Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 14490
Hei! Jeg ønsker at flere skal lære mer om veganisme, og hva det faktisk er, og knuse alle mytene som eksisterer. Jeg er selv veganer, men ønsker ikke å angripe noen her som spiser dyr og dyreprodukter, siden jeg selv brukte å gjøre det samme for bare 7-8 mnd siden.

Det er noe jeg er blitt svært lidenskapelig over de siste månedene og ønsker å lære andre om hvilke konsekvenser det har for miljøet og våres egen helse. Jeg brukte å spise 12 eggehviter om dagen jeg, fordi jeg visste at at egg inneholdte proteiner med høy biologisk verdi. Jeg trodde det var noe av det beste jeg kunne spise for å bygge muskler. Jeg spiste kylling fordi jeg trodde det var sunt ...

Jeg så dokumentarer som Earthlings. Jeg var klar til å kutte ut kjøtt, egg og meieriprodukter helt! uansett om det gikk på bekostning av min egen helse. Det var først da jeg begynte å lære om hvor gunstig det var med et plante basert kosthold. Som var et stort stort STORT pluss.

Jeg vil først og fremst argumentere veganisme som et moralsk problem. Unødvendig å ta av sensitive liv, ødeleggelse av familie og sosiale bånd, slaveri, fangenskap, lemlestelse og resten av horror showet som følger med.
Det er imidlertid nyttig å ha følgende linker for informasjon og bevis på at det er ingen ernæringsmessig behov for oss ikke å være veganer.

https://goo.gl/M7bsho | https://www.nutritionfacts.org/

Miljø:

• Kjøttkonsumet er den største trusselen overfor miljøet i folks forbruk.

• Kjøttproduksjon krever opptil 90 % mer energi og areal enn produksjon av vegetabilske matvarer.

• 70% av tidligere skogsland i Amazonas er nå beitemarker, og dyrking av fôr utgjør store deler av resten.

• Kjøttproduksjon legger beslag på 90% av norsk landbruksareal, men i tillegg importerers 40-50% av kraftfôret til husdyr i Norge fra utlandet.

• I Norge spiser vi over 50% mer kjøtt idag enn for ca. 20 år siden.

Visst vi kan leve uten å avle og drepe dyr. samt bidra til et bedre, mer bærekraftig miljø og samtidig svært gunstig for helsen. Hvorfor ikke?
Kjøtt er jævelig godt, og du får en helt annen metthetsfølelse av storfe kontra salat. Jeg er biff-frelst, så for meg å gå 100% veganer ville gått på psyken løs.


Forstår det dog sånn at kjøtt får en uappetittelig smak når du har spist vegan en stund, så det er vel helt hva man vil gjøre det til selv. Alle veganere jeg har møtt har vært febrilsk og sykelig opptatt av det med dyrevellferd osv, så det har forskrekket meg litt fra tanken.
Sjekk ut beyond meat, nærmeste butikk som har det er i Tyskland sist jeg sjekka.

Bloomberg Business - When Fake 'Super Meat' Is Better Than the Real Thing

Gleder meg til de får 5-om-dagen burgere på mcdonalds til en brøkdel av dagens pris.

Hilsen ikke-vegitarianer.
Først av alt vil jeg bare si: Flott initiativ!
Men jeg regner med denne tråden blir trolla sunder og sammen av ignoranse. (Velkommen til freak)

For mange høres det sykt ut, men jeg er enig med deg. Kroppen har så mye bedre av et vegan-kosthold. Og til han over, det er ikke snakk om å leve på salat. Du må sette deg litt mer inn i det.

Til TS: Jeg skulle ønske du kunne forklart litt bedre hvordan du gjør det. Hva en vanlig frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltid består av for deg. Hvor kjøper du maten? Har du noen oppskrifter?

Jeg vet selv at det riktige er å spise dyrket mat, og ikke dyr. Men jeg klarer ikke å bli veganer, jeg lager ikke maten selv og jeg hadde bare endt opp og bli underernært om jeg hadde kuttet ut kjøtt.

Jeg vet at ting som omega3 også finnes i nøtter, og at feks brokkoli inneholder like mye proteiner som kjøtt.

Men jeg syns det er så vanskelig, det er overhode ikke lett. Ikke bare med tanke på tilgjengelighet men også det sosiale. Folk ler og folk dømmer og det er helt latterlig hvor mye man må gjennomgå som veganer. Respekt til deg.

