Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5106
Jeg har tenkt på en ganske underlig ting i det siste. Det er litt vanselig å forklare men jeg skal prøve:
Jeg har tenkt på om vi tenker på samme "språk" som vi snakker, eller om det finnes et hjernespråk. Et språk som du tenker på, men du snakker med et annet.

Et eksempel på dette er hvis du skal si noe men du klarer ikke å formulere det. Hvordann kan du da ha tenkt på det? visuelt?

Jeg har også tenkt på en annen ting. At det å kunne utvikle et språk er mye av grunnen til at vi mennesker har blitt så overlegne i dyreverden. Hvordan kan et dyr handle ut fra andre ting enn innstinkter uten et språk. hvordan kan en hund tenke noe som den ikke kan fobinde til et ord.

Noen som har noen tanker om dette?

Håper ikke dette var så forvirrende har prøvd å formulere dette så godt som jeg klarer. Men er det noe dere ikke forstår så bare spørr.
Dette har jeg selv tekt endel på for lenge siden, jeg bare kom frem til at vi tenker akkurat som vi prater, i det språket eller whatever.
Trådstarter
men hvis du snakker 2 språk likegodt. Hvilket språk vill du da tenke på? blanding?
Jeg merker ofte at jeg kan ting på engelsk, og når jeg skal si dwet så kan jeg det ikke på norsk. Jeg er norsk med norsk oppvekst, så det er ikke det det står på.
Sitat av chripson
men hvis du snakker 2 språk likegodt. Hvilket språk vill du da tenke på? blanding?
Vis hele sitatet...
Det språket du kan best/modersåråket(?), hvis det da ved en forferdelig tilfeldighet kan begge språk akkurat like godt så ender tankene dine opp i en salig blanding, som feks slik "name" gjør. Jeg selv bruker engelske ord når jeg ikke kommer på det norske ordet med samme betydning. Vet ikke hva det kommer av...

EDIT: Pyro_Killer, bra å vite at jeg ikke er den eneste.
Sist endret av Elemental; 20. april 2008 kl. 14:42.
Jeg tror det man tenker er idèen til det man vil si, mens det man sier er budskapet til idèen.
Vi lever i språket, og uten språk ingen tanke. Det går ikke an å tenke noe mer enn det man kan uttrykke, derfor vil det være absurd å si at tanken er noe mer enn språket.

Dette er også noe det er stor konsensus rundt i senere språkfilosofi. Derfor er dette temaet noe som ikke blir diskutert i særlig stor grad lengre.
Sitat av Elemental
Dette har jeg selv tekt endel på for lenge siden, jeg bare kom frem til at vi tenker akkurat som vi prater, i det språket eller whatever.
Vis hele sitatet...
Hva med døve/stumme som ikke kan prate, eller ikke vet hvordan ordene høres ut?
Tenker ikke de da eller?


Jeg tror selv at man stort sett ikke tenker ord, unntatt når man fokuserer på f.eks et framlegg eller en samtale. Ellers er ting bare idéer som svirrer rundt uten ord. Vi mennesker kan jo tenke på alt mulig rart uten å kunne ord og dilldall.

Så altså; ofte tenker vi ord, men stort sett ikke.
Vi har naturligvis flere måter å tenke på. Det verbale språket er det vi er mest bevisst på fordi det anvendes åpenbart hele tiden, og det blir veldig tydelig i og med at vi hører det rent fysisk på vår egen trommehinne.

Men vi har også andre måter å tenke på, for eksempel i bilder, og ikke minst de helt abstrakte tankene, som verken kan beskrives med lyd eller lys.

Jeg har faktisk analysert dette grundig i mitt eget sinn, og jeg er overbevist om at alle mennesker har minst disse tre måtene å tenke på, om ikke fire hvis man skal telle lyd og verbalt språk separat.

Det at du ikke klarer å gjøre deg bevisst på hva som skjer i din egen hjerne betyr ikke at det ikke skjer. Å tro at vi ikke hadde et tankesspråk før vi utviklet verbalt språk er rimelig naivt, og at dyr kun tenker i grynting og vrinsking er også temmelig langt ute på jordet.

