Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3175
Hva tror dere? Er det mange lærere som gir karakteret pga trynefaktor? Er det noe du som elev kan gjøre for å utnytte/hindre dette?
Plastisk operasjon?
Anonyme prøver forhindrer dette. Det er en del skoler som har begynt med dette og resultatene er gode.

Slik det forgår er at etter en prøve skriver eleven under med et fiktivt navn. Så etter en prøve så skrives alle navnene opp på et ark som f.eks elevråds rep. passer på. Med et slikt system er det umulig å bruke trynefaktor på skriftlige prøver.

Men all trynefaktor er det umulig å fjerne fra skolen. Så lenge det ikke blir roboter som lærere kan vi ikke kvitte oss med det. Men det er tiltak som anonyme prøver som kan minske bruken av det.
ja, mange lærere selv i VGS gir karakter pga. trynefaktor. Jeg har selv byttet en innleveringsoppgave med en kompis som får 6, mens jeg får 4. Jeg fikk fremdeles 4 og har fremdeles 6. Det er ikke så mye å gjøre med uten om anonyme prøver. Lærere er også mennesker og vil dømme ut i fra oppfattning av personen. Jeg er veldig for anonyme prøver. Det er ikke mye som skal til for dette. bare et nummer som deles ut til alle elevene under hver prøve. Det vil koste minimalt, og det vil i alle fall ikke gjøre noe værre/mer uretferdig.
Kan dere ikke bare få en annen lærers mening/karaktervurdering?
Jeg har ikke gjort det selv på skolen, men var en som skrev i en annen tråd at han hadde gjort det selv et par ganger, og mente at man hadde rett på det.
Har selv vært borte i lærere som dømmer ut ifra trynefaktor.

Ett eksempel er en skriftlig engelsk prøve fra VGS. Jeg fikk en 4'er av hoved læreren min, noe jeg selv var helt klar over at er feil. Jeg skrev akkurat det jeg skulle skrive, pluss litt flesk og det uten en eneste feil av noe slag.

Jeg følte at karakteren overhodet ikke reflekterte arbeidet jeg hadde gjort, og fikk en annen lærers vurdering. Ojsann, sterk 6'er.


Så ja, om du tror at læreren gir deg karakter basert på trynefaktor, be om en annen lærers vurdering.
Sist endret av Lille Nikotin; 9. november 2009 kl. 22:57.
Elevrådet på skolen min jobber hardt med å få til anonyme prøver før før jul siden vi vet at det er en del lærere som gir karakterer etter deres personlige oppfatning om en elev og ikke elevens prestasjoner faglig. Vi skal også ha en såkalt lærerevaluering noe som ikke funker etter det jeg har erfart pga at de lærerene som er av typen jeg nevnte tidligere har så høy selvtillit at de mener at det som står der er feil. Samtidig så fungerer dette dårligere når læreren skal drøfte resultatet med klassen som evaluerte h*n og ingen vil svare på hvorfor resultatene ble som de ble siden de vet at da går karakterene nedover.

De som er av lærerens favoritter kan vel utnytte dette ved å ikke prestere max siden de får en god karakter uansett, mens de som ikke er favorittene har kan ikke gjøre annet enn å ta det opp med ledelsen til skolen for å få dem til å snakke med lærer eller å prøve å få til anonyme prøver.
Jeg anbefaler alle som ser at dette er et problem i deres klasse om å gå til elevrådet med et ønske om anonyme prøver!
Sleng inn et besøk til ledelsen også!

Det skader aldri å prøve!
Et annet problem, som slo meg når jeg skrev innlegget mitt ovenfor, er lærere som ikke kan faget sitt godt nok.

Har opptill flere ganger fått feil på diverse (engelske) gloser, prøver, stiler og diverse andre ting grunnet at læreren ikke "Visste om det ordet". Ja, jeg er en av de som er "Supergode" i engelsk. Så til dere som er over gjennomsnittet i engelsk: Sørg for å ALLTID dobbeltsjekke eventuelle feil dere har prestert.

