Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1604
Har en Dell Studio 1535 som jeg prøver å installere Ubuntu på, men får det ikke til. Booter opp fra en USB penn, og har prøvd flere programmer for å gjøre den bootbar. Får til å boote opp fra den, men når Ubuntu begynner å laste, så kommer det opp skrift nedover hele skjermen, så begynner den å prekonfigurere nettverkskortet og så kommer Busybox Shell opp med error om at den ikke fikk til å mounte harddisken, og at jeg kan skrive "help" for å få opp kommandoer. Har Vista på PCen fra før av, men vil renske maskinen for alt. Har prøvd å boote USB pennen i en annen maskin, og det fungerte. AHCI er deaktivert, og har prøvd å deaktivere ACPI, men fungerer fortsatt ikke.

Dette kommer opp:

Begin: Running /scripts/init-bottom ... mount: mounting /dev on /root/dev failed: No such file or directory
done.
mount: mounting /sys on /root/sys failed: No such file or directory
mount: mounting /proc on /root/proc failed: No such file or directory
Target filesystem doesn't have requested /sbin/init.
No init found. Try passing init= bootarg.


BusyBox v1.17.1 (Ubuntu 1:1.17.1-10ubuntu1) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "Her kommer kommandolinjen opp"
Vis hele sitatet...
Har også prøvd å boote opp GParted slik at jeg får formatert hele disken, men uten hell.
Sist endret av SemiColon; 28. juli 2011 kl. 13:22.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Har også prøvd å boote opp GParted slik at jeg får formatert hele disken, men uten hell.
Vis hele sitatet...
Hva mener du; GParted vil ikke boote, eller GParted vil ikke formattere disken din?
Hvilken CD / minnepinne er det du booter GParted fra?
Har du prøvd andre CD'er, feks. SystemRescueCd?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av tingo Vis innlegg
Hva mener du; GParted vil ikke boote, eller GParted vil ikke formattere disken din?
Hvilken CD / minnepinne er det du booter GParted fra?
Har du prøvd andre CD'er, feks. SystemRescueCd?
Vis hele sitatet...
Får opp samme som jeg gjorde med Ubuntu, altså BusyBox Shell. Er en minnepenn jeg bruker til formatering, så den har fungert før. Prøvd med to forskjellige DVD'er, men maskinen vil ikke lese av de hverken i Vista eller når jeg prøver å boote opp fra den. Prøvd i en annen maskin og, både minnepennen og DVD'ene.

Skal prøve SystemRescueCD nå.

Edit: Installerte Windows 7 nettopp, så må vel være Linux kjernen som ikke fungerer helt som den skal med hardwaren?
Sist endret av SemiColon; 28. juli 2011 kl. 19:02.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Edit2: Etter flere timers med min venn Google, prøving og feiling så fant jeg endelig noe nyttig. Det viser seg at Ubuntu 11.04 sliter med Fedora sliter med U3 LaunchPad som ligger på de fleste Sandisk pennene. Løsningen var å laste ned U3 LaunchPad Removal Tool fra Sandisk sine sider. Etter det så lastet Ubuntu slik det skulle, og har fått installert det.
Vel, det forklarer saken. Jeg antok (min feil) at du hadde slettet minnepinnen totalt før du skulle bruke den til å installere Linux fra.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av tingo Vis innlegg
Vel, det forklarer saken. Jeg antok (min feil) at du hadde slettet minnepinnen totalt før du skulle bruke den til å installere Linux fra.
Vis hele sitatet...
Har formatert den skikkelig osv, men har aldri tenkt at U3 LaunchPad kunne gjøre noe slikt. Men U3 LaunchPad er og forblir noe dritt, så er like greit å fjerne det.