Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2861
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
INTRO:
------

Min først artikkel.. eller la oss heller kalle det en "rant" (eng.). Den handler basicly om hat mot microsoft som jeg mener er ubegrunnet... (takk til wiz for inspirasjon for å ha skrevet denne)
PS! Skal prøve å moderere skriveleifene


THA REAL DEAL:
--------------

Jeg har observert en hel del tendenser blandt den yngre generasjon (tildels også den eldre, men mest markant i den forrige nevnte kategori) til å nære et grunnleggende hat i mot MicroSoft (nå referet til som MS)..

Jeg skal komme med endel av påstandene deres og argumentere for hvorfor jeg ser på dem som ugyldige..

Først og fremst, det folk ser ut til å glemme, er at MS er et firma. Et helt vanlig firma som bare er ute etter en ting, som alle andre firma er (dog noen untak som Frelsesarmeen osv. men dem utelater jeg), og det er penger. Penger er drivkraften bak enhver avgjørelse, og ikke kom og tro at MS tenker på almueheten når dem starter en ny strategi o.l., penger er gud til ethvert lønnsomt foretak.

La meg ta for meg klagingen på at MS fører et såkalt monopol på OperativSystemer (nå referet til som OS). Fakta er: MS betaler ymse hardwareprodusenter for at Windows, og annen av deres programvare, skal være preinstallert på produsentenes maskiner når dem selges.
Først av alt; dette syntes jeg er en meget brilliant måte å selge produktene sine på. En glimrende markedstrategi.
Hvordan kan man hate en slik glimrende strategi? Vel.. man argumenterer med at MS på den måten skaper et monopol på OS til førstegangsbrukere.
Mitt svar; delvis rett. MS sprer på denne måten OS'et sine på en smart måte til førstegangsbrukerne. MEN, man er til enhver tid fri til å bytte OS. Ingen som hindrer deg i å innstallere en konkurrerende produsents programvare. Hadde det derimot vært det, da skulle jeg heller gått med på at MS fører en agressiv politikk for å undertrykke sine såkalte konkurrenter.

Hvorfor bruker jeg uttrykk som "såkalte konkurrenter" ?
Nevn ett eneste OS som kunne appelert til en førstegangsbruker på den måten Windows gjør. Windows er meget enkelt å bruke, har inngående forklaring på det meste når man har problemer, eller når man støter på en feil man ikke klarer å hanskes med. Jeg vil våge å påstå at absolut ingen andre OS her lignende meritter.
Man kan ikke kreve at en som aldri har brukt en PC før, skal sitte seg ned forran en *NIX og starte å bruke det.. for ikke nevne å faktisk gjøre noe fornuftig med det.. har selv prøvd å gjøre noe så basic som å sette opp ett ISDN-kort i LINUX.. og det fant jeg ekstremt vanskelig og innviklet, og jeg har brukt datamaskin i rundt 7-8 år nå (ikke at jeg er en wiz på slikt.. men litt kjennskap skal jeg våge å pårope meg)

<wizzzy> monopol er noe dritt, gir ikke skikkelig konkuranse og da kan m$ herje
*gjesp* denne er brukt, gammel og ferdig-debattert... MS har infact ikke monopol.. sist jeg sjekket var det mange andre som solgte OS'er.. og det er faktisk noen utenom MS som har avtaler med hardwareprodusenter som stilles på lik linje med dem avtalene MS har (ikke i like stor grad.. men allikevel)

<wizzzy> ms satser på brukervennlighet ikke tillpassning
..and that my friend.. is why they make the big [COLOR=limegreen]$$$[/COLOR]. MS sin strategi er å satse på dem som er helt n0ll på PC.. og det en glimrende en sådann.. Du er som sagt fri til å bytte OS hvis du anseer deg selv som en som er ferdig med å lese hjelpefiler.

<wizzzy> og for det tredje: windows og ms "undertrykker" de som lager linux og andre konkurrenter
Dem fører agressiv markedsføring så dem kan putte mat på de ansattes bord.. hvorfor ikke gjøre som alle de store misfornøyde gutta, og saksøk dem... MS er (gjentar meg selv til det kjedsommelige) ute etter en ting.. tjene penger.. Hadde MS villet det.. kunne dem kjørt slike som Linux ned i gjørma og videre.. men dem gjør det ikke, fordi dem vet at deres OS er underlegent Linux på mange sider (dog ikke brukervennlighet), og dem har bruk for konkurranse for å heve markedet

Liten note on the side.. bare for å utdype det enda mer.
MS = firma
Firma = tjene penger
Tjene penger = gjøre ting som ikke alltid alle er fornøyd med
Gjøre ting som ikke alltid alle er fornøyd med = understreker "ikke alle".. men mesteparten.. og det er slik dem tjener penger.. som dem kan gjøre at firmaet kan fortsette å eksistere.. som gjøre at dem kan gi mat til dem ansatte..