Når elevene må lære lærerene, er det noe som er galt. Har utallige ganger måtte rette på lærere når det gjelder engelsk, fordi jeg ikke synes noe om at elevene får feilaktig informasjon. Dette resulterer jo selvsagt i at læreren utvikler et sterkt hat mot meg, og dømmer utelukkende på trynefaktor. Hurra!
Sist endret av Lille Nikotin; 9. november 2009 kl. 23:10.
Et eksempel: Vi hadde framføring i norsk. Det er en elev i klassen som normalt er veldig flink på skolen, og pleier å få gode karaterer. Han skulle ha en framføring i norsk. For meg så det ut som han kom totalt uforberedt, og jeg ville tippa en karakter mellom 2 og 3. Men han fikk 5. Stort sett hele klassen reagerte på dette..

Det som er problemet med framføringer er at det er veldig vanskelig med anonymretting. Samtidig som det er vanskelig å bevise hva du egenelig har framført ovenfor ledelsen/elevråd/andre lærere.
Minner meg om ungdomsskolen da jeg og en klassekamerat hadde jobbet sammen om en oppgave, leverte akkurat det samme (var to og to). Så fikk han en 6'er og jeg 4+ eller hva det var. Vet ikke om det var med vilje eller en liten bom fra hans side. Av en eller annen grunn rettet han det ikke opp selvom jeg forklarte han det flere ganger
Jeg må bare kommentere dette, jeg hater når folk kommer med slike anklager mot lærere. At de gir dårlige karakterer, til bimboer som har framføring om bambi og regnskogen.
Det er tvertimot slikt, en person som har kunnskap om hva han snakker om og framfører det på en bra måte får god karakter. En person som kommer og har lest 30 minutter før framvisningen og ikke har peiling får derimot ikke god karakter.

Det er ikke sånn at 50 år gamle lærere bare gir gode karakterer til elever de liker.
Er selvfølgelig slikt i noen tilfeller, men om du skriver noe som er verdt en god karakter, og ikke er fornøyd kan du klage? Og da må en annen lærer lese den, og sette karakter.


Har selv opplevd flere på min gamle skole at idioter som ikke hadde noe peiling på noe klagde. De gikk imot min gamle mattelærer og mente at han gav bedre karakterer til de han likte bedre. Men det står der jo svart og hvitt? Om du svarer feil, eller misforstår oppgaven kan du ikke forvente gode karakterer?
Er veldig likt i andre fag som norsk, en stil skal ha et godt innhold (Innholdet varierer selvfølgelig fra klassetrinn til klassetrinn). Om du skriver om høstferien din hvor du fant en død kråke og pirket på den i 3 dager, er det kanskje ikke så interessant for læreren.
Sist endret av Apu; 9. november 2009 kl. 23:56.
Anonyme tester høres ut som en kjekk idé. Jeg har selv vært "offer" for trynefaktor flere ganger, noen mennesker kommer man ikke overens med, og da er det forbanne kjipt at den personen er "nøkkelen" til hvor du kommer deg videre med studier. Men det som er enda kvalmere, er folk som utnytter dette, og sleiker seg inn på godfot med lett manipulerte lærere, kanskje de liker at noen jokker dem på beinet?

Det værste eksempelet mitt er fra Økonomi fra VGS. Jeg og lærerinna var ikke noe særlig til buddies, men jeg hadde fått 5/5+ på prøvene frem til tentamen. Jeg har tentamen, får den tilbake, og får 4-. Fair enough, jeg ser igjennom, og lærerinna presenterer et løsningsforslag. Problemet kommer når jeg ikke finner noen feil med besvarelsen min, what so ever. Jeg konfronterer henne med dette. Det geniale dog lite intelligente svaret jeg får etter at hun kikker igjennom den foran meg er: "Jeg kan ikke finne noen feil i besvarelsen din, men det er ikke bedre enn en 4-".....Jeg gikk hjem og brente den tentamnen, og fikk 4 i faget.

Hun har i ettertid vært og handlet hos meg flere ganger på jobb, jeg har ikke gitt henne dårligere kundebehandling selv om jeg tåler ikke trynet henns.
Sist endret av wubster; 10. november 2009 kl. 00:07.
Trynefaktor finnes, men tror ikke dette går på hvem læreren "liker". Kommer vel litt ann på hva læreren tror eleven kan utrette. På ungdomsskolen fikk jeg et godt eksempel. Elevene som slet litt fikk ofte litt bedre karakter enn de burde og fikk for det meste positive tilbakemeldinger slik at de skulle orke å holde på videre. Slik ble det opprett et godt bånd mellom lærer og elev. Derfra trodde folk at de gav gode karakterer fordi de "likte" eleven bedre enn andre.