Jeg vil anta at de fleste dyr antageligvis bruker den abstrakte tankemåten mest, som jeg selv opplever sterkt når jeg zoomer ut i korte øyeblikk, når jeg skal prøve å huske noe, og i utallige andre situasjoner.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 15:55.
Sitat av Chassen
Vi lever i språket, og uten språk ingen tanke. Det går ikke an å tenke noe mer enn det man kan uttrykke, derfor vil det være absurd å si at tanken er noe mer enn språket.
Vis hele sitatet...

Hva med bilder? sier du at jeg ikke kan tenke bilder? opplevelser og følelser o.l kan man ofte ikke sette ord på. Jeg kan jo fortsatt kjenne følelsene og huske de etterpå?
Wilibald: Joda, det er ikke poenget. Det jeg mener er at tanken aldri er noe mer enn språket, selv om vi kanskje av og til ikke klarer å uttrykke det. Følelser og opplevelser er noe annet enn språk, og det var det denne tråden handlet om; tanke og språk.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av mentalmelt
Jeg har analysert dette grundig i mitt eget sinn, og jeg er overbevist om at alle mennesker har minst disse tre måtene å tenke på...
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri tenkt noe særlig over saken, men jeg er ganske sikker på at du har rett. Jeg velger gjerne tenkemåte ut i fra hvor god tid jeg har til å tenke. Hvis jeg leser noe så vil jeg ta meg god tid for å klare å oppfatte det jeg leser, og da kan jeg "høre" meg selv lese teksten foran meg. Altså, jeg tenker ordene på det språket jeg leser. Når jeg legger en eller annen slagplan for hvilke busser jeg bør ta i morgen så har jeg også god tid, og da har jeg en svært givende samtale med meg selv om hva som er lurt. Hvis jeg derimot står i trafikken har jeg svært liten tid på å tenke over det som skjer, og da har jeg virkelig ingen anelse om hva som forgår. Det er vel dette mentalmelt beskriver som abstrakt. Jeg klarer å sette ord på det som skjer, for eksempel "nå er det grønt for fotgjengerne der borte, så skifter vel lyset her også snart...". Men dette går alt for fort til at jeg rekker å sette ord på det før tanken er ferdig.

Et morsomt fakta er at jeg de aller fleste gangene tenker på engelsk.
Sist endret av Moff; 20. april 2008 kl. 15:53. Grunn: Skriveleif
Aldri opplevd at du har en idé/argument, men ikke klarer å uttrykke denne verbalt? Du har en tankerekke, du vet hva du vil si, men klarer ikke formulere det. Dette er nok det som mentalmelt bruker begrepet abstrakt tanke på.
"Hvis jeg derimot står i trafikken har jeg svært liten tid på å tenke over det som skjer, og da har jeg virkelig ingen anelse om hva som forgår. Det er vel dette mentalmelt beskriver som abstrakt. Jeg klarer å sette ord på det som skjer, for eksempel "nå er det grønt for fotgjengerne der borte, så skifter vel lyset her også snart...". Men dette går alt for fort til at jeg rekker å sette ord på det før tanken er ferdig."

Dette ville jeg langt ifra kalle abstrakt tenkning, snarere enn refleks. Du har opplevd situasjonen så mange ganger at du reagerer automatisk på hendelsen.

Abstrakt tenkning er noe jeg forbinder med helt annen tenkning, som f. eks matematisk abstraksjon, filosofisk abstraksjon. Også storslåtte teorier som f. eks kommunismen, liberalismen osv. er abstraherte tanker etter min oppfatning.
Hjernen har et internt språk, akkurat som en datamaskin. Datamaskinen trenger ikke en skjerm eller en høytaler for at prosessoren skal kunne kommunisere med for eksempel harddisken.

For å si det på en annen måte, den trenger ikke å simulere lyd eller lys for å kunne kommunisere med seg selv. Det samme gjelder hjernen.

