Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3526
Etter å ha gått gjennom salget i butikken jeg driver, kan jeg se at det blant annet mangler 54 000 kroner (!!!) i tobakk.
Tobakken er ikke lett tilgjengelig for kundene, så jeg er sikker på at det er de ansatte som stjeler.

Derfor kunne jeg ønske meg noen tips og forslag til hvordan jeg kan forebygge og avsløre tyverier - når man ikke kan stole på de ansatte.
Har tenkt på overvåkningskamera - men kan vanskelig dekke alle kriker og kroker.

Har også tenkt på å utstyre alle våre varer med unike strekkoder, slik at hvis jeg finner en røykpakke eller lignende kan jeg sjekke med kassene om dette produktet faktisk er solgt. Men det blir også vanskelig..

På forhånd, takk.
Sist endret av Intercom; 21. oktober 2010 kl. 17:01.
er du sikker på at det er de ansatte da?
Vensafe?

Du kan vel også sette opp videoovervåkning - men du da bør du finne ut av lovlighetene og kravene til hvordan du kan gjøre det. Er ikke bare bare å sette opp kamera som overvåker ansatte.
Trådstarter
7 0
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
er du sikker på at det er de ansatte da?
Vis hele sitatet...
Oppdaterte førsteposten.

Ja, er sikker på det. Tobakken står gjemt bort. 54 000 kroner er mange røykpakker, og har ikke ennå fått med meg at èn kunde har vært bak disken.
Jeg vil kanskje anbefale å investere i en dispenser som de fleste butikker har. Jeg drev en Lidl før de solgte seg, vi hadde noe problemer med tyveri fra kunder, men mye mer fra de ansatte... Det er svært uheldig, men under en møte den gang kom det frem at grunnen til at disse tobakkmaskinene er kommet er først og fremst for å unngå tyveri fra de ansatte...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg vil kanskje anbefale å investere i en dispenser som de fleste butikker har. Jeg drev en Lidl før de solgte seg, vi hadde noe problemer med tyveri fra kunder, men mye mer fra de ansatte... Det er svært uheldig, men under en møte den gang kom det frem at grunnen til at disse tobakkmaskinene er kommet er først og fremst for å unngå tyveri fra de ansatte...
Vis hele sitatet...
Blir det så vanskeligere å stjele for ansatte da? Da stjeler de bare kortet til tobakkmaskinen, istedenfor selve tobakken.
Trådstarter
7 0
Takk for tipset! =)

Slike dispensere koster gjerne endel? Vil prøve andre metoder først.
Vil i utgangspunktet også prøve å få tatt de som stjeler, med en slags felle elns.
Hva slags type butikk er det du driver?
Tell opp røyk på staren av dagen, sammenlign beholdning og salg på slutten av dagen/skift. Er det uoverensstemmelse konfronter (på en ikke-dømmende måte) de(n) ansatte. Lettere om det er samme person bak disken over lengre tid.
Ta det opp på ett møte. Si det som det er at noen har stjålet, men at du ikke vil mistenke noen av de ansatte. For at de ansatte skal bli flinkere til å passe på kan du gi en bonus på 500kr i halvåret hvis svinnet er under en viss prosent.

Da vil de som stjeler kanskje få dårlig samvittighet ovenfor de andre, og alle følger mer med.

Vet at dette har hatt positiv effekt i enkelte firmaer og de ansatte har likt opplegget.
Trådstarter
7 0
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Hva slags type butikk er det du driver?
Vis hele sitatet...

Sitat av Zepur Vis innlegg
Tell opp røyk på staren av dagen, sammenlign beholdning og salg på slutten av dagen/skift. Er det uoverensstemmelse konfronter (på en ikke-dømmende måte) de(n) ansatte. Lettere om det er samme person bak disken over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Kiosk. Vi driver annen virksomhet i samme lokale. Vi har et slikt opplegg allerede, men vi klarer ikke å ta noen for det, fordi det er minimum 5 ansatte på jobb samtidig, og alle har tilgang til varene, både på lager og bak kasse.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Blir det så vanskeligere å stjele for ansatte da? Da stjeler de bare kortet til tobakkmaskinen, istedenfor selve tobakken.
Vis hele sitatet...
Kortet må vel scannes inn og godkjennes av personen i kassen - som må logge inn med brukernavn og passord? Da forebygger og eventuelt oppdager man at ansatte tar 50stk tobakk-kort uten å ta inn betaling.
Trådstarter
7 0
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Ta det opp på ett møte. Si det som det er at noen har stjålet, men at du ikke vil mistenke noen av de ansatte. For at de ansatte skal bli flinkere til å passe på kan du gi en bonus på 500kr i halvåret hvis svinnet er under en viss prosent.

