Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2020
Hei.
Jeg har lenge gått og fundert på en ting innenfor norskspråket vårt.

Alle med hjerne vet at vi skal starte med en stor førstebokstav etter et punktum, i en linje slik som dette:

Jeg var en tur på butikken. Det ble 199,-.

Men hva om jeg bruker en forkortelse, og da setter et punktum etter forkortelsen for så å fortsette setningen:

Hvor mange måneder skal du bo her?

Forkortet:
Hvor mange mnd. skal du bo her?
ELLER:
Hvor mange mnd. Skal du bo her?

Hvilken av setningene over blir da mest riktig med tanke på punktumen og fortsettelsen av setningen? For min del mener jeg den første er riktig.

Diskuter.
Sist endret av Hybelkanin1; 14. oktober 2010 kl. 20:29. Grunn: Skrivefeil.
hvorfor bry seg? når det er sagt, så ser nr. To best ut.
Jeg vil tro den første er rett, siden du da bruker punktumet til å understreke at det er en forkortelse, ikke for å avslutte setningen. Altså du starter ikke på en ny setning, og da skal du ikke ha stor bokstav heller.

Er overhodet ikke enig at nummer to ser best ut, den ser bare....feil ut.
Sist endret av staM; 14. oktober 2010 kl. 20:31.
Sitat av staM Vis innlegg
Jeg vil tro den første er rett, siden du da bruker punktumet til å understreke at det er en forkortelse, ikke for å avslutte setningen. Altså du starter ikke på en ny setning, og da skal du ikke ha stor bokstav heller.

Er overhodet ikke enig at den første ser best ut, den ser bare....feil ut.
Vis hele sitatet...
høres også riktig ut, confused!
Det skal ikke være stor bokstav etter forkortelser med mindre den er det siste ordet i setningen.
Det er definitivt den første som er korrekt.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det skal ikke være stor bokstav etter forkortelser med mindre den er det siste ordet i setningen.
Vis hele sitatet...
Og da blir det vel også to punktum etter hverandre i tillegg. En for å markere forkortelse og en for slutt av setningen.
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 20:35.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er definitivt den første som er korrekt.


Og da blir det vel også to punktum etter hverandre i tillegg. En for å markere forkortelse og en for slutt av setningen.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt, vil tro det bare brukes ett punktum, så markerer den store bokstaven etter punktumet at det starter en ny setning der.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvorfor bry seg? når det er sagt, så ser nr. To best ut.
Vis hele sitatet...
Fordi man ikke er en idiot uten noen som helst interesse for hvordan man tar seg ut skriftlig?

Det skal ikke være stor bokstav etter punktum i forkortelser. Kun ved ny setning.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og da blir det vel også to punktum etter hverandre i tillegg. En for å markere forkortelse og en for slutt av setningen.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det. Finner ikke bekreftelse på sprakradet.no i farten, men i følge denne siden skal det ikke være to punktum når en setning avsluttes med en forkortelse.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4Forkortelser.htm
Som flere har påpekt så er den første setningen riktig.


Edit:
Ikke ekstra punktum når forkortelsespunktum står sist i setningen
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.korrekturavdelingen.no/K4Forkortelser.htm
Sist endret av s1gh; 14. oktober 2010 kl. 20:51.
Teit. Da vet man jo ikke om det er en forkortelse eller nytt og mystisk fremmedord som er på slutten av setningen.
den andre er rett i følge norsklæreren vår.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
den andre er rett i følge norsklæreren vår.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, læreren din tar feil.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
den andre er rett i følge norsklæreren vår.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg bare si at norsklæreren din bør skamme seg. Så vil jeg høre denne personens forklaring på hvorfor i all verden nummer to er rett.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Teit. Da vet man jo ikke om det er en forkortelse eller nytt og mystisk fremmedord som er på slutten av setningen.
Vis hele sitatet...
Joda. Det ser man jo om neste bokstav er stor eller ikke
Ikke tenk stor forbokstav etter punktum, men stor forbokstav ved starten av en ny setning. Dette er ikke engang noe å diskutere.
Sitat av Jarne Vis innlegg
Joda. Det ser man jo om neste bokstav er stor eller ikke
Vis hele sitatet...
Nei det gjør du ikke...

