Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2729
Jeg ser etter mønstre, og basert på hendelser innad i min og andres vennegjenger har jeg observert at det er voldsomt mange som "slår opp" med venner og krangler nå for tiden.

En gjenganger virker å være projisering og eksternalisering kombinert med lav selvinnsikt - de fleste av disse folka er i midten av tredveåra og jeg mistenker de er stressa fordi livet ikke er nok på "stell" ift. alderen, sammen med all den negative støyen fra media om dagen. Samtlige dette gjelder (altså den gretne parten) benytter seg ikke av noen form for terapi som de snakker høyt om og har høyere utdannelse (bachelorgrad+), men ikke nødvendigvis en "god" jobb.

Denne dynamikken med å trø andre ned eller fryse dem ut for å få utløp for *sett inn problem* husker jeg godt fra barneskolen, men hadde gjetta at Pog kom tilbake før dette.

Eller er det bare meg og mine sirkler, altså tilfeldigheter? Nysgjerrig på om dere også har lagt merke til økt egoisme og mindre solidaritet etter covid. Synes dette opplegget sammen med det faktum at dagens unge voksne har mindre sex enn besteforeldrene peker i en ganske skummel retning.
Psykisk ustabil
Tenker omtrent det samme jeg også. Jeg har Borderline personlighetsforstyrrelse, og merker at mange andre med samme diagnose opplever symptomer avhengig av noe som er felles, men hva det er, vet jeg ikke. Mediabildet? Været?

Forresten må jeg legge til en ting til.

Jeg ba til Jehova for noen dager siden. Jeg er i utgangspunktet ateist, altså tror absolutt ikke det er en høyere makt, men i akkurat dette tilfellet var jeg så desperat etter hjelp / svar at jeg prøvde å be til Ham om hjelp.

Noen minutter senere tikker det inn en messenger-melding fra et jehovas vitne som jeg kjenner fra før. Han lurte på om alt var bra med meg. Det må være en tilfeldighet, men med alt det andre som skjer, så begynner jeg snart å tro på Jehova. Ja, jeg vet at jeg høres gal ut, og det stemmer på en prikk, jeg holder på å bli gal!
Sist endret av Borderline; 25. januar 2024 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror dere det er globalt eller et fenomen som skjer i i-land? Jeg tenker at jo mer man validerer følelsene til folk, er forståelsesfulle, har fokus på mental helse osv jo mer veik og skjøre blir vi. Folk får ikke beskjed om å skjerpe seg lenger.

En annen endring er at alle får ha sin egen sannhet. Jeg tror ikke det er sunt.

Spennende tema.

Jeg mener ikke at å validere følelser er en dårlig ting. Eller å være forståelsesfull. Men det har gått for langt nå i mine øyne.
Sist endret av Astro Man; 25. januar 2024 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I midten av tretti åra, har bachelorgrad men arbeidsledig, har kvitta meg med flere venner enn jeg har fått nye de siste åra, ser etter noe nytt, kanskje noe mer? og flytter snart fra byen til ut på landet. Ganske bingo. Har nylig begynt i terapi, prøver å slutte med rus, selv om det aldri har gitt meg store problemer annet enn stillstand og har begynt å stresse over hvor jeg er i livet og hva jeg vil med resten.

Ganske bingo. Kanskje vi vokser opp sent? Har en tendens til å sammenligne meg med mine foreldre..
Hva er greia med å ha høyere utdanning og ikke ha jobb? Er det tulleutdanninger ala bachelor i kjønnsuttrykk? Dans og drama? Eller hva?

Har en kompis med master i uhjelpsarbeid. Får jo ikke jobb i sitt felt og må jobbe på nav med 1 års kontrakter. Tror det sliter på psyken hans.
Sist endret av Astro Man; 25. januar 2024 kl. 21:24.
Tja, det kommer nok an på øyet som ser, i mitt tilfelle er det billedkunst.
Når jeg sier tulleutdanninger så mener jeg at det er snevert og få jobber. Innholdet i utdanningen kan jo være veldig bra og viktig men er det tre jobber og fem hundre med den utdanningen så vil jo man slite. Angrer på at jeg ikke ble elektriker.

Jeg ble fikk høre av mine foreldre at man må velge en utdanning der man er sikret jobb. Det tror jeg blir sjeldnere i dagens samfunn.

Nå er det litt sann "du vil ta bachelor i anime vitenskap fordi du er glad i Pokémon? Det syns jeg er supert gutten min. Jeg heier på deg."

Det burde være "du kan se Pokémon etter jobb. Anime vitenskap er uaktuelt. Hvor faen skal du jobbe?"

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kanskje vi vokser opp sent?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du der er slik? Jeg tenker der er fordi foreldre og samfunnet tillater det.
Sist endret av Astro Man; 25. januar 2024 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres bare ut som "normies" med for lite problemer i livet for min del. Jeg og de jeg har valgt å ha i min sirkel har alle hatt våre kamper i livet, alle har slitt med ett eller annet tungt som definerer oss for resten av livet. Vi måtte vokse opp tidlig, så vi har vært igjennom den stormen som viser hvem vi er og hvilke prioriteringer vi har for framtiden.