At alle er så veldig misfornøyd med MS.. grunner i et hat fra dem som "kan" pc.. som igjen er "forbildene" for dem som ikke kan pc..
Det ikke alle skjønner er.. at uten MS ville ikke dagens IT-miljø eksistert..

MS lagde Windows
Windows gjorde at allminnelige mennesker kunne bruke PC på en ukomplisert måte
At allminnelige mennekser kunne bruke PC på en ukomplisert mte gjorde det at MANGE mennesker begynnte med PC..

Jeg dedikerer herved min venstre rompeball og litt av mitt høyre nesebor til Microsoft.. og takker dem dypt og lenge for at jeg har fått muligheten til å sitte her og skrive dette på en PC..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
right on, nso!
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Føl dere velkommen til å komme med motargumenter/nye argumenter som sier at MS suger stor mannetiss.. jeg argumenterer fornøyelig imot
(PS.. MS SUX0R!!!! som argument holder bare ikke)
Det er ikke Microsoft jeg har noe imot...

Det er windows som er _litt_ for brukervennlig samt at det skaper en del problemer... jeg vet at de fleste problemene skylles hardware og softare problemer... men det er også en del andre feil i dette OS'et som bare har med oppbygningen å gjøre

men det blir vel betre om årene... men det er da fortsatt mulig å bruke det

en ting som gjør windows ålright er all denne softwaren som er kompatibel men dette OS'et

Vist vi tenker på andre produkter MS utvikler som f.eks Word så vil jeg si at dette må være noe av det beste tekstbekandlingsprogrammet jeg noen sinne har hatt

Hvorfor jeg fortsatt bruker windows?
jo ehh får bare ikke til linux'n... så...
MS SUXORZ!!

Nei, men seriøst, det var bra..
Better than thou.
Hail to the king baby! (Som i dette tilfelle er nso..) Kunne ikke sagt det bedre selv.. Jeg kunne ærlig ikke sagt det bedre selv
hvis jeg fx sier at Windows suger, hva blir reaksjonene da?
men nso har rett, MS er ikke helt på jordet(eller i åker'n for den saks skyld)
Det var en grei artikkel..

Jeg har ikke noe erfaring med noen andre os'er en ms, men jeg synes windows av og til tar litt for mye hensyn til de helt nybegynnerne..

Men words er jeg veldig misfornøyd med.
Greit at de som ikke kan noe skal få lov til å skrive de også, men words er et så stort program at de mest enkle tingene av og til ikke fungerer.. Du bestemmer så lite selv over det du gjør at det er nesten umulig å få ting til å se ut som jeg ønsker. (ikke kom her og si at jeg ikke kan programmet!!, jeg har brukt word siden det kom eller no). Jeg pleier å få det til etter en LANG tid, men det er fordi jeg kan så pass mye word og ikke fordi det er et glimrene program...
Og det er ikke bare og bytte til et annet program, fordi da kan ikke andre lese det jeg har skrevet siden ms ikke liker kunkurentene sine og gjør det slik at det er bare ms sine egne filer som kan åpnes i word...

Konklusjon: ms bestemmer for mye over privatlivet mitt, men windows og en dal av spillene deres oppveier det...
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
meget feil min venn..
går fint å laste ned patches som støtter for ex. lotus word og lignende.. hvis det da ikke allerede ligger inne da.. bruker ikke word så jeg vet ikke..