Men det er forståelig nok en utfordring for bevisstheten, eller brukeren av datamaskinen, å danne seg et komplett bilde av hvordan dette språket arbeider når man verken kan se eller høre det direkte, men normalt sett kun observerer resultatet av det.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 16:16.
Ord har ingen betydning i det hele tatt uten erfaringer. Vi hører et ord, forbinder det med en erfaring vi har gjort, og dermed kobles de sammen. På denne måten oppstår jo også misforståelser av ord, da et ord ofte kan forbindes med to forskjellige erfaringer. Jeg tror mye av det mentalmelt sier er riktig. Når jeg leser eller hører et ord tenker jeg på hva jeg forbinder med det, ut fra tidligere bruk av ordet. La oss ta et eksempel. Hvis folk gjentatte ganger faller av sykkelen sin, og noen sier "haha. han grampet!" hver gang. Senere faller noen av et skateboard, men da sier de ikke det samme. Da tror jeg hjernen tenker som så at å "grampe" betyr å falle av sykkelen sin. På den måten har den lært seg det ordet. Dette kan jo på en måte forklare hvorfor det tar lang tid før barn lærer seg å snakke skikkelig. Det er rett og slett en enorm mengde ord som skal sorteres til hver sin betydning. Siden de ikke har noen ord fra før av har de store problemer med å skille ordene fra hverandre også.

Jeg tror altså at hjernen (i alle fall min) fungerer slik at jeg ikke har noe språk i hodet, men ser for meg tidligere erfaringer. Disse forbinder jeg med ord, ofte på flere språk, og kan dermed bruke dem til å kommunisere. Det forutsetter dermed at den andre personen har samme erfaringer med det ordet. Det er kanskje derfor vi har forskjellige språk? Folk har muligens gitt erfaringene sine forskjellige ord opp gjennom tidene, og forskjellene har bare vokst.

Dette ble mye spekulasjon, men hvis du klarer å forstå det jeg har skrevet vil du få med deg min teori om saken. Jeg har, som mentalmelt, tenkt veldig mye på akkurat dette (kanskje for mye).
Det er ganske interessant, jeg har alltid lurt på hvordan det går ann å tenke, dersom man ikke kan noe språk. Må jo være vanskelig?
Sist endret av Restyle; 20. april 2008 kl. 16:21.
Som sagt. Tankene foregår ikke nødvendigvis i et språk. Det er først når du skal formidle tankene dine videre at du vil få problemer uten et språk.
Khazeth: Det du sier hadde svært mye likhet med det Ludvig Wittgenstein sier om språk i "filosofiske undersøkelser".

http://en.wikipedia.org/wiki/Philoso...Investigations.
Her finner du mer utdypende tanker rundt språkfilosofi.
Når man skal se for seg et indre språk så må man legge fra seg fastlåste ideer om hva et språk er. Et språk strekker seg utover det å sette noen ord i kronologisk rekkefølge, noe enhver som driver med programering forstår. Et språk er en slags kode som følger et gitt system, utover det står man ganske fritt til å definere. Naturen er full av kodespråk, bare se på DNA for eksempel.

Dette som Khazeth snakker om, at vi assosierer en tanke med en annen og bygger et tankemøster utifra det er nettopp en del av hjernens indre språk. Det har blant annet mye med koblinger av nevroner å gjøre, og hvordan hjernen gradvis danner seg vaner, altså forsterker visse koblinger som dermed blir mer og mer aktive og øker sjansen for å gjenta visse prosesser.
Spennende topic

Hvilket språk "drømmer" du på?
Det tror jeg er et viktig spørsmål i denne sammenhengen, siden det har med tankene våre å gjøre. Jeg kjenner ei som kom til Norge for ca. 2/3 år siden. Vekommende snakker nå meget godt norsk og begynner å slite med å snakke morsmålet uten å måtte stoppe opp for å lete etter ord. Norsk begynner altså å bli det mest naturlige for henne. Det betyr selvfølgelig ikke at hun snakker bedre norsk enn morsmålet, men omgivelsene gjør at det blir mest naturlig.
Til poenget; for noen dager siden sa hun at hun drømte for første gang på norsk! Oo

Så jeg tror hvilket språk vi "tenker" på kan forandre seg over lengre tid dersom omgivelsene("språklige omgivelser") forandrer seg. Det styres enkelt og greit etter hva som til en hver tid faller seg mest naturlig.
Jeg merker at når jeg snakker engelsk med noen "tenker" jeg på engelsk og det samme på norsk.
Dette skjer helt automatisk i hodet på meg.
Norsk er 1st språk mitt
slik jeg oppfatter språk er det bare sammensatte lyder som jeg gjennkjenner til div. ting, personer osv. når det gjelder skriftspråket er det jo bare en haug med krusseduller vi setter sammen som gir mening for oss?
Det er jo klart at kulturen rundt oss påvirker språket vårt, og dermed også tanken vår. Dette ser jeg som et godt argument for at tanken ikke er noe mer enn språket, og omvendt.