Har også opplevd at elever som er gode ofte får for gode karakterer fordi læreren vet hvor gode de egentlig er og når de ser eleven underpresterer virker det som om de ikke vil gi han lav karakter.

Fikk høre mye om dette rett før jeg begynte på ungdomsskolen. Gjorde det sånn halveis bra i 8. men bytta så skole. Da prøvde jeg en ny taktikk. Nå vil jeg si at jeg er en ganske "skoleflink" i den forstand at jeg gjorde det vi måtte av oppgaver og leste litt før prøver. I 9.ende gav jeg blankt f* idet meste fordi det året ville jo ikke telle. Utenom heimkunnskap som var avgangsfag det året hvor jeg gjorde mitt beste og fikk 5 som standpunktkarakter.

I 10.ende leste jeg litt mer før prøver og fulgte litt ekstra med i timen. Lærerene så da at jeg hadde "utviklet" meg utrolig og fikk kanskje bedre karakterer enn jeg burde.
Sitat av wubster Vis innlegg
Det værste eksempelet mitt er fra Økonomi fra VGS. Jeg og lærerinna var ikke noe særlig til buddies, men jeg hadde fått 5/5+ på prøvene frem til tentamen. Jeg har tentamen, får den tilbake, og får 4-. Fair enough, jeg ser igjennom, og lærerinna presenterer et løsningsforslag. Problemet kommer når jeg ikke finner noen feil med besvarelsen min, what so ever. Jeg konfronterer henne med dette. Det geniale dog lite intelligente svaret jeg får etter at hun kikker igjennom den foran meg er: "Jeg kan ikke finne noen feil i besvarelsen din, men det er ikke bedre enn en 4-".....Jeg gikk hjem og brente den tentamnen, og fikk 4 i faget.

Hun har i ettertid vært og handlet hos meg flere ganger på jobb, jeg har ikke gitt henne dårligere kundebehandling selv om jeg tåler ikke trynet henns.
Vis hele sitatet...
Det hørtes da rart ut. Jeg ville spurt hva jeg kunne gjort annerledes for å fått en bedre karakter. Mulig hun savnet mer forklaring rundt hva svarene betydde, eller en diskusjon rundt hva resultatene hadde å si.
Synes det er fint du ikke trenger å "hevne" deg på henne ved å gi henne dårligere service i ettertid.

Til en viss grad vil man nok ha trynefaktor, siden læreren vil få en oppfatning av deg som uansett vil ligge i bakhodet når han/hun skal gi deg karakter. Anonyme prøver som noen foreslår over kan sannsynligvis løse dette.

En annen ting jeg har lagt merke til er at de som oftest klager over trynefaktor også er de som krangler med læreren over hver minste lille detalj. Dette vil jo ikke akkurat hjelpe på inntrykket læreren har av en. Jeg mener ikke med dette å avfeie de som blir behandlet urettferdig av læreren sin, og sier heller ikke at dette er grunnen i 100% av tilfellene, men det kan likevel ikke skade å tenke over hvordan man forholder seg til læreren sin.
Personlig tror jeg det er mye flere elever som klager over lærere som gir karakterer på trynefaktor enn det er lærere som gir karakterer på trynefaktor
Dette er beklageligvis et større problem enn det folk skulle tro.

Et par kompiser av meg opplevde at en av dem ble urettferdig behandlet karaktermessig til tross for godt faglig innhold i tillegg til gode formuleringsevner og god språkbruk i norsk.
For å kjøre en test på om dette virkelig var faktum, altså forskjellsbehandlingen så leverte først han som alltid fikk dårligst karakter inn en norskstil.
Denne fikk han 3-4 på.
Etter noen måneder leverte han andre inn samme oppgaven og fikk vesentlig bedre karakter.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Personlig tror jeg det er mye flere elever som klager over lærere som gir karakterer på trynefaktor enn det er lærere som gir karakterer på trynefaktor
Vis hele sitatet...
De fleste tror også at det er et fåtall at barn har problemer i hjemmet. Poenget mitt er at det er nok flere elever som blir utsatt for dette enn hva i kan tenke oss til. Jeg har ingen problemer med å se det form meg da absolutt alle lærerne jeg har hatt opp igjennom har brukt dette mot elever og det er mot totalt forskjellige elever fra lærere til lærere.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette er beklageligvis et større problem enn det folk skulle tro.

