Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1461
Heisann!

Jeg har fått feriepenger+overtid utebetalt. Det jeg ikke fikk var lønn for hele mai, altså 155 timer eller no. Får jeg de timene utbetalt når jeg avvikler ferien min, eller har jeg jobba "gratis" for firmaet? Vil jeg da i tilleg få dobbel lønn, både for mai og juni, siden jeg avvikler ferien min på lønningsdagen i juli..

takker for alle flotte svar
Mulig jeg misforstår noe, men du skal jo uansett ha utbetalt lønn for mai på avtalt lønningsdag i løpet av neste mnd (altså juni, i dette tilfellet).

Og du har uansett ikke jobbet gratis, med mindre du ikke har noen arbeidskontrakt og arbeidsgiver er en svindler.
Det kommer an på om du er fast ansatt eller deltid, 100% stilling eller mindre.

Der jeg jobber er det slik:
Ordinær lønning 10 måneder, 1 måned med halv skatt(desember), og feriepenger i juni. Ingen ordinær lønn i juni.

Dette er noe du må ta opp med arbeidsgiver, og høre hvordan de opererer med lønninger.

Hvis du har 100% fast stilling høres det ut for meg at du har fått det du har krav på hvis de følger modellen jeg satte opp.

Det som er kipt er hvis du begynte på denne jobben seint i året i 2008. Da får du ikke mye å rutte med i juni.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Det kommer an på om du er fast ansatt eller deltid, 100% stilling eller mindre.

Der jeg jobber er det slik:
Ordinær lønning 10 måneder, 1 måned med halv skatt(desember), og feriepenger i juni. Ingen ordinær lønn i juni.

Dette er noe du må ta opp med arbeidsgiver, og høre hvordan de opererer med lønninger.

Hvis du har 100% fast stilling høres det ut for meg at du har fått det du har krav på hvis de følger modellen jeg satte opp.

Det som er kipt er hvis du begynte på denne jobben seint i året i 2008. Da får du ikke mye å rutte med i juni.
Vis hele sitatet...
Dersom man begynte f.eks sent i 2008, så får man utbetalt lønn istedet for feriepenger normalt sett, siden den som er størst av de to partene er den som utbetales.

Mao hvis du har 400,- opptjent i feriepenger, og har normalt sett 8000,- i lønn i måneden får du ut lønnen istedet for feriepenger.
Har du fastlønn? I såfall er det normalt at man ikke får utbetalt vanlig lønn i juni. Hvis man har fem ukers ferie, noe de fleste har, trekker man også 4/26 av den faste månedslønna di fra feriepengene for å "kompensere" for at den månedslønnen du ble trukket faktisk ikke utgjør lønna for fem uker.

Nå tenker du kanskje at du "taper" en månedslønn, men indirekte får du da utbetalt denne lønna ved at du ikke blir trukket i lønn den dagen du tar ferie. Det er iallfall tanken bak fastlønn, nemlig at man får et fast beløp utbetalt hver måned, uavhengig av om man har ferie eller ikke.

Har du derimot timelønn så tror jeg du bør ta en snakk med arbeidsgiver...
ollibolli's Avatar
Trådstarter
Jeg har timesbetalt og er 100% ansatt. Har jobbet i samme firma i over 1 1/2 år. Leste litt i en blekke som lå på jobben, og det stod det som følger; 50% ansatte eller mer får utbetalt feriepenger + overtid den 20 juni. lønnen vil du få utbetalt når ferie avvikles - Vil det si at jeg får dobbelt lønn den 20 juli? både for mai og juni? iom at jeg tar ferie den 19 juli, og lønningsdag er 20 i hver mnd...
Sist endret av ollibolli; 29. juni 2009 kl. 18:40.
Riktig at du skal ha lønn for det du har jobbet, har du ikke fått penger for mai skal du på papiret ha forsinkelsesrenter siden den datoen de skulle vært utbetalt.

Enkelt fortalt får du lønn for det du jobber den påfølgende 20. i hver måned i ditt tilfelle, feriepenger SKAL du også ha utbetalt og blir gitt for å ha noe å gå på når du har ferie og ikke jobber. Feriepenger ligger på 10,2% etter lov og 12% for tariff.

Feriepengene skal utbetales sammen med de pengene du får til juli, eller sammen med de pengene du jobbet for i mai for å si det på en annen måte.

Feriepenger beregnes utifra det du jobbet året før. Tjente du 180.000 før skatt skal du ha utbetalt 19440kr ved 10,2%, disse kommer sammen med det du får utbetalt i juni

Sitat av AtXbYeA
Dersom man begynte f.eks sent i 2008, så får man utbetalt lønn istedet for feriepenger normalt sett, siden den som er størst av de to partene er den som utbetales.

Mao hvis du har 400,- opptjent i feriepenger, og har normalt sett 8000,- i lønn i måneden får du ut lønnen istedet for feriepenger.
Vis hele sitatet...
Forsto ikke helt dette, feriepenger og lønn er ikke noe enten eller.
ollibolli's Avatar
Trådstarter
okey, så jeg får mai og juni lønna nå den 20 juli? det du mener sparkey? Utrolig at det skal være så innviklet... hehe! eller så er det nok bare meg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ollibolli Vis innlegg
okey, så jeg får mai og juni lønna nå den 20 juli? det du mener sparkey? Utrolig at det skal være så innviklet... hehe! eller så er det nok bare meg
Vis hele sitatet...
Normalt sett hvis du har en fast stilling får du _ingen_ lønn i juni, du får feriepenger istedet for lønn.

Har du som du ser ut til å ha nevnt variable timer, får du feriepenger + eventuelle timer som er overtid.
Nei. Du får bare helt vanlige lønninger fremover på hver sin dato. Du drar på ferie uten at det går utover den vanlige lønna di den måneden.