Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1740
Hei, skal ha en mattefremføring på fredag og sliter med oppgaven jeg skal gjøre (foran klassen...).

Dette er oppgaven:

To familier skal på kino. Familien Hansen kjøper tre barnebilletter og to voksenbilletter.
De betaler 290 kroner for billettene. Familien Sørensen kjøper fem barnebilletter og tre voksenbilletter.
De betaler 460 kroner.

a) Sett opp to likninger som kan brukes til å bestemme prisen på en barnebillett og en voksenbillett.

b) Hvor mye koster en barnebillett, og hvor mye koster en voksenbillett?


Jeg er ikke helt blankt, har i hvertfall kommet frem til at jeg må bruke et likningssett. Har kommet frem til dette:

I: 3x+2y=290
II: 5x+3y=460

Utover det så er jeg ganske blank, og setter pris på all hjelp jeg kan få )
Hvis du bare skal løse shitten uten noe videre magi: Substitusjonsmetoden som feks her: https://www.matematikk.org/trinn8-10...thin_tid=67209

Er dette noe du får karakter på og skal show'e litt off finnes det jo andre metoder å løse dette på også.
Sist endret av moret; 1. november 2017 kl. 15:05.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det enkleste i dette tilfellet er nok å gjøre slik som moret foreslår. Men som han nevner så er det andre mer "briefende" metoder som kan benyttes. Slik som ved å bruke en matrise. Det er etter min mening lettere, men tar mer tid og plass enn substitusjonsmetoden. Den er også bedre dersom man er ute etter andre ting en kun eksakte løsninger.

Gjør det heller slik det gjøres i S1(ved bruk substutisjon), ikke bruk matriser ettersom dette er noe du ikke lærer før på universitet.


Ligningsettet du har satt opp er riktig

Ved å flytte om leddene i likning 1 ser du at den kan skrives

I: x = 290/3 - 2/3y

Dette uttrykket for x setter du inn i likning 2

II: 5x+3y=460

II: 5*(290/3 - 2/3y)+3y=460
Løs denne for y(Det klarer du selv )
II: y = ... (Dette er prisen for en voksenbillett)

Nå har likning 2 en ukjent(x) isteden for to ukjente(x og y)

Uttrykket du får for y setter du inn i likning 1 og løser for x

Da får du

I: x = ... (Dette er prisen for en barnebillett)

Da er du ferdig!
Sitat av Synthmaus Vis innlegg
Gjør det heller slik det gjøres i S1(ved bruk substutisjon), ikke bruk matriser ettersom dette er noe du ikke lærer før på universitet.


Ligningsettet du har satt opp er riktig

Ved å flytte om leddene i likning 1 ser du at den kan skrives

I: x = 290/3 - 2/3y

Dette uttrykket for x setter du inn i likning 2

II: 5x+3y=460

II: 5*(290/3 - 2/3y)+3y=460
Løs denne for y(Det klarer du selv )
II: y = ... (Dette er prisen for en voksenbillett)

Nå har likning 2 en ukjent(x) isteden for to ukjente(x og y)

Uttrykket du får for y setter du inn i likning 1 og løser for x

Da får du

I: x = ... (Dette er prisen for en barnebillett)

Da er du ferdig!
Vis hele sitatet...
Gjorde det du sa, men endte opp med at 3y=-20, som til slutt ble -6,66.
Generelt sprørsmål, jeg går vg3 påbygg nå og har 2P-Y. Neste år har jeg planer om å ta R1+R2 som privatist. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan lære dette allerede nå?

Gjør det bra på 2P-Y prøver, men når jeg kun ser denne oppgaven ovenfor blir jeg nervøs - virker gresk for meg. Så noen Youtube kanaler eller nettsider som anbefales? Generelt andre tips.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shredded Vis innlegg
Gjør det bra på 2P-Y prøver, men når jeg kun ser denne oppgaven ovenfor blir jeg nervøs - virker gresk for meg. Så noen Youtube kanaler eller nettsider som anbefales? Generelt andre tips.
Vis hele sitatet...
Ligningssett med to ukjente er vel ungdomsskulepensum?

Khan Academy - https://www.khanacademy.org/ - har rimeleg mykje matematikk, og du kan plukke ut det som er relevant for faga ved å lese læreplanen for faget.
Fant ut av svaret.
Sitat av Shredded Vis innlegg
Generelt sprørsmål, jeg går vg3 påbygg nå og har 2P-Y. Neste år har jeg planer om å ta R1+R2 som privatist. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan lære dette allerede nå?

Gjør det bra på 2P-Y prøver, men når jeg kun ser denne oppgaven ovenfor blir jeg nervøs - virker gresk for meg. Så noen Youtube kanaler eller nettsider som anbefales? Generelt andre tips.
Vis hele sitatet...
Lektor Thue

R1
R2

Sitat av Shredded Vis innlegg
Generelt sprørsmål, jeg går vg3 påbygg nå og har 2P-Y. Neste år har jeg planer om å ta R1+R2 som privatist. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan lære dette allerede nå?

Gjør det bra på 2P-Y prøver, men når jeg kun ser denne oppgaven ovenfor blir jeg nervøs - virker gresk for meg. Så noen Youtube kanaler eller nettsider som anbefales? Generelt andre tips.
Vis hele sitatet...
Jo også en ting til. Se på T matte, der får du likningssett osv. Det du mangler fra P matte som forkunnskap til til R.

Thue T
Sist endret av Yalla; 2. november 2017 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Lektor Thue

R1
R2



Jo også en ting til. Se på T matte, der får du likningssett osv. Det du mangler fra P matte som forkunnskap til til R.

Thue T
Vis hele sitatet...
Takk, skal definitivt sjekke det ut. Dette er samme fyren som jeg har sett på før fra SINUS sine nettsider, flink lærer.