Et par kompiser av meg opplevde at en av dem ble urettferdig behandlet karaktermessig til tross for godt faglig innhold i tillegg til gode formuleringsevner og god språkbruk i norsk.
For å kjøre en test på om dette virkelig var faktum, altså forskjellsbehandlingen så leverte først han som alltid fikk dårligst karakter inn en norskstil.
Denne fikk han 3-4 på.
Etter noen måneder leverte han andre inn samme oppgaven og fikk vesentlig bedre karakter.
Vis hele sitatet...
Hehe, det der sier sitt, ja! Den andre eleven skulle først og fremst fått stryk grunnet kopiering/juks, men isteden ender han opp med en bedre karakter. Det er greit at mennesker ikke er feilfrie, men de menneskene som er utdannet til noe kan som oftest jobben sin. Det burde også inkludere lærere hvor en del av jobben er å unngå denne utførelsen av forskjellsbehandling.
Sist endret av Athleon; 10. november 2009 kl. 16:05.
skru på sjarmen?
Mange lærere gir også karakterer utifra gjennomsnittskurven på IQ.
Altså flest midt på treet og færre og færre jo nærmere "endene" du kommer.
Mange lærere tror at siden dette er representativt på landsbasis elns, må det også være sånn i en klasse, selv om kanskje 50% fortjener 6, og kun 3% 4.
Selv har jeg erfart at folk som får svi på grunn av "trynefaktor" fortjener det. Selv var jeg et offer for det. Pirket i alt som ble sagt og oppførte meg ofte kvalmt. Presterte dog relativt bra på prøver og fikk lavere karakterer enn jeg selv mente jeg fortjente. I senere tid har jeg rett og slett skjerpet meg og stort sett vært høflig og ydmyk mot lærerne. Prestasjonene mine har ikke forandret seg, men karakterene mine er vesentlig forbedret.

Trynefaktor funker begge veier. Spill på det.
Sist endret av sofa; 10. november 2009 kl. 16:41.
2 Kompiser av meg levert samme oppgave fordi de mistenkte akkuratt dette.
Ble enige med foreldra om det dem gjorde osv, for så og se ossen karakterer dem fikk.

Badboyen? Han fikk jo såklart 3-
Den gode snille? Han fikk 4/5

Jaja! :/
Livet som elev er ikke lett
Stayneh: Det kalles for normalfordeling.

Har en lærer som gir slike karakterer, det er helt jævlig. I tillegg gidder hun ikke bruke 1-6, men bruker under middels (-), middels (-) og over middels (-).

Da spør jeg: Hva er middels?! Hva om alle er gode?
Ozma; that's right!
Jeg er dau i hodet etter en dag med psykologi og teorier og piss!
Middels er gjennomsnittet det er alle like gode er det middels like bra som 100% og 0%
Trynefaktor er vanskelig unngå. Særlig i forhindelse med muntlige fremførelser er det jævla mange å høre på, og du må faktisk følge rimelig godt ned. Du blir kort og godt jævlig sliten etter en stund, og selv elevene som knapt hører på hverandre er jo slitne og leie mot slutten.

Det sagt, så har generelt sterke elever en sterk tendens til å være mer nøyaktige, mer sakiige og flinkere selv når de ikke er forberedt. Særlig dette med å unngå sleivete usakelige utsagn er de andre elevene fryktelig dårlige til å vurdere. Du skal ikke bare få karakter på hvor mye fagstoff du har klart å dra ut av boka, du skal få karakter på hvor mye forståelse du viser. Noen elever er jævla flinke til dette.