Jeg prøvde faktisk å være veganer for en dag, det var kun for å teste. Og aldri før har folk hatt så mye på hjertet, så mye negativt. Men sannheten er at de ikke har peiling.

Til alle som tviler, gjør litt research.
Og til TS, når begynner å lage min egen mat skal jeg virkelig bli veganer. Stå på. Inspirer andre :-)

Kjøtt er unødvendig!
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Forstår det dog sånn at kjøtt får en uappetittelig smak når du har spist vegan en stund, så det er vel helt hva man vil gjøre det til selv.
Vis hele sitatet...
Dersom du spiser frukt og grønnsaker som basismat, og kjøtt 1-2 ganger i uka, vil du trolig merke at kjøttet fordøyes og at dette tar sin tid.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Alle veganere jeg har møtt har vært febrilsk og sykelig opptatt av det med dyrevellferd osv, så det har forskrekket meg litt fra tanken.
Vis hele sitatet...
Ja, det rent fanatiske i dem kan ta gnisten ut av alt veganere sier om mat.
Sist endret av nudo; 15. september 2015 kl. 06:30.
Hei! Har selv begynt å kutte voldsomt ned på kjøtt, men spiser det fortsatt om jeg blir servert det. Kjøper det dog nesten aldri selv. Egg og bacon er noe jeg lager temmelig ofte, og ost er så utrolig godt. Så sånn sett tror jeg å gå vegetarianer først i stedet for helt vegan er et lettere mål å forholde seg til. Jeg driver mye med yoga og meditasjon, og har hørt at en opplever raskere fremgang i utvikling av bevissthet ved å legge om til et plantebasert kosthold. Og det er liten tvil om at et sånt kosthold er levedyktig. Proteiner får man gjennom nøtter, frø, havregryn, bønner, linser og så videre. Man må bare vite hva man gjør samt gjøre research! Jeg skal flytte til Berlin i februar og leser om at det er "veganerhovedstaden" i Europa, så mulig det blir lettere å legge om kostholdet der, med dagligvarebutikker som har et godt assortert utvalg av veganske produkter.

Også verdt å nevne at vitamin B-12 bør supplementeres om man går vegan. Da det, såvidt jeg vet ikke finnes i planteverdenen. Verdt å nevne at det finnes i små mengder i honning(om honning er animalsk er vel et definisjonsspørsmål). Finnes også B-12 supplementer som er lagd av bakterier(akkuratt som medisinsk insulin er lagd av e.coli bakterier)
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Jeg vil først og fremst argumentere veganisme som et moralsk problem. Unødvendig å ta av sensitive liv, ødeleggelse av familie og sosiale bånd, slaveri, fangenskap, lemlestelse og resten av horror showet som følger med.
Det er imidlertid nyttig å ha følgende linker for informasjon og bevis på at det er ingen ernæringsmessig behov for oss ikke å være veganer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke umoralsk å drepe dyr for å spise dem. De aller fleste dyr med ett mulig unntak av blåhvalen må stort sett finne seg i å bli spist eller jaget av ett eller annet. Å bli drept/dø er naturlig for de fleste organismer. Bare sånn att det er på det rene.

Det sagt, det er svært mye å gå på når det kommer til produksjon av kjøtt de fleste steder i verden. Dette er ikke bra. Jeg har ingen moralske problemer med å spise dyr, men f.eks kylling/svine- bransjen har svært mye å gå på. Spiser av den grunn ikke mye av det kjøttet. Norske kuer derimot har det stort sett veldig greit. Sikkert ikke så kult å stå inne på vinterhalvåret, men ellers fryser de ihjel.

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Miljø:

• Kjøttkonsumet er den største trusselen overfor miljøet i folks forbruk.

• Kjøttproduksjon krever opptil 90 % mer energi og areal enn produksjon av vegetabilske matvarer.

• 70% av tidligere skogsland i Amazonas er nå beitemarker, og dyrking av fôr utgjør store deler av resten.

• Kjøttproduksjon legger beslag på 90% av norsk landbruksareal, men i tillegg importerers 40-50% av kraftfôret til husdyr i Norge fra utlandet.

• I Norge spiser vi over 50% mer kjøtt idag enn for ca. 20 år siden.

Visst vi kan leve uten å avle og drepe dyr. samt bidra til et bedre, mer bærekraftig miljø og samtidig svært gunstig for helsen. Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Miljøargumenter tror jeg faktisk du kommer ganske så mye lengre med ifht. moralske argumenter. Det er helt riktig og bekymringsverdig at kjøttproduksjon forurenser kraftig.

