Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 59771
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja for å si det er dette AndersG sin oppskrift.
Jeg spurte han om han hadde den slik at jeg kunne bruke den på siden min ( www.Thoryllo.com ) men han hadde den ikke, jeg søkte litt og husket at siden til AndersG hadde den oppskriften men den siden var lagt ned :cry:
Men så kom jeg på at jeg hadde tatt noen "Print Scrn" på oppskriften.

Så jeg har nå tatt å skrevet den utifra bildet av AndersG sin side! Så her er oppskriften på Kno3!

Oppskriften ligger her: http://www.thoryllo.com/lagestoffer/lagekno3.html
Men jeg skriver den her slik at den også ligger på forumet:

En pyrotekniker uten KNO3 er ingen pyrotekniker. KNO3 er en av de viktigste oksidantene i pyroteknikk. Den brukes bla til svartkrutt og mye mer. Det er kanskje vanskelig å få tak i noen plasser, så jeg slenger opp noen synteser for å lage det selv. Det finnes utallige måter, og jeg vil gå innpå så mange jeg kan.
Krystallisering:
Krystallisering er en enkel og grei måte, men forventer at du har KNO3 holdig gjødsel. Jo mere KNO3, jo bedre. Ofte er KNO3 i kombinasjon med NH4NO3 (ammoniumnitrat), noe som bør unngåes pga høyere løselighet (se tabell). Les bak på pakken og se hva den inneholder. Dette er en type hydro fullgjødsel som egner seg godt. Se også på de andre. Hvis den inneholder NH4NO3 som denne må det skilles ut etterpå. Superba Opti-K og Krista K er nesten ren KNO3.
Materialer:
-KNO3 rikt gjødsel
-en skål/bolle/boks på ca 1 liter (må tåle frysing)
-kokende vann
-noe å røre med
-fryser
Beskrivelse:
Fyll i ønsket mengde gjødsel i skålen (obs ikke mer enn halvfull)
Kok opp like ca like mye vann som gjødslet i bollen, og rør godt.
Så setter du den kaldt (ikke kjøleskap/fryser. Da vil den varme opp og ødelegge maten). Er det vinter, kan den godt stå ute. Når den har romtemperatur, setter du den i fryseren. Istedenfor fryseren, kan den også stå ute under minusgrader.
La den bli til is før du tar den ut. Nå skal det være et hvitt lag med krystaller øverst. Ta det av uten å få med det andre. Tørk, og du vil ha noen hvite krystaller med henholdsvis NH4NO3 (hvis det er det i gjødslet), og KNO3. For å øke renhetsgraden, kan du krystallisere det igjen.


Kjemisk framstilling av Kaliumnitrat

Denne metoden er mitt førstevalg. Den er enkel og gir et fint sluttprodukt. Nesten sammes som NaNO3 syntesen. Det er renhetsgraden på råstoffene som vil påvirke sluttproduktet mest.

Reaksjonen:

K2CO3 (aq) + Ca(NO3)2 (aq) => 2 KNO3 (aq) + CaCO3 (s)

Utstyr:

Kaliumkarbonat (K2CO3)
Kalsiumnitrat (Ca(NO3)2)
Kokeplate
Kjele
To beholdere på rundt 1 liter
En beholder på rundt 5 liter

Beskrivelse:

Vei ut 100g Kaliumkarbonat og 250g Kalsiumnitrat hver for seg.
Løs begge i vann til du får løsningen mettet.
Så heller du først Kalsiumnitratløsningen i 5l beholderen og deretter Kaliumkarbonaten.
Når de er blandet vil det bli mye hvitt kalsiumkarbonat i løsningen. Dette synker til bunns etter hvert.
Hvis det blir sånne gul/hvite skumdotter på toppen, betyr det at Kalsiumnitraten ikke er helt ren.
Fjern så mye som mulig. Evt kan KNO3 rekrystalliseres for å øker renhetsgraden.
Så starter den standard utfellings greia. Prøv litt Ca(NO3)2 løsning, hvis det ikke gir mer utfelling, prøves K2CO3. Hold på til reaksjonen stopper.
Så koker du inn løsningen rundt 9/10 før du setter varmen ned til lavest (maks 50*C)
og lar alt vannet fordampe. Da skal du ha rundt 150g med KNO3 i bunnen.

