Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 8727
Si jeg jobber svart og får ca 20.000 så senter jeg dem på konto.
Vil de bli automatisk skattet av?
Svarte penger uansett størelse er kanskje ikke så lurt å sette på bank uansett?
Du setter ikke 20k på konto sånn helt uten videre..
Jeg ville ikke satt dem i banken, går ikke slike beløp under formueskatt da?
De skattes ikke automagisk fordi man setter dem inn på bank nei. Men, ett slik uforklarlig stort innskudd vil være vanskelig å forklare hvis skattemyndighetene tar seg en titt. Sorte penger ville jeg holdt langt unna en konto...
et litt kraftig eksempel da. si 2500 eller 5000 blir de skattet av?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
De skattes ikke automagisk fordi man setter dem inn på bank nei. Men, ett slik uforklarlig stort innskudd vil være vanskelig å forklare hvis skattemyndighetene tar seg en titt. Sorte penger ville jeg holdt langt unna en konto...
Vis hele sitatet...
ok =) var redd for at jeg kom til å få en kraftig baksmell til neste år :O
Sist endret av Robin1705; 3. juni 2009 kl. 19:27.
Når jeg jobbet i sist sommer (var 16), fikk jeg pengene satt innpå en konto.. Det var alt fra 2500 kr til 5000 kr...

Jeg måtte aldri betale noe skatt..
Hvorfor benytter du deg ikke av frikort?

Edit: Alt svart _skal_ gå kontakt. Dette kan ikke spores opp. Da kan du selv sette pengene inn på konto i etterkant.
Sist endret av prenix; 3. juni 2009 kl. 19:34.
A-H:
Sikkert fordi du har frikort eller noe lignede
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvorfor benytter du deg ikke av frikort?

Edit: Alt svart _skal_ gå kontakt. Dette kan ikke spores opp. Da kan du selv sette pengene inn på konto i etterkant.
Vis hele sitatet...
Det hadde allerede en bedrift som jeg jobbet for.. Han som satt inn på konto var privatperson.
Har fast jobb så det fri kortet blir brukt opp ganske fort
Sitat av A-H Vis innlegg
Når jeg jobbet i sist sommer (var 16), fikk jeg pengene satt innpå en konto.. Det var alt fra 2500 kr til 5000 kr...

Jeg måtte aldri betale noe skatt..
Vis hele sitatet...
Gikk du på skole? i så fall så slipper du å betale skatt.

men uansett... tror jeg ville fått pengene i kontanter så bruker du bare litt etter litt hvis det er mulig

Sitat av Robin1705 Vis innlegg
Har fast jobb så det fri kortet blir brukt opp ganske fort
Vis hele sitatet...
Da kan få et nytt hvis du går på skole , har hvertfall hatt 2 fri kort selv.
Sist endret av Bowman; 3. juni 2009 kl. 19:38.
Bowman: Unnskyld?!
Slipper man å betale skatt / bruke frikort når man går skole? Dette kan ikke stemme =/
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
Gikk du på skole? i så fall så slipper du å betale skatt.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du dette fra? Slutt å spre riv ruskende gal informasjon.
Går nok ikke på skole.
Skoleelever og studenter kan tjene inntil 39 997 på frikort.
Tjener 180.000 i året så det er ikke aktuelt :S
Men jeg lurer fortsatt litt på det her med skatteoppgjøret, jeg mener jeg har hørt at banken sender all info om penger som har godt inn og ut på konto til dem?
så vis det stemmer så sliter jeg.
kan jo si det var en gave , avtal med pappa f.eks , om de sjekker sier du bare det var kontantgave av ham. ( få de kontant av arbeidsgiver selvfølgelig )
De kan jo umulig vite om du har solgt noe..
Bankene skal rapportere gjentatte, mistenkelige transaksjoner når beløpet er 10 000 eller høyere. Tror du kan slappe av..
Sitat av THH-c Vis innlegg
kan jo si det var en gave , avtal med pappa f.eks , om de sjekker sier du bare det var kontantgave av ham. ( få de kontant av arbeidsgiver selvfølgelig )
Vis hele sitatet...
Blir veldig mange gaver i løpet av et år da :P
Pengene jeg får fra jobben er ikke no problem men de pengene jeg tjener utenom.

