Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1330
Hei, jeg har en selvbygt pc som trenger oppgradering. Men jeg er ingen ekspert på hardware eller alle "moteordene" som produsentene besmykker seg med.

I det halvåret har jeg merket at det lugger litt når jeg har oppe flere viduer og kjører youtubevideo (har to skjermer der den ene gjerne har et program og det andre en browser som viser feks en video).

Det jeg lurer på er om å oppgradere grafikkortet vil være den enkleste løsningen, eller om det er prosessoren som kan være synderen(trolig kommer jeg til å bytte denne i fremtiden uansett snart). Akkurat nå har jeg GeForce GTX 750 1gb ddr5. Men jeg skulle likevel tro at det burde klare såpass.
Jeg har 16gb ddr3 ram og AMD FX 6300 6 core(egentlig 3 kjerner) prosessor.
Jeg spiller ikke særlig med spill(ingen førstepersons skytespill og grafikktunge spill).

Jeg tenker å kjøpe dette kortet:
gtx 1060

Alternativ vurderer jeg å skifte til intel cpu fordi jeg programmerer apper til mobil og web med visual studio.

Er veldig takknemlig for enhver tilbakemelding på dette! Igjen det jeg hovedsakelig lurer på er om disse treghetene skyldes grafikkort eller cpu?
Har du snurredisk eller SSD som systemdisk? Laggingen kan nemlig skyldes at nettleser henter data fra cache, og at snurredisk har problemer med å hente det ut fort nok. (Jeg sitter på en slik maskin nå, ugh)
Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at du har problemer med maskinvaren.

Hvis du hadde ringt meg en lørdagskveld og fortalt om problemet så ville jeg gitt deg svaret "Formater skiten og reinstaller alle program du bruker og ring meg på mandag hvis du fremdeles har problemer."

Prosessoren din er grei nok, graffikortet er grei nok, ikke for lite RAM. Mest nærliggende er å tenke på HDD.
Som lumbricus sier kan det være ved lesing fra cache, det kan i tilleg være lesing fra hibernate fil (hvis du ofte bruker dvalemodus istedet for å skru av helt), slitt harddisk. Eller enda enklere, det kan være rot på harddisken og det trengs å kjøre defragmentering

Men som sagt, først en reinstallering av operativsystemet og programmer, da er det enklere å se om det faktisk ER noe galt med maskinvaren din.
_blu's Avatar
Trådstarter
2 0
Takk for tilbakemeldinger! Ja, jeg har slitt med å finne problemet selv. Det er ikke harddiskrelatert, men det er vanskelig å finne ut av problemet siden det kan være så mye. Jeg kommer ikke til å reinstallere, det er ikke en optimal løsning. Det kan også være feil på en eller flere komponenter pga strømforsyningen tok kvelden for ett år siden og kan ha skadet maskinen i den perioden. Ikke godt å si, må nok uansett skrifte hovedkort og prosessor uansett om en liten stund.
Sitat av _blu Vis innlegg
Det er ikke harddiskrelatert, men det er vanskelig å finne ut av problemet siden det kan være så mye.
Vis hele sitatet...
HVORDAN vet du at det ikke er harddisk?

Sånn istedenfor at vi skal gjette på hardwaren din, hva med at du forteller oss navn og nummer på alle komponentene i maskinen din, så blir det enklere å hjelpe.

Den enkleste måten er å laste ned Piriform Speccy, la det kjøre og velge alt innholdet på summary (klikk og dra med mus, ctrl-c) og lime det inn her:

Eksempelvis, her der den jeg sitter med, som er kraftig nok til masser av grafisk bildebehandling, flere 100 nettleservinduer fordelt over 2 nettlesere og en liten haug annen programvare, men som lagger som helvete når nettleser må lese fra cache på youtube :

Operating System
Windows 8.1 64-bit
CPU
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz 33 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
6,00GB Dual-Channel DDR3 (11-11-11-28)
Motherboard
Acer Aspire XC-705 (LGA1150) 35 °C
Graphics
BenQ G2420HD (1920x1080@60Hz)
DELL E198FP (1280x1024@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon R5 235 (Sapphire/PCPartner) 44 °C
Storage
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-21M2NA0 (SATA) 44 °C
7GB SanDisk Cruzer Blade USB Device (USB (SATA)) 44 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GUC0N
Audio
Realtek High Definition Audio
Sist endret av lumbricus; 5. desember 2017 kl. 12:58.
Sitat av _blu Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger! Ja, jeg har slitt med å finne problemet selv. Det er ikke harddiskrelatert, men det er vanskelig å finne ut av problemet siden det kan være så mye. Jeg kommer ikke til å reinstallere, det er ikke en optimal løsning. Det kan også være feil på en eller flere komponenter pga strømforsyningen tok kvelden for ett år siden og kan ha skadet maskinen i den perioden. Ikke godt å si, må nok uansett skrifte hovedkort og prosessor uansett om en liten stund.
Vis hele sitatet...
Hvis du går for en oppgradering så sjekk denne. Sammen med GTX 1060 kortet du har sett deg ut skulle dette bli en kraftig oppgradering fra hva du har i dag.
Og ja, du slipper ikke unna SSD
Hvis du ikke ønsker å reinstallere OS og programmer til SSD så kan du sette opp så cache og midlertidige filer lagres på SSD, dette vill øke hastigheten noe.