At folk med puter sydd opp under arma er mindre utviklet på dette området overrasker overhodet ikke.
Jeg fant stadig måter å utsette voksenlivet på.
Valgte videregående ettersom jeg var skolelei og ville ha noe lettvint. Tok påbygning når jeg skjønte at jeg ikke ville bli elektriker. Valgte å reise fordi jeg ikke ville i millitæret, jobba i barnehager og diverse fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli, igjen.
Så tenkte jeg at kunst og noe kunst relatert kunne da vært fint å brukte seks år på det og nå sitter jeg her og har ikke lyst til å være sløydlærer på barneskolen i Nordfjordeid.

Mulighetene er mange til å ikke bli voksen helt til man må begynne å betale ned studielånet.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg fant stadig måter å utsette voksenlivet på.
Valgte videregående ettersom jeg var skolelei og ville ha noe lettvint. Tok påbygning når jeg skjønte at jeg ikke ville bli elektriker. Valgte å reise fordi jeg ikke ville i millitæret, jobba i barnehager og diverse fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli, igjen.
Så tenkte jeg at kunst og noe kunst relatert kunne da vært fint å brukte seks år på det og nå sitter jeg her og har ikke lyst til å være sløydlærer på barneskolen i Nordfjordeid.

Mulighetene er mange til å ikke bli voksen helt til man må begynne å betale ned studielånet.
Vis hele sitatet...
Støttet foreldrene dine det her? Og hvis ikke hvorfor hørte du ikke på de?

Tror foreldre generelt har mistet autoritet siste årene.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hva er greia med å ha høyere utdanning og ikke ha jobb? Er det tulleutdanninger ala bachelor i kjønnsuttrykk? Dans og drama? Eller hva?

Har en kompis med master i uhjelpsarbeid. Får jo ikke jobb i sitt felt og må jobbe på nav med 1 års kontrakter. Tror det sliter på psyken hans.
Vis hele sitatet...
Ble fortalt fra første klasse (født i 1988) at vi KuNnE bLi AKKURAT hVa Du ViL, når det overhodet ikke er sant om man ikke er heldig nok til å være helt frisk, ha minst én forelder med høyere utdannelse eller flaks med arv.

Mange av min generasjon makset studielånet med "tullestudier" som ikke lærer deg noenting enkelt omsatt i penger. Norge er et lite land, så nepotisme er en sterk faktor, se på etternavna på de som blir dømt og for eksempel kunstfeltet. Der er det snakk om 5 % talent / disiplin og så er de 95 % siste trynefaktor og hvem du er og kjenner.

Forholda på grunnskolene på bygda der jeg vokste opp var mildt sagt elendige, både faglig og utenfor. Husker den jobbmessa på VGS, sammenlignet med adekvate utanning.no var det bare tull.

Tror noen gens blir født med greie forutsetninger, men dårlig teknologisk timing.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Støttet foreldrene dine det her? Og hvis ikke hvorfor hørte du ikke på de?

Tror foreldre generelt har mistet autoritet siste årene.
Vis hele sitatet...
De syntes ikke det var veldig lurt, men de nekta meg heller ingenting.
De spurte om dette var noe jeg hadde tenkt godt imellom og jeg sa det har jeg, men som tenåring og ung voksen var jeg dum som et brød så det resulterte ikke i lange tankerekka

Funksjon har et godt poeng, vi kunne bli akkurat det vi ville, og det beit jeg på.

Jeg begynte å jobbe som tiåring og var mektig lei alt som hadde med jobb og studier og forpliktelser å gjøre innen jeg var nitten og når jeg var tjue skulle jeg egentlig bli lokfører men da ville jeg bare røyke hasj og tegne. Man kan ikke kjøre tog å røyke hasj også..
Sist endret av Majao Gibensis; 25. januar 2024 kl. 22:24.
Utrolig trist og kjedelig hvis alle skulle valgt utdanning etter lommeboken. Hvis man ser på grunntanken bak skolering og universiteter, så var det ikke å berike seg. Heller det å berike samfunnet. Noe kunst og kultur gjør til de grader. Derfor helt essensielt at folk også utdanner seg innenfor dette. Selv kunne jeg ikke eksistert uten å få se billedkunst og lytte til musikk. Spesielt den biten skapt uten rene kommersielle hensikter.
Sist endret av Ipeds; 25. januar 2024 kl. 22:30.
Jeg er født i 86, har fattige foreldre (sosial arbeidere) og kroniske ryggplager men jeg har klart meg bra.

Tok en bachelor og har kun tre år studielån. Tjener litt over 700k og eier hus til 4.5 mill (med min samboer) bil og MC (mine) til en verdi av 800k sammenlagt. Så det går ann. Man må være målrettet og pragmatisk.