Sitat av pidget Vis innlegg
Bankene skal rapportere gjentatte, mistenkelige transaksjoner når beløpet er 10 000 eller høyere. Tror du kan slappe av..
Vis hele sitatet...
Da skal det nok gå bra
Setter stadig inn rundt 5000-10.000
Hvis de spør, som de garantert ikke gjør. Så si bare at du har solgt hjemmekinoanlegget eller en gammel bil. Hvis du ikke ser ut som en kriminell vil de nok ikke bli mistenksomme. Har selv satt inn flere store beløp uten problemer.
jeg gjorde en svartjobb og fikk akuratt 20.000 for det. ble satt rett inn på konto. jeg tenkte ikkeno over det når jeg fikk dem, men ble litt usikker etterhvert. det er nå 2 år siden. og ikke hørt noe fra skattemyndighetene.

men ville neppe gjort det igjenn.
Jeg har hørt at man kan søke om frikort over 39 990? Sikkert bare BS.. Men er jo greit og få det oppklart
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg ville ikke satt dem i banken, går ikke slike beløp under formueskatt da?
Vis hele sitatet...
Slike beløp går ikke under formueskatt. Det trengs i hvert fall en godt over 100 000 kr før formueskatt begynner å bli aktuelt. Skulle man begynne å skatte her, blir det ca. 0.5% eller noe - dvs. formuen man tjener likevel penger på rente.
Litt off topic, men la oss si jeg får et beløp på 100 000,- av foreldrene mine, må de skattes av da?
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Litt off topic, men la oss si jeg får et beløp på 100 000,- av foreldrene mine, må de skattes av da?
Vis hele sitatet...
Ja, en gave av det beløpet skal rapporteres på selvangivelsen, evt RF-1616, og skattes av. Fra dine foreldre vil det derimot kunne rapporteres inn som forskudd på arv og gå inn i fribeløpet for arv. Merk at det fremdeles skal rapporteres til Skatteetaten via skjema RF-1615!

http://www.skatteetaten.no/Templates...#kapitteltekst <-- les og bli vis
Du kan eventuelt dele opp beløpet og sette inn litt der og da.
Når det kommer til svart arbeid:

Det er arbeidsgiver som skal rapportere inn hva du tjener ifra de.
Blir det ikke rapportert inn noe (aka svart arbeid) så vil du heller ikke få noen krav om skatt på de kronene du måtte tjene.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
De skattes ikke automagisk fordi man setter dem inn på bank nei. Men, ett slik uforklarlig stort innskudd vil være vanskelig å forklare hvis skattemyndighetene tar seg en titt. Sorte penger ville jeg holdt langt unna en konto...
Vis hele sitatet...
et så lite beløp har da ingen ting å si, men du kan få ettersyn å da har du litt å forklare.

har selv satt inn opptil 150k svart å ikke skjedd noenting
Det er ingen automatikk i å sette penger inn i banken og skatt. Det er tross alt ikke banken som trekker skatten din..

Ift formuesskatt beregnes denne utifra hvor stor formue du har. Hver krone du har i banken inngår i formuen din og avregnes krone for krone mot eventuelle lån for å se hva din nettoformue er. (her må du selvsagt også ta med alt annet av verdier og gjeld du har - enkelt illustrert på selvangivelsen din om du har beholdt din kopi)

Problemet med å sette pengene på konto er bare å skulle forklare disse dersom futen stiller spørsmål. Altså om de sjekker selvangivelsen din kan du få et problem med å forklare hvordan du over det siste året har skaffet 100.000,- ut av løse luften. (bank = dokumentasjon)

Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Litt off topic, men la oss si jeg får et beløp på 100 000,- av foreldrene mine, må de skattes av da?
Vis hele sitatet...
Du må skatte på forskuddsarv på samme måte som du må skatte av arv. Det er en grense for hvor mye du kan få av foreldrene dine hvert år uten at dette regnes som arv (husker ikke beløpsbegrensningen nå). Det du kan gjøre om det er nødvendig å overføre et stort beløp plutselig er å føre det opp som lån. Deretter kutter du litt og litt hvert år - som delvis ettergivelse av lån og delvis nedbetaling.
Skattesystemet er som det er. Er man en ærlig sjel er det bare å ringe og høre hva du skal gjøre. Men hvis du faktisk bare lurer på om du blir tatt for å sette inn 20 000. Nei, det tror jeg ikke i det hele tatt. Hva med alle konfirmasjonspenger, salg av biler, datamaskiner, tver osv osv. Folk omsetter en del penger og har fått gaver o.l. Du blir mest sannsynlig ikke tatt, og sånn er det bare.