Landbruksareal i norge har stort sett alltid vært dominert av husdyrhold pga. dårlige dyrkningsareal. Dette gjelder også i perioder hvor folk kanskje helst ville dyrke korn for og overleve, så ikke et argument mot kjøtt i seg selv.

Alt i alt kommer jeg neppe til å bli veganer noen sinne. Men kjøtt kunne helt fint blitt en god del dyrere. Vi kunne absolutt spist mindre kjøtt og tatt bedre vare på dyra.
Fint at du er veganer TS ,det har jeg ingenting i mot. Det er ikke lett å frelse verden, du trenger gode argumenter ikke masse synsing. Vegamisjonen har mange flotte oppskrifter og informasjon om hvor du kjøper varer og hva det innebærer å være veganer. Jeg anbefaler alle å lese der for å få god og sann informasjon. At det er like mye protein i brokkoli som i kjøtt, AdonInformation, det er helt feil, du må undersøke mer og få bedre kunnskap om mat og kosthold.det er generelt mye feiloppfattninger ute å går i denne sammenhengen, men utrolige mengder med informasjon tilgjengelig.
Lykke til med å få et bedre kosthold og "redde"verden.
Klem fra Betty
Og forresten, når det gjelder trening så ER animalske proteiner bedre.
For meg så kan du spise hva som helst, bare ikke finn på å utsette husdyr for dette!
Er flere tilfeller hvor dyr har blitt underernært på grunn av eieren som ønsker at husdyret skal følge demmes kosthold! Fordi man tror det er like sunt for dem.
Det er faktisk damer som sulter barna sine også fordi de er så hysterisk opptatt av vekten. Noen veganere og vegetarianere har så lite kunnskap om kosthold at de selv og barna blir feilærnerte. Å ha et kosthold uten animalske produkter er krevende, det er ikke bare å spise salat og ta kosttilskudd. Dette sier jeg ikke for å rakke ned på noen, men for at folk skal øke sin bevissthet om mat og helse. Jeg kunne godt tenkt meg å være veganer selv, men å bruke så mye tid på matlaging er ikke aktuelt nå. Noen veganske dager innimellom er helt ok, og vegetariske dager er helt vanlig hos oss.
Klem fra Betty
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ikke umoralsk å drepe dyr for å spise dem. De aller fleste dyr med ett mulig unntak av blåhvalen må stort sett finne seg i å bli spist eller jaget av ett eller annet. Å bli drept/dø er naturlig for de fleste organismer. Bare sånn att det er på det rene.
Vis hele sitatet...
https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-nature

At noe forekommer i naturen betyr ikke at det følgelig er moralsk forsvarlig atferd for noen som forstår konsekvensene av sine handlinger. Hvis du vil argumentere for det moralske i å drepe dyr for å spise dem, må du nok forsøke en annen fremgangsmåte.
Sitat av Provo Vis innlegg
https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-nature

At noe forekommer i naturen betyr ikke at det følgelig er moralsk forsvarlig atferd for noen som forstår konsekvensene av sine handlinger. Hvis du vil argumentere for det moralske i å drepe dyr for å spise dem, må du nok forsøke en annen fremgangsmåte.
Vis hele sitatet...
Går greit i fallgropen der ja. Men jeg uttrykte meg også kanskje noe upresist.

Poenget var at det er ikke unaturlig for dyr å bli jaget eller spist. At vi vet at vi jager/spiser gjør det ikke umoralsk i seg selv. Litt av problemet med å si at mennesker som spiser kjøtt eller dreper dyr er umoralsk er når ble det umoralsk? Når det første mennesket drepte et dyr? Domestisering av det første dyret? Når det ble industrialisert?

Jeg forsøkte ikke å argumentere for at det var noe som var "bra" fordi det er naturlig, men heller at det å spise kjøtt ER naturlig både for mennesket og dyret som blir spist. Hensikten var helst at det å spise kjøtt ikke bør knyttes til moral.

Derimot er jeg enig i at når det kommer til hvordan man holder dyrene absolutt kan knyttes til moral.

Edit: Kul side forresten
Sist endret av murloc; 15. september 2015 kl. 11:47.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Jeg driver mye med yoga og meditasjon, og har hørt at en opplever raskere fremgang i utvikling av bevissthet ved å legge om til et plantebasert kosthold. Jeg skal flytte til Berlin i februar og leser om at det er "veganerhovedstaden" i Europa, så mulig det blir lettere å legge om kostholdet der, med dagligvarebutikker som har et godt assortert utvalg av veganske produkter.

