Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 14819
Tittelen sier det meste, kom med historier og utfall
De er idioter som tror det er veldig skadelig og at det ødelegger hjernen. De skjønner at det er greit som medisin for noen, men da må man tydeligvis ha kreft eller noe sånt. De støtter CBD-olje da. Men faen hvor sta de er!
Sitat av Lykkestjerna Vis innlegg
De er idioter som tror det er veldig skadelig og at det ødelegger hjernen. De skjønner at det er greit som medisin for noen, men da må man tydeligvis ha kreft eller noe sånt. De støtter CBD-olje da. Men faen hvor sta de er!
Vis hele sitatet...
Haha! Da er vi to om det
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har egentlig aldri trengt det. Hun sa plutselig til meg: ''Ja, selv om hasj ikke er spesielt farlig så er det jo noe rart å skulle drive å ruse seg hele tiden likevel da.'' Så hun hadde jo gjort litt research eller skjønte at hasj ikke er det samme som crack, og jeg er forøvrig helt enig i at det likevel er usunt for livet ditt å gå rundt ruset hele tiden.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fattern er pro-cannabis. Muttern nokså anti men anerkjenner at mange får nytte medisinsk.

Fått kjeft for å røyke joint på rommet ut av vinduet da jeg var ung og mange ubehagelige øyeransakinger hvor mor skulle granske pupillen og vært fiendtlig innstilt , men den gangen jeg ved et uhell ikke hadde rydda vekk et stappfullt askebeger med jointsneiper og mor skulle rydde vekk oppvasken tok hu bare askebegeret med resten av oppvasken mens jeg var på skolen og sa ikke et ord om det i ettertid heldigvis.

I dag kan jeg nevne det ganske naturlig men det er ikke et tema jeg pleier å ta opp.
Har kun vært i stand til å lede slike samtaler med morfaren min. Men resten av familien min er nok en del mer trangsynte og klarer ikke å innse potensialet til cannabis, få nordmenn gjør nok det per dags dato.
Flere ganger opp igjennom årene, viste seg at både de, og jeg hadde alle litt rett.

En joint en gang i blant er ikke farlig, og å røyke hver dag morgen til kveld er teknisk sett heller ikke "farlig", men det er en vane det er bedre å ikke ha. Snakker med erfaring her. Bedre å ta en jonær i helga eller en gang i måneden.

Ser absolutt att cannabis har stort medisinsk potensiale, og det er en av grunnene til at aksepterte for meg selv å begynne med det. Men du tar ikke ibux når du ikke har vondt i hodet, og du gipser ikke beinet når det ikke er knekt.

Jeg gjentar meg selv "Bedre å ta en jonær i helga eller en gang i måneden."

Det er forskjell på bruk og missbruk.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor ikke legalisere det. De sier då blir det lettere for ungdom å få tak i det. men hvor mange dealere spør om legitimasjon. De mener det er starten på heroin. Men det er det at det ikke er lovlig som får folk til å starte med tyngre stoffer de har dopdealere og venner som presser på de andre ting. Man må inn i et miljø for å skaffe det men i det miljøet er det lett å bli fristet av andre ting. Hadde det vært lovlig måtte man ikke oppsøkt et miljø. De sier man kan få psykiske problemer som psykose osv Men det er også mulig å gå i psykose av alkohol.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mine foreldre var mot det da jeg var ung å først begynte å dette borti det, men nå 10 år seinere er de faktisk mer eller mindre for avkriminalisering og begynner av og til å snakke om det til meg helt utav det blå��
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor ikke legalisere det. De sier då blir det lettere for ungdom å få tak i det. men hvor mange dealere spør om legitimasjon. De mener det er starten på heroin. Men det er det at det ikke er lovlig som får folk til å starte med tyngre stoffer de har dopdealere og venner som presser på de andre ting. Man må inn i et miljø for å skaffe det men i det miljøet er det lett å bli fristet av andre ting. Hadde det vært lovlig måtte man ikke oppsøkt et miljø. De sier man kan få psykiske problemer som psykose osv Men det er også mulig å gå i psykose av alkohol.
Vis hele sitatet...
Sant alt det du skriver. Har en kamerat som blir psykotisk hver gang han drikker. Men han er verdens kuleste fyr om han er edru eller har tatt en

Men det hadde ikke blitt noe mer vanskelig for ungdom å få tak i det ved legalisering, hvertfall ikke mye vanskeligere. Det ville fortsatt vært et svartemarked rundt det på lik linje som hjembrent, smuglersprit, og smuglersigaretter den dag i dag.

