Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 820
Hei, som titellen forklarer lurer jeg på hvordan jeg kommer meg inn på home mappen til en annen bruker på en Ubuntu server, med SSH

Altså den mappen som er /home/bruker/, når jeg logger inn starter jeg i min egen home mappe, men jeg må komme meg inn i en annen home mappe. Har prøvd med root, har også Googlet men finner ingenting :S

Takker på forhånd
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Så lenge du er root kan du se andre homefoldere, såfremst de ikke er kryptert.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Du er på jakt etter et rootkit.
Vis hele sitatet...
Han mener vel kanskje egentlig at han er i et jail ?
Hvordan gjør jeg dette? For jeg kommer meg ikke "tilbake", jeg starter i min egen mappe, også når jeg er logget inn som root, så jeg starter i /home/bruker/, men vil komme meg til mappen /home/bruker2/... Og dette får jeg ikke til. Husker at jeg brukte en kommando for dette for en stund siden, men finner den ikke tilbake :S
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du er jailed får du ikke gjort det.

Normalt sett cd /
Cd funker heller ikke, kommer meg ikke lengre "bakover"... Finnes det ikke en annen metode? Å "unjaile" meg? Har full root access så burde jo få til noe
Da har du ikke root-tilgang, enkelt og greit. "cd .." skal føre deg ett nivå bakover, "cd /" til bunnivået.
Man kan vel ikkje logge seg på som root på ubuntu, men du kan bruke sudo kommandoen til å utføre root operasjoner, prøv med

Kode

sudo cd /home/bruker2/
Det jeg sier at jeg er allerede logget inn som root på selve serveren, men jeg starter i min bruker1 sin homemappe.

Skal prøve sudo cd /home/bruker2/

Fant det ut.

Goophy ga meg svaret, enkelt og greit
cd /home/bruker2/
Vis hele sitatet...