Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1065
Har litt lyst og lære div. ting om linux server oppsett som CentOs og slikt.
Kan det grunnleggende som og installere ting og hente filer fra andre sider.

Hva skal jeg fortsette med? Hva er det viktigste og gkunne for og bli god i Linux?

Jeg tenker mest på linux via VPS og slikt, da blir det mye SSH kommandoer.

Takker for svar. : )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enhver linuxbok vil fungere, kommandoer er uavhengig av distros for det meste og er kun små forskjeller mellom de forskjellige.

Bible bøkene er gode, men er du helt mongo når det kommer til generell EDB kan det være lurt å starte med en dummiesbok.

Linux idag er generelt sett veldig enkelt kontra gamle dager, og selv serverversjonene har gode GUI-verktøy som mange store kunder bruker.
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Enhver linuxbok vil fungere, kommandoer er uavhengig av distros for det meste og er kun små forskjeller mellom de forskjellige.

Bible bøkene er gode, men er du helt mongo når det kommer til generell EDB kan det være lurt å starte med en dummiesbok.

Linux idag er generelt sett veldig enkelt kontra gamle dager, og selv serverversjonene har gode GUI-verktøy som mange store kunder bruker.
Vis hele sitatet...
Hva synes du jeg burde begynne med? Da tenker jeg, om jeg skulle stå foran et problem på en VPS jeg eier. la oss si at det er noe som gjør serveren helt fucka, hvordan skal jeg finne problemet og slikt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Feilsøking på VPS..... Tja, det er ofte passelig hjerneskadet uansett ettersom du har ikke nødvendigvis fysisk tilgang på serveren eller konsoll i mange tilfeller.

Å bruke VPS som eksempel på en "server" er som å bruke gressklipper som eksempel på en bil.
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Feilsøking på VPS..... Tja, det er ofte passelig hjerneskadet uansett ettersom du har ikke nødvendigvis fysisk tilgang på serveren eller konsoll i mange tilfeller.

Å bruke VPS som eksempel på en "server" er som å bruke gressklipper som eksempel på en bil.
Vis hele sitatet...
øøh.. Kanskje jeg skal sette opp en server her hjemme da.

Skal jeg bare finne en grei bok til og begynne med?
Sikkerhetsklarert
generell drifting består jo gjerne av å oversikt over hva som skjer på serveren.. sjekke kjørende prosesser, sjekke diskplass, nettverkstrafikk, lese logger, sjekke raid status, hardware status etc etc..

Google hver av disse temaene etterfulgt av "linux command" eller noe, så vil du få en del info.

F.eks
"top" gir deg kjørende prosesser og cpu forbruk,
"df -h" viser diskforbruk..
"nano /var/logs/syslog" viser syslog osv osv..
Du kan jo starte med å lese og forstå http://tldp.org/LDP/sag/html/index.html som går gjennom det aller mest grunnleggende. Det er kanskje kjedelig, men det har aldri skadet noen å ha et sett med basiskunnskaper i bunn.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Bruk bruk bruk, det finnes ikke noe du lærer mer av enn å løse problemer ettersom de oppstår. Du kan sikkert lese deg grønn, men enda stå på bar bakke når du skal gjøre noe som helst. Det kan ellers være fint å lese litt mer grundig når man har satt seg inn i en del av basisfunksjonaliteten. Jeg ville tatt en tur over til linode.com, registrert en VPS der. Så tar du en titt på library.linode.com og hakker løs.