Det hadde sikker til og med vært litt enklere å få tak i det for ungdommen, stjele litt fra fars "hemmelige" røykeskuff. Fordelen er hvertfall da, at de antakeligvis ikke hadde funnet piller, speed eller heroin i samme skuff.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til meg er det motsatt, fattern! Skal du røyke igjen nå?
Jammen det er jo nattingsen min .. hehe
Hatt denne samtalen med mora mi 100 ganger. kom ut da jeg var 19 og sa jeg hadde røykt i et par år. Men pga personer med rusproblemer i familen (typ heroin, amfetamin, meth) så blir det ikke sitt bra på. De bare anntar at jeg også kommer til å kaste bort livet mitt. Nå røyker ikke jeg så mye, et par ganger i uken om kveldene. Men hvis jeg ikke har hasj hjemme kan jeg godt gå uten i flere mnd. Men føler det er rett og slett som å snakke til en vegg. De driter i fakta og statistikk. alt de baserer meningene sine på er erfaringer og mennesker de har hørt om. Men det gir menining og på en måte. De vokste opp når de som "åpenbart" røykte hasj var typiske narkiser. Mamma nekter for at det er mange oppegående personer som bare røyker hasj. De vet ikke om hvor mange det egentlig er og tror at alle som røyker tar andre ting også.

Spurte om hun ville prøve men det var hun ikke interessert i.
Tror jeg har rimelig standard foreldre. De er i mot alt som ikke er alkohol. Men vin et par ganger i uken er ikke noe problem. Var litt rebell i ungdomsårene og husker mamma sa "du kommer til å bli narkoman" - er godt i 30årene i dag, forsatt ikke narkoman
Sitat av heyfattyboomboo Vis innlegg
Tror jeg har rimelig standard foreldre. De er i mot alt som ikke er alkohol. Men vin et par ganger i uken er ikke noe problem. Var litt rebell i ungdomsårene og husker mamma sa "du kommer til å bli narkoman" - er godt i 30årene i dag, forsatt ikke narkoman
Vis hele sitatet...
Norge er bra hjernevasket.
Blitt tatt en del ganger av min mor når jeg var 20-21 og bodde hos henne. Faren min vet nok også at jeg røyker. Moren min har nok akseptert det, jeg sier at det er mindre skadelig enn øl. Hun liker ikke at det er ulovlig. Min far har jeg bare diskutert det med en gang helt kjapt, og da forsikret han om at jeg bare røyker. Siden jeg røyker, prøver jeg å alltids ha et bra forhold til foredrlene da, hehe.
Sist endret av OnoEko; 7. august 2020 kl. 06:51.
Det er jo kanskje ikke så rart at foreldre er skeptiske.

Hvorfor skal en 17-18 åring røyke hasj hjemme hos foreldrene sine for kos? Hvis man er mindreårig er det iallefall ikke greit.
Det er heller ikke greit å røyke fra morgen til kveld, uansett alder. Hvis man sammenlikner det med alkohol. Hvis man drikker 1 øl i timen fra morgen til kveld er man alkoholliker.

Jeg tror de som røyker en gang i blandt, eller en sjelden gang aldri har det problemet at man må overbevise sine foreldre om at hasj ikke er farlig.

Om man diskuterer narkotika generelt med sine foreldre så tror jeg det neppe er en god idè. Det er vel kun hippier som er positive til det.
Pappa er mot legalisering, fordi han tror det kommer til å bli mye dyrere hvis det blir legalisert. Tror han har rett i det.

Hvis det blir legalisert så er det mange av oss som taper mye penger på det. Både de som kjøper og de som selger. Er flere år siden jeg pusha men er mulig jeg må begynne igjen om jeg ikke finner jobb.

