Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8807
Heisann, Solgte 2 mopeder og ny eiger gidder ikkje og omregistrere på seg pga da må jo han betale omregistreringsavgift. så no har han 2 mopeder som står i mitt navn og eg må betale forsikring og vegavgift(?) på begge mopedene. ka har eg rett på og gjør?
Du enkelt og greit avbestiller forsikringen og avskilter mopedene på nett.
Hadde lignende situasjon hvor kjøper glemte å godkjenne omreg, betalte ikke en øre da forsikring var kansellert.
viss eg tar av forsikringo så får eg jo dagsbøte fra vegvesen fordi skilto er på mopeden, korleis kan eg avskilte mopedene når eg ikkje har skilta ?
Sitat av Sweetpantz Vis innlegg
viss eg tar av forsikringo så får eg jo dagsbøte fra vegvesen fordi skilto er på mopeden, korleis kan eg avskilte mopedene når eg ikkje har skilta ?
Vis hele sitatet...
Sitat av Blixus Vis innlegg
Du enkelt og greit avbestiller forsikringen og avskilter mopedene på nett.
Vis hele sitatet...
På nett
ja forstår det, men det er jo ingen plass det står om avskilting?

Når eieren ønsker å avregistrere et kjøretøy, gjøres det ved å levere kjennemerkene til en trafikkstasjon.

Vognkortet skal ikke innleveres, dette skal eieren beholde. Det viser at vedkommende står som registret eier av kjøretøyet i statens vegvesens motorvognregister. Del to skal innleveres om kjøretøyet skal selges og registreres på ny eier.
Sist endret av Sweetpantz; 14. oktober 2019 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Du må melde kjennetegn tapt hos politiet, på samme skjema er det valg om du skal ha nye eller om den skal avregistreres. Så får du politiet til å stemple den også leverer du det hos vegvesenet.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie...C2%A0%28PDF%29

Men hvorfor har du ikke sendt inn salgsmelding?
Sist endret av daffe; 14. oktober 2019 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vent, har du ikke sendt salgsmelding?
Har du sjekket noe som helst opp med hvordan du selger eller overgir kjøretøy?
Når salgsmelding og eierskifte blir levert, så står ikke kjøretøyene på deg lenger. Da går forsikringen automatisk av, men du kan fremdeles se kjøretøyet på "min side" på vegvesen.no fordi skiltene som en gang var er i ditt navn.
I dag kan du teknisk sett bare hive vognkort del 2.

Før i tiden beholdt du vognkort del 1, og leverte vognkort del 2 som salgsmelding. I dag skjer alt dette på nett.
Sitat av Sweetpantz Vis innlegg
Heisann, Solgte 2 mopeder og ny eiger gidder ikkje og omregistrere på seg pga da må jo han betale omregistreringsavgift. så no har han 2 mopeder som står i mitt navn og eg må betale forsikring og vegavgift(?) på begge mopedene. ka har eg rett på og gjør?
Vis hele sitatet...
Han må ikke betale før han skal ha vognkort. Har gjort dette mange ganger. Når salgsmelding. Er levert så blir den satt over i hans navn hos biltilsynet. Men han må ikke betale 1 krone før han skal ha vognkort med sitt navn.
har ingen salgsmelding eller noe da dette var en "kompis" .....
Sitat av Sweetpantz Vis innlegg
har ingen salgsmelding eller noe da dette var en "kompis" .....
Vis hele sitatet...
Gå å hent syklene. På papir er dem dine. Se om det forandrer saken for kompisen din og han er villig til å få dem over i hans navn
Hadde rett å slett bare meldt dem stjelt jeg tror jeg, enklest
ja er ganske jævlig situasjon... er lett og tenke at man bare skal gå og hente syklene, men dem står i garasje mest sansynligt hele døgnet.. + nøklene får eg jo ikkje med da og han er ikkje en eg vil ha på nakken heller... men takk for gode svar
Ring forsikringsselskapet imorgen, forklar at du har solgt mopeden, de skjønner det og kansellerer da forsikringen. Mopedene er ikke på deg sålenge du har levert salgsmelding på vegvesen, og du har da ingen plikt å forsikre dem.
Om det er en "kompis", så forklarer du jo bare hva som skjer og han kan da betale for evt. omkostninger på forsikring etc.
mopeden kan du ikke hente om du har solgt den, men skiltene er staten sin eiendom, og du leier de så lenge kjøretøyet er registrert på deg. Så du kan hente skilt og levere de på trafikkstasjonen. Da er du kvitt forsikringen, og kjøper kan ikke bruke knallerten før han har betalt for seg slik som alle andre. Tar du med mopeden så er det tyveri om den er betalt for.
En del forskjellige forslag her. Som mr.roundtree sier har du solgt den og du er ikke lenger eier av den. Videre som foreslått kan du ikke melde skiltene stjålet eller mistet fordi at dette blir falsk forklaring til politiet og dette kan medføre straff mot deg. Det er også foreslått å si opp forsikring noe som er korrekt og dette anbefales, det er også en naturlig prosess ved salg. Konsekvens er avskilting om kjøretøy blir kontrollert av politiet. Anonyme tips om et kjøretøy uten forsikring blir neppe prioritert, ihvertfall registrert.