Andre faktorer ved hjernen som reflekser, følelser o.l har etter mitt syn ingenting med språket vårt å gjøre. Ved å se på dyrs atferd kan vi se at også disse har reflekser og følelser, men de tenker ikke noe omkring disse opplevelsene, de bare er der. Vi mennesker derimot kan oppleve å bli såret av noen, for så å tenke på og reflektere rundt opplevelsen i lange tider etterpå. En hund som blir sparket og får vondt, kan ikke gjøre annet enn å ha følelsen av smerte, frykt, skam. Noe tanke rundt denne opplevelsen vil være umulig for bikkja.

Vi mennesker er altså heldige som har tanken og språket, for ikke bare kan vi reflektere over opplevelser på egen hånd, vi kan også dele dem med andre mennesker og dermed øke kunnskapen rundt en gitt hendelse. En mulighet dyr ikke har, og som gjør at de ikke kan gjøres ansvarlig for irrasjonelle handlinger på lik linje som menneskers irrasjonalitet(som kriminelle handlinger).

Altså ingen rasjonell tanke uten språket.
Chassen? bare av rein nysgjerrighet. du skrev

"En hund som blir sparket og får vondt, kan ikke gjøre annet enn å ha følelsen av smerte, frykt, skam. Noe tanke rundt denne opplevelsen vil være umulig for bikkja."

Har du noen kilder som bekrefter at f.eks denne hunden ikke har noen tanker rundt den opplevelsen?

etter erfaring med bikkjer, så har jeg opplevd noe som indirekte motbeviser det du sier.. Jeg var uheldig og datt som liten oppå den ene bikkja vi hadde, når jeg klatra på et bord eller hva det ..den var alltid kjempe blid og logra med halen. men etter at jeg falt oppå den, var den fortsatt blid og kosete med de andre i famen. men den knurra og bjeffa hver gang jeg skulle klappe den.

Den holdt på sånn i flere mnd. Med andre ord. den må jo ha noen tanker rundt den hendelsen fra jeg falt på den?
Trådstarter, du leser ikke tilfeldigvis illustrert vitenskap?
Spørsmålet: Hvis man ikke lærer å snakke et språk som liten, kan man da klare å tenke "jeg er sulten"?

Svar: "Tanker kan godt ha ikke-språklig karakter. Det er for eksempel ikke så vrient, uten ord, å tenke seg den ubehagelige konsekvensen av å gå på rødt lys i tett trafikk eller å huske spenningen før sitt første fallskjermhopp. "

Videre mener de at de som er født døve benytter seg av "indre stumfilm" og tenker vha. følelser eller andre sanseinntrykk. "Har man lært tegnspråk som barn, vil man også tenke og drømme på tegnspråk". Denne stussa jeg litt over, da jeg på ingen måte kan se for meg at noen tenker i tegnspråk...

Til slutt sier de bare "De fleste forskere befinner seg et sted midt imellom ytterlighetene og ser på språk og tenkning som overlappende størrelser som hele tiden påvirker hverandre".

Vil si meg ganske enig i det ill.vit. skriver. Det bør absolutt være mulig å tenke uten språket, du må bare benytte deg av de resterende følelsene og sanseinntrykkene.

Chassen: Mener du at en døv/stum person som da evt. ikke kan tegnspråk heller ikke har en rasjonell tanke?
Carty: Ja, det stemmer jo selvfølgelig. Bikkja assosierte deg med noe vondt etter at du falt oppå den, det betyr ikke nødvendigvis at den tenker noe mer rundt deg eller hendelsen.

Jeg tviler sterkt på at hunden ligger for seg selv og tenker på den "idioten" som falt oppå han. Tror heller ikke den ligger å tenker på hvor mye han misliker deg pga av dette.