mvh en office-free nso
Nso, du skal få svar på "tiltale" !
Jeg har lovt dere en anti-M$ artikkel og den kommer snart...
Og jeg skal ikke bruke MS SUX0R!!!! som mot-argument
Besides, så var det jo *ahem* jeg som startet debatten da..
Windows er greit så lenge du ikke gjør stort sett annet enn å surfe bruke word og kabal...Kan ikke se bort ifra at det er den beste design OS`en heller(uannsett hva dere MAC patriotene sier,DU FOR MYE MER YTELSE FOR PENGENE MED PC....)...Jeg ser mer på linux som en server OS enn en Desktop OS...Mandrake skal vell alle n00bes klare og legge inn(til og med jeg)...Det jeg IKKE liker er microsoft`s utalelser om Open Source...leste i ITavisen at microsoft`s nestleder eller no sa at Open Source kom til og skape Software firma døden....Har de aldrig hørt om Support?Når Red Hat legger ut års resultatet i år kommer de til og vise overskudd for første gang...DER SER DERE DET ER MULIG OG TJENE PENGER PÅ OPEN SOURCE......
Originally posted by nso

meget feil min venn..
går fint å laste ned patches som støtter for ex. lotus word og lignende.. hvis det da ikke allerede ligger inne da.. bruker ikke word så jeg vet ikke..

mvh en office-free nso
Vis hele sitatet...
tja, det går ann men på de fleste pc'ene som står rundt er de ikke lastet ned jeg kan f.eks ikke bruke et annet program hjemme og så komme på skolen med filen...
Men jeg greier meg med word jeg, skulle bare ønske at ikke de hadde så "aggresiv markedsføring" som du kalte det..
Star office støtter da word filer?
Better than thou.
Jepp
Det var det jeg trodde ja...så lenge siden jeg har brukt det sjøh....synes den er mye bedre enn MS office.....wow instalerte red hat 6.2 i dag...knuser mandrake iallefall....
Originally posted by n|dar0z
Star office støtter da word filer?
Vis hele sitatet...
De fleste konkurentene til ms støtter word, men word støtter ikke filformatene til konkurentene(som oftest)..
Better than thou.
Originally posted by n|dar0z
Det var det jeg trodde ja...så lenge siden jeg har brukt det sjøh....synes den er mye bedre enn MS office.....wow instalerte red hat 6.2 i dag...knuser mandrake iallefall....
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare installere 7.1 eller 7.0 eller hva nå den nyeste er..?
Veldig bra, nso. Har faktisk tenkt på akkurat det samme mange ganger.
Amen.
Hvis jeg har forstått riktig, så ble MS kjent for opperativsystemet Windows, systemet er bygd opp ganske enkelt, med vinduer... Men det er da ikke Bill Gates som skal ha æren for windows? Det er vel heller Steve Jobbs, mannen bak MAC OS? Det var Apple som begynte med grafisk brukergrensesnitt, og MS så og si kopierte det! Så utkonkurerte de apple, og ble igjenn alene på toppen! Så all ære til Apple og Mr. Jobbs for Windows?
Better than thou.
Du kan vel si det slik.. Men det er jo igrunn ikke så mange andre måter et grafiskbrukergrensenit (puuu.. mange feil sikkert ) kan lages på? Tenker på vinduer og slikt..

Akk.. jeg er trøtt.. har faen så vondt i høyre håndledd.. uff
Originally posted by Carlo


Hvorfor ikke bare installere 7.1 eller 7.0 eller hva nå den nyeste er..?
Vis hele sitatet...
Den føkka seg...sa noe om ødlagt filsystem...så måtte jeg logge inn som root og så fikk jeg noe terminal lignende...den reager ikke på noe annet enn "yes" og blir hele ventstre siden av skjermen full med Y`er....
Carlo: <Tips>Bruk ordet GUI (Graphical User Interface) istedet </tips>
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Originally posted by Adequate
Hvis jeg har forstått riktig, så ble MS kjent for opperativsystemet Windows, systemet er bygd opp ganske enkelt, med vinduer... Men det er da ikke Bill Gates som skal ha æren for windows? Det er vel heller Steve Jobbs, mannen bak MAC OS? Det var Apple som begynte med grafisk brukergrensesnitt, og MS så og si kopierte det! Så utkonkurerte de apple, og ble igjenn alene på toppen! Så all ære til Apple og Mr. Jobbs for Windows?
Vis hele sitatet...
1. noen gang hørt om et lite ubetydelig prog. som heter MSDOS ?? mener bestemt at det var det som kicka igang MS.. deretter lagde dem windows 1.0
2. HAHAHAHA MUAHAHA som om MAC var først med vinduer.. horer og granater.. for noe bull!!! [start historie] På tidlig 60-tallet (!!!) var det en liten genial kar som mekket en datamaskin sam hadde mus, harddisk, fargeskjerm og et OS.. dette OS'et var bygget opp ved hjelp av vinduer.. noe både MAC og MS har sett verdien i.. og etterlignet..[slash slutt historie] var dog ikke et OS som ble tatt i bruk.. men var laget bare til en demonstrasjon til ettellerannet jeg ikke husker hva var.. anyways.. MS har ikke koppa MAC
Hmmm... Den evige diskusjonen fortsetter... Gidder ikke skrive så mye her nå, men her er nå en liten oppsumering av mitt syn på saken:

Microsoft er (var?) bra på den måten av de gjorde PCen tilgjengelig for alle, og greit nok at de har brukt og bruker en genial markeds-strategi - men jeg liker det likevel ikke. De går med ENORME overskudd, og har X antall folk i arbeid, men greier likevel ikke å lage ett OS som er noen lunde stabilt (og sikkert). De har nok mange bra produkter, det er ikke det, men samtidig virker det som om de bare pumper ut nye produkter som er fulle av feil, for så å ta full betaling for en liten oppgradering (som forresten ikke har standard støtte for den tidligere versjonen. Dette gjelder f.eks MsWord). Med andre ord pumper de nybegynnere for penger, men gidder ikke å gi den ekstra scervicen som ville gjort dem mer populære også blandt de som har litt mer erfaring med data.

(I tilleg til dette kommer mitt instinktive hat mot alt og alle som jobber for verdensherredømme og Bill Gates har opent sagt at hans mål er stadig å ta over mer av dataindustrien helt til MS har tilnermet all makt over alle deler av IT-industrien!
Lenge leve anarkiet! )
Har lyst til å si at M$ suger så mye RÆV som bare det. hehe... Vel, var vel litt overdrevent det. Men, memory leakingen til ms er noe som er så sinnsyk. Linux er MYE bedre når du først har komt igang med det. Da slipper man bl.a. at windass klikker hvert 5 minutt. SVAR PÅ DET DU!

Jeg skal innrømme selv at jeg også bruker M$ noen ganger (p.g.a. noen spill som ikke er for linux).
*kaster meg ut i evig diskusjon*
det er vel et faktum at mac var ute med gui før ms, og at
ms copya dette sånn nogenlunde.
men ikke en gang dos var vel egen idé? etter hva jeg har hørt
var dette også en kopi av noe de hadde sett et annet sted.

konklusjon: ms=pengesugende jævler

her blir det vel en del uenige... men dette er altså hva jeg har hørt, og ut i fra dette er vel ikke konklusjonen så ille?
I tillfelle det er noen som ikke har lagt merke til det;
jeg har laget et artikkel som beskriver alt dette
(en liten oppfølger også), den ligger begravd i Vanlig diskusjon...
Originally posted by nso

1. noen gang hørt om et lite ubetydelig prog. som heter MSDOS ?? mener bestemt at det var det som kicka igang MS.. deretter lagde dem windows 1.0
2. HAHAHAHA MUAHAHA som om MAC var først med vinduer.. horer og granater.. for noe bull!!! [start historie] På tidlig 60-tallet (!!!) var det en liten genial kar som mekket en datamaskin sam hadde mus, harddisk, fargeskjerm og et OS.. dette OS'et var bygget opp ved hjelp av vinduer.. noe både MAC og MS har sett verdien i.. og etterlignet..[slash slutt historie] var dog ikke et OS som ble tatt i bruk.. men var laget bare til en demonstrasjon til ettellerannet jeg ikke husker hva var.. anyways.. MS har ikke koppa MAC
Vis hele sitatet...
jeg sier HA HA HA HA jeg også for ALLE her har feil

1. Microsoft's første "program" eller OS om du vil het BASIC og var laget for å gjøre det lettere å kode på en Altair (egentlig var BASIC bare en rip-off av et lignende system. MS-DOS kom først etterpå, og MS utviklet ikke _så_ mye av det, de kjøpte opp et "dødt" system og gjorde det om til MS-DOS. Og grunnen til at det ble så kjent, var at IBM lisensierte dette for bruk på sin IBM PC når den skulle lanseres. Her verserer det mange vandrehistorier, som at karen som hadde kodet CP/M (hvis noen husker dette systemet ) fikk besøk av IBM. Konen hans åpnet døren og sa "sorry han sover og skal ikke vekkes". IBM dro da til neste på listen - Microsoft. Skal ikke påstå at denne storyen er sann, men det er den mest "kjente" av denne typen.

(hvis du booter en gammel MSX maskin, ser du "Microsoft Disk BASIC 1.0 (C) 1984 Microsoft - MS BASIC ble oxo lisensiert til.)