Deilig med litt selvskryt hehe

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
De syntes ikke det var veldig lurt, men de nekta meg heller ingenting.
De spurte om dette var noe jeg hadde tenkt godt imellom og jeg sa det har jeg, men som tenåring og ung voksen var jeg dum som et brød så det resulterte ikke i lange tankerekka

Funksjon har et godt poeng, vi kunne bli akkurat det vi ville, og det beit jeg på.

Jeg begynte å jobbe som tiåring og var mektig lei alt som hadde med jobb og studier og forpliktelser å gjøre innen jeg var nitten og når jeg var tjue skulle jeg egentlig bli lokfører men da ville jeg bare røyke hasj og tegne. Man kan ikke kjøre tog å røyke hasj også..
Vis hele sitatet...
At de spør deg om du har tenkt igjennom det her og bare nikker når du sier ja syns jeg er dårlig av de. Foreldre må overføre sine egne erfaringer til barna. Hvis de ikke syns du tar lure valg burde de forklare deg hvorfor og hvilke konsekvenser det kan få
Sist endret av Astro Man; 25. januar 2024 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er født i 86, har fattige foreldre (sosial arbeidere) og kroniske ryggplager men jeg har klart meg bra.

Tok en bachelor og har kun tre år studielån. Tjener litt over 700k og eier hus til 4.5 mill (med min samboer) bil og MC (mine) til en verdi av 800k sammenlagt. Så det går ann. Man må være målrettet og pragmatisk.

Deilig med litt selvskryt hehe



At de spør deg om du har tenkt igjennom det her og bare nikker når du sier ja syns jeg er dårlig av de. Foreldre må overføre sine egne erfaringer til barna. Hvis de ikke syns du tar lure valg burde de forklare deg hvorfor og hvilke konsekvenser det kan få
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Det er mye de burde ha gjort som de ikke gjorde. For hver terapitime ser jeg mer og mer.
Kan sikkert saksøke de en dag.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Da er vi to. Det er mye de burde ha gjort som de ikke gjorde. For hver terapitime ser jeg mer og mer.
Kan sikkert saksøke de en dag.
Vis hele sitatet...
Tja. Du ble voksen en plass der. Kan ikke skylde på foreldrene til du blir 40.
Jeg mener at det er viktig å ta vare på seg selv, også når det gjelder det som skjedde i barndommen.
Jeg og observerer at mange stresser om dagen, og den eneste fellesnevneren jeg ser er økonomi. Det er svært mange som sliter. Også mennesker som tidligere har hatt godt råd, og som har jobber som betaler godt over gjennomsnittsinntekt.

De fattigste har fått en voldsom tøff hverdag, snakket med en som bodde i byen tidligere som jeg traff for noen dager siden. Hun flyttet ut av byen for noen år tilbake da hun ble ufør fordi boligmarkedet kokte. Nå merket hun godt både økte priser, høyere rente og på toppen hadde hun fått halvert summen på støtten til tt-kort slik at hun nå må leve mer isolert. Det siste var nytt av året.

Men også folk som lever med partner eller er gifte og har gode jobber sliter. De har jo ofte kjøpt bolig og hatt et forbruk som reflekterer inntekten. Og inntekten deres har heller ikke gått opp like brått som utgiftene. De er kanskje ennå ikke helt der at det kreves en skikkelig downsizing, selge bolig, biler og flytte ut av byen for å pendle, men et par renteøkninger til så er det nok endel som ender der.

Og selv i dyrtid har vi dyrere strøm, egenandeler på helse øker hvert år, og bompenger og drivstoffavgift bidrar alle til at mange er dypt fortvilet og det ser vi også på mengden mennesker som nå står i matkø for matposer.

De som klarer seg bra er våre stortingspolitikere som selv kan bevilge seg en lønnsøkning som monner, som bor gratis i byen, har gratis strøm og internett og som runder godt over millionen i lønn, pluss alt det de svindler og stjeler ved siden av. Og siden mer enn 3/5 av de på stortinget allerede er avslørt som tyver, bedragere, og skattesvikere så kan en nesten ikke regne med særlig drahjelp fra dem. De har det for godt til å skjønne problemene vanlige folk sliter med.
Sist endret av _abc_; 26. januar 2024 kl. 09:00.
Eeehmm....

Kan det være så enkelt som at kulturen vår som vi opplever i vår samtid er helseskadelig og direkte menneskefiendtlig?
l
Jeg vokste opp med fattige foreldre (sosialarbeidere (lol)). Du må bare være målbevisst....
l

Jeg blir fakkings kvalm ass.
Sist endret av 1000bein; 26. januar 2024 kl. 09:15.
Jeg sitter i skrivende øyeblikk og skriver en oppgave om akkuratt dette. vil du dykke ned i et rabbit hole så anbefaler jeg du sjekker ut Bobby Zachariae, Professor Psykologisk Institut, Aarhus Uni - sine leksjoner om stress og hvordan det påvirker oss, samt sjekke ut Hartmut Rosa som er sociolog og filosof, hans tekstet omfatter b.la. prestasjonspress og fremmedgjørelse i et fort accelererende samfund

Good read
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg fant stadig måter å utsette voksenlivet på.
Valgte videregående ettersom jeg var skolelei og ville ha noe lettvint. Tok påbygning når jeg skjønte at jeg ikke ville bli elektriker. Valgte å reise fordi jeg ikke ville i millitæret, jobba i barnehager og diverse fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli, igjen.
Så tenkte jeg at kunst og noe kunst relatert kunne da vært fint å brukte seks år på det og nå sitter jeg her og har ikke lyst til å være sløydlærer på barneskolen i Nordfjordeid.

