Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 868
Hei!


Jeg har en Asus 42ja og vil ha ubuntu på den, har fått en fungerende minnepen, og gjort det, altså det fungerer på alle pcer jeg har prøvd på untatt min...
Saken er at når jeg booter i fra usb, så istedenfor å komme opp den "fancy" opstarten der jeg kan velge mellom å kjøre ubuntu fra usb o.l så kommer det opp 3 valg, den første er å prøve ubuntu uten å innstalere, instalere det eller sjekke disken for feil...


Dette er helt svart, med hvit tekst, og samme hva jeg trykker på så er det eneste som skjer er at pcen sine vifter slår seg opp på 100% elns + at skjermen blir svart... (ja har prøvd å vente i over 24 timer...)


har fått til å dualboote, men vil kun ha ubuntu, siden jeg ikke ser noe behov for windows, har da fått til å dualboote via wubi (eller hva det nå heter)


noen som kan hjelpe meg?
Kanskje du har lastet ned feil versjon eller feil type ISO to USB. Altså en som er tilegnet USB-boot og ikke USB-install. Har selv gjort denne typen installasjon på to maskiner uten fungerende CD-rom og 1 mini-pc uten.

Bare en idê :-) Noen ganger er den simpleste løsningen det man ikke har tenkt over, hehe.
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
nei, det er ikke det... som jeg skrev som funker det på andre pcer, men ikke min :/

men om jeg får til å få KUN! ubuntu på pcen, vil da batteri tiden bli bedre?
for den har ca 5 timer når den står på batteri sparing på windows, men her har den ca 2...
har ikke sjekket på windows ennå, men tar dualbooting, merkbart mer strøm?
Dualbooting med Wubi skal ikke ta så mye mer merkbart med strøm.
En venn av meg sliter også med dårlig batterilevetid i Ubuntu men bedre i Windows.

Kan du poste hardware specs? evt. data modell eller noe sånt.
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
jeg har en Asus 42ja, med følgende specs:
Grafikkort: Amd 5750m
ram:4gb 1066mhz
CPU:i3-380m
Hardisk: 500gb 5400opm
Batteri
Teknologi 6-cellers
4400 mAh
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Dette er helt svart, med hvit tekst, og samme hva jeg trykker på så er det eneste som skjer er at pcen sine vifter slår seg opp på 100% elns + at skjermen blir svart... (ja har prøvd å vente i over 24 timer...)
Vis hele sitatet...
Ble litt usikker i din forklaring, men jeg hadde (muligens tilsvarende) problem med installasjon av Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, hvor skjermen ble svart (altså, uten backlight) etter denne menyen du henviser til.

Løste dette ved å velge "Try ubuntu without any changes to your computer", og orienterte meg med en lommelykt mot skjermen i et mørkt rom.
åpne terminalen, og skriv sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=10 (merk at tastaturet vil sannsynligvis være satt til engelsk
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Min meny er uten noe bilde der det står ubuntu på og logo'en, jeg kan heller ikke velge test memory eller "try ubuntu without any change to your computer" skal prøve med lommelykt, så snart jeg får minnepennen igjen
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sjekka om det står minnekort eller andre lagringsmedium i PCen?

Hadde det problemet med min pc. Programmet prøvde å installere bootloaderen på den eksterne enheten. Da dette ikke gikk, kom feilmelding og installeren ville ikke gå videre...

Lykke til
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Nei har ikke noe untatt hardisken, uansett så endrer jeg jo boot sequencen, så den skal boote i fra usb først

Det funket ikke, siden det var backlight, men skjermen er svart, altså den lyser svart