Reaksjonen til hunden kommer altså ikke av tanker rundt hendelsen, men hva den har assosiert med hendelsen. Altså smerte.
Det kan jeg si meg mer enig i. Men , det er et men ja. Jeg ville ikke sagt at den ikke har noen tanker rundt den, den har sikkert noen tanker rundt det (assosiasjonen med smerte er jo en tanke?). Ville heller sagt at de ikke har like "dype" tanker rundt en hendelse, som vi mennsker ofte kan ha.

Jeg sier ikke at noe er bombesikkert rundt dette. Men hvem veit? kansje hundene faktisk tenker dypere rundt denne hendelsen en det vi gjør?
Hehe, dette har jeg også undret over. Men, jeg tenker vell egentelig ikke i språk med mindre jeg tenker over noe som må sies eller slik (det blir vel det meste). Jeg tenker ofte i bilder, ikke bare språk. Ofte selv om jeg skal si noe på norsk tenker jeg ut hva jeg skal si på engelsk, og vise versa.
Zepplin: Ja, det mener jeg delvis. En som er både døv og stum og som ikke kan kommunisere med andre mennesker, verken språklig eller skriftlig vil ha store problemer med å tillegne seg kunnskap om hvordan man kan oppgtre rasjonelt.

Noen som har hørt historier om mennesker oppdratt hos dyr, f. eks ulver? Kanskje et søkt eksempel da det ikke er direkte bevist, men likevel relevant. Mennesker som angivelig skal ha blitt oppdratt av ulver i India er blitt funnet i en alder av 9-11 år. Disse menneskene skal da ha levd hos ulvene fra de var svært unge. Disse barna har ikke noe språk, og oppfører seg som dyr, reagerer på omgivelsene som dyr ville gjort og forstår ikke menneskelig atferd.

Alt dette fordi de ikke har språket innlært fra livets begynnelse, og dermed ikke gjør dem i stand til å tenke rasjonelt utifra et menneskelig standpunkt.

Tror forresten disse menneskene døde pga vantrivsel blant menneskene. De lærte seg heller ikke språket de siste årene de var hos mennesker.

Skal prøve å finne kilde til denne historien
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Chassen
Carty: Ja, det stemmer jo selvfølgelig. Bikkja assosierte deg med noe vondt etter at du falt oppå den, det betyr ikke nødvendigvis at den tenker noe mer rundt deg eller hendelsen.

Jeg tviler sterkt på at hunden ligger for seg selv og tenker på den "idioten" som falt oppå han. Tror heller ikke den ligger å tenker på hvor mye han misliker deg pga av dette.

Reaksjonen til hunden kommer altså ikke av tanker rundt hendelsen, men hva den har assosiert med hendelsen. Altså smerte.
Vis hele sitatet...
Syns du konkluderer ganske bastant her, uten å ha en eneste kilde.
Carty: assosiasjoner er ikke det man vil betegne som rasjonelle/reflekterte tanker. Assosiasjoner er vel et mer underliggende psykologisk aspekt ved hjernen. Og har ikke så mye med selve tanken å gjøre.

Tias: kan så være, skal se hva som finnes. Trodde det var allmenn kunnskap at man betraktet dyr utifra atferd, ikke hva de selv forteller om atferden sin. Og det igjen var fra min side et argument for at ingen stor tankevirksomhet vil finne sted uten språket. Men skal gjøre et forsøk på å finne kilder.
kommer du opp med en kilde som bekrefter det skal jeg faktisk tro på deg, så lenge kilden er fortrolig.
Jeg har hørt at mennesker som er født døve ikke har utviklet et indre språk på samme måte som mennesker som er født med hørsel. Siden de i hverdagen er mer avhengig av intrykk gjennom de andre sansene, så kan det jo tenkes at det indre språket deres er mer preget av visuelle forestillinger?
Denne artikkelen er om hundeoppdragelse, men hovedpoenget er at hunder tenker i bilder. Altså assosierer ulike situasjoner med hva som har skjedd tidligere. Det nevnes ingenting om at hunden ligger hjemme å tenker over at den synes det var trist at eieren reiste ut av huset, og at hunden synes det var dårlig gjort av eieren.

