg veldig lite kommer til å skje.

Hadde vært litt festlig om skolen utviste 50stk pga dette da
takk for svar
IT-duden konfronterte klassen vår her om dagen ettersom han egentlig vet vi har noe med det å gjøre. han referete til en paragraf å sa att saken var sendt til fylkesmannen(i allefall en dude som jobba for fylkeskomunen ) Og att han visste hvem det var, men akuratt det tviler jeg på for han tok hvistnok ut elever i 1. klasse nå å spurte anklagde dem for å ha cracket passordet
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Hvis du har lov til det, så formater PCen din. Da har dem ingen beviser imot deg, og du har venta 3 år for lenge med og formatere PCen din.

Selv på skolen da jeg fant en kryptert nøkkel til Adminpassordet for hele domenet, så svarte IKT med "Lykke til, prøv og kom deg inn" :P

Sitat av b1gm4c Vis innlegg
takk for svar
IT-duden konfronterte klassen vår her om dagen ettersom han egentlig vet vi har noe med det å gjøre. han referete til en paragraf å sa att saken var sendt til fylkesmannen(i allefall en dude som jobba for fylkeskomunen ) Og att han visste hvem det var, men akuratt det tviler jeg på for han tok hvistnok ut elever i 1. klasse nå å spurte anklagde dem for å ha cracket passordet
Vis hele sitatet...
Selv tviler jeg på at dem finner ut hvem det er. For dem har nokk ingen server/proxy som viser hvem som er inlogga på PCen din.

Så jeg trur du kan ta det helt med rod. IKT på skoler vet akkurat det dem trenger og vite, og ikke noe mere. Så dem er gode til og endre font i world, men ikke til og oppdage angrep!
Det blir vel nedsatt ordenkarakter for samtlige som blir tatt med passordet, mens for h*n som faktisk fant passordet får gjennomgå litt mer(forhørt om hvordan h*n fant passordet, brev hjem, nedsatt ordenkarakter, moralpreken etc), hvis de finner ut hvem som fikk tak i det. END OF STORY

Ps; Lite å bekymre seg for da dere går i andreklasse, deres orden- og oppførsel-karakter vil være nullstilt til neste skoleår.


Stephan
Sist endret av Capital Vices; 17. september 2010 kl. 23:46.
greia er jo att jeg ikke kan formatere for da mister jeg innstilligene å passord greier til nettet på skolen
Å IT- folka på skolen er relativt oppegående når det kommer til dette med data, blant annet nå så har de lagd en egen versjon av WIN7 for vestfold fylkeskomune :P

Så det er jo fult mulig att dem har fått tak i alle som var på admin brukeren...
Sitat av b1gm4c Vis innlegg
greia er jo att jeg ikke kan formatere for da mister jeg innstilligene å passord greier til nettet på skolen
Å IT- folka på skolen er relativt oppegående når det kommer til dette med data, blant annet nå så har de lagd en egen versjon av WIN7 for vestfold fylkeskomune :P

Så det er jo fult mulig att dem har fått tak i alle som var på admin brukeren...
Vis hele sitatet...
Er bare å bruke WirelessKeyView for å få tak i passordet til nettet, og deretter reformatere
Sist endret av Capital Vices; 17. september 2010 kl. 23:51.
Alle elever på skolen vår får være administrator på pcen de leier så lenge de kobler seg til domene. Og om en elev får tak i et administrator passord kan han ikke akkuratt ødelegge for mange heller akkuratt..
Sitat av b1gm4c Vis innlegg
Færder VGS avd. korten

Kan vell også legge til att det er ca 300 elever på skolen, så når da 50 stykker har passordet ser jeg problemet dems, men lurer fortsatt på straffe rammen rundt dette, hva kan vi forvente ? bøter ? utestengelse ?
Vis hele sitatet...
går på greven jeg
Pff, verste som skjer er at dere får en skjennepreker av it-folka. Folka på færder er så slække, at dem gidder nok ikke gjøre noe mer med det enn som så. I should know, gikk der 1. året mitt (Elektro). Da var det noen glupinger som brakk av håndtakene til skapdørene. Eneste som skjedde, var at vi fikk ikke gå til skapene aleine noe mer...
▼ ... noen uker senere ... ▼
veldig VANSKEL1G det derre færder passordet : P
Jeg gir egentlig langt faen på hva de IT folka sier.. Har hatt admin siden VG1, og fremdeles er jeg admin på skolepcen min. Har også lagt til admin til alle elevene i klassen min, da jeg er domeneadministrator. Håper ikke at noen oppdager det, da navnet mitt står på et liste, der alle personale på skolen er listet der
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lov å spørre hvordan dere fikk tak i admin passordet?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Det er vel ikke tilfeldigvis han IT-karen som alltid surrer rundt i hawaii-skjorter?
Vi fikk mail fra IKT-ansvarlig på skolen like før jul, etter at mange hadde skaffet seg admin-rettigheter:

Sitat av Datamannen
Fra og med nå og utover vil vår leverandør logge og søke etter PCer med adminrettigheter.
De elevene som fremdeles har en adminbruker, vil bli oppdaget og tatt for dette. Skoleeier (UDE) har klarert dette.
Vil vil muligens i tillegg, etter nyttår, ta stikkprøver tilfeldig, for å se etter og oppdage elever med admin-rettighet på sin PC

Vit at din skolePC tilhører skolen, ikke deg. Du har ingen rett til å hindre oss i dette.

Pga omfanget av denne saken er denne saken eskalert helt il topps i UDE. Skolen har dekning derfra for de valg vi gjør utover, også etter nyttår.
Absolutt alle PCene på skolen vil bli tanket om på nytt uttover våren 2010. Da vil vi samtidig sjekke alle PCer etter adminrettigheter.

En konsekvens av det ekstreme merarbeidet denne saken medfører for IKT på skolen, er det ikke mulig å opprettholde noen form for helpdesk til elevene på en god tid. Dette betyr at vi ikke kan fikse/reparere PCer til heldagsprøvene. Vi har ikke kapasitet til det. Legger til her at det ikke er tillatt å ha med en egen PC til på heldagsprøvene. De elevene som har forårsaket denne situasjonen er de skyldige her, ikke skolen.
Vis hele sitatet...
Dualboot evt boot fra minnepinne? Ser egentlig ikke stresset, reset CMOS så kan du kose deg med f.eks XP på minnepenn der du kan gjøre alt du vil.

Du blir nok ikke satt ned i orden/oppførsel pga dette, da skoler ikke skal sette deg ned i disse ved engangshendelser. Hvis du er shitkid fra før så kanskje. Dere tenker iaff ikke langsiktig, og rart de har de samme pw på alle PCene. Selv brukte folk i PC klassen på den VGS skolen jeg gikk på cain & abel og bruteforcet admin pw hvis noen lurte på hvordan.
Sist endret av MikeHunt; 25. oktober 2010 kl. 21:31.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Dualboot evt boot fra minnepinne? Ser egentlig ikke stresset, reset CMOS så kan du kose deg med f.eks XP på minnepenn der du kan gjøre alt du vil.

Du blir nok ikke satt ned i orden/oppførsel pga dette, da skoler ikke skal sette deg ned i disse ved engangshendelser. Hvis du er shitkid fra før så kanskje. Dere tenker iaff ikke langsiktig, og rart de har de samme pw på alle PCene. Selv brukte folk i PC klassen på den VGS skolen jeg gikk på cain & abel og bruteforcet admin pw hvis noen lurte på hvordan.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør du det? Har xp cd, forklare hvordan legge inn på minnepenn?
Da halve skolen min fikk adminrettigheter, og greide å melde seg ut av domenet ved å logge på Administrator, fikset datamannen det ved å melde alle inn i domenet igjen.

Alle fikk beholde admin ut resten av skolen, og i tillegg gjorde han alle elevbrukere til lokal admin også.

Vit at ikke alle datamenn er sure folk som er ute etter å ødelegge for dere.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Dualboot evt boot fra minnepinne? Ser egentlig ikke stresset, reset CMOS så kan du kose deg med f.eks XP på minnepenn der du kan gjøre alt du vil.
Vis hele sitatet...
Vil ikke anbefale dette. Jeg har gjordt dette på Lenovo/IBM maskiner og da får du ikke låst PC'en opp igjen uten å sende den inn til leverandør/produsent (Biosen låser seg. Gjerne med ei melding som sier; "The system has been tampered with!". Garantien er da selvsagt ikke gyldig siden du må åpne maskina for å reset CMOS).

Jeg jobber som lærling på ei IT-avdeling der vi har skole-PC'er. Vi gir brukerene våre full kontroll over egen maskin, og hjelper dem gjerne om det oppstår noe småtrøbbel, evt. gjenopprette. Men for hardwarefeil så sender vi maskinene inn for elevene. Har ikke vært mange henvendelsene gitt. Ser ut til å funke temmelig bra!