Også verdt å nevne at vitamin B-12 bør supplementeres om man går vegan. Da det, såvidt jeg vet ikke finnes i planteverdenen. Verdt å nevne at det finnes i små mengder i honning(om honning er animalsk er vel et definisjonsspørsmål). Finnes også B-12 supplementer som er lagd av bakterier(akkuratt som medisinsk insulin er lagd av e.coli bakterier)
Vis hele sitatet...
Det tror jeg garantert at du opplever raskere fremgang i utvikling av bevissthet. Når du spiser kjøtt så spiser du veldig mye ekstra hormoner fra dyr som ikke har hatt et godt liv.

Jeg var nettopp I berlin i 1 uke i august. Jeg spiste 2 stk Bean Burrito hver eneste dag. Den kostet 4 euro bare, og var veldig god! Det er også 2 fullveganske kolonialbutikker der, den ene med restaurant i 3. etasjen. Jeg var også på en vegansk buffet. Generelt sett ikke stort problem å være veganer i Berlin etter min mening

b-12 er en bakterie funnet i jord og vann som har vært i kontakt med jord. Kyr i dagens samfunn går ikke på beite lengre å spiser gress. I norge står kyr på bås 10 mnd i året å spiser kraftfor. Derfor gis det ofte b-12 sprøyter til kyr. Uansett om man er kjøtteter eller planteeter så anbefales det å supplementere med b12 for de over 50 år, og egentlig for alle sammen.

Det er viktig å huske på at 100% RDA av b12 er 4 mikrogram ellernoe. Det er svært lite. Det kan nåes med 1ss næringsgjær og 2 glass soyamelk eller annen plantebasert melk tilsatt b12, eller supplementere. Det er virkelig a non-issue

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Kjøtt er jævelig godt, og du får en helt annen metthetsfølelse av storfe kontra salat. Jeg er biff-frelst, så for meg å gå 100% veganer ville gått på psyken løs.

Forstår det dog sånn at kjøtt får en uappetittelig smak når du har spist vegan en stund, så det er vel helt hva man vil gjøre det til selv. Alle veganere jeg har møtt har vært febrilsk og sykelig opptatt av det med dyrevellferd osv, så det har forskrekket meg litt fra tanken.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å være glad i dyr for å være veganer. Det handler bare om at du ikke vil spise dem eller bruke huden deres som klær. Det burde være minimumskravet, burde det ikke? Det er forskjellige årsaker til at mennesker kutter kjøttet. Det kan være helsemessige årsaker, for miljøet, det etiske eller en kominasjon av alle 3 som er mitt tilfellet.

Helt riktig. Prøv en 30-day vegan challange, så kanskje du vil oppdage at bacon cheeseburgeren ikke smaker like godt lengre. Det er en myte at veganere spiser bare salat. Smaksløkene tilpasser seg meget raskt.

https://imgur.com/GRgbprG

Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ikke umoralsk å drepe dyr for å spise dem. De aller fleste dyr med ett mulig unntak av blåhvalen må stort sett finne seg i å bli spist eller jaget av ett eller annet. Å bli drept/dø er naturlig for de fleste organismer. Bare sånn att det er på det rene.

Det sagt, det er svært mye å gå på når det kommer til produksjon av kjøtt de fleste steder i verden. Dette er ikke bra. Jeg har ingen moralske problemer med å spise dyr, men f.eks kylling/svine- bransjen har svært mye å gå på. Spiser av den grunn ikke mye av det kjøttet. Norske kuer derimot har det stort sett veldig greit. Sikkert ikke så kult å stå inne på vinterhalvåret, men ellers fryser de ihjel.

Alt i alt kommer jeg neppe til å bli veganer noen sinne. Men kjøtt kunne helt fint blitt en god del dyrere. Vi kunne absolutt spist mindre kjøtt og tatt bedre vare på dyra.
Vis hele sitatet...
Det virker på meg som du ønsker bedre dyrevelferd. Ettersom du skriver at vi burde tatt bedre vare på dyra og du spiser lite kylling/svin fordi du mener bransjen har svært mye å gå på, men du sier samtidig at det ikke er umoralskt å drepe dyr. Føler kanskje at du sier imot deg selv litt.