Istedet assosierer hunden skoene med at eieren har dratt, og på den måten finner de frem skoene(og i mange tilfeller blir disse tygd opp) for å interaktere med eieren på en slik måte.
http://www.homevet.com/petcare/dogthink.html

Altså ingen klar rasjonell tanke for måloppnåelse, atferden er bare bestemt av assosiasjoner
Sist endret av Chassen; 20. april 2008 kl. 18:09.
Det er ingen tvil om at det verbale språket har enorm innflytelse på det mentale, men å påstå at vi ikke hadde hatt noe metalt, indre språk uten et verbalt kan jeg ikke annet enn å le av
Klart en eller annen form for hjerneaktivitet ville det jo alltids vært. Men den reflekterende/utforskende/kreative tanken vi mennesker har tror jeg ikke vært til stede i samme grad uten språket. Det verbale språket altså.
Sist endret av Chassen; 20. april 2008 kl. 18:21.
Chassen: Har du noen kilder som bekrefter noe av det du har sagt her? En artikkel om hunder er aldeles ikke nok. Det er jo ingen tvil om at vi er født med et mentalt språk, og ikke et verbalt. Det verbale lærer vi senere i livet. Hjernen klarer å gjøre seg opp tanker og meninger uten at den nødvendigvis er i stand til å formidle disse videre til andre individer. Det er nettopp denne formidlingen det verbale språk er til for..
Sist endret av Khazeth; 20. april 2008 kl. 18:30.
Mentalmelt: Hvordan i all verden går det an å ha et indre språk når "språk betegner menneskers måte å kommunisere på"(Wikipedia). Snakker du om telepati?

Khazeth: Det er såvisst stor tvil om at vi er født med et mentalt språk, og jeg vil gjerne ha kilder på akkurat det.

Så skal jeg se hva jeg kan finne til deg

Om språk:http://no.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5k
Sist endret av Chassen; 20. april 2008 kl. 18:34.
Chassen:
Nei, ikke i samme grad. Men ubevisste prosesser i hjernen følger også et gitt system, og fungerer definitivt som et indre språk, noe man skjønner om man klarer å gjøre seg bevisst på det.

Når det gjelder dyr så har jeg på følelsen at du ikke har hatt så mye med dem å gjøre. Hvis du noen gang har sett en katt i en situasjon hvor den er nødt til å vurderer mulighetene sine, så er det ganske tydelig at det foregår en indre samtale på et elller annet plan, hvor de forskjellige mulighetene veies opp mot hverandre.

Dyr resonerer seg fram til det som for dem er de mest fornuftige løsningene, akkurat som mennesker. De har bare litt andre forutsetninger for å gjøre det, og arbeider antageligvis kun på det mest grunneggende nivået, mens vi er i stand til å jobbe på flere.

Angående den wikipedia-referansen din så holder den ikke mål. Språk er så mangt, og hvis du tror dette er noe som er forbeholdt mennesker så har du ikke fulgt med i naturfagstimen. Gå ut en tur og hør på fuglene som synger eller les litt om programering, så forstår du forhåpentligvis omfanget av hva språk kan være.

I tillegg så handler jo hele tråden om hvorvidt vi har et indre språk eller ikke, og da må du klare å være litt mer åpen enn som så, hvis ikke kan vi jo bare stenge hele tråden med det samme.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 18:46.
"Piaget synes å mene at den intellektuelle utvikling ikke fremmes av språket først og fremst, det kan til og med være et hinder, men kommer fra indre utvikling"

Verbal tanke er ikke en medfødt naturlig atferdsform, men bestemt av en historisk-kulturell prosess".
Vygotsky, (1962, side 51.) Som er hentet fra: http://www.svt.ntnu.no/psy/Bjarne.Fj.../Kap4funk.html

Altså er det iallfall ikke innen barnepsykologi fullstendig enighet rundt dette temaet.

Fra trådstarter:
"Jeg har tenkt på om vi tenker på samme "språk" som vi snakker, eller om det finnes et hjernespråk. Et språk som du tenker på, men du snakker med et annet."

Tenkning generelt fungerer nok på andre måter enn språket, men jeg tror likevel ikke at man har et indre språk som fungerer annerledes enn det verbale språket. Hvis man ikke klarer å uttrykke det ville det jo ikke lenger være et språk.