Som Ozma sier; vi er ikke sinte folk som er ute etter å ta dere, men vi kan bli sinte for de som ødelegger for oss og resten av elevene som kanskje prøver å lære seg noe.
Sist endret av Jani_; 27. oktober 2010 kl. 16:04.
I mailen står det at pcen tilhører skolen og ikke deg? du sa detre betaler 800 i året og får den når dere går ut i 3.? Når du da går i andre har du betalt 66% av pcen, den er DIN ikke skolens!
Har selv admin på skole pc, men nu er det bytting til Win 7, så blir og fornye den scripten du legg inn i sys mappa.

Men husk, når man får tak i admin pw / crack du legg in i sys mappa, så bare hold kjeft, og vær carefull med og gi dem til alle.

æ gir gjerne admin bort til alle såm spør, mot betaling, untat at dem får se kossen man gjør det
Dualboot på HP Compaq 6715b og lignede PC-er fungerer fint. Jeg klonet hele operativsystemet over på en annen partisjon, slik at jeg fortsatt var meldt i domenet (WLAN osv osv)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter å ha lest så forferdelig mange skoleadmintråder på dette forumet lurer jeg forferdelig mye på hva administratorene rundt om i landet egentlig styrer med.

Byttes aldri lokale passord ? I så flukserende miljøer med PC'er som går tapt og må byttes hele tiden burde det jo være høyst fornuftig å ha en rullerende GPO som sjekker alle lokale kontoer opp mot en mal, denne sletter da alle grupper og brukere som ikke passer malen.
I tillegg implementere en GPO som endrer lokalt adminpassord minimum hver 30'e dag, eller enda bedre, disabler alle lokale kontoer med admintilgang, for har man ordentlig tanking trenger man virkelig ikke den lokale kontoen til noe som helst, alle tjenester kjøres uansett av systemkontoer.
En god kompis av meg fikk i 10. klasse tak i passordet til administratorbrukeren på fronteren til en lærer ved å plante en keylogger på hans personlige pc. Ble tiltalt for dokumentforfalskning, fordi han endret anmerkninger, fravær og lignende. Saken ble henlagt, men han ble utvist fra skolen. Bør være forsiktig med sånt!
Heldigvis går jeg i Troms på skole, her har vi adminrettigheter by default.

Liker at det er slikt. =)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
I mailen står det at pcen tilhører skolen og ikke deg? du sa detre betaler 800 i året og får den når dere går ut i 3.? Når du da går i andre har du betalt 66% av pcen, den er DIN ikke skolens!
Vis hele sitatet...
PC-en er din når kontrakten/skolen sier at den er din. Ikke ved 66% (forresten nærmere 67%) eller 50% eller 24.18237%.
Jeg ble ferska for å ha skaffet admin på skole pc'n på vg2, blei "straffa" med utestengelse fra skole nettet i ei uke. Skjedde ikke noe mer, men vis jeg gjorde det igjen ville det føre til nedsatt orden/oppførelse karakter. Brukte et eller annet program som en kompis hadde på minnepenn som ga meg mulighet til å sette meg selv som admin.

En annen kompis måtte levere inn pc'n før sommerferien på vg1, han brukte en magnet til å ødelegge hardisken og de merket ikke noe som helst.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Heldigvis går jeg i Troms på skole, her har vi adminrettigheter by default.

Liker at det er slikt. =)
Vis hele sitatet...
Er det breivang du går på?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Er det breivang du går på?
Vis hele sitatet...
Nei...?

*titegn*
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
I mailen står det at pcen tilhører skolen og ikke deg? du sa detre betaler 800 i året og får den når dere går ut i 3.? Når du da går i andre har du betalt 66% av pcen, den er DIN ikke skolens!
Vis hele sitatet...
Herlig, nå skal jeg begynne å betale kun 51% av beløpet på alle dagligvarer!
Sitat av Capital Vices Vis innlegg
Det blir vel nedsatt ordenkarakter for samtlige som blir tatt med passordet, mens for h*n som faktisk fant passordet får gjennomgå litt mer(forhørt om hvordan h*n fant passordet, brev hjem, nedsatt ordenkarakter, moralpreken etc), hvis de finner ut hvem som fikk tak i det. END OF STORY

Ps; Lite å bekymre seg for da dere går i andreklasse, deres orden- og oppførsel-karakter vil være nullstilt til neste skoleår.