Kalsiumkarbonat kan kjøpes via Hana og Holmens Potterier.
Kalsiumnitrat kjøpes hos gartner/felleskjøpet etc.

Tips&Tricks

Hvis du vil slippe å bruke strøm og tid på å koke inn KNO3 løsningen, kan du bruke alkohol.

Utstyr:

Alkohol, rødsprit, methanol (giftig), ren etanol, propanol osv. Har bare prøvd med rødsprit og det funker greit men vil farge resultatet rosa og legge igjen noen rest stoffer, men det er ikke noe å bekymre seg for. Ren etanol (96% eller ''budalsvann'', hjemmebrent, teknisk sprit) er helt klart best.
En beholder (plast, glass, metall)

Beskrivelse

Løsningen bør helst være ved romtemperatur og filtrert noen ganger for å oppnå en fin renhetsgrad.
Når det er gjort, tar du å heller i alkohol i rundt samme mengde som løsningen og du vil se en utfelling av KNO3. Grunnen er at KNO3 er så godt som uløselig i alkohol og vil felles ut når alkoholen fortrenger vannet. Så setter du løsningen i fryseren (husk å dekke til) eller ute i kaldt vær. Det er for å få utfellt enda mer siden KNO3 har dårlig løselighet i kaldt vann og alkoholen hindrer det i å fryse.
Når den har stått en stund kan du filtrere ut KNO3'en. Hvis du vil ha maksimal effektivitet, kan den filtrerte løsningen kokes inn ca 5/6 så du får utfellt enda litt mer.
Tørk KNO3'en godt.
Tusen takk til AndersG for oppskriften!

Thoryllo :wink:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
den orginale oppskriften ligger på frogfot http://www.frogfot.com/synthesis/saltpetre.html
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ey Kommer sikkert til å oppdatere den litt om ikke så alt for lenge. Skal si ifra når det er gjort.

Braniac: Nope. Jeg fikk ideen om rekrystallisering av gjødsel fra Frogfot, all ære til han, men utfellinga med karbonat er kun fra min egen hjerne. Og frogfot skrev kun reaksjonsteori og ikke en praktisk fremgangsmåte.
▼ ... over en måned senere ... ▼
er det noen som har prøvd oppskriften? jeg prøvde den men den fungerte ikke for meg Jeg gjore det som sto i oppskrifta (krystalliseringen) helte opp kokende vann oppi en isboks med hydro fullgjødsel og rørte godt. jeg venta en god stund før jeg satt isboksen i fryseren da hadde blandingen skilt seg så det lå et hvitt lag med pulver i bånd og en klar veske oppå. skjekket dagen etter, da var den ikke gjennomfrosset så jeg lot den stå et par dager til. da var det bare glatt is på toppen. noen som har fått den til og har noen tips?
ps: hvor store er de krystallene som dannes?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kommer an på hvilken gjødsel du bruker, men vanligvis skal det komme et hvitt lag på toppen og grått avfall i bunnen. Mulig det hvite laget ditt inneholder NO3. Du kan jo kjøre en test?
har et par andre gjødseltyper stående så jeg kan prøve på nytt med en annen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg har laget det MANGE ganger og det funker toppers!
Men jeg lager det i melkekartonger som er høye så jeg får det litt stort og tykt lag med krystaller på toppen og ikke et tynt lag over et stort omerådet :wink:

La nettop inn en film: "How to make kno3! By: Thoryllo"
Jeg lager en røykbombe i slutten og det skal nevnes at den kno3-en jeg bruker i den røykbomben er kno3 fra 5-melkekartong-kno3-produsjoner.
http://www.youtube.com/watch?v=px7nQuvD0zg
▼ ... over en uke senere ... ▼
i den filmen, tørket du Kno3 krystallene i mikroen?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg setter det i et skap som står over kjøleskapet som er varmt!
Skjenn over kjøleskp og du merker det er varmt der så jeg satt den der :wink:
Har foresten 2 andre oppskrifter på kno3! men skal teste de ut før jeg legger de ut så jeg får bilder. :wink:
hvor lang tid bruker det å ta å tørke?
men siden kno3 er så hydroskopisk hvordan kan det da bli tørt av lufttørking, ville det ikke trekke til seg fukt?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Grmpf.. KNO3 er vel ikke hygroskopisk.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av eon_one
hvor lang tid bruker det å ta å tørke?
men siden kno3 er så hydroskopisk hvordan kan det da bli tørt av lufttørking, ville det ikke trekke til seg fukt?
Vis hele sitatet...
Til det er tørt
Og kno3 er ikke hydroskopisk! Hvis du skal lage et stoff så les mye om stoffet og bli skjent med det før du lager det, dette gjelder alt!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jo, KNO3 er litt hygroskopisk, men ikke så ille at det ikke egner seg til bruk på steder med høy luftfuktighet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Thoryllo
Sitat av eon_one
hvor lang tid bruker det å ta å tørke?
men siden kno3 er så hydroskopisk hvordan kan det da bli tørt av lufttørking, ville det ikke trekke til seg fukt?
Vis hele sitatet...
Og kno3 er ikke hydroskopisk! Hvis du skal lage et stoff så les mye om stoffet og bli skjent med det før du lager det, dette gjelder alt!
Vis hele sitatet...
Ja viss du skal lage ett stoff og blande ting må du ha lest mye om stoffene du bruker og får, slik at du vet hva som skjer! ikkesant Thor? :twisted:
Joda, KNO3 er litt hygroskopisk.
Samme med KNSU motorer, må fryses ned eller pakkes inn om de skal oppbevares over lengre tid.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up
Sitat av Thoryllo
Sitat av eon_one
hvor lang tid bruker det å ta å tørke?
men siden kno3 er så hydroskopisk hvordan kan det da bli tørt av lufttørking, ville det ikke trekke til seg fukt?
Vis hele sitatet...
Og kno3 er ikke hydroskopisk! Hvis du skal lage et stoff så les mye om stoffet og bli skjent med det før du lager det, dette gjelder alt!
Vis hele sitatet...
Ja viss du skal lage ett stoff og blande ting må du ha lest mye om stoffene du bruker og får, slik at du vet hva som skjer! ikkesant Thor? :twisted:
Vis hele sitatet...
Jo ops:

Skal de nye oppskriftene på kno3 jeg snart legger ut med bilder! :wink:
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av verto
Joda, KNO3 er litt hygroskopisk.
Samme med KNSU motorer, må fryses ned eller pakkes inn om de skal oppbevares over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er bare at KNO3 er bittelitt hygroskopisk og KNSU er rimelig mye hygroskopisk. KNO3 er ikke noe stress å lagre i et vanlig rom. KNSU blir ødelagt.
Sitat av Thoryllo
Kalsiumkarbonat kan kjøpes via Hana og Holmens Potterier.
Kalsiumnitrat kjøpes hos gartner/felleskjøpet etc.
Vis hele sitatet...
Trur ikke de selger KalSiumkarbonat på Hana og Holmens
Du mener sikkert Kaliumkarbonat, det bare irriterte meg så mye at jeg måtte registrere meg, tidligere medlem av nFF.
PEACE##
▼ ... noen uker senere ... ▼
hvor mange gram Kno3 får du ut av en halvliter sånn ca?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Er jo bare å prøve!
Mener du en halvliter med gjødsel eller tilsammen når det er løst opp med vann?
en halvliter med gjødsel... for øyeblikket har jeg omtrent bare 0,5 dl fullgjødsel, men skal skaffe meg mer=)
Sitat av John_Pain
hvor mange gram Kno3 får du ut av en halvliter sånn ca?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvor mye KNO3 der er i gjødselen.
Sitat av John_Pain
en halvliter med gjødsel... for øyeblikket har jeg omtrent bare 0,5 dl fullgjødsel, men skal skaffe meg mer=)
Vis hele sitatet...
Faste stoffer måler man etter vekt, ikke volum.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AndersG
Kommer an på hvilken gjødsel du bruker, men vanligvis skal det komme et hvitt lag på toppen og grått avfall i bunnen. Mulig det hvite laget ditt inneholder NO3. Du kan jo kjøre en test?
Vis hele sitatet...
Hvordan tester man stoffer for NO3? (Vet sikkert dritidiotisk spm, men er totalt ny og aner lite... Så enkel hjelp ville verdsettes høyt)

Og finnes det en enkel måte å teste et stoff om det er KNO3?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det finnes ingen "enkel" sikker måte, men du kan smelte det sammen med litt sukker og se om det freser godt med en blå/lilla flamme. Da er det mest sannsynelig KNO3.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Teol
Sitat av AndersG
Kommer an på hvilken gjødsel du bruker, men vanligvis skal det komme et hvitt lag på toppen og grått avfall i bunnen. Mulig det hvite laget ditt inneholder NO3. Du kan jo kjøre en test?
Vis hele sitatet...
Hvordan tester man stoffer for NO3? (Vet sikkert dritidiotisk spm, men er totalt ny og aner lite... Så enkel hjelp ville verdsettes høyt)

Og finnes det en enkel måte å teste et stoff om det er KNO3?
Vis hele sitatet...
Ja. Lese innholdsfårtegnelsen.
Men en ting har du rett i. Det er et dritidiotisk spørsmål
Sitat av AndersG
Det finnes ingen "enkel" sikker måte, men du kan smelte det sammen med litt sukker og se om det freser godt med en blå/lilla flamme. Da er det mest sannsynelig KNO3.
Vis hele sitatet...
Altså lage klassisk røykbombe da. Men finnes det noen måter å teste generelt stoffer for innhold av nitrat?

Up: Jeg mente jo et stoff man har laget selv, da skal det mye til å finne en innholdsfortegnelse...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om du har laget stoffet selv bør du jo serriøst vite hva du skal/har laget! Herre jesus! :!:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Teol
Altså lage klassisk røykbombe da. Men finnes det noen måter å teste generelt stoffer for innhold av nitrat?
Vis hele sitatet...
Klart det finnes. En måte involverer utfelling med methylenblå eller løse nitratet i syre, tilsette jernsulfat og dryppe i kons. svovelsyre. Du kan også skaffe teststaver for nitrat via f.eks KPT naturfag.
Sitat av Up
Om du har laget stoffet selv bør du jo serriøst vite hva du skal/har laget! Herre jesus! :!:
Vis hele sitatet...
Ok greit du er tydeligvis litt treig i forståelsen, men la oss si at du setter kunstgjødsel i fryseren (siden det er det denne treaden tar for seg) for å krystallisere ut KNO3, også er du usikker på om gjødselblandingen du brukte inneholder NH4NO3 (siden dette feller ut tidligere). Da ville du vel vært interessert i en måte å teste etter nitrat. Og ja jeg vet at begge disse stoffene inneholder nitrater men det var bare et eksempel som viste at du kan få forskjellig fra det du er ute etter, så jeg håper virkelig du skjønner hva jeg mener herifra...