Caplex.no sin definisjon:

språk, system brukt av mennesker til bl.a. tenking og kommunikasjon. Består av tegn. Alle folkeslag har språk, som står på samme utviklingsstadium og er påfallende likt oppbygd. Det finnes ca. 5000 språk i verden. Deles i språkfamilier og språktyper. Ingen dyrearters kommunikasjonssystem kan sammenliknes med menneskenes språk, som bl.a. har en grammatikk. Den gjør det mulig å lage uendelig mange setninger, og verken biers, fuglers el. menneskeapers kommunikasjonssystem har noe liknende.

Vil bare understreke at dette i stor grad er en filosofisk diskusjon hvor det er vanskelig å underbygge så mye empirisk. Men slik jeg(og andre) definerer språk, er det umulig å ha et språk som er annerledes enn det verbale
Sist endret av Chassen; 20. april 2008 kl. 19:00. Grunn: Ble litt rot der
Chassen:
Slike jeg ser det har du hengt deg opp i en noe snever definisjon av hva språk er, noe som gjør det svært uinteressant å diskutere da du gjør om hele diskusjonen til et definisjonsspørsmål av et ord, framfor en diskusjon om hvilke prosesser som foregår i hjernen.

Definisjonen du dro fram tidligere er definisjonen av det verbale, menneskelige språk, men det finnes utallige andre språk, som for eksempel språk innen datakommunikasjon, innen dyreverden, innen nevrologi, biologi, fysikk osv.



Slik jeg ser det er hele universet bygget opp av forskjellige språk, og alle språk er på sett og vis bygget på lignende prinsipper. De består av noen grunnelementer, som igjen utgjør alt av språkets betydning avhengig av hvilke kombinasjoner elementene settes i.

Dataspråk består for eksempel grunnleggende av to elementer, en plussverdi og en minusverdi, eller 1 og 0.

Det norske skriftspråk består hovedsakelig av 29 tegn, i tillegg til en del hjelpetegn.

Det genetiske språk (DNA) består av 4 baser, Adenin, Tymin, Guanin og Cytosin.

Og i fysikken verden består materie av 112 hittil kjente grunnstoffer, som vi igjen vet består av mindre komponenter.

Alle disse grunnenhetene danner forskjellige språk, og funksjonen til alle disse språkene er utelukkende én ting, kommunikasjon. Det være seg alt fra kommunikasjon mellom mennesker, datamaskiner, celler eller molekyler.

I tillegg til dette finnes det tusenvis av andre språk, som alle er fundamentale for hver sin del av virkeligheten. Elektriske impulser i hjernen, altså kommunikasjon mellom nevroner, er kanskje et av de aller tydeligste språkene som finnes med tanke på at man faktisk kan gjøre seg bevisst på det, og observere det i real time.

Hvor langt man vil strekke denne definisjonen er selvsagt opp til hver enkelt, og jeg forstår at min definisjon kan være litt for bred for enkelte. Men å avgrense det til kun det menneskelige språk er i alle tilfelle for begrenset til å kunne bli tatt seriøst.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 20:08. Grunn: skrivef.
Det er da ikke jeg som snevrer inn definisjonen?! Trådstarter var ganske klar på at det gjaldt et hjernespråk, altså begrenset til dyr og mennesker.
Sitat av Chassen
Mentalmelt: Hvordan i all verden går det an å ha et indre språk når "språk betegner menneskers måte å kommunisere på"(Wikipedia). Snakker du om telepati?
Vis hele sitatet...
Du snakker om språk som om det kun gjelder lyder og tegn. Noe jeg synes jeg snevert og bringer lite til debatten da topic er "tankespråk", altså et indre språk.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 20:10.
Da overlater jeg debatten til bedrevitende
Delta gjerne i debatten for min del =) Jeg ønsker bare at vi skal kunne debattere dette uten å henge oss opp i om ordet "hjernespråk" er grammatisk korrekt eller ikke. Vi skjønner vel alle mer eller mindre hva trådstarter mener med ordet uansett..

Selv synes jeg temaet er utrolig interessant, men jeg er verken nevrolog eller psykoanalytiker (enda)
Da har jeg nok ikke mer å melde Vi diskuterer nok fra vidt forskjellige utgangspunkt(noe som ofte feiler)

Mitt utgangspunkt er et år med fagfilosofi, hvor språket står sentralt. Da med en mer vitenskapelig og pragmatisk tilnærming. Og jeg ser at det nok blir altfor snevert, da det som er sentralt der er hva som gir "mening". Altså det å komme med meningsfulle utsagn. Og innen dette området vil det ikke være meningsfylt å si at tankene er mer enn språket.