Mamma er for legalisering og kvalitetskontroll.
Sist endret av WouwseP; 7. august 2020 kl. 12:51. Grunn: Skriveleif
hadde en samtale for noen år siden med mine foreldre da jeg var aktiv røyker. De hadde en klar forestilling om at dette var et rusmiddel som kun tyngre narkiser holdt på med. klarte delvis og overbevise min mor om at det ikke var så farlig. I ettertid har jeg innsett at redselen deres for min bruk ikke var grunnløs. Røyker så og si ingenting lengre men av de stonerne jeg kjente som fortsatt holder på lukter vondt og er ikke til å stole på.
Anonym bruker
"Skrikende Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har snakket med de angående medisinsk verdi, da jeg har sykdommer som bedres av cannabis, og har lenge ønsket å kunne få CBD på resept. de fleste i familien er jo som den eldre nordmann flest; hasj er faenskap som åpner veien til å ende opp å skyte heroin og drukne i ditt eget spy, men jeg har heldigvis et par famliemedlemmer som har et litt mer åpent sinn.

min mormor synes at cannabis er verdifull medisin som folk skal ha tilgang til, dvs. hun er ikke for legalisering for alle, selv om hun anerkjenner at alkohol er mer skadelig, da hun ikke synes det er nok forskning gjort enda, men hun ønsker i det minste at de som trenger det skal kunne få det. min mor er også i samme båt, kanskje ikke så overraskende når hun er oppdratt av en åpensinnet dame. de begge vet om bruket mitt, jeg fortalte det til de en stund etter jeg begynte, de hadde kommentert så mye om hvor frisk og rask jeg virket nå, og sa i starten bare at jeg hadde begynt med ny medisin, men åpnet meg etterhvert, heldigvis til to personer som da bare var glade for at jeg har funnet noe som har gitt meg livet tilbake.
Kriget med mine i 4 år før dem til slutt ga seg. Inn og ut på pissing, hver gang så slutta jeg litt og så begynte jeg å "lure testene" så etter jeg hadde levert falske negativer til dem i litt over et halvår så la jeg kortene på bordet og sa jeg hadde røyka hele tiden i mens jeg testa negativt. Da ga dem seg lol

Men beste er å bare late som du ikke røyker så slipper du helvete ved middagsbordet hver dag
Mor liker det ikke, far synes jeg heller skal røyke enn å drikke, men det er pga at han har sett hva alkohol gjør med meg kontra hasj.
Anonym bruker
"Ekstravagant Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært «ordentlig narkis», altså på kjøret. Rusfri nå.

Jeg og min bror er eldre enn 20, begge bor hos foreldrene våre. Jeg bor hjemme i påvente av operasjon, pga. en hjerneskade. Broren min bor hjemme mens han prøver å ordne opp i gjeld.

Foreldrene mine har sett meg være så jææævlig på kjøret med masse dop, og sett at broren min samtidig, lenger enn jeg var på kjøret, har røyka hasj.

Nå gir de totalt faen i om broren min røyker hasj, så lenge han ikke gjør det på deres eiendom. Han kan bare gå seg en tur på parkeringsplassen. Det eneste de bekymrer seg for nå er den økonomiske situasjonen broren min er i, med tanke på at han røyker hver dag.

Jeg tror de har skjønt at hasj er pffffffffffft....
Jeg tror ikke man kommer noen vei med argumentene sine uansett hvor gode og veldokumenterte de er.

Cannabis er ulovlig og det alene er grunn til at foreldre med grunnleggende foreldreferdigheter vil fraråde og argumentere mot cannabis til de blir blå i ansiktet. I tillegg kommer foreldre sine bekymringer om stigma og marginalisering, og skadepotensial særlig knyttet til psykisk helse. Ikke noe man ønsker barna sine? Man kommer ikke bort fra skadepotensialet til cannabis uansett.

Jeg er selv straks i den fasen av livet at jeg skal veilede mitt barn som ungdom. Aldri i livet om jeg kommer til å anbefale eller fremsnakke illegale rusmidler her i gården, selv om jeg har et rimelig liberalt syn på det selv.
Sist endret av reklame; 7. august 2020 kl. 18:02.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har både leger og farmasøyter i i familien, både med og uten doktorgrad. Selv er jeg utdannet kjemiker og jeg har jobba blandt annet med legemiddelproduksjon. Våre diskusjoner om legemidler pleier derfor å være ganske tekniske av natur. Straks man sneier innom narkotika, så er det imidlertid en rullgardin som går ned og all fagkunnskap og akademisk redelighet fordamper. Det er helt sprøtt og jeg klarer virkelig ikke å få det til å gi mening.

