Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 884
Kom borti Icloud her en dag. Synes selv dette er er veldig spennende konsept. Foreløpig er det litt treigt, og det trengs noe utviklig.

For dere som ikke vet hva dette er så er det et online OS. Dette OSet inneholder masse forskjellige ting og programmer bla word, mediespillere, kalendere osv.

Icloud er gratis på: http://www.icloud.com/no/landing
Du får 3gb med lagringsplass gratis

Hva synes dere om denne sypen OS?
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser det store fusset med "cloud-based computin" for en laptop. Jeg våger å tro at det blir gjort nesten akkurat like mange CPU-sykluser og minst like mye trafikk opp mot nettet som å kjøre det lokalt. Og som en added bonus så kan du ikke benytte deg av det med mindre du har netttilgang.

Cloud-computing, klynger, clustere, whatever er fine ord, men de gjør egentlig ingenting annet enn en vanlig PC/server gjør i dag, de bare skalerer litt enklere. Buzz word hele tingen.
Sikkerhetsklarert
Et cluster er noe helt annet. (f,eks 3 noder som utgjør en host, genialt for lastbalansering, redundanse mm)

I begrepet Cloud-computing ligger det at man kan tilby software og serverløsninger som en tjeneste, uten at kunden må investere i dyrt utstyr. Se på det som en videreutvikling av en ASP tjeneste, f.eks citrix der man logger inn på en terminalserver, og via en lokal klient kjører applikasjoner på terminal server. Nå tilbys dette rett i nettleseren.
Kan man da kopiere filene man har på icloud over til pcen og andre veien?
Sitat av R.A.W. Vis innlegg
Kan man da kopiere filene man har på icloud over til pcen og andre veien?
Vis hele sitatet...
Jeg vet du kan legge inn ting på Icloud, men vet ikke om du kan hente det tilbake igjen. Men du kan foreksempel laste opp en film å se den gjennom programmene på Icloud.
Det er også herlig å kunne ha med seg filene sine over alt, uten å tenke på at disse må legges på en minnepenn eller liknende. Jeg synes systemet er genialt.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Et cluster er noe helt annet. (f,eks 3 noder som utgjør en host, genialt for lastbalansering, redundanse mm)

I begrepet Cloud-computing ligger det at man kan tilby software og serverløsninger som en tjeneste, uten at kunden må investere i dyrt utstyr. Se på det som en videreutvikling av en ASP tjeneste, f.eks citrix der man logger inn på en terminalserver, og via en lokal klient kjører applikasjoner på terminal server. Nå tilbys dette rett i nettleseren.
Vis hele sitatet...
Problemet, slik jeg ser det, er at ingen av de tjenestene vi kjører på en laptop eller stasjonær maskin er så tunge at den eksisterende hardwaren ikke klarer å kjøre det. Og da ser jeg ærlig talt ikke poenget med å belaste nettverket mer enn nødvendig.

Et litt mer intressant prosjekt når det kommer til "cloud computing" er tjenesten OnLive, hvor bildet blir tegnet på selve skyen mens inputs kommer fra den lokale maskinen, først der begynner "cloud computing" å bli intressant for meningmann. Utenom det er det kun bedrifter som kan kutte store initielle kostnader ved å ha alle sine tjenester på "skyen", redundans, backup, skaleringsmuligheter er alle tidstede, uten at det koster noe mer. Men fra et businessprespektiv vil det alltid være mer lønnsomt å eie noe selv kontra å leie.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Deezire Vis innlegg
Problemet, slik jeg ser det, er at ingen av de tjenestene vi kjører på en laptop eller stasjonær maskin er så tunge at den eksisterende hardwaren ikke klarer å kjøre det. Og da ser jeg ærlig talt ikke poenget med å belaste nettverket mer enn nødvendig.

Et litt mer intressant prosjekt når det kommer til "cloud computing" er tjenesten OnLive, hvor bildet blir tegnet på selve skyen mens inputs kommer fra den lokale maskinen, først der begynner "cloud computing" å bli intressant for meningmann. Utenom det er det kun bedrifter som kan kutte store initielle kostnader ved å ha alle sine tjenester på "skyen", redundans, backup, skaleringsmuligheter er alle tidstede, uten at det koster noe mer. Men fra et businessprespektiv vil det alltid være mer lønnsomt å eie noe selv kontra å leie.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte selvsagt fra businessperspektiv. En standard smallbusiness server for en bedrift med 5-10 ansatte koster fort 50.000 og så 30.000 i arbeid for migrering/installasjon. Den må avskrives på 3 år. Det er derfor det ofte er gunstig å leie, med en jevn fast pris, enn å ta disse investeringene hvert 3. år. Med leie er man også sikret oppdatert "hardware" til enhver tid.

Når det er sagt, så er jeg helt enig med du, om at dette ikke er noe poeng for privatpersoner. Mulig det er et marked for å ha filene tilgjengelig overalt. Men dette med å avlaste lokale resurser er det ikke behov for så lenge det bare er snakk om et operativsystem/kontorstøtte applikasjoner. Store utregninger, rendring av 3d etc kunne det vært kult å "sette bort"
Sist endret av Pjukern; 7. november 2009 kl. 06:41.