Dyr kjenner på frykt akkurat som vi gjør, og de vet akkurat hva som skal skje når de blir ført inn i slakterhuset. Du spiser sikkert ikke katt eller hund. Når du tenker deg om er det ingen forskjell annen en kulturelle forskjeller. Det er vist at en gris er 3x smartere en enn hund. Ikke at det har noe å si egentlig, fordi det finnes dumme og smarte mennesker også. Betyr ikke at de bør bli drept fordi.

Her er en kort youtube video som du kan se at dyrene ønsker ikke å dø eller være fengslet.

https://www.youtube.com/watch?v=ju7-n7wygP0

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
At det er like mye protein i brokkoli som i kjøtt, AdonInformation, det er helt feil, du må undersøke mer og få bedre kunnskap om mat og kosthold.det er generelt mye feiloppfattninger ute å går i denne sammenhengen, men utrolige mengder med informasjon tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
https://imgur.com/qo8IvDe

Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Først av alt vil jeg bare si: Flott initiativ!
Men jeg regner med denne tråden blir trolla sunder og sammen av ignoranse. (Velkommen til freak)

For mange høres det sykt ut, men jeg er enig med deg. Kroppen har så mye bedre av et vegan-kosthold. Og til han over, det er ikke snakk om å leve på salat. Du må sette deg litt mer inn i det.

Til TS: Jeg skulle ønske du kunne forklart litt bedre hvordan du gjør det. Hva en vanlig frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltid består av for deg. Hvor kjøper du maten? Har du noen oppskrifter?

Jeg vet selv at det riktige er å spise dyrket mat, og ikke dyr. Men jeg klarer ikke å bli veganer, jeg lager ikke maten selv og jeg hadde bare endt opp og bli underernært om jeg hadde kuttet ut kjøtt.

Men jeg syns det er så vanskelig, det er overhode ikke lett. Ikke bare med tanke på tilgjengelighet men også det sosiale. Folk ler og folk dømmer og det er helt latterlig hvor mye man må gjennomgå som veganer. Respekt til deg.

Jeg prøvde faktisk å være veganer for en dag, det var kun for å teste. Og aldri før har folk hatt så mye på hjertet, så mye negativt. Men sannheten er at de ikke har peiling.

Til alle som tviler, gjør litt research.
Og til TS, når begynner å lage min egen mat skal jeg virkelig bli veganer. Stå på. Inspirer andre :-)

Kjøtt er unødvendig!
Vis hele sitatet...
Takk for mange fine tilbakemeldinger.

"Jeg prøvde faktisk å være veganer for en dag, det var kun for å teste. Og aldri før har folk hatt så mye på hjertet, så mye negativt" hahahah!

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Etter jeg ble veganer har over 20 stk slettet meg fra facebook. Folk tar avstand fra meg. Jeg fant dette svært overraskende. Hvorfor skal jeg møte så mye motstand fordi jeg viser empati ovenfor ikke-menneskelige dyr, tar hensyn til miljø og helse? Det gjør meg ingenting though, det viser bare hvem som er dine ekte venner.

Stemmer det. De som tror at veganere bare spiser salat er dette bare ikke sant. Det finnes 80.000 spiselige planter i verden og jeg har et begrenset kosthold?

Det finnes så mange blogger og nettsteder med knallgode veganske oppskrifter. Kan liste opp noen her. Tror det er bedre det enn at jeg skriver hva jeg spiser. The Vegan Corner henter jeg de fleste oppskriftene mine fra. Jeg kjøper maten min på Rema, kiwi, Coop, Ica osv. Vanlige kolonialbutikker bare. Det finnes masse kjøtt, egg og meirieprodukter, men også mye vegansk mat. Det handler bare om prioriteringer

TheVeganCorner - https://goo.gl/P1IWa3
CookingWithPlants - https://goo.gl/8XlRjW
ChooseVeg - http://goo.gl/9qmitd
Meatless - http://goo.gl/t00AUe
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Det virker på meg som du ønsker bedre dyrevelferd. Ettersom du skriver at vi burde tatt bedre vare på dyra og du spiser lite kylling/svin fordi du mener bransjen har svært mye å gå på, men du sier samtidig at det ikke er umoralskt å drepe dyr. Føler kanskje at du sier imot deg selv litt.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Det kommer vel klart frem at det er måten vi holder enkelte dyr på som jeg har problemer med, ikke det faktum at vi spiser dem.