Uansett, jeg er fullstendig enig i at trynefaktor er et stort problem med enkelte lærere. Jeg opplevde det selv som elev, jeg ser tendenser til det hos andre lærere og jeg opplever selv at jeg av og til gir hakket for gode karakterer til elever jeg liker. På muntlig fremførelser tar jeg alltid inn presentasjonen for å lese dem igjennom seinere for å forsøke å motvirke dette fenomenet, og det virker rimelig godt.

Når vi ser på elevenes karakterer fra ungdomskolen så er det rimelig mange uforståelige karakterer. Elever med glitrende ordforråd som får 4 i engelsk, elever som er hardt arbeidende, nøyaktige og flinke som får 3 eller 4 i matematikk.
Jeg har vært ganske heldig og unngått å få lærere som spiller på "trynefaktoren", men jeg har rettet på diverse lærere opp igjennom årene, og det ender som oftest med at de spør; "Åja, så det er også en måte å skrive det på? La gå." Og dette uten å ha merket betydelig nedgang i karakterene.

Det er ETT unntak, en gang i 9. skulle vi skrive en 800-ords-stil (ja, det er kort), om et band vi likte, og "ung og teit" som jeg var, valgte jeg Metallica (som jeg ikke liker lengre ).

Jeg skrev 1000 ord, INGEN skrivefeil, kun saklig infor, ikkke noe kopiering fra wikipedia osv.

En kamerat i en annen klasse KOPIERTE hele stilen sin rett fra Wikipedia, MED linker og greier, resultatet? Jeg fikk 2/3 og han fikk 4+

Ellers har jeg ALDRI opplevd noen form for forskjellsbehandling i skolen

ALLE klager over at de absolutt blir forskjellsbehandlet negativt her jo? Dere kan kanskje prøve å pugge bedre til prøver, legge litt arbeid i det om det f.eks er muntlig eksamen etc. Hjelper veldig på karakteren å komme med fakta utenfor boka på f.eks muntlig eksamen
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
ALLE klager over at de absolutt blir forskjellsbehandlet negativt her jo? Dere kan kanskje prøve å pugge bedre til prøver, legge litt arbeid i det om det f.eks er muntlig eksamen etc. Hjelper veldig på karakteren å komme med fakta utenfor boka på f.eks muntlig eksamen
Vis hele sitatet...
Å slå alle under en kam blir litt feil siden det virker som om mange faktisk jobber med skolearbeidet. Likevell så er det fakta at trynefaktoren finnes blandt noen lærere.Forskjellsbehandlig er etter min mening litt vanskeligere å få til under en muntlig eksamen siden det er en sensor som aldri har sett eleven før og lager seg et inntrykk av eleven under eksamenstiden.
Jeg har fått 3 på alle nynorsk-prøver til nå og har 3- i standpunkt i nynorsk skriftlig. Vennen min har fått en 2+ og og noen 3'ere og har 4 i standpunkt. Hvorfor, spør du? Ja, fordi læreren liker ham bedre...
Sist endret av kengro; 10. november 2009 kl. 20:55.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Jeg har fått 3 på alle nynorsk-prøver til nå og har 3- i standpunkt i nynorsk skriftlig. Vennen min har fått en 2+ og og noen 3'ere og har 4 i standpunkt. Hvorfor, spør du? Ja, fordi læreren liker ham bedre...
Vis hele sitatet...
Eller de skriver bedre enn deg?
Som sagt, om du føler du får urettferdig karakter, klag og få en annen lærer til å sette karakter. Du kan risikere å gå ned i karakteren da, men om du er sikker på at du fortjener 6 (Alle mener vel det..) så kan du jo klage? Ingenting å tape om du stiller med stålinnhold!
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
ALLE klager over at de absolutt blir forskjellsbehandlet negativt her jo? Dere kan kanskje prøve å pugge bedre til prøver, legge litt arbeid i det om det f.eks er muntlig eksamen etc. Hjelper veldig på karakteren å komme med fakta utenfor boka på f.eks muntlig eksamen
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk av at de som leser på dette forumet er generelt over gjennomsnittet når det gjelder fag som norsk, engelsk og matematikk i hvert fall, og sikkert samtlige andre fag også.