"Kjøp fra utlandet krever mva. Det er kjipt".

Uten forkunnskaper kan man ikke vite at "mva" ikke er et mystisk låneord fra Russland eller forkortelse for merverdiavgift. Med dobbelt punktum hadde man gjort det klart at det var en forkortelse og ikke potensielt et eget ord.
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 21:35.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei det gjør du ikke...

"Kjøp fra utlandet krever mva. Det er kjipt".

Uten forkunnskaper kan man ikke vite at "mva" ikke er et mystisk låneord fra Russland eller forkortelse for merverdiavgift. Med dobbelt punktum hadde man gjort det klart at det var en forkortelse og ikke potensielt et eget ord.
Vis hele sitatet...

"Kjøp fra utlandet krever mva.; det er kjipt".
Kan man skrive om setningen slik?


Semikolon brukes i to tilfeller:

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første
Vis hele sitatet...
Sist endret av s1gh; 14. oktober 2010 kl. 21:46.
Slike er det jo i mange andre tilfeller også kinseek. Hvis man ikke vet såpass, så er det leserene som har begitt seg utpå en for vanskelig tekst, eller skriveren har overvurdert gruppen han søker, og burde istedet bruke det hele og fulle ordet istedenfor en forkortelse.

Forresten så ville jeg omformulert den setning, det hadde forenklet det hele.
"Det er kjipt at kjøp fra utlandet krever mva."
Sist endret av Jorg; 14. oktober 2010 kl. 21:47.
Sitat av s1gh Vis innlegg
"Kjøp fra utlandet krever mva.; det er kjipt".
Kan man skrive om setningen slik?

quote:
Semikolon brukes i to tilfeller:

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første
Vis hele sitatet...
Da skal det IKKE punktum mellom hovedsetningene.

I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke. (jf. korrekturavdelingen.no)

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Forresten så ville jeg omformulert den setning, det hadde forenklet det hele.
"Det er kjipt at kjøp fra utlandet krever mva."
Vis hele sitatet...
Den eneste forenklingen her må være at det bare er én setning.

Mye bedre:
Ved kjøp fra utlandet kreves mva., noe som kan oppleves som kjipt.
Sist endret av Zepur; 14. oktober 2010 kl. 21:53.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei det gjør du ikke...

"Kjøp fra utlandet krever mva. Det er kjipt".

Uten forkunnskaper kan man ikke vite at "mva" ikke er et mystisk låneord fra Russland eller forkortelse for merverdiavgift. Med dobbelt punktum hadde man gjort det klart at det var en forkortelse og ikke potensielt et eget ord.
Vis hele sitatet...
Ja, da misforsto jeg bare hva du mente. Trodde du mente det var vanskelig å se når setningen er ferdig, dersom den avsluttes med en forkortelse. I think I've brained my damage.

Sitat av pÝv Vis innlegg
Da skal det IKKE punktum mellom hovedsetningene.

I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke. (jf. korrekturavdelingen.no)
Vis hele sitatet...
Det skal jo fremdeles være punktum etter mva., selv om det påfølgende tegnet er et komma, semikolon eller hvilket som helst annet tegn som ikke er punktum.

Sitat av pÝv Vis innlegg
Den eneste forenklingen her må være at det bare er én setning.

Mye bedre:
Ved kjøp fra utlandet kreves mva., noe som kan oppleves som kjipt.
Vis hele sitatet...
Da er jo ikke budskapet det samme lenger. "Kjøp fra utlandet krever mva. Det er kjipt.", er to helt greie setninger, som sammen sier at det er kjipt at kjøp fra utlandet krever mva. Din setning sier at det kan oppleves som kjipt, noe som ikke er ekvivalent med at det faktisk er det.
Skal man først slå setningene sammen, er det helt greit å gjøre det som S1gh foreslo. "Ved kjøp fra utlandet kreves mva.; det er kjipt".
Nr. 1 er riktig. At det alltid er stor bokstav etter punktum er egentlig bare en lettvint måte å si at det alltid skal være stor bokstav etter en avsluttet setning.