Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5774
Jeg har nyss installert Windows 10 på ny på min Lenovo G510 PC. Men det er et problem å finne igjen Internet Explorer, selv om det skal være på maskina. Leste at jeg skulle søke etter Internet Explorer på Oppgavelinjen, og det gjorde jeg. Og det kom oppå følgende - se vedlagt bilde. Men hva jeg så skal gjøre for å finne nettleseren vet jeg ikke ?
http://bildr.no/view/MjRFb1Bu][img]http://bildr.no/thumb/MjRFb1Bu.jpeg[/url][/IMG]

FEIL link jeg la ved i starten. Den rette(bildet er :
http://bildr.no/image/MjRFb1Bu.jpeg
Sist endret av edso192451; 13. mai 2017 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg ser en blå "e" nederst der
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg ser en blå "e" nederst der
Vis hele sitatet...
Det er vel Microsoft Edge..

Se om Internet Explorer finnes i denne mappen:

CUsers\<Brukernavnet ditt>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories
Limited edition
Moff's Avatar
Ut i fra hvordan teksten i første innlegg er formulert, så antar jeg at dette er en bruker som bare vil komme seg på internett. Det er derfor ingen grunn til at han eller hun spesifikt ønsker å bruke Internet Explorer.

Svaret er da som de andre sier ovenfor; trykk på det blå e-ikonet som ligger midt på oppgavelinjen.

Internet Explorer er en gammel, gammel nettleser som aldri har blitt anbefalt av noen som har greie på datamaskiner, og selv Microsoft har innsett at Internet Explorer er så dårlig at de har sluttet å utvikle videre på den. De har forkastet hele programmet og startet på nytt med det de kaller Microsoft Edge. Det er Edge du får som standard i Windows 10, og dette er en mye tryggere og raskere nettleser. Når jeg sier "trygg" så snakker jeg om trygghet fra datavirus.

Long story short; Ikke bruk Internet Explorer så lenge du har Edge tilgjengelig.

(Ser forresten at du også har installert Opera, fordi du har et rødt O-ikon der. Dette er også en fullgod nettleser du kan bruke. Den er ikke like trygg eller rask som Edge, men den fungerer.)
Sist endret av Moff; 13. mai 2017 kl. 19:51.
Trådstarter
86 0
Merkelig. Jeg søker på start og Søk og skriver inn Microsoft Edge, og klikker på den. Vedlagt bilde viser hva som kommer opp. Jeg skriver da inn Internet Explorer, og det kommer jo opp vanlige søkesider. Så det skjønner jeg ikke helt ??

http://bildr.no/view/SWVwTURj

Sitat av Moff Vis innlegg
Ut i fra hvordan teksten i første innlegg er formulert, så antar jeg at dette er en bruker som bare vil komme seg på internett. Det er derfor ingen grunn til at han eller hun spesifikt ønsker å bruke Internet Explorer.

Svaret er da som de andre sier ovenfor; trykk på det blå e-ikonet som ligger midt på oppgavelinjen.

Internet Explorer er en gammel, gammel nettleser som aldri har blitt anbefalt av noen som har greie på datamaskiner, og selv Microsoft har innsett at Internet Explorer er så dårlig at de har sluttet å utvikle videre på den. De har forkastet hele programmet og startet på nytt med det de kaller Microsoft Edge. Det er Edge du får som standard i Windows 10, og dette er en mye tryggere og raskere nettleser. Når jeg sier "trygg" så snakker jeg om trygghet fra datavirus.

Long story short; Ikke bruk Internet Explorer så lenge du har Edge tilgjengelig.

(Ser forresten at du også har installert Opera, fordi du har et rødt O-ikon der. Dette er også en fullgod nettleser du kan bruke. Den er ikke like trygg eller rask som Edge, men den fungerer.)
Vis hele sitatet...