Mulighetene er mange til å ikke bli voksen helt til man må begynne å betale ned studielånet.
Vis hele sitatet...
Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var livet



Er jo åpenbart at jeg blir forvirret over middelklassens probleme,r når de ikke er mine problemer. Jeg liker deg stort sett altså, Astro Man.

Men det er sant. Jeg blir kvalm, på ekte.

Is this it? Ække rart dere er frustrerte...
Og det er heller ikke rart at jeg får så sterke reaksjoner på en tråd som dette. Nettopp fordi,

Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var livet
Sist endret av 1000bein; 26. januar 2024 kl. 09:52.
"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var livet" er like paradoksalt og klisjefylt som "You only live once".
Problemet med slike ordtak er at de gjerne motsier seg selv og har derfor motsatt effekt.
Spesielt hvis man skal oppleve masse (bruke dagene "fornuftig") og har store tanker om hva livet skal innebære.
De fleste klarer aldri å realisere utopien som massemedier og slike ordtak legger opp til.
Jaget etter selvrealisering er derfor en deprimerende affære for mange mennesker.
Jeg så en gang et intervju med en psykolog som mente at folk hadde for store forventninger til livet. Tror det er noe i dette.
Sist endret av Ipeds; 26. januar 2024 kl. 10:34.
Alt kommer til å kollapse. Går i sykluser det der. Jeg tror det blir bra jeg. For de som kommer etter oss.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Alt kommer til å kollapse. Går i sykluser det der. Jeg tror det blir bra jeg. For de som kommer etter oss.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en idè som kristene har dyrket i 2000 år.
Folk finner trøst og håp i å tenke at alt har en slutt.
Hva skulle vi gjort uten død og dommedagsprofetier..
Sist endret av Ipeds; 26. januar 2024 kl. 10:45.
Jeg er ikke kristen. Alle sivilisasjoner før oss har kollapset. Hvorfor tror du at det ikke vil skje med oss også?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg og observerer at mange stresser om dagen, og den eneste fellesnevneren jeg ser er økonomi. Det er svært mange som sliter. Også mennesker som tidligere har hatt godt råd, og som har jobber som betaler godt over gjennomsnittsinntekt.

De fattigste har fått en voldsom tøff hverdag, snakket med en som bodde i byen tidligere som jeg traff for noen dager siden. Hun flyttet ut av byen for noen år tilbake da hun ble ufør fordi boligmarkedet kokte. Nå merket hun godt både økte priser, høyere rente og på toppen hadde hun fått halvert summen på støtten til tt-kort slik at hun nå må leve mer isolert. Det siste var nytt av året.

Men også folk som lever med partner eller er gifte og har gode jobber sliter. De har jo ofte kjøpt bolig og hatt et forbruk som reflekterer inntekten. Og inntekten deres har heller ikke gått opp like brått som utgiftene. De er kanskje ennå ikke helt der at det kreves en skikkelig downsizing, selge bolig, biler og flytte ut av byen for å pendle, men et par renteøkninger til så er det nok endel som ender der.

Og selv i dyrtid har vi dyrere strøm, egenandeler på helse øker hvert år, og bompenger og drivstoffavgift bidrar alle til at mange er dypt fortvilet og det ser vi også på mengden mennesker som nå står i matkø for matposer.

De som klarer seg bra er våre stortingspolitikere som selv kan bevilge seg en lønnsøkning som monner, som bor gratis i byen, har gratis strøm og internett og som runder godt over millionen i lønn, pluss alt det de svindler og stjeler ved siden av. Og siden mer enn 3/5 av de på stortinget allerede er avslørt som tyver, bedragere, og skattesvikere så kan en nesten ikke regne med særlig drahjelp fra dem. De har det for godt til å skjønne problemene vanlige folk sliter med.
Vis hele sitatet...
Men hvilken tiltak har de gjort for å bedre økonomien? Jeg har også hatt det trangt økonomisk men jeg har levd på ca 17-20 tusen i måneden de snart 4 siste årene. Jeg eier også bolig men har heldigvis mulighet til å betale bare på rentene akkurat nå men betjener noe forbruksgjeld også men det går for så vidt greit da det ikke er så mye.
Det eneste jeg kan tenke på er strømkrisa som jeg ikke har merket noe spesielt til.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg er ikke kristen. Alle sivilisasjoner før oss har kollapset. Hvorfor tror du at det ikke vil skje med oss også?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sådd tvil til at det kan skje. Jeg bare undres om det er realiteten som driver deg/folk mot profetien eller om det er håpet/ønsket om at det skal skje. Slike tanker er nok veldig befriende for mange. Ser det spesielt her på forumet. Hvis man for eksempel har tunge rusproblemer, så kan det være behagelig å tenke at det en gang vil gå til helvette med alle uansett.