Windows var en slags "rip-off" av Apple's MacOS, men jeg vil ikke påstå at MS "stjal" alt... har dere noen gang prøvd Win 1.0 og første OS'et til Macintosh? Det er en del forskjeller. Dessuten "stjeler" alle fra hverandre i denne bransjen, noe som ikke nødvendigvis er dumt, man pleier å ta det beste fra andre systemer og gjøre det til sitt.

MacOS var da heller ikke så originalt... Steve Jobs var på guidet tur hos Xerox PARC i Palo Alto, CA og lærte mye om et system som de utviklet der. NeXTstep var det første "kommersielle" systemet med vindusbehandling og mus. men nso har rett i at det var en fyr på 60-tallet som demonstrerte en oppfinnelse kalt "mus" og et vindusystem. Dette var bare en demonstrasjon på "fremtidens datasystem".

Jeg kunne skrevet side på side om alt dette men det gidder jeg ikke nå
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg synes å huske å ha lest/hørt at microsoft kjøpte en tidlig versjon av DOS av en ung programmerer for noen par tusen kroner.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg hatet også MS, helt til jeg fikk testet Linux. Det var litt dårligere. Nå elsker jeg MS, etter at vi fikk testet MACene på skolene. Vi fikk vite av en lærer at disse MACene kom vi til å elske. Jeg har aldri hatet noe så ille som en MAC. De fryser, hakker, har konstant problemer og klarer ikke flere programmer om gangen.
stemmer the gusto. las ein historie om det forrige veke. kan sjå om eg finn igjen URL'en .

Xerox fant forøvrig opp masse rare saker som dei ikkje trudde kom til å slå an, og so glømte dei å ta copyright på da. Dei fant opp blandt anna musa.

- Grinder
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av Gusto
jeg synes å huske å ha lest/hørt at microsoft kjøpte en tidlig versjon av DOS av en ung programmerer for noen par tusen kroner.
Vis hele sitatet...
MS kjøpte opp QDOS (Quick and Dirty Operatng System), et meget lite operativ system som var fullt av bugs, som MS brukte som utgangspunkt for MS DOS.
Opprinnelig postet av Prazor
Har lyst til å si at M$ suger så mye RÆV som bare det. hehe... Vel, var vel litt overdrevent det. Men, memory leakingen til ms er noe som er så sinnsyk. Linux er MYE bedre når du først har komt igang med det. Da slipper man bl.a. at windass klikker hvert 5 minutt. SVAR PÅ DET DU!

Jeg skal innrømme selv at jeg også bruker M$ noen ganger (p.g.a. noen spill som ikke er for linux).
Vis hele sitatet...
hvis maskinen kræsjer hvert 5 min er det tydeligvcis noe feil med hardware, ikke os'et, for min 98 maskin kjører mere stabilt enn den hadde gjort med linux...

meitemark
http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20...6_ero_14481116

----
Eksklusivt i digi.no: Den SANNE historien om PC-ens tilblivelse


Av Arild Haraldsen

Publisert 15.10.2001 13:21

Oslo (15.10.2001) - Bill Gates er verdens rikeste mann, og Microsoft den mest innflytelsesrike IT-bedrift. Alt dette fordi Bill Gates ble leverandør av operativsystem til PC-er i 1981. Det skulle ikke vært slik.

Det var Gary Kildall og Digital Research som skulle ha levert operativsystemet. Hadde det ikke vært for at Gary hadde valgt å ta seg en tur med småflyet sitt slik at han ikke rakk møtet med IBM.

Slik er historien. I hvert fall den offisielle historien, slik den er fortalt i en rekke bøker og artikler verden over.



her er resten av historien: http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20...6_ero_14481116
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det var ikke dum artikkel nso... Konge bra sagt!


<SpeXzTeR\The SparX>
Better than thou.
Vil bare komme med en 'kommentar' og det er at Frelsesarmeen er ikke et firma, men en organisasjon. s
Opprinnelig postet av rraptor
Jeg hatet også MS, helt til jeg fikk testet Linux. Det var litt dårligere. Nå elsker jeg MS, etter at vi fikk testet MACene på skolene. Vi fikk vite av en lærer at disse MACene kom vi til å elske. Jeg har aldri hatet noe så ille som en MAC. De fryser, hakker, har konstant problemer og klarer ikke flere programmer om gangen.
Vis hele sitatet...
Pussig, må være noe gamle modeller, min mac funker som bare det, weee!