Er det umoralsk å tvinge griser inn i så små innhegninger at grisungene må skilles fra moren fordi hun risikerer å legge seg på dem og drepe dem? Ja Absolutt. Er det umoralsk å spise kjøtt fra en slik gris? Ja det mener jeg.

Men så var poenget også det at dersom grisen har fått gå fritt i en stor innhegning og spist godt osv, ja så er ikke det umoralsk å spise den grisen. Om det er noe umoralsk/unaturlig i husdyrhold så ja da er det for pokker like unaturlig å spise korn og andre planter som ble domestisert før de første dyrene.


Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Dyr kjenner på frykt akkurat som vi gjør, og de vet akkurat hva som skal skje når de blir ført inn i slakterhuset. Du spiser sikkert ikke katt eller hund. Når du tenker deg om er det ingen forskjell annen en kulturelle forskjeller. Det er vist at en gris er 3x smartere en enn hund. Ikke at det har noe å si egentlig, fordi det finnes dumme og smarte mennesker også. Betyr ikke at de bør bli drept fordi.

Her er en kort youtube video som du kan se at dyrene ønsker ikke å dø eller være fengslet.

https://www.youtube.com/watch?v=ju7-n7wygP0
Vis hele sitatet...
Jeg hadde så absolutt spist både hund å katt. Nå synes jeg du putter mye ord å meninger i kjeften min som jeg aldri har sagt. Problemet med å spise en hund er at jeg stort sett må til kina. Jeg har sett hvordan hundene der blir behandlet (stort sett slik kina behandler dyr flest - helt krise) og det fristet ikke til spising.

Grunnen til at man tradisjonelt ikke spiser hunder er at de har fungert som bruksdyr så lenge som de har. Og jeg tipper at det rett og slett har vært mer nyttig å ha hunden i live enn å spise den. I tillegg er det vel sparsomt med kjøtt på de fleste hunderaser. Det samme gjelder kuen. Når mennesket tilpasset seg til å drikke melk så fikk mange kyr plutselig et mye lengre liv da det ble mer å hente av kua så lenge den var i live.
Sitat av murloc Vis innlegg
Poenget var at det er ikke unaturlig for dyr å bli jaget eller spist. At vi vet at vi jager/spiser gjør det ikke umoralsk i seg selv. Litt av problemet med å si at mennesker som spiser kjøtt eller dreper dyr er umoralsk er når ble det umoralsk? Når det første mennesket drepte et dyr? Domestisering av det første dyret? Når det ble industrialisert?

Jeg forsøkte ikke å argumentere for at det var noe som var "bra" fordi det er naturlig, men heller at det å spise kjøtt ER naturlig både for mennesket og dyret som blir spist. Hensikten var helst at det å spise kjøtt ikke bør knyttes til moral.
Vis hele sitatet...
Men du plumper i den samme fallgropen på nytt. Hvorvidt noe er moralsk og hvorvidt noe er naturlig, er to forskjellige ting som i utgangspunktet ikke kan avledes fra hverandre. Derfor kan du ikke bruke noes naturlighet til å avgjøre hvordan det forholder seg til moral. Hverken hvorvidt det er moralsk, umoralsk eller amoralsk. Voldtekt er også naturlig, både for den som voldtar og den som blir voldtatt, men det medfører ikke at voldtekt ikke kan knyttes til moral.

Sitat av murloc Vis innlegg
Derimot er jeg enig i at når det kommer til hvordan man holder dyrene absolutt kan knyttes til moral.
Vis hele sitatet...
Pining av dyr er også naturlig.
Tror vi må komme litt tilbake til virkeligheten her murloc Det eksisterer 1,3 milliarder kyr ellernoe, samt mange andre farmdyr. Det er IKKE en bærekraftig løsning at de skal løpe fritt på store grønne enger.

Uansett om det ser ut til at dem har det bra, så voldtas alle melkekyr for å gå 9 mnd gravid, vente på å møte barnet sitt, men så få barnet sitt stjålet fra seg umiddelbart etter fødselen å henvist til kalvekjøtt industrien og sendt til slakting før han er fire måneder gammel. Vi kan ikke ha kalven drikke opp melken til oss mennesker, sant? Eller om det er kvinne så har hun samme skjebne som sin mor. Denne voldtekten foregår helt til melkeproduksjonen begynner å gå nedover å ikke lengre økonomisk å ha henne lengre blir hun sendt til slakt ca 16 år før sin naturlige levetid. De står på bås bortimot hele livet sitt å gir melk, og som takk bli sendt til å bli drept.