Jeg husker særlig én diskusjon som har brent seg fast. Den handlet ikke om hasj, men om psykiatri: Både legen og farmasøyten var bekymret for tilgjengelige medikamenter i psykiatrisk behandling - i all hovedsak mente de at det var det få stoffer å velge mellom, at disse generelt hadde mye kjipe bivirkninger og tvilsom effekt, og hvis det var ett sted man burde forske mer, så var det der. Så jeg nevnte at psykedelika muligens kunne være en aveny som var verdt å undersøke. Nope! LSD er narkotika og gjør folk permanent psykotiske resten av livet og får de til å tro de kan fly ned fra en bru og alt det pisset der. Når jeg etterlyste kilder for disse påstandene og påpekte at den litteraturen jeg hadde sett på muligens var noe mer nyansert, da ble min ellers velrennomerte fagkunnskap avvist som irrelevant. Jeg er tross alt bare en kjemiker, og kan ingenting om mennesker og biologi. Videre fikk jeg den klassiske "DU HAR VEL IKKE BEGYNT MED DOP SIDEN DU FORSVARER DET!?!?!"-linja. Nei, mamma, jeg har fortsatt ingen planer om å bli narkoman. Uansett, så var altså alle stoffer som ble kategorisert som psykedelika NARKOTIKA og narkotika er universelt galt og har ingenting i medisinsk behandling å gjøre. Og forresten så er de fleste psykiatriske pasienter som kjent narkomane og det er helsevesenets jobb å klurere de for avhengigheten, ikke få de hekta på nye stoffer. Når jeg så påpeker at morfin er seriøs narkotika som sykehusene er helt avhengige av og at det er ganske mange som blir hekta på piller som blir skrevet ut litt for løst... så var jeg bare nok en gang den kverulerende lille ungen som aldri vil gi seg selv i møte med det mest åpenbare...

Å diskutere narkotika med familien medfører altså at ellers ekstremt oppegående, generelt maktkritiske og medisinsk kunnskapsrike personer transformeres til hissige, amiske vitenskapsfornektere. Og jeg har aldri tatt i legaliseringsdebatten; jeg har holdt meg solid inne på det som har med akademisk interesse og forskning å gjøre!

Det er ganske håpløst og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Ingen i slekta har hatt narkotikaproblemer, men alkoholisme har flere av de fått oppleve på nært hold - og nei, de er ikke avholds noen av de... Den eneste i familien som det faktisk er mulig å diskutere disse greiene med er en eldre advokat: Han har, i motsetning til de øvrige, møtt narkomane, om enn som klienter. Og han har en langt større evne til å se menneskelig lidelse og hva den betyr. I tillegg evner vedkommende å faktisk høre på motpartens argumenter, og det hjelper jo.
Jeg prøvde å snakke om det til mor å stefar i 15-17års alder, å ble stempla som tung rusmisbruker. Greit nok deres hus, deres regler det må man respektere.
Men selv etter jeg fikk leilighet i 18års alder så var jeg rimelig lowlife i deres øyne, fordi dem visste at jeg røyka hasj.
Tok maaange år, over et tiår å nå er det mammsen som spør om jeg kan hjelpe med trekk.
Gammel vane vond å vende? krigen mot narkotika vises ganske tydelig i den eldre generasjon, sier jeg som er `79 modell.
Husker også min far kommenterte det engang etter sommeren at alltid når han snakka med meg hørtes jeg sløv ut den sommeren, men han brydde seg ikke siden han trodde jeg bare hadde røyka. Han fant ut at det var riv senere..
Da jeg var 18 og bodde hjemme fant de steroider og hasj, men det var kun steroidene jeg fikk tilsnakk for.
Sist endret av NokErNok; 7. august 2020 kl. 19:30.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hele min slekt og familie består av rusmisbrukere. Fra alkohol til heroin, så her har vi selve bunnslammet av en søppelfamilie, har røyket hasj sammen med foreldre, onkler , tanter og besteforeldre. Det som er litt morsomt er at min mor som jeg har røyka mest med er den som er sterkest imot legalisering.. alle de andre heier på legalisering eller bryr seg ikke
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tenker diskusjonen er lett å ta når man er voksen og økonomisk selvstendig. De vil alltid kunne dra inn ulovligheten, og den finnes det intet argument mot; i mange foreldres syn hadde det vært best å lobbe det lovlig før man tok sitt første trekk, og man risikerer lappen, barnevernet, jobben, bostedet sitt osv osv, med sin kriminelle virksomhet.

