Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6231
Er det noen her som vet om en kort og enkel utdannelse som ikke koster for mye penger og gir en grei lønning? Er selv taxi-sjåfør, men nå er det veldig dårlige tider. Andre eksempler kan være vekter.
Vel, alle offentlige skoler er gratis. Vanskelighetsgraden defineres av dine ferdigheter og interesse. Det sagt er det alltid behov for programmerere. 3 år på høgskole, og gir rimelig bra lønn.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Er det noen her som vet om en kort og enkel utdannelse som ikke koster for mye penger og gir en grei lønning? Er selv taxi-sjåfør, men nå er det veldig dårlige tider. Andre eksempler kan være vekter.
Vis hele sitatet...

Hvor gammel er du? Hva har du av tidligere skoler? Fullført videregående?
Om du tenker fremover og ønsker høy lønn så kan du om du bestemmer deg bli lege, advokat eller økonom. Ikke tenk på studietiden som bortkastede år. Tro meg de kommer til bli dine aller beste år. Og etterpå tjener du fett, og har en spennende jobb. Vi skal jo alle jobbe til vi er minst 70 år for å demme opp for eldrebølgen og økt levetid. Sørg for at du får minst 35-40 år med en spennende jobb og høy lønn.

Og være "lavest på rangstigen" eller i et yrke som krever lite formell kompetanse gir gjerne lavere lønn, mindre jobbsikkerhet og for mange også mye mindre spennende jobb.

Se ting i et livsperspektiv, og årene du studerer feks til lege vil være minner om en kul tid, der du møter mange kule mennesker og lærte masse både faglig og sosialt.
Jeg går lærling som Byggdrifter, http://www.vilbli.no/?Program=V.BA&S...-_V.BABDR3----
da det bare blir mere mennesker og større kommuner, så vil også behovet for byggdriftere øke, samt at mange byggdriftere nå til dags er gamle og ferskt blod taes godt imot(iallefall min erfaring)
er også god jobbsikkerhet, i kommunal sektor
jeg stortrives masse, kunne gjerne hatt mere lønn men trives ekstremt godt på jobb
Utdanning så er det 1 år skole så lærlingtid
Enig i at 3-årig høyskoleutdanning i programmering antagelig vil gi avkastning i form av lønn. Men det viktigste er vel at du ender opp med noe du trives med og er interessert i. Jeg jobber selv som programmerer og er usikker på om det er en jobb jeg kommer til å fortsette i.
Er programmering så fryktelig enkel utdannelse da? Jeg er nettopp ferdig med første semester i informatikk på universitetet. Det var masse stryk, spesielt i matte. Ja, mange som kommer rett fra VGS og har dårlig arbeidsinnsats, men det krever uansett en god del vilje å sette seg ned å lære alt det man skal gjennom på kort tid..

Dårlig eksempel mener nå jeg. Vil si det er et ganske stort sprang fra f.eks vekter til programmerer. Men kanskje jeg misforstod tittelen?
Sist endret av ali88; 7. januar 2016 kl. 20:52.
Jeg ville ikke anbefalt noen å bli programmerer nå, slik ståa er i dag.

Forklaringen er enkel:
1. Man får vanligvis kun jobb i de største byene, med veldig få unntak.
2. Det er ikke nok å "bare" vite hvordan man programmerer et par funksjoner og klasser her og der. Kravet er gjerne at man er kjent med hele eller deler av den plattformen som er tatt i bruk. Eksempler: .NET, Java EE, JavaScript. Dette betyr at man alltid spiller "catch up" fordi ting stadig endres på så man må lære ting på nytt / holde det vedlike.
3. Programmerere/utviklere må også stadig lære seg å håndtere nye byggverktøy fordi det er så fokus på å være effektiv.
4. Designmønstre for å skape god arkitektur kommer man heller ikke unna. Faktisk er mange arbeidsgivere helt nazi på dette.
5. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. Som man arbeider på underveis iterativt.
6. Fremtiden er usikker da det ikke står noe i veien for å flytte jobber utenlands. Siste eksempel: DNB gikk fra Evry i Norge til HCL i India.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Toller. Lønnet utdanning på 2 år, deretter 22 måneders plikttjeneste. I samme gate har man fengselsbetjent: 2 år som aspirant med lønn, deretter ett år plikttjeneste.
Sist endret av Olympic; 7. januar 2016 kl. 23:54.
Glemte å legge til litt viktig informasjon her

Jeg tenker selv å gå på indøk. Har noen få fag fra videregående jeg må ta opp og tenker å studere et år fra sommeren av for å få 60 studiepoeng. Det jeg mente med innlegget var om det var noen enkle utdannelser eller kurs som kan gjøre at jeg vil få en bedre jobb enn vanlig butikk-jobb eller typiske studie jobber. Tok taxi-kurs som varte i to uker. Bare noe enkelt som skiller seg deg ut ifra "massen" og som kanskje gir litt bedre lønn!
Flygeleder har et veldig billig utdanningsløp sist jeg sjekket. Det meste er betalt for deg under studiet, men du blir nødt til å flytte på deg i en gitt periode.
Hva med fengselsbetjent? Det er en toårig utdannelse, samtidig som du mottar lønn fra første dag på skolebenken.

http://www.krus.no/fengselsbetjent-u...295832.no.html