Egg industrien er heller ikke noe bedre. Egg er også ekstremt farlig for menneskers helse. Det er ulovelig å rekmalere egg som "sunt" "trygt" "bra for deg" "næringsrikt" "lavkalori" "relativt lavkalori" "proteinrik"

Frittgående, humant osvosv er bare tomme ord for å få forbrukeren til å føle seg bedre med seg selv. Alle hanekyllinger blir drept innen 4 dager uansett.

3-minutters video som gjennomgår eggindustrien.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ5qAfyUuWE

Bilde som viser naturlige levealderen til dyr.
https://imgur.com/4WBqc0k
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 12:34.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Forstår det dog sånn at kjøtt får en uappetittelig smak når du har spist vegan en stund,
Vis hele sitatet...
Det kan godt stemme, jeg ble ca vegetarianer i løpet av sommeren bare fordi jeg var så forbanna lei av å lage middag, og nå byr det meg imot å spise kjøtt. Det var ikke prinsipelt i starten for min del, men nå er det litt det og, å spise mindre kjøtt er jo veldig mye bedre utnyttelse av ressursene på jordkloden. Jeg spiser fortsatt fisk, egg, melk, ost etc da. Beundrer de som tar skrittet videre til vegan, men det er langt dit for min del, det høres så vanskelig ut.
Tanken på å spise en bestemt mat for et næringsstoff er gjennomgripende i vår kultur. Vi har blitt ledet til å tro at vi skal spise kjøtt for protein, meieri for kalsium, fisk for omega-3 fettsyrer, og selv tomater for lycopene, blant mange andre. Denne typen tenkning er misforstått og har forårsaket alvorlig skade for menneskers helse. Jakten på protein, for eksempel, har styrt oss mot kjøttforbruket. I denne søken, vil vi ikke bare konsumere protein i overkant av våre behov, men også mange skadelige stoffer som kolesterol som kun finnes i animalske matvarer.

Ingen mat er et enkelt næringsstoff, og vi bør aldri tenke på mat på den måten. Enhver mat har utallige næringsstoffer. Det som teller mest er den generelle næringsprofil, dvs. hele pakken. Hele, plante-baserte matvarer inneholder alle de essensielle næringsstoffer, og i proporsjoner som er mer i samsvar med menneskelige behov enn animalsk-baserte eller bearbeidet mat. Så spørsmålet mitt er egentlig dette: Hvorfor kaste bort noe av det vi spiser på dårligere pakker? Så lenge-over tids vi velger et utvalg av hele, plante-baserte matvarer, vil vi lett møte våre ernæringsmessige behov.

Selv på denne dietten, folk noen ganger har en tendens til å bekymre seg for å spise en viss type grønn grønnsak for kalsium, bønner for protein, nøtter for fett, og så videre. Jeg ber deg om å gi slipp på den slags tenkning. Det viktigste i denne livsstilen er å velge hele, plantebasert mat du liker mest!

Dr. John McDougall sier"En muskel er en muskel, enten det kommer fra en kylling, ku eller fisk." Med andre ord, næringsprofilen til alle animalske produkter-er, mye fett , syre, og kolesterol, og lite fiber og karbohydrater-er som gjelder for fisk som det er for storfekjøtt og annet kjøtt. Faktisk, selv om fisken er ofte markedsført som et klokt, "hjerte-sunn" mat valg, har det så mye kolesterol som biff, kylling og svinekjøtt. Og når vi ser på studier av populasjoner og hva de spiser, bør vi undersøke hele store bildet. Ved å gjøre det, ser vi meldingen er konsekvent: "Spis mer planter!"

Jeg skal ikke uttale meg som en ernærings-biolog eller ernærings-fysiolog eller ekspert på noen som helst måte, men jeg har derimot lest meg opp på temaet.