At de tingene henger sammen med forbudet og helseskadene man begrunner det med, som har vært en del av en lite evidensbasert kampanje fra staten og storsamfunnets side, blir ikke så viktig.

Det er til beste for politikken og, at det er de mest ressursterke og mest produktive borgere som fronter dette, dessverre har det sosial og politisk kostnad å fronte omdiskutert eller "farlig" politikk.. så mange har mye å spare på å holde seg unna.

Sakte men sikkert jobber ny bevissthet seg frem, og om noen tiår er hasj normalisert og mer "kjedelig".
Sist endret av meaculpaUIO; 8. august 2020 kl. 05:44.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har røyka i 21 år nå, men aldri hatt en sånn samtale med foreldrene mine. De mistenker nok ingenting i dag, da livet mitt er på stell. Men de må jo ha tenkt sitt, f.eks. da jeg som ung mann droppa ut av et studium utenlands, kom sliten og tynn hjem igjen og messa om konspirasjonsteorier.

Jeg vet at min far er for legalisering, og mener det ikke er så ille å røyke litt gress i ny og ne. Men man har jo gjerne litt strengere "krav" til sitt eget avkom enn hva man har til mennesker forøvrig. Det ligger også litt mellom linjene at han har noe erfaring med det selv, uten at dette har blitt direkte uttalt.

Min mor er en typisk mor, d.v.s. hun bekymrer seg lett. Så det har i hvert fall aldri vært aktuelt for meg å snakke med henne om sånne ting. Det kommer det nok ikke til å bli i fremtiden heller, da det bare blir å påføre henne en unødvendig bekymring som også er grunnløs den dag i dag (men som ikke alltid har vært det).

Faren min ser jeg dog for meg at jeg kommer til å dele en joint med en dag, men det får bli etter at poden har flyttet hjemmefra og startet sitt eget selvstendige liv. Jeg vil bare ikke risikere at han tror jeg forsømmer ansvaret mitt som familiefar eller noe sånn. Det er tross alt hans barnebarn, så det ville ikke vært utenkelig at han ble å gruble litt unødvendig over det.

Forøvrig tenker jeg at man skal ikke bare avfeie alle bekymringer foreldre måtte ha heller. For selv om det er mye hysterisk feilinformasjon ute og går, er det heller ikke noe mer "sannhet" i hoppe over til motsatt side av skalaen, og se på det som noe ufarlig. Jeg ville også, med all den erfaringen jeg har, vært bekymret om sønnen min satt alene på rommet sitt og røyka i en alder av 17-18 - spesielt i kombo med fallende interesse for andre ting (som f.eks. fysisk aktivitet).
Har prøvd, men eneste jeg får er en reaksjon av sinne og følelser.
Mamma er i mot rusreformen, som sjokkerer meg når jeg har vært narkoman tidligere. Hun tror folk kommer til å bruke mer rusmidler og det kommer til å bli mer kostnader i rusmisbruk.

Men leser hun noen gang om fakta og historie? Neh. Hun vet jo alt her i verden.
En ting er at alder og levekår har alt å si for en fornuftig debatt, er du 17 år og bor hjemme så lar du være, snakker av erfaring.

Men når du begynner å nærme deg 30 og hatt jobb sammenhengende over flere år og bor for deg selv helst i noe du eier selv så stiller saken seg i et annet lys, snakker igjen av erfaring. Men så klart forhold til foreldre og historikk spiller også inn
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en bror som røyker cannabis. Jeg derimot er rusavhengig.

Foreldrene våre er slett ikke noe fan av ulovlige rusmidler, men etter å ha sett meg skikkelig på kjøret med tunge rusmidler, har de nå valgt å forholde seg passivt til at min bror røyker cannabis.

Hvis jeg skulle begynne å røyke cannabis, blir det nok litt kjeft, men de har signalisert at de mest sannsynlig vil forholde seg passivt til det, så langt forholdene tilsier det.