AnderG, takk for info. Syns å huske vi lærte den ene metoden i 3KJ. Mente noe enda enklere, men etter nærmere ettertanke regner jeg med at vi hadde lært en enda enklere metode i 3KJ hvis den hadde funnes :lol: , så takk for all hjelp
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sånn sett. Trodde du skulle sjekk gjødsel Og virka rart at du skulle finne ut hva du har lagd. Men som du sa, NH4NO3 og KNO3 er begge nitrater 8)
Greit kan innrømme det var litt kronglete formulert, men begynner vi komme offtopic :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Teol, det er sikkert også mulig å bryte ned nitratet til NOx. Det er ganske idiotsikkert. Det står en god del info om kvalitativ analyse raskt og enkelt på:

http://www.vk2zay.net/article.php/80
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og bryte ned nitrat til NOx vil ikke jeg gjøre! Værtfall ikke inne, og uten gassmaske.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, men ute med vind, gassmaske og selvsagt at vedkommende står et stykke unna vil påvise at det er nitrat/nitritt eller ihvertfall N og O
Kan sikkert gjøres på en måte som viser at det er nitrat.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men da har du ikke nitrat lenger :lol:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
[color=red]Vi kan diskutere KNSU i en KNSU tråd istede.[/color]
▼ ... over en måned senere ... ▼
Wikipedia sier eggeskall er 95% kalsiumkarbonat kan det brukes da eller er jeg på jordet da?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Gruff
Wikipedia sier eggeskall er 95% kalsiumkarbonat kan det brukes da eller er jeg på jordet da?
Vis hele sitatet...
Meninga med Kaliumkarboant er og "donere" Kalium. Kalsium har ikkeno med saken og gjøre.
Ops, sorry her var det jeg som blingsa kalsium karbonat og kalsium nitrat. Men potaske er laged av kokte lautre blader? Det er jo ikke eggeskall.
Takk for den, jeg hadde nokk lage sure eggeskall eller noe nå.

Nå har jeg prøvd metoden med gjødesel. Men når jeg skrapa av på toppen fikk jeg masse is i boksen som smelta, så nå har jeg noe jeg er temmelig sikker på er kno3 suppe (skall litt teste med sukker først). Må jeg la vannet stå og luft tørke eller kan jeg koke det vekk? Wikipedia sier kno3 har laft koke og smeltepunk 334c og 400c, ville det bli ødlagt av og koke på plate da?
Kan det kokes inn i ommen på mere "knotrolert" tempratur? Er redd plata kan bli litt for varm.
Kan jeg på noen måte "lure" det ut med ethanol?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kjøp deg termometer du. Da kan du knotrolere temperaturen så mye du vil
Koster ca 15-20 kroner.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Og du klarer ikke å få en nedbryting av KNO3 så lenge det er i løsning.
Takk, da koker jeg det med termometer værre var det jo ikke
Det enkleste er ofte det beste...
Nå ser det bedre ut, men tror det er noe urenheter eller tull "grøten" som står og luft-tørker, er lit grønn, de skall den vell ikke være? :cry:

Edit: Når den tørker blir den hvit men der det er vått er den grønn.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndersG
Og du klarer ikke å få en nedbryting av KNO3 så lenge det er i løsning.
Vis hele sitatet...
Men når vannet er borte så skjer det saker og ting, men iogmed at man ser når det er tomt så ekke det problemer.
Hvilken burde jeg velge???

http://www.felleskjopet.no/fklink/2006/gj/pdf/

Jeg tenkte en del på Fullgjødsel 5-6-20 mikro, den virker som har mye kalium iforhold til andre.
Hva har andre som har kjøpt fra felleskjøpet kjøpt/pleier å kjøpe????
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fullgjødsel er virkelig ikke ideelt. Se om de kan skaffe Superba Plus el.
Hmmm, det står bare "SuperbaTM (alle typer)", skal jeg spørre om de har "Plus"? Er det noe de har solgt før/selger???
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fullgjødsel/NPK er veldig lite kurrant.