Derfor anbefaler jeg deg og andre til å lese om hvor skadelig fisk eller kjøtt, meieriprodukter og egg er fra vel utdannende leger som

Dr. Michael Greger
Dr. Neal Barnard
Dr. John A. McDougall
Dr. Kim A. Williams
Dr. Caldwell Esselstyn
Dr. T. Colin Campbell

Linker spilleliste om faren ved fisk. Håper du klarer å kutte ut melk, egg og fisk etterhvert twoDamnPi

https://goo.gl/zEZnyW
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 12:51.
Du må bruke troverdige kilder Strømkontakt, ikke rart veganere blir feilærnerte dersom de bruker slike upålitelige kilder. I følge norsk næringsmiddeltabell inneholder 100 g storfekjøtt 22,5 gram protein og 100 gram norsk brokkoli 3,2 gram. Dette er jo barnelærdom. Kan det stemme at gutter vet mindre om næringsmiddlers innhold enn jenter?
Beklager dersom jeg provoserer litt, mitt poeng er at vi må lære mer om hva vi spiser og hva kroppen trenger. Jeg er ikke i mot veganere eller andre som begrenser hva de spiser.
Dyrevelferd og trygg mat er viktig for meg, jeg spiser lite kjøtt, lite oppdrettsfisk og lite kylling. Da spiser jeg heller villfisk, viltkjøtt og massevis av grønnsaker.
Klem fra Betty
Vi postet visst samtidig
Sist endret av Nurse Betty; 15. september 2015 kl. 12:58.
Nurse Betty det er ikke snakk om gram. Det er snakk om kalorier

Jeg har aldri sagt at 100 g biff er 8g protein. Jeg sa at 100 kcal biff er 8g protein. Jeg lurer på om det er litt mindre enn 8g også.
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jo meningsløst å diskutere hvor mye protein hundre kalorier av en råvare inneholder, det er vanlig å snakke om hva 100 gram av en vare inneholder. Dette er ikke noe jeg har funnet på, det er slik alle næringsmiddeltabeller er bygd opp, og slik matvarene blir analysert.
Klem fra Betty
Hvorfor har du tatt vekk bildet du linket til først?
Nei, det er så absolutt ikke meningsløst.

Hvilket bilde? Jeg har ikke fjernet noe som helst jeg.
Har vært vegetarianer i ett år og aldri følt meg bedre. Trener, spiser når jeg er sulten og føler det ikke er vanskelig overhode å overse kjøttdisken på Rema 1000.

Tror bare folk trenger tid til å finne ut av ting selv, det gjorde ihvertfall jeg. Man er redd for å ikke få i seg nok proteiner, når det finnes nok av det i grønnsaker, soya og mye annet godt.

Det finnes også utallige erstatninger til for eksempel kjøttdeig, tacokjøttdeig, reker, kylling, pølser hamburgere osv..

"What we should focus on as a species: we should think about the future and aim to be a more civilized and compassionate.

Until you talk about veganism: but our ancestors ate meat, so we can't change now".
mhm. jeg var selv bekymret for protein når jeg ble veganer. Ble glad for å finne ut at det ikke var et problem i det hele tatt. Ble overrasket å finne ut at det var mange inspirerende atletiske veganere. Atletiske veganer samfunnet var mye større enn hva jeg trodde.

Patrik Baboumian som slo 3 nye verdensrekorder i styrkeløft etter han ble veganer. Han er såå sjef!! og en herlig personlighet ser man i intervjuer med han.

Mr. Universe gikk også vegan for ikke så alt for lenge siden
https://www.youtube.com/watch?v=hkdxJssLqXI

Torre Washington også som har vært vegeterianer siden fødselen og veganer siden 1998.
https://www.facebook.com/TorreWashin...ficial?fref=ts

Frank Medrano og mange fler
https://www.youtube.com/watch?v=RFPsvF3UOdo
100 gram rå flatbiff inneholder 105 kilokalorier, 350 gram brokkoli har omtrent samme kaloriinnhold. Det viser det jeg prøver å få fram. Hvorfor vil du diskutere annerledes en det som er vanlig? Du kan fint argumentere for å være veganer selv om du tar utgangspunkt i 100 gram vare, slik som oss andre.
Klem fra Betty
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
mhm. jeg var selv bekymret for protein når jeg ble veganer. Ble glad for å finne ut at det ikke var et problem i det hele tatt. Ble overrasket å finne ut at det var mange inspirerende atletiske veganere. Atletiske veganer samfunnet var mye større enn hva jeg trodde.

Patrik Baboumian som slo 3 nye verdensrekorder i styrkeløft etter han ble veganer. Han er såå sjef!! og en herlig personlighet ser man i intervjuer med han.

Mr. Universe gikk også vegan for ikke så alt for lenge siden
https://www.youtube.com/watch?v=hkdxJssLqXI

Torre Washington også som har vært vegeterianer siden fødselen og veganer siden 1998.
https://www.facebook.com/TorreWashin...ficial?fref=ts

Frank Medrano og mange fler
https://www.youtube.com/watch?v=RFPsvF3UOdo