Stephan
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet blir det så og si aldri sendt med brev hjem fra færder, de gjorde iallefall ikke da jeg gikk der. Og da også for mere alvorlige saker.
De er veldig på å løse alt internt. De ville heller ikke la politiet ha razia på teie selv om de viste flere dealere gikk der.
Utrolig nok klarte de å løse problemet
Når jeg ble tatt for og ha adminrettigheter på skole pcen slapp jeg unna ved og fortelle hvordan jeg fikk tak i det..

som var at nettverkdisken til IKT var relatift lett og komme seg inn på og der lå admin pw lagra i et lite tekstdokument... xD

sammen med alle lisenser som skolen har.. ctrl + c !!! hehe...
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nei...?

*titegn*
Vis hele sitatet...
Nei,bare lurte...
Trådstarter
Liten update her folkens, NRK lusker tydeligvis rundt på forumet her, for dem prøvde å kontakte meg å da jeg ikke svarte lagde dem allikevell en liten reportasje om saken.
De ga litt feil informasjon åsånt, men skolen går jo selvfølgelig ikke ut med hele greia til NRK.
Har nå da også fått ett brev fra skolen som sier litt om hva som har skjedd å att det ødelegger den pedagogiske effekten ved att vi installerer spill, spotify og lignende. de sier også att dette tar for mye av nettet dems...
Noe jeg vil si er bullshit for en i klassen min hadde kommet seg inn i IKT-gruppa(som har flere rettigheter enn admin) Og der spilte han WOW med halve skole nettet. Ingen av oss i klassen eller andre på skolen som har hatt problemer med nettet da, så ser egentlig ikke poenget dems der.
Den pedagogiske effekten ser jeg, hvertfall med spill, men jeg jobber mye bedre når jeg hører på musikk å spotify er ofte der jeg ender opp

skal se om jeg finner NRK-reportasjoen, men den ble litt borte for meg...

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/234219/
NRK- reportasjen.
syntes det er rart de snakker med 3. klassinger når de fikk pc først etter IKT folka merka vi hadde passordet.
det hovedsakelig 2. klasse, med ett godt innslag fra 1. klasse som har brukt passordet.
Sitat av cebter Vis innlegg
Lov å spørre hvordan dere fikk tak i admin passordet?
Vis hele sitatet...
LES TRÅDEN!!!!!

De fleste skoler har ikke IT reglement men bare en utlånsavtale. Der står det ingenting om admin rettigheter osv.

UTVISELSE ER UAKTUELT, da dette ikke er alvorlig lovbrudd. Oppleringslova sier:

§ 3-8. Bortvising og tap av rettar
Fylkeskommunen kan fastsetje i ordensreglementet at elevar som alvorleg eller fleire gonger bryt reglementet, kan visast bort i inntil fem dagar.


Hvis rektor/fylkeskommunen påstår at dette er alvorlig, så kan du ringe en advokat etc.

Personlig tror jeg ikke det blir noe som helst straff på elevene. PASS på at ikke skolen bruker kollektiv avstraffelse (Ikke lov)

Mvh. Rettighetsansvarlig på vgs.
Trådstarter
vi fikk PW etter att en av IKT folka hadde hatt en fuktig kveld på byen med en elev på skolen
vi får se videre hva som skjer, men på brevet virker det som om det ikke skjer noe mer, men vi får se
Adminbrukernavnet på min skole var bare q123(4) husker ikke om 4-tallet var der.

Og det eneste IT-lesba på kontoret kunne var å reformatere.

person: Pc'n blir ikke lada opp
IT-kontoret: da prøver vi å reformatere

person: vifta funker ikke
IT-kontoret: da skifter vi vifta, men reformaterer for å være på den sikre siden


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Adminbrukernavnet på min skole var bare q123(4) husker ikke om 4-tallet var der.

Og det eneste IT-lesba på kontoret kunne var å reformatere.

person: Pc'n blir ikke lada opp
IT-kontoret: da prøver vi å reformatere

person: vifta funker ikke
IT-kontoret: da skifter vi vifta, men reformaterer for å være på den sikre siden


Vis hele sitatet...
Tipper vi går på samme skole, akkurat samme passordet og samme prosedyre.
Sitat av Maxims Vis innlegg
En annen kompis måtte levere inn pc'n før sommerferien på vg1, han brukte en magnet til å ødelegge hardisken og de merket ikke noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det må ha vært en jæv**** kraftig magnet..