Jeg tror også at slike tanker er lite konstruktivt for samfunnet, for hva er vitsen med å gjøre noe hvis man kan sette seg ned å vente på dommedag. Selv kan jeg også dras mot slike tanker. Forsøker da å se meg selv i perspektiv og forstå om det ønsketenking (følelser) eller fornuft. Ofte heller jeg mot det første.
Sist endret av Ipeds; 26. januar 2024 kl. 11:27.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hva er greia med å ha høyere utdanning og ikke ha jobb? Er det tulleutdanninger ala bachelor i kjønnsuttrykk? Dans og drama? Eller hva?

Har en kompis med master i uhjelpsarbeid. Får jo ikke jobb i sitt felt og må jobbe på nav med 1 års kontrakter. Tror det sliter på psyken hans.
Vis hele sitatet...
Jeg kan komme med eksempler, fordi jeg er et prakteksempel på akkurat dette.

Lærer sier på VGS: "Norge trenger 20 000 ingeniører. Du får jobb kastet etter deg."
Jeg tar meg en ingeniør utdannelse i god tro på at jeg vil få en sikker og stabil jobb med helt grei inntekt. Jeg finner meg ikke jobb etter endt studie, men jeg er kreativ og jobber på kassa på kiwi fram til jeg finner noe som er relevant for meg.

Det lærereren glemte å nevne, var at de 20 000 ingeniørene jobber på andre siden av Norge.

Poenget mitt er at selvom Norge AS trenger arbeidskraft, så synes jeg de bør spesifisere litt bedre hvor de trenger den arbeidskraften. Jeg er person som liker å jobbe i samme by som jeg bor i, og jeg tviler på flerparten av Norske borgere ønsker å flytte til en ny landsdel bare for å få seg en jobb.

Også kan man jo nevne at hvis det er en attraktiv jobb som blir utlyst, så skal man ikke se bort i fra at 200 søkere sloss om den samme jobben.


Sitat av funksjon Vis innlegg

..de fleste av disse folka er i midten av tredveåra og jeg mistenker de er stressa fordi livet ikke er nok på "stell" ift. alderen, sammen med all den negative støyen fra media om dagen. Samtlige dette gjelder (altså den gretne parten) benytter seg ikke av noen form for terapi som de snakker høyt om og har høyere utdannelse (bachelorgrad+), men ikke nødvendigvis en "god" jobb.
Vis hele sitatet...
Jeg har endel bekjente som også er i midten av 30 åra. Primært gamere. De som har klart seg bra i ettertid er de som klarte å finne seg en partner, og etablere seg selv, kjøpe hus sammen, kanskje få barn etc.

De som ikke har klart seg så bra er de av de som fortsatt er 15 år i hodet. Kjenner ikke på noe ansvar, og lever enten hos foreldrene sine eller i en sokkelleilighet hos en bekjent. Jeg vil tro at den sistnevne gruppa er det som føler litt mer på hva de gjør med livet sitt, enn det de som gjør det som er forventet av samfunnet (lage familie, få barn, jobbe og bidra med skatt).

