Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1150
Hvis en kompis av meg får skikkelig juling, kan han da anmelde det og kreve erstattning?
Ja, det kan han! Om han kan bevise han ble jult opp.. (Blåmerker, andre skader og lignede)

Dessuten har vi dette.

Ta det med politiet, de vil hjelpe ham videre.

Og en ting til:
Hvis han f.eks. mistet en tann på grunn av dette, kan han kreve gjerningspersonen for erstatning.
Sist endret av Hybelkanin1; 16. september 2010 kl. 23:38.
Kommer an på hvem som slo først.
zapi's Avatar
Trådstarter
Saken er slik at det er 2 karer som har truet meg lenge nå om at de skal gi meg juling osv. og jeg er ikke store fyrn selv. Så denne helgen er det leid lokale til fest hvor bla. de de 2 skal og jeg. Så litt nervøs er jeg nok.
Sitat av zapi Vis innlegg
Saken er slik at det er 2 karer som har truet meg lenge nå om at de skal gi meg juling osv. og jeg er ikke store fyrn selv. Så denne helgen er det leid lokale til fest hvor bla. de de 2 skal og jeg. Så litt nervøs er jeg nok.
Vis hele sitatet...
Mitt forslag: Hold deg unna festen.

Vold løser ikke noe, men å avstå fra det. Jeg anbefaler deg virkelig å avstå fra festen, da det blir vanskelig å unngå bråk, spesielt hvis det skal være alkohol i bildet.
Sitat av zapi Vis innlegg
Saken er slik at det er 2 karer som har truet meg lenge nå om at de skal gi meg juling osv. og jeg er ikke store fyrn selv. Så denne helgen er det leid lokale til fest hvor bla. de de 2 skal og jeg. Så litt nervøs er jeg nok.
Vis hele sitatet...
Og det du er bekymrer deg for er erstatning? Om noen truer deg er dette straffbart, og du bør anmelde.
zapi's Avatar
Trådstarter
Takk for raske svar, setter pris på det. Ja, jeg vurderer å ikke dra dit, det gjør jeg. men hva kan politiet gjør når han har skrevet på facebook, at han skal knivstikke meg hvis han ser meg? Har tatt print screen av samtalen..
Hvis det er så alvorlige trusler bør du ta det med til nærmeste politikontor og vise dette bevis materialet til dem, slik at de kan få ordnet opp med det.
Sist endret av Swii; 16. september 2010 kl. 23:48.
zapi's Avatar
Trådstarter
Jeg er jo ikke direkte redd, er vell bare bekymret.. men tror dere ikke at de blir mer irritert av at jeg anmelder det ?
Sitat av zapi Vis innlegg
Takk for raske svar, setter pris på det. Ja, jeg vurderer å ikke dra dit, det gjør jeg. men hva kan politiet gjør når han har skrevet på facebook, at han skal knivstikke meg hvis han ser meg? Har tatt print screen av samtalen..
Vis hele sitatet...
Da viser du politiet dette. Hadde jeg vært i fysisk kontakt med deg, hadde jeg tvunget deg til å anmelde det... Ellers hadde jeg knivstukket deg (Ja, jeg tuller!)

Sitat av zapi Vis innlegg
Jeg er jo ikke direkte redd, er vell bare bekymret.. men tror dere ikke at de blir mer irritert av at jeg anmelder det ?
Vis hele sitatet...
Så du skal bare være passiv og la de gjøre hva de vil med deg?
Politiet ordner opp
zapi's Avatar
Trådstarter
Da får jeg bare dra mamma ned til politistasjon og anmelde det da..
Sitat av zapi Vis innlegg
Da får jeg bare dra mamma ned til politistasjon og anmelde det da..
Vis hele sitatet...
Veldig, veldig, veldig VELDIG bra

Det samme gjorde jeg da en fyr truet meg med bank.

Besøkskontaktforbud.
zapi's Avatar
Trådstarter
La oss si at han får sånn besøksforbud, hva kan skje hvis han bryter dette ? evt gir faen
Nja.. Første treff

Som altså sier:

Sitat av paragrafen.no
Brudd på besøksforbud er straffbart. Etter straffeloven § 342, første ledd litra c. Strafferammen er satt slik at brudd etter omstendighetene kan gi grunnlag for varetektsfengsling.
Vis hele sitatet...
Men utover dette, er jeg ikke sikker. Selv er jeg ilagt et besøksforbud i et halvt år. (Både psykisk syk og beruset i gjerningsøyeblikket, OG JEG ANGRER!). Bryter jeg dette, får jeg bøter eller fengsel (Ihvertfall det jeg ble fortalt.)
Sist endret av Hybelkanin1; 16. september 2010 kl. 23:58.
zapi's Avatar
Trådstarter
Kjempe greier, skal ta kontakt med politiet i morgen takk skal dere ha
Null problem. Ikke la sånne duster få si hva de vil til deg. Det ødelegger livskvaliteten generelt...

Vil legge til, til alle nye som leser tråden, at alle trusler utover din helse eller velferd, bør anmeldes. Det blir sannsynligvis ilagt et besøks/kontaktforbud i det tilfellet. Det betyr at personen ikke får ta kontakt med deg, verken elektronisk eller fysisk, og heller ikke besøke deg. I noen tilfeller blir det kun ilagt besøksforbud, som da vil si at han ikke får besøke bopælen din, men kontakte deg elektronisk, eller møte deg andre steder.

Kontaktforbud vil også nekte personen å besøke bopælen din.

Gjør samfunnet en tjeneste, anmeld ALT sånt.
Sitat av zapi Vis innlegg
La oss si at han får sånn besøksforbud, hva kan skje hvis han bryter dette ? evt gir faen
Vis hele sitatet...
Lurer også litt på dette, for det eneste politiet kan gjøre er å komme å taue han inn om han bryter "restraining order'n" som han har fått (oppholder seg nærmere deg enn så og så mange meter) og det er veldig sjeldent de gidder å rykke ut til sånt - og om de gjør, så er jo ikke personen på samme sted da de ankommer.
Har hatt en svært truende stalker i over 2 år nå, og selvom jeg holder meg unna alt som heter politianmeldelser har jeg vurdert å anmelde han - men det er jo bare teit å ringe snuten hver gang jeg ser han på samme utested som meg osv.. Tror man bare må leve med det, eller gi dem grisejuling tilbake slik at de skjønner at nok er nok/man ikke lar seg true eller tråkke på.