Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 674
Jeg er i besittelse av en flotters leilighet, men den har et ganske stort minus, det er veldig dårlig gjennomlufting her, så luften blir fort dårlig.

Det er et vindu på kjøkkenet og et på kontoret, men ingen i stua/soverommet eller badet. Det blir fort dårlig inneklima i alle rommene så fort vinduene er igjen, er det noen forslag på hvordan jeg kan forbedre inneklima? Planter? Etc?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Luftrenser...

får billge nå til dags, men likevel funksjonelle--> google it.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Vi hadde visst en luftrenser liggende, satte den på igjen jeg, så får vi se om den gjør noen forskjell. Noen flere idéer?
Blomster og andre typer planter hjelper da litt
Planter har motsatt effekt så lenge de ikke får UV-stråling, så halve døgnet gjør det vondt verre.
Det som er viktig er å få tilført ny luft mens den gamle skiftes ut.

Måter å skifte ut luften:
1. Lukk opp alle vinduer for fult, på denne måten får du rask gjennomlufting og raskere oppvarming igjen ettersom vegger ikke rekker å bli helt avkjøt- noe en opplever ved treg lufting.

2. Gå til innkjøp av balansert ventilajon. Det vil si et system som skifter ut nok luft og fremdeles sparer på varmen. Slike systemer koster fort en del, men en rekke enklere tiltak kan gjennomføres uten at hele huset må få masse nye rør. Vifte som blåser inn ny luft på soverom, trekker ut fukt fra bad...

Noen linker:
Balansert ventilasjon
Hvorfor ventilere
NVEF - PDF - Boligventilasjon
http://bildr.no/thumb/449171.jpeg
http://bildr.no/thumb/449170.jpeg
http://bildr.no/thumb/449172.jpeg

I ditt tilfelle ville nok mekanisk ventilasjon vært til mye hjelp, men i lengden (5-10år) lønner det seg økonomiask med balansert da du sparer på varmen.

NVEF - PDF - Boligventilasjon
(Fint om moderator bytter ut linken i innlegget og sletter dette innlegget)

(Endrer linken og sletter det i bunn)
Sist endret av Sparkey; 14. juli 2009 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Tror jeg skal følge eksempel 1 litt oftere, jeg har dessverre ikke økonomien til eksempel nummer 2, foreløpig.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Tror jeg skal følge eksempel 1 litt oftere, jeg har dessverre ikke økonomien til eksempel nummer 2, foreløpig.
Vis hele sitatet...
Gjør dette 2-3ganger om dagen, du vil garantert merke at du kvikner til. Gjennomsnittlig bruker vi 90% av tiden inne, da er det ikke noe kult å gå rund med hodepine på grunn av dårlig luft.

Å følge anbefalingene for innetemperatur kan også være til hjelp.

Oppholdsrom - 20-22 C
Kjøkken - 20 C
Gang/entré - 18 C
Soverom - 15 C
Bad - 22-24 C

Viktigste gjelder oppholdsrom og soverom.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for masse gode råd, Sparkey! Bare å komme med flere dersom du har det, får vel investere i noen termometer da Tror en stasjonær pc som står på så og si 24 timer i døgnet også kan være ganske avgjørende for klimaet.