Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1409
Forleden dag, så jeg en kompis fikle med Ubuntu og syntes det så utrolig fett ut, så nå har jeg og gått over, etter et par år i windows.

Vil si at jeg er ganske så "noob" når det gjelder Linux, så hadde vært fint om dere ville gi meg noen råd, til hva jeg burde lære meg osv, vil bruke Terminal så mye som mulig.

Også kan jeg legge ved et spm: Hva syntes dere er fordelene med Linux ovenfor Windows, evt baksider.

Takker for svar freaks!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vil du lære deg linux fra grunnen kan slackware være fornuftig, eller gentoo, da må leke mye i terminal for å gjøre noe som helst.

Ubuntu er ganske mye _next next next_
A Goat's Avatar
Trådstarter
Oog hvordan installerer jeg programmer via terminal ?

Prøvde: sudo apt-get install spotify (feks)

Da kommer dette opp:
E: Unable to locate package spotify

Så regner med jeg må laste ned "package" først ? isåfall hvordan gjør jeg dette?
greia med linux er at du kan fikle så mye du vil og alt er open source; men går det galt kan det virkelig gå i dass, så ikke fikle så mye uten å skjønne hva du gjør
ulempen er at du ikke kan spille eller kjøre .exe filer uten f.eks. wine
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
spotify finnes ikke i pakkerepositoriet til ubuntu.
du må legge til ekstra repositories for slikt.
som sagt, ubuntu er kjempefint hvis du ikke vil gjøre noe utover grafisk.
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av pyth0n Vis innlegg
greia med linux er at du kan fikle så mye du vil og alt er open source; men går det galt kan det virkelig gå i dass, så ikke fikle så mye uten å skjønne hva du gjør
ulempen er at du ikke kan spille eller kjøre .exe filer uten f.eks. wine
Vis hele sitatet...
Ja dette er jeg klar over, må også sies at han som viste meg vet hva han driver med da
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
greia med linux er at du kan fikle så mye du vil og alt er open source; men går det galt kan det virkelig gå i dass, så ikke fikle så mye uten å skjønne hva du gjør
ulempen er at du ikke kan spille eller kjøre .exe filer uten f.eks. wine
Vis hele sitatet...
Finnes da haugevis av spill som er linux native, så du kan spille som bare det.
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
spotify finnes ikke i pakkerepositoriet til ubuntu.
du må legge til ekstra repositories for slikt.
som sagt, ubuntu er kjempefint hvis du ikke vil gjøre noe utover grafisk.
Vis hele sitatet...
Og hvordan gjør jeg dette ?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Finnes da haugevis av spill som er linux native, så du kan spille som bare det.
Vis hele sitatet...
Tror han mente at man ikke kunne spille .exe filer

ikke at man ikke kunne spille : )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av A Goat Vis innlegg
Og hvordan gjør jeg dette ?
Vis hele sitatet...
Klarer du ikke finne det ut på egenhånd er det stor sjanse for at linux ikke er noe for deg.
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Klarer du ikke finne det ut på egenhånd er det stor sjanse for at linux ikke er noe for deg.
Vis hele sitatet...
Hehe greit da! er ikke ulovlig å prøve å få noe gratis
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Klarer du ikke finne det ut på egenhånd er det stor sjanse for at linux ikke er noe for deg.
Vis hele sitatet...
Det atx mener å si ( ), er at å sette seg inn i Linux tar litt tid. Det er ikke vanskelig, men ting fungerer på en litt annen måte enn windows. Bruk søkemotoren flittig. Sansynligheten for at akkurat det du spør om er tatt opp før er overhengende. Begynn her: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Natty
Lurer du på noe, Google det. Får du en feilmelding, Google den. Les og lær. Det fine med linux er at nesten uansett hvilket problem du har, så finner du en løsning på nettet. Om du vil lære linux, men ikke har behovet for å kompilere hvert eneste program selv, så kan jeg anbefale å sjekke ut Arch Linux. Om du vil ha en enkel entrè, sjekk ut Ubuntu eller Linux Mint.
Sist endret av LarVael; 19. juli 2011 kl. 01:01.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Se hvertfall gjennom begynnelsen på denne guiden til shell. Dit kommer du fram om du googler «learn shell».

Og googling er noe du kommer til å gjøre en del av. Installére Spotify sier du? «spotify install linux» Tadaa.

Om du vil gjøre så mye som mulig i terminal så er kanskje noe som awesome wm noe for deg. sudo apt-get install awesome -> logg ut av GNOME -> velg awesome under session –> logg inn. Husk å RTFM. Jeg brukte GNOME for første gang på en stund idag, og syntes det var ganske plagsomt, nesten like plagsomt som Microsoft Windows.

Fordeler ellers trenger ikke nevnes, da det finner haugevis av tråder og ressurser rundt omkring.
Sitat av A Goat Vis innlegg
Og hvordan gjør jeg dette ?
Vis hele sitatet...

http://www.spotify.com/no/download/previews/

Bruk kommandoen cd for å manøvrere deg frem og tilbake, på samme måte som i windows.

Husk at i linux er det VELDIG viktig at du skriver helt riktig i terminal. Om du f.eks går inn i samme mappe og editerer source.list vil det ikke fungere. Det må være sources.list
Terminalen er også case-sensitiv, så husk forskjell på store og små bokstaver.
Spotify har egene Deb pakker til debian baserte distroer liggende på Websida si.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SSH Vis innlegg
Spotify har egene Deb pakker til debian baserte distroer liggende på Websida si.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre det på steinaldermåte når du heller kan legge til repositoriet til spotify i den respektive pakkebehandleren.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor gjøre det på steinaldermåte når du heller kan legge til repositoriet til spotify i den respektive pakkebehandleren.
Vis hele sitatet...
Ettersom TS ikke virker så veldig vant med Linux tenkte jeg at det ville vært enklest?
Sitat av A Goat Vis innlegg
Også kan jeg legge ved et spm: Hva syntes dere er fordelene med Linux ovenfor Windows, evt baksider.
Vis hele sitatet...
Fordeler:
-Gjør det smell-enkelt å programmere i mange språk.
-Gratis
-Communityet er stort, oppegående og effektivt
-Svært, svært, svært customiserbart.
-Virus?

Ulemper:
-Dårlig utvalg på spillfrontetn(ikke at akkurat det bryr meg da jeg har klipt håret og fått meg jobb, men mange vil se på det som et minus)
-At man alltid må være forberedet på at ting kan ta tid og knoting, selv om man skal gjøre noe som i teorien er enkelt.
-Jeg klarer søren ikke skifte språk på VLC fra nynorsk til bokmål(dog dette kan være VLC's problem)