Med det beklager jeg mine forvirrende innlegg, da de tydeligvis ikke hører hjemme i akkurat denne diskusjonen.
Der er vi inne på topic igjen, og siden du påstår å ha en mer vitenskapelig vinkling på saken så finner jeg det underlig at du kan påstå at tankene ikke er noe mer enn språket. (antar at du mener det verbale språket).

Selv har jeg deltatt i en rekke nevropsykologiske tester under regi av velutdannede psykologer og nevrologer. De tar for seg forskjellige problemstillinger og handler mye om å resonere, ofte ved hjelp av mengdeforståelse og matematikk, og andre logiske, metale virkemidler.

Jeg har også ligget i en MR-maskin og fått hjernen min scannet under enkelte av disse testene, og i etterkant sett bilder av hvilke deler som er aktive under denne typen tankeprosesser.

I tillegg til dette har jeg brukt mye tid på meditasjon og andre transendentale teknikker og verktøy, noe som har gitt meg muligheten til å observere min egen bevissthet i langt større grad enn jeg hadde gjort tidligere.

At tankene mine fungerer på flere plan enn det verbale språk vi benytter i hverdagen er det ingen tvil om what so ever, og at min hjerne skal være så vannvittig unik har jeg absolutt ingen tro på.

Si meg, kan du vise til noe vitenskapelig informasjon som støtter påstandene dine? Det hadde isåfal imponert meg..
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 21:16.
Tidligere har jeg nevnt at dette er en diskusjon som for meg er filosofisk, og som vi alle vet er ikke filosofi i særlig stor grad basert på empiri. Så, nei kan ikke henvise til empirisk dokumentasjon.

Kun filosofiske resonnementer kan henvises til, da det kunnet vært skrevet en doktoravhandling om emnet. Ludwig Wittgensteins "Philosopical investigations" er uansett et must. Men dette er tanker som ble til for ca.50 år siden, og er muligens ikke like aktuelle med tanke på den teknologien vi er i besittelse av idag.

Uansett tror jeg bare vi misforstår hverandre. Jeg har aldri benektet at tankene fungerer på flere plan enn det verbale språk, bare at det er vanskelig å forholde seg til rent pragmatisk. For hva hjelper det at man påstår at man kan tenke på flere forskjellige plan, når det ikke ikke har noen nytte. Annet en rent personlig da selvfølgelig

Derfor den vitenskapelige vinklingen, hvor man etter mitt syn er ute etter resultater som gir nytte, og ikke etter å bli fortalt særs subjektive oppfatninger om hvordan man har et indre språk. For hva er da dette språket, og hva kan det brukes til? (Selvsagt bortsett i fra det rent åpenbare som personlig utvikling o.l)

Men aner meg at det du er ute etter er kommunikasjon mellom deg og andre entiteter i andre dimensjoner(jf. dine tidligere triprapporter). Den type kommunikasjon kan selvfølgelig ikke avvises, men heller ikke bevises på et objektivt grunnlag. Rett meg om jeg tar feil, men er det denne vinklingen du diskuterer utifra?
Jeg kan på sparket gi deg to eksempler innenfor kognitiv psykologi som ikke uten videre er tilknyttet verbalt språk. Den første kan helt klart beskrives som et indre språk, og nr 2 er om ikke annet en viktig del av menneskets tankeprosesser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_solving
http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_images

Begge disse eksemplene er så klart influert av språket, men å si at vi ikke hadde hatt dem uten et språk høres ikke ut som en veldig vitenskapelig teori.

Forøvrig så snakker jeg ikke om kommunikasjon med entiteter, men kommunikasjon med meg selv. Altså den indre kommunikasjonen som til enhver tid strømmer fra en del av hjernen til en annen, og som danner grunnlaget for hele vår adfderd.

At det er unyttig å oppnå større innsikt i sine egne prosesser i underbevisstheten er jeg ikke enig i. Større selvinnsikt betyr en bedre forståelse av hvorfor du gjør som du gjør, og åpner for at man lettere kan forbedre måten man lever livet sitt på.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2008 kl. 21:55.