DET HØRES BEDRE UT JA
Sist endret av edso192451; 13. mai 2017 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det egentlig du lurer på?
Sitat av edso192451 Vis innlegg
Merkelig. Jeg søker på start og Søk og skriver inn Microsoft Edge, og klikker på den. Vedlagt bilde viser hva som kommer opp. Jeg skriver da inn Internet Explorer, og det kommer jo opp vanlige søkesider. Så det skjønner jeg ikke helt ??

http://bildr.no/view/SWVwTURj


DET HØRES BEDRE UT JA
Vis hele sitatet...
Jeg tror du loker litt I første posten åpner du inetcpl som er innstillinger, ikke selve nettleseren.

I andre bildet så åpner du edge, som er en nettleser og søker etter "internet Explorer" så får du jo... Hmmm... Treff på internet explorer, som er det du søkte etter.


Bruk den nettleseren du vil du.
Trykk på windowstasten + r
Skriv iexplore
Trykk på ENTER
Microsoft Edge er Internett Explorer.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Microsoft Edge er Internett Explorer.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte da? Edge bruker en annen layout-motor og en annen JavaScript-motor, og de har kvittet seg helt med legacy slik som ActiveX. Slik jeg ser det er Edge en helt ny nettleser, og den største likheten med Internet Explorer er E-ikonet

Det du kanskje siktet til er at Edge tar over for Internet Explorer som standard nettleser i Windows 10?
Sist endret av Nichotin; 14. mai 2017 kl. 18:08.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
På hvilken måte da? Edge bruker en annen layout-motor og en annen JavaScript-motor, og de har kvittet seg helt med legacy slik som ActiveX. Slik jeg ser det er Edge en helt ny nettleser, og den største likheten med Internet Explorer er E-ikonet
Vis hele sitatet...
Direkte så er jo ikke Edge IE, men med tanke på at Edge ble laget for å erstatte IE i W10 så blir det på en måte en ny og forbedret utgave av IE med et annet navn.
Edge skulle jo egentlig ha ActiveX men det ble fjernet pga det er for gammel teknologi for en nettleser som skal være moderne, lett, rask og brukervennlig.

EdgeHTML er egentlig MSHTML som IE bruker, bare at de har fjernet all kode for eldre versjoner av Internet Explorer og omskrevet hovedparten av kildekoden med webstandarder og interoperabilitet med andre moderne nettlesere i tankene. EdgeHTML ble også først introdusert i IE11 og skulle bli brukt sammen med MSHTML.

''Microsoft Edge (codename "Spartan") is a web browser developed by Microsoft and included in Windows 10, Windows 10 Mobile and Xbox One, replacing Internet Explorer as the default web browser on all device classes.

Microsoft initially announced that Edge would support the legacy Trident (MSHTML) layout engine for backwards compatibility, but later said that, due to "strong feedback", Edge would use a new engine, while Internet Explorer would continue to provide the legacy engine''
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Direkte så er jo ikke Edge IE, men med tanke på at Edge ble laget for å erstatte IE i W10 så blir det på en måte en ny og forbedret utgave av IE med et annet navn.
Vis hele sitatet...
Editen min kom sikkert for sent til at du så den, men det du skriver her oppklarer i grunn hva du mente med det du skrev først

Sitat av Slæsken Vis innlegg
EdgeHTML er egentlig MSHTML som IE bruker, bare at de har fjernet all kode for eldre versjoner av Internet Explorer og omskrevet hovedparten av kildekoden med webstandarder og interoperabilitet med andre moderne nettlesere i tankene.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som sier at WebKit egentlig er KHTML eller at Blink egentlig er WebKit. Når slikt forkes for å dra det i en annen retning blir det naturlig å skille de helt. Som du selv skriver er det det gjort ganske store endringer på koden fra Triden (MSHTML) og til EdgeHTML. Heldigvis er de fleste av dem til det bedre for de av oss som koder for web.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
EdgeHTML ble også først introdusert i IE11 og skulle bli brukt sammen med MSHTML.
Vis hele sitatet...
Jepp, det kom i en Technical Preview av Windows 10, men ble aldri en del av Internet Explorer 11 i den endelige utgaven, så det er i dag en av de store forskjell på IE og Edge.