Likevel er det MINE og alle andre i Norge sine penger du nå sitter på. Jeg betaler skatt, og forventer at alle andre også gjør det. Det er ikke noe "jeg" og "staten". Alle er med på å ta regningen.
Sitat av raxor Vis innlegg
jeg gjorde en svartjobb og fikk akuratt 20.000 for det. ble satt rett inn på konto. jeg tenkte ikkeno over det når jeg fikk dem, men ble litt usikker etterhvert. det er nå 2 år siden. og ikke hørt noe fra skattemyndighetene.

men ville neppe gjort det igjenn.
Vis hele sitatet...
Hvilken svart jobb hadde du?
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Hvilken svart jobb hadde du?
Vis hele sitatet...
jeg gjorde om alt elektriske i en leilighet.
Gjorde en gang en jobb svart for en kar, var bare en liten jobb, så tjente ikke mer enn 1500,-
Da sa karen jeg jobba for at dette ikke var svart arbeid. Han hadde en sønn som jobba med penger eller var advokat (uansett han hadde peiling!) Og alle jobber opp til 1500,- kroner er ikke svart, alt over det er svart, eller eventuelt må skattes! Dette var da i 2007, men tipper det er det samme enda, noen som kan bekrefte?

Poenget mitt da, siden du er redd for at du skal bli sjekke hvis du putter 20 000,- i banken er jo å legge 1500,- av gangen, det må du da gjøre 13,3 ganger:P Da har du ditt på det "rene" og kan bare si du har hatt masse strøjobber
Sitat av Leroy Vis innlegg
Gjorde en gang en jobb svart for en kar, var bare en liten jobb, så tjente ikke mer enn 1500,-
Da sa karen jeg jobba for at dette ikke var svart arbeid. Han hadde en sønn som jobba med penger eller var advokat (uansett han hadde peiling!) Og alle jobber opp til 1500,- kroner er ikke svart, alt over det er svart, eller eventuelt må skattes! Dette var da i 2007, men tipper det er det samme enda, noen som kan bekrefte?

Poenget mitt da, siden du er redd for at du skal bli sjekke hvis du putter 20 000,- i banken er jo å legge 1500,- av gangen, det må du da gjøre 13,3 ganger:P Da har du ditt på det "rene" og kan bare si du har hatt masse strøjobber
Vis hele sitatet...
Jeg har fått satt inn, og tatt ut, store beløp uten spørsmål, så det er nok ingen fare.
Med store så mener jeg 30-100 000.

Dette var ikke noe svart arbeid, men myndighetene ville ikke visst det uansett.
Sist endret av Grimdoc; 7. juni 2009 kl. 23:43.
Problemet er nok ikke store innskudd eller uttak, det er OM det skulle bli en sjekk, så burde du kunne dokumentere dem.
Er det stor sjanse for å bli tatt for svart arbeid?
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Er det stor sjanse for å bli tatt for svart arbeid?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på det. Du burde ikke tilby deg å jobbe svart i hytt og pine.
Vær sikker på kilden/arbeidsgiveren din, så går det sikkert bra.

Men nei, det er ingen garanti.
Og dersom du blir "oppdaget" så blir det skikkelig smekk på (penge-) pungen.
Sitat av Leroy Vis innlegg
Gjorde en gang en jobb svart for en kar, var bare en liten jobb, så tjente ikke mer enn 1500,-
Da sa karen jeg jobba for at dette ikke var svart arbeid. Han hadde en sønn som jobba med penger eller var advokat (uansett han hadde peiling!) Og alle jobber opp til 1500,- kroner er ikke svart, alt over det er svart, eller eventuelt må skattes! Dette var da i 2007, men tipper det er det samme enda, noen som kan bekrefte?
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg husker fra skolen er det 1000,- året hos hver arbeidsgiver. Vet ikke om det er noe grense på hvor mange..
De sa også dette på P4/Radio Norge tidligere i dag, så rimelig sikker på det stemmer
Man kan motta "penge-gaver" fra en person på inntill 9.999kr/året uten at det skal stilles "spørsmål" rundt dette.
Får du inn større pengebeløp og skattemyndighetene lurer på om du dokumentere hvor du har fått disse pengene fra, er det greit å ha et skrapelodd å vise til (ikke det at det vil funke, siden de hele sikkert kan sjekke at du ikke har mottatt 20.000kr fra norsk-tipping). Travbane-lodd funka ihverfall før, vet ikke hvordan det er nå lenger..

Når du skal fylle ut skattekortet ditt er det heller ikke sikkert disse pengene vil stå der akkurat der og da. det kan da være greit å endre forume-beløpet ditt, slik at du betaler formueskatt på pengene du har i banken, (formueskatt er uansett veldig lite) og myndighetene ikke tar deg for å snyte deg unna den skatten også.