ØYEBLIKKELIG gjør 2 ting. Si opp forsikring, dette gjøres via en enkel telefonsamtale, og få inn en salgsmelding elektronisk på Vegvesenet sine sider. (Hadde dette vært en bil som kjørte gjennom 1000 bompaseringer så kommer regningen til deg siden du er registrert på motorvogn, sånn er det bare...)
Er det ikke gjort salgsmelding får du ikke sagt opp forsikring men du kan opplyse forsikringsselskap om situasjonen.
Det du bør gjøre er å forklare fyren at det er avskilting som gjelder. Salgsmelding gjøres uten omregistrering. Den vil da stå i kjøpers navn uten konstnader. Det er sånn delebil selges. Omregistreringsavgift skjer da først når det blir snakk om skilter igjen.
Tull!! Forsikring kan sies opp uavhengig av salgsmelding. Dette er totalt to forskjellige ting. Forsikringstaker kan totalt uavhengig av eier på et kjøretøy si opp en forsikring.

La oss se det på en annen måte. Om jeg forsikrer huset du eier og det brenner ned. Så vil JEG motta erstatning.
Sist endret av aoakn; 15. oktober 2019 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aoakn Vis innlegg
Tull!! Forsikring kan sies opp uavhengig av salgsmelding. Dette er totalt to forskjellige ting. Forsikringstaker kan totalt uavhengig av eier på et kjøretøy si opp en forsikring.

La oss se det på en annen måte. Om jeg forsikrer huset du eier og det brenner ned. Så vil JEG motta erstatning.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å forsikre mopeden hans her (som ditt husekesempel) men ansvarsforsikring for den skade den kan gjøre på andre kjøretøy, personer og eiendom. Ansavrsforsikring på kjøretøy er obligatorisk i kongeriket Norge. Om han så skulle kunne si den opp ville det vært totalt idiotisk å gjøre. Han vil og kunne bli avkrevd dagbøter.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03

Det er som nevnt avskilting og salgsmelding som gjelder. Da sies forsikring opp automatisk.
"Om jeg forsikrer huset du eier og det brenner ned. Så vil JEG motta erstatning."
Høres rart ut, tviler på at det fungerer sånn.
Dra innom politiet, meld skilter tapt, få med skjema, dra til vegvesenet, lever skjemaet fra politiet, og si at du ikke ønsker nye skilter, og at mopedene skal registreres som avskiltet. Hvis han blir stoppet med mopedene med de skiltene, så er dem ugyldige, og han får bot, du får heller ingen krav om forsikring, årsavgift og eventuelle bompenger. Gjort dette utallige ganger, aldri vært no problem.
Noe snartenkt her, Dough har helt rett. Ansvarsforsikring gjelder her. Henter et eksempel fra IF.

https://www.if.no/privat/forsikring/...omregistrering

"Det er den som selger bilen som har ansvaret for å sende inn melding om eierskifte."
ja men eg får jo dagsbøter fra SVV om eg ikkje har forsikring på kjøretøyet.. er noen hundre kr til dagen.
Sitat av Sweetpantz Vis innlegg
ja men eg får jo dagsbøter fra SVV om eg ikkje har forsikring på kjøretøyet.. er noen hundre kr til dagen.
Vis hele sitatet...
Har du egentlig foretatt deg noe som helst?

Les deg jeg skrev over.

1. Fyll ut salgsmelding

2. Snakk med fyren og få han til å forstå at dette er en salgsmelding, ikke omregistrering. Det er to forskjellige ting og han må godkjenne salgsmelding.

3. Møt opp hos fyren for å hente skiltene.

4. Lever skiltene på nærmeste trafikkstasjon

Ferdig.

Tidligere var det anbefalt selger sitt ansvar å levere salgsmelding på papir. Det var en grunn for det. At det nå gjøres digitalt forandrer ikke saken, salgsmelding bør gjøres ved salg og kjøper bør godkjenne før overlevering av kjøretøy med nøkler.
Virker som om TS er en pudding å ikke tør å gå å hente skiltene sine selv. Heller ikke sette ned foten til fyren å si nå skriver du fan under ellers henter jeg begge mopedene eller blander inn snuten å shit.
han har flyttet.. veit ikkje kor han bur... han nekter jo og signere på noe som helst salgsmelding.. han driter totalt faen i alt.. derfor er det jævla vanskeligt og finne ut av ting...
Meld skiltene tapt oss politiet enkelt og greit. Så tar du av forsikring etterpå. Når det er gjort så sender du en melding til kjøper og sier ifra at nå er skiltene meldt tapt og forsikring er tatt av. Så kan han gjøre hva faen han vil. Og du sitter nå med samme mulighet som han og nekte og skrive salgsmelding.
Jesus, du melder skiltene tapt eller stjelt,(noe de i teorien er) og med den tapsmeldingen så kan du avregistrere syklene uten å levere skilter og få registreringen vekk fra ditt navn. Da kan du også si opp forsikringen.

Begrenset hva internet kan gjøre om du ikke letter på ræven å gjør noe selv. Om du sitter deg på bakbena og mener alt håp er ute så får du betale forsikringen resten av livet og innfinne deg med det.

har du forresten ringt til statens vegvesen og spurt de hva du burde gjøre?