Da vil de som stjeler kanskje få dårlig samvittighet ovenfor de andre, og alle følger mer med.

Vet at dette har hatt positiv effekt i enkelte firmaer og de ansatte har likt opplegget.
Vis hele sitatet...
Smart! Skal vurderes!

edit: får fortsatt ikke tatt noen for det, men den metoden. Vil ikke informere de ansatte om hva vi har funnet ut, før jeg har fått tatt noen.
Sist endret av Intercom; 21. oktober 2010 kl. 17:14.
har selv hørt om en på skolen som hadde sneket seg innpå lageret på en butikk hvor det var ei handlevogn med røyk pakker. så tokk han og fyllte opp 2 poser på med røyk pakker og gjikk ut pak døra på lageret. så kan være at det er kunder som stjeler hos deg også. men kan da ikke være så vanskelig og montere opp ett lite kamera over kassen der du har tobakken. får kjøpt mange mini kamera på nettet så kanskje ikke de ansatte ser det eller om du monterer det etter stengetid.
har jobbet i butikk før og vensafe fungerer bare mot kunder ikke ansatte siden de ansatte har som regel nøkkel og i tillegg har dem også tilgang til røyk når man skal fylle opp safen igjen, Men litt vanskeligere for de ansatte blir det jo.

Anbefaler og sette opp videokameraer som er stilt inn mot der hvor røyken obbevares, trenger ikke å ha kamera i alle kriker og kroker, bare sånn at du ser røyken.
Trådstarter
7 0
Nei, er helt sikker på at det ikke er kunder. Jeg har en sterk mistanke mot en ansatt. Vedkommende røyker den typen som mangler, har dårlig økonomi, og røyker hele tiden.

Minikamera skal vurderes! Takk =)

--

De ansatte fyller på tobakk der det oppbevares, så de har mulighet til å stjele både mens det er på lageret, mens de bærer og mens det er ved kassen.
Sist endret av Intercom; 21. oktober 2010 kl. 17:21.
Mulig den ansatte går på dagen hvis han blir tatt for det, men er du uheldig lager han sak ut av det og kan få ersattning for tiden uten jobb eller kreve å jobbe videre. Er strenge regler når det gjelder overvåkning. Heter seg at all overvåkning er ulovlig, men det kan gi godkjennelse der det er nødvendig for sikkerheten osv.

Så les deg opp først er min anbefaling eller kontakt advokat.


Sitat av Intercom Vis innlegg
Nei, er helt sikker på at det ikke er kunder. Jeg har en sterk mistanke mot en ansatt. Vedkommende røyker den typen som mangler, har dårlig økonomi, og røyker hele tiden.

Minikamera skal vurderes! Takk =)

--

De ansatte fyller på tobakk der det oppbevares, så de har mulighet til å stjele både mens det er på lageret, mens de bærer og mens det er ved kassen.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal sette opp kamera anbefaler jeg at du gjør deg kjent med personopplysningslovens kapittel 7 med tilhørende forskrifter.
Trådstarter
7 0
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Mulig den ansatte går på dagen hvis han blir tatt for det, men er du uheldig lager han sak ut av det og kan få ersattning for tiden uten jobb eller kreve å jobbe videre. Er strenge regler når det gjelder overvåkning. Heter seg at all overvåkning er ulovlig, men det kan gi godkjennelse der det er nødvendig for sikkerheten osv.

Så les deg opp først er min anbefaling eller kontakt advokat.
Vis hele sitatet...
Vi har noen overvåkningskameraer fra før, og det står i arbeidskontrakten at plassen overvåkes. Uansett tror jeg ikke et slikt kamera vil hjelpe noe. Det er veldig lett å snu ryggen til et kamera. Late som du rydder eller fyller på røyk, og mister noen pakker på gulvet, så putter du en i lomma når du plukker opp elns.
Sitat av Intercom Vis innlegg
Vi har noen overvåkningskameraer fra før, og det står i arbeidskontrakten at plassen overvåkes. Uansett tror jeg ikke et slikt kamera vil hjelpe noe. Det er veldig lett å snu ryggen til et kamera. Late som du rydder eller fyller på røyk, og mister noen pakker på gulvet, så putter du en i lomma når du plukker opp elns.
Vis hele sitatet...
Tenker på sjult kamera. Selv om det står i kontrakten er det nødvendigvis ikke nok, er en del regler en ikke kan gå fra selv ved kontrakt.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kortet må vel scannes inn og godkjennes av personen i kassen - som må logge inn med brukernavn og passord? Da forebygger og eventuelt oppdager man at ansatte tar 50stk tobakk-kort uten å ta inn betaling.
Vis hele sitatet...
Åja, takk viste ikke det