Har stort sett ikke blitt utsatt for trynefaktor selv. Jeg har vært så heldig at lærerne mine har vært positive til at jeg er så god i flere fag, til og med engelsk, hvor ingen av lærerne mine før videregående klarte å rette på meg, men jeg har rettet på dem ved flere anledninger. Engelsklæreren min på ungdomskolen spurte ofte meg om det var noe hun var usikker på (dette høres sikkert utrolig arrogant ut..) Nå på videregående frykter jeg at dette kan endre seg. Har allerede påpekt feil ved det læreren sier, og har lagt til mye informasjon til det vi har jobbet med. Når jeg gjør dette virker læreren irritert, og de fleste i klassen min er enig i at det ikke går an å diskutere med henne. Vi har bare hatt en prøve hittil, som var gitt rettferdig karakter på. Er spent på prøven vi venter på å få igjen nå. Skal lese nøye gjennom det hun vurderer som feil, og om jeg oppdager feil ved rettingen hennes skal dette klages på.
Sitat av Apu Vis innlegg
Eller de skriver bedre enn deg?
Som sagt, om du føler du får urettferdig karakter, klag og få en annen lærer til å sette karakter. Du kan risikere å gå ned i karakteren da, men om du er sikker på at du fortjener 6 (Alle mener vel det..) så kan du jo klage? Ingenting å tape om du stiller med stålinnhold!
Vis hele sitatet...
Eller så kunne du starte med å lese innlegget du svarer på? Han sier klart og tydelig at han burde ha en 3 på kortet (siden han har fått tre på alle prøver), men han fikk 3-. Vennen hans som har fått 2- på de fleste prøvene utenom noen få hvor han har fått 3 fikk 4 i standpunkt. Det ville med andre ord vært umulig om det ikke var for forskjellsbehandling.
Sist endret av Athleon; 10. november 2009 kl. 22:09.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
ALLE klager over at de absolutt blir forskjellsbehandlet negativt her jo?
Vis hele sitatet...
Jeg klager ikke over å ha blitt forskjellsbehandlet. Å virke engasjert og å gjøre sitt beste, samt å oppføre seg som et voksent og hyggelig menneske i timene krever en del arbeid det også. Da synes jeg det er helt greit at lærere har gitt meg litt slack når jeg har glemt å lese, fremfor de som skravler og klager høylytt hver eneste time. Negativ trynefaktor kan unngås med litt innsats.
Sitat av Fellwarden Vis innlegg
Jeg har inntrykk av at de som leser på dette forumet er generelt over gjennomsnittet når det gjelder fag som norsk, engelsk og matematikk i hvert fall, og sikkert samtlige andre fag også.

Har stort sett ikke blitt utsatt for trynefaktor selv. Jeg har vært så heldig at lærerne mine har vært positive til at jeg er så god i flere fag, til og med engelsk, hvor ingen av lærerne mine før videregående klarte å rette på meg, men jeg har rettet på dem ved flere anledninger. Engelsklæreren min på ungdomskolen spurte ofte meg om det var noe hun var usikker på (dette høres sikkert utrolig arrogant ut..) Nå på videregående frykter jeg at dette kan endre seg. Har allerede påpekt feil ved det læreren sier, og har lagt til mye informasjon til det vi har jobbet med. Når jeg gjør dette virker læreren irritert, og de fleste i klassen min er enig i at det ikke går an å diskutere med henne. Vi har bare hatt en prøve hittil, som var gitt rettferdig karakter på. Er spent på prøven vi venter på å få igjen nå. Skal lese nøye gjennom det hun vurderer som feil, og om jeg oppdager feil ved rettingen hennes skal dette klages på.
Vis hele sitatet...

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg ble derimot heller aldri rettet på under VGS.


Apropos muntlige fremføringer, så har jeg prestert en 6'er på en muntlig prøve jeg ikke visste om før jeg ble ropt opp. Jeg sier ikke dette for å skryte, men heller for å støtte oppunder det Luni sier om at negativ trynefaktor kan unngås / snus til din fordel.

Emnet kan jo også ha noe med saken å gjøre.. "Hold et foredrag om det DU ville ansett som verdens beste pc-spill". Det blir virkelig ikke lettere for en fullblods gamer som meg.


Så lenge du kan å snakke for deg / formulere deg på "smarte og / eller smålig forvirrende og avanserte" måter, så kan lærerene mislike deg så mye de bare vil. Det spiller bare til din fordel uansett.