Konklusjon:
svarte penger på over 9.999kr holdes kontant til du får vasket de.
Så hvordan kan jeg få meg svart jobb? En kompis av meg er i byggebransjen og der er det jo som kjent en del, men jeg er elendig på snekring. Utdannelsen min sålangt er allmenfag, altså ikkenoen praktiske ferdigheter.
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Så hvordan kan jeg få meg svart jobb? En kompis av meg er i byggebransjen og der er det jo som kjent en del, men jeg er elendig på snekring. Utdannelsen min sålangt er allmenfag, altså ikkenoen praktiske ferdigheter.
Vis hele sitatet...
Du må kunne utføre et arbeid som noen har lyst til å betale for at du gjør for dem.
Kan du lage hjemmesider? måke snø? klippe plenen?

Man har også lov til å utføre arbeid for under 1000kr uten å betale skatt av de. Dette er såkalte "venne-jobber", og trengs ikke føres opp.
sett inn pengene i småbeløp, opprett gjerne en bankkonto til
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Så hvordan kan jeg få meg svart jobb? En kompis av meg er i byggebransjen og der er det jo som kjent en del, men jeg er elendig på snekring. Utdannelsen min sålangt er allmenfag, altså ikkenoen praktiske ferdigheter.
Vis hele sitatet...
Du må jo bare spørre personer du stoler på, om de har noe arbeid til deg.
Du bør jo gjøre jobber som du har kompetanse til, slik at kunden ikke blir misfornøyd.

Hva er du utdannet som/hva er ditt fagfelt ?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Så hvordan kan jeg få meg svart jobb? En kompis av meg er i byggebransjen og der er det jo som kjent en del, men jeg er elendig på snekring. Utdannelsen min sålangt er allmenfag, altså ikkenoen praktiske ferdigheter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du ha deg en svart jobb? De fleste som unnlater å betale skatt har en lovlydig jobb hvor de tar noen ekstra oppdrag på kveldstid, for bekjente etc., de arbeider ikke hundre prosent svart.
I din posisjon vil du sannsynligvis tjene langt mer på å skaffe deg en normal jobb og betale litt skatt. De færreste vil betale full pris for svart arbeid.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hvorfor vil du ha deg en svart jobb? De fleste som unnlater å betale skatt har en lovlydig jobb hvor de tar noen ekstra oppdrag på kveldstid, for bekjente etc., de arbeider ikke hundre prosent svart.
I din posisjon vil du sannsynligvis tjene langt mer på å skaffe deg en normal jobb og betale litt skatt. De færreste vil betale full pris for svart arbeid.
Vis hele sitatet...
Har allerede "hvit jobb".

Btw, er "svartejobb" grensa for 2009 1200kr da?
Sist endret av Ola89; 11. juni 2009 kl. 00:04.
kjedelig streiting
Har du en del svarte penger, vil jeg anbefale og bruke dem til dagligdagse ting. Som små regninger, matvarer, drikke osv. Deretter bruker du dine lovlig opptjente penger den dagen du skal kjøpe deg ferrarien din . Staten kan jo ikke akkurat ta det for å være "gjerrig" på penga du tjener lovlig.

Dog så er min oppfattning at du skal være passe uheldig om ett enkeltbeløp på 20k blir etterforska. Setter du det inn i 2 x 9k så er sjangsen ganske minimal. Økokrim har begrensede ressurser, og det er mange varslinger fra bankene som bare blir liggende i skuffen.
Svartepenger, kan alltids oppbevares i nattskuffen din hjemme vist det blir vanskelig å sette inn pengene på konto... ellers så vil jeg anbefale som noen har gjort tidligere her å sette inn små summer en gang i mellom.

Tjener vel alltids mellom 30-40k hver sommer som går rett i lomma selv :P
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dog så er min oppfattning at du skal være passe uheldig om ett enkeltbeløp på 20k blir etterforska. Setter du det inn i 2 x 9k så er sjangsen ganske minimal. Økokrim har begrensede ressurser, og det er mange varslinger fra bankene som bare blir liggende i skuffen.
Vis hele sitatet...
Sant det der. Samme hvis man f.eks har 50 000 på PayPal konto og ikke vil betale skatt på de.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Man kan motta "penge-gaver" fra en person på inntill 9.999kr/året uten at det skal stilles "spørsmål" rundt dette.
Får du inn større pengebeløp og skattemyndighetene lurer på om du dokumentere hvor du har fått disse pengene fra, er det greit å ha et skrapelodd å vise til (ikke det at det vil funke, siden de hele sikkert kan sjekke at du ikke har mottatt 20.000kr fra norsk-tipping). Travbane-lodd funka ihverfall før, vet ikke hvordan det er nå lenger..
Vis hele sitatet...
Lotterigevinster skal føres på selvangivelsen.
jeg veit ikke om det er sagt, men man kan få inntil 200 000 kr i gave hvert år.. bare gi de 20 tusen til en du veit har såpass og forvent å få tilbake 18-19 tusen avhengig av hvor grei vennen din er