Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 775
Hei,

Sitter her og leker litt med centos som jeg har installert på en esxi server. Administrerer dette via vSphere Client på en windowsmaskin på nettverket.

Jeg lurer på hva jeg skal finne på på denne centos serveren. Noen som har noe ide? Gjerne noe lærerikt, som er nyttig!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vel...

Akkurat det samme som du kan finne på med en hver annen linuxdistro.

Mtp spørsmålet ditt ville jeg vel anbefale "linux for dummies".
Trådstarter
Det er jeg da klar over. Poenget var vel egentlig ikke at det var spesifikt CentOS, det var mer på hva jeg skal finne på, og evt hva jeg kan få mest utav å gjøre.

Og jeg tviler på at "linux for dummies" tar for seg serveradministrative oppgaver. Det er nok enkle terminalkommandoer som man enkelt kan finne på nett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Det er jeg da klar over. Poenget var vel egentlig ikke at det var spesifikt CentOS, det var mer på hva jeg skal finne på, og evt hva jeg kan få mest utav å gjøre.

Og jeg tviler på at "linux for dummies" tar for seg serveradministrative oppgaver. Det er nok enkle terminalkommandoer som man enkelt kan finne på nett.
Vis hele sitatet...
Og....

Hvis du ikke kan disse "enkle" kommandoene har du inget utgangspunkt for videre læring og adminstrasjon.
Trådstarter
Herrejesus.

Har jeg sagt at jeg ikke kan de kommandoene? Har det noe i det hele tatt å si? Jeg har en 200siders PDF jeg har lest gjennom utallige ganger hvor det er masse opsjoner samt oppgaver.
Det jeg faktisk lurer på er hva jeg skal gjøre med serveren. Får gå i gang med iscsi og zfs til å begynne med da, slik at jeg har et utgangspunkt...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Poenget mitt er at tråden din er like en million andre tråder med folk som har funnet noe nytt og lurer på "LOL HVA GJØR JEG NÅ??!?!?".

Spørsmålet ditt er så vagt og grunnlaget for diskusjon er så bredt at det blir det samme som :

"hei jeg har kjøpt meg bil, hvor skal jeg kjøre nå?".
1. Du kan lære deg bash-scripting.
2. Du kan installere en torrent-daemon (greit å bruke sånn at DIN maskin kan være avslått mens servern gjør all jobben).
3. Du kan sette opp apache.
4. Du kan slå den av.
5. Du kan slå den på.


En linux-server har strengt tatt lite nyttverdi om du ikke vet hva du skal bruke den til.
Jeg oppdaget dette når jeg satte opp en vmachine med debian som hadde 6gig ram og mye godterier.
Det eneste som er installert på den, som har nyttverdi, er irssi.
Folk her kan ikke vite hva ditt behov for en server er..
Apache, Samba eller dedikert spillserver er jo noen forslag.
Kmem russian roulette?

dd if=/dev/urandom of=/dev/kmem bs=1 seek=$RANDOM
Finn sourcen til gamle versjoner av forskjellige daemons ... kompiler dem opp og installer dem.

Sett linux maskinen din i DMZ dersom den er bak en router/firewall, gi oss IP adressen, og se hvem som klarer hacke den først