Dette gjelder nødvendigvis ikke bare menn. Jeg har sett at flere jeg gikk på skolen med (Er i 30 årene) av jenter, har blitt vindrikkere og bruker vin som et verktøy for å håndtere følelsene sine. Jeg tror ikke de har det så veldig bra de heller.
Sist endret av IneartheDx; 26. januar 2024 kl. 12:03.
Å stifte familie er nøkkelen til ett meningsfullt liv. Det er det vi er biologisk sett ment til å gjøre. Jeg startet lovlig sent selv, men fikk det til å fungere selv om jeg var 42 år gammel og tidligere rusmisbruker. Det at så mange velger karriere fremfor å stifte familie tror jeg skaper mye uhelse og fortvilelse i dagens samfunn. For mange blir det for sent når de plutselig har lyst. De finner kanskje ikke en partner tidsnok eller at de ikke lengre er fruktbare. Det er mye som er skakkjørt i dagens samfunn. Vi skal liksom være så avanserte også klarer vi ikke engang det mest grunnleggende. Å reprodusere oss selv. Folk sitter bare på skjerm, imens livet bare går forbi.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Å stifte familie er nøkkelen til ett meningsfullt liv. Det er det vi er biologisk sett ment til å gjøre. Jeg startet lovlig sent selv, men fikk det til å fungere selv om jeg var 42 år gammel og tidligere rusmisbruker. Det at så mange velger karriere fremfor å stifte familie tror jeg skaper mye uhelse og fortvilelse i dagens samfunn. For mange blir det for sent når de plutselig har lyst. De finner kanskje ikke en partner tidsnok eller at de ikke lengre er fruktbare. Det er mye som er skakkjørt i dagens samfunn. Vi skal liksom være så avanserte også klarer vi ikke engang det mest grunnleggende. Å reprodusere oss selv. Folk sitter bare på skjerm, imens livet bare går forbi.
Vis hele sitatet...
Det har jo dessverre også blitt slik at forholdene for å reprodusere seg er mindre gode. Før hadde man mer tid til barna (da spesielt moren som gjerne var hjemme). Nå skal begge foreldre jobbe og barna skal være fulle dager i barnehagen. Gjerne også i ferier, så foreldrene kan få "alenetid".
Barnet rekker jo omtrent ikke å bli kjent med foreldrene en gang før dem sendes til barnehagen i 1-års alderen. Der ser de dem som jobber i barnehagen mye mer en foreldrene sine. For når dem er hjemme i 4-5 tiden er de kun våkene noen timer før leggetid. I tillegg til alt dette stilles det krav til av foreldrene skal realisere seg selv gjennom trening, karrierestiger, sosiale medier osv.. Familielivet og eksistensen har mer blitt som en oppgave som skal gjennomføres enn noe lystbetungt. Selv gleder jeg meg heldigvis over familielivet og har gjort mine valg for at jeg skal slippe dette rotteracet.
Sist endret av Ipeds; 26. januar 2024 kl. 12:34.
Mange gode poenger du har der. Mine tanker også.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Men hvilken tiltak har de gjort for å bedre økonomien? Jeg har også hatt det trangt økonomisk men jeg har levd på ca 17-20 tusen i måneden de snart 4 siste årene. Jeg eier også bolig men har heldigvis mulighet til å betale bare på rentene akkurat nå men betjener noe forbruksgjeld også men det går for så vidt greit da det ikke er så mye.
Det eneste jeg kan tenke på er strømkrisa som jeg ikke har merket noe spesielt til.
Vis hele sitatet...
Jeg kom nettopp på at jeg ikke har barn, det hadde jo vært vanvittig stor forskjell på økonomien såklart.
Ja, altså, det er mye usikkerhet knyttet til økonomi, tryggheten har forsvunnet litt i Norge også. Verdenssituasjonen er mer uoversiktlig. Jobber forsvinner. De rike blir rikere, og folk flest fattigere. Og folk lever i en tilstand av forvirring der de ikke helt forstår hva som skjer (skylder på feil folk/seg selv, ikke de der oppe). Klart det skaper uro.
Har hatt en del endringer selv de siste åra og kan ikke skylde på andre men som småbarnsfar så fikk jeg virkelig erfare hvordan det sto til med samfunnet ved å ha 3 barn man gjorde alt for.

Meket spessielt mye stress og rett ut kødd fra offentlige ansatte på en måte som gjorde fremgang umulig og som du påpeker mye stress blant befolkningen og mye rart.

Dro vekk fra i- land selv og det er noe skjer globalt med covid. Alle land jeg har vært i har satt igang nye systemer og mye større kontroll av befolkningen og også disiplinering av folk som ikke tilpasser seg det nye men som ikke gjør noe galt. Folk skal registreres og gis en følelse av over makt og kontroll over hele verden.

Virker som om de fleste offentlig ansatte er ganske lei jobbene sine og der jeg fikk rettigheter før og fikk fred til å gå i arbeid er endret med stress og rare tanker fra de.

Så jeg er som ett spøkelse nå hvor ingen vet hvor jeg er eller noen systemer på meg. Har fine og dårlige dager sånn også men fremtidsutsikter kan fort bli noe depresivt men blir som man gjør det til selv uten noen andre innvolvert bortsett fra venner.
Autoritære myndigheter over hele verden er det største problemet fremover sånn jeg ser det. Mye av alt faenskapet akselererte veldig under nedstengningene. De fikk nok blod på tann tenker jeg når de så hvor lett folk godtok alt. Det venter nok mer fra den kanten rett rundt hjørnet så det er bare å holde seg fast.
Mange folk som peker på alt annet enn seg selv her. Jeg tror vi er svakere enn generasjonene før oss. Good times makes soft men.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg kan komme med eksempler, fordi jeg er et prakteksempel på akkurat dette.

Lærer sier på VGS: "Norge trenger 20 000 ingeniører. Du får jobb kastet etter deg."
Jeg tar meg en ingeniør utdannelse i god tro på at jeg vil få en sikker og stabil jobb med helt grei inntekt. Jeg finner meg ikke jobb etter endt studie, men jeg er kreativ og jobber på kassa på kiwi fram til jeg finner noe som er relevant for meg.

Det lærereren glemte å nevne, var at de 20 000 ingeniørene jobber på andre siden av Norge.

Poenget mitt er at selvom Norge AS trenger arbeidskraft, så synes jeg de bør spesifisere litt bedre hvor de trenger den arbeidskraften. Jeg er person som liker å jobbe i samme by som jeg bor i, og jeg tviler på flerparten av Norske borgere ønsker å flytte til en ny landsdel bare for å få seg en jobb.

Også kan man jo nevne at hvis det er en attraktiv jobb som blir utlyst, så skal man ikke se bort i fra at 200 søkere sloss om den samme jobben.




Jeg har endel bekjente som også er i midten av 30 åra. Primært gamere. De som har klart seg bra i ettertid er de som klarte å finne seg en partner, og etablere seg selv, kjøpe hus sammen, kanskje få barn etc.

De som ikke har klart seg så bra er de av de som fortsatt er 15 år i hodet. Kjenner ikke på noe ansvar, og lever enten hos foreldrene sine eller i en sokkelleilighet hos en bekjent. Jeg vil tro at den sistnevne gruppa er det som føler litt mer på hva de gjør med livet sitt, enn det de som gjør det som er forventet av samfunnet (lage familie, få barn, jobbe og bidra med skatt).

Dette gjelder nødvendigvis ikke bare menn. Jeg har sett at flere jeg gikk på skolen med (Er i 30 årene) av jenter, har blitt vindrikkere og bruker vin som et verktøy for å håndtere følelsene sine. Jeg tror ikke de har det så veldig bra de heller.
Vis hele sitatet...
Men sjekket du ikke om det var behov for disse jobbene der du bor? Litt ansvar må jo man ta selv.
Sist endret av Astro Man; 26. januar 2024 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Mange folk som peker på alt annet enn seg selv her. Jeg tror vi er svakere enn generasjonene før oss. Good times makes soft men.



Men sjekket du ikke om det var behov for disse jobbene der du bor? Litt ansvar må jo man ta selv.
Vis hele sitatet...
Nå var det du som skyldte på mine foreldre, ikke meg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Nå var det du som skyldte på mine foreldre, ikke meg.
Vis hele sitatet...
Ja foreldrene har jo et ansvar, men det er jo en glidende overgang til man er ansvarlig selv. Man kan si at det er foreldrenes skyld når de ikke veileder en på 17-19 år men man kan jo ikke sitte som 35 åring og fremdeles bruke det som unnskyldning.
Ja foreldrene har jo et ansvar, men det er jo en glidende overgang til man er ansvarlig selv. Man kan si at det er foreldrenes skyld når de ikke veileder en på 17-19 år men man kan jo ikke sitte som 35 åring og fremdeles bruke det som unnskyldning.
Vis hele sitatet...
Vel noen ganger er det foreldrenes skyld selv om barnet er blitt godt voksen og vel så det. Men selv om det er foreldrene som er skyld i at barnet vokser opp i omsorgssvikt og elendighet så må jo barnet før eller siden ta ansvar selv og som voksen tilegne seg egenskaper som burde vært med fra barnsben av.

En ser jo at feks PF og det å være i utakt med eget følelsessliv gjerne forekommer hos de som vokste opp med omsorgssvikt. Mange har jo ikke engang stoppet opp og tenkt over egen situasjon før de evt. får terapi i forbindelse med fengsel eller tvangsinnleggelse. Heldigvis kan de fleste med innsats likevel få et bra liv.
Nå snakker ikke jeg om omsorgssvikt her men veiledning ift barns utdanningsvalg og veien inn i voksenlivet.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Men sjekket du ikke om det var behov for disse jobbene der du bor? Litt ansvar må jo man ta selv.
Vis hele sitatet...
16 år gamle meg tenkte ikke så langt. Naiv som jeg var trodde jeg at jeg skulle få free pass i datafirma til pappa, da det gikk med milliardoverskudd og de gikk som det suste. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det ikke var noe familiebedrift. Pappa var en som gjerne kunne jobbe 70 timer per uke og satt bedriften over familien.

Det er faktisk litt stress å få seg en "ordentlig" jobb hvis man ikke har noe nettverk. Når man søker på lik linje med 100 andre så mister man ofte håpet på hvorfor en selv er unik og fortjener jobben.

Men det ordner seg for snille gutter.. noen ganger tar det bare litt lang tid.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Høres bare ut som "normies" med for lite problemer i livet for min del. Jeg og de jeg har valgt å ha i min sirkel har alle hatt våre kamper i livet, alle har slitt med ett eller annet tungt som definerer oss for resten av livet. Vi måtte vokse opp tidlig, så vi har vært igjennom den stormen som viser hvem vi er og hvilke prioriteringer vi har for framtiden.

At folk med puter sydd opp under arma er mindre utviklet på dette området overrasker overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
ja dette er nok det mest riktige svaret. plus bittelille norge har aldri vært så befolket som nå og det kan stresse den eldre garden som utgjør mesteparten av samfunnet. plus se på majao gibensis som har hatt utsatt barndom og skylder på foreldra sine som en godt voksen mann. jeg tror mange deler samme livsvei (om man kan kalle det det) som han. nei dette ser ikke bra ut. jeg sliter selv btw men jeg fått tildelt veeeldig dårlige kort iforhold til mange andre da

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
16 år gamle meg tenkte ikke så langt. Naiv som jeg var trodde jeg at jeg skulle få free pass i datafirma til pappa, da det gikk med milliardoverskudd og de gikk som det suste. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det ikke var noe familiebedrift. Pappa var en som gjerne kunne jobbe 70 timer per uke og satt bedriften over familien.

Det er faktisk litt stress å få seg en "ordentlig" jobb hvis man ikke har noe nettverk. Når man søker på lik linje med 100 andre så mister man ofte håpet på hvorfor en selv er unik og fortjener jobben.

Men det ordner seg for snille gutter.. noen ganger tar det bare litt lang tid.
Vis hele sitatet...
kunne ikke far være god referanse da?
Sist endret av brukernavn90237; 26. januar 2024 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er født i 86, har fattige foreldre (sosial arbeidere) og kroniske ryggplager men jeg har klart meg bra.

Tok en bachelor og har kun tre år studielån. Tjener litt over 700k og eier hus til 4.5 mill (med min samboer) bil og MC (mine) til en verdi av 800k sammenlagt. Så det går ann. Man må være målrettet og pragmatisk.
Vis hele sitatet...


Men du høres jo nøyaktig ut som en posterboy for Reagan eller Thatcher i nyliberalismens ånd.

Jeg hadde utfordringer, jeg benyttet meg av de ressursene jeg hadde tilgjengelig, og jeg klarte det fordi jeg var målrettet og pragmatisk.


Kan jeg så kan du, det vil si, alle.



Jobber ikke du blant annet med å utrede psykiatriske diagnoser for barn? Du må da isåfall få ganske klare data oft på at det ikke er så enkelt og binært som Man må være målrettet og pragmatisk.

Er det bare jeg som er reaktiv, og tolker innlegget i den retningen? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så henger alltid etterlukten igjen.
Får si det en gang til da, jeg skylder ikke på foreldra mine, jeg sier bare at de kunne ha gjort en bedre jobb. Noe de ikke er alene om.

Det med saksøke var et pek mot resten av forumet som skal gå til sak mot alt og alle. Noe de helt sikkert har grunn til i forhold til meg. Dårlig ironi.
Sist endret av Majao Gibensis; 26. januar 2024 kl. 22:24.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Men du høres jo nøyaktig ut som en posterboy for Reagan eller Thatcher i nyliberalismens ånd.

Jeg hadde utfordringer, jeg benyttet meg av de ressursene jeg hadde tilgjengelig, og jeg klarte det fordi jeg var målrettet og pragmatisk.


Kan jeg så kan du, det vil si, alle.



Jobber ikke du blant annet med å utrede psykiatriske diagnoser for barn? Du må da isåfall få ganske klare data oft på at det ikke er så enkelt og binært som Man må være målrettet og pragmatisk.

Er det bare jeg som er reaktiv, og tolker innlegget i den retningen? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så henger alltid etterlukten igjen.
Vis hele sitatet...
nope. astro man er erke kommunist noe som gjør det enda mer morsomt. også er han ikke en fan av skeive folk heller og han jobber med mennesker og tjener feit sum på det. det er slike folk skattepengene deres går til. det blir ikke allokert til oss fattigluser som lovet. det er faktisk i deres beste interesse at vi forblir fattige. også hater de også skeive men de dydsposerer at de elsker dem. ikke stem rødt folkens. u finansierer bare maktsyke folk som astro man som kunne brydd seg mindre om deg
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Men du høres jo nøyaktig ut som en posterboy for Reagan eller Thatcher i nyliberalismens ånd.

Jeg hadde utfordringer, jeg benyttet meg av de ressursene jeg hadde tilgjengelig, og jeg klarte det fordi jeg var målrettet og pragmatisk.


Kan jeg så kan du, det vil si, alle.



Jobber ikke du blant annet med å utrede psykiatriske diagnoser for barn? Du må da isåfall få ganske klare data oft på at det ikke er så enkelt og binært som Man må være målrettet og pragmatisk.

Er det bare jeg som er reaktiv, og tolker innlegget i den retningen? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så henger alltid etterlukten igjen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke like lett for alle. Men for en stor majoritet er det det. En minkende majoritet ser det ut til.

Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
nope. astro man er erke kommunist noe som gjør det enda mer morsomt. også er han ikke en fan av skeive folk heller og han jobber med mennesker og tjener feit sum på det. det er slike folk skattepengene deres går til. det blir ikke allokert til oss fattigluser som lovet. det er faktisk i deres beste interesse at vi forblir fattige. også hater de også skeive men de dydsposerer at de elsker dem. ikke stem rødt folkens. u finansierer bare maktsyke folk som astro man som kunne brydd seg mindre om deg
Vis hele sitatet...
Ikke fan av skeive folk? Hva legger du i det? Og hvorfor sier du det?
Sist endret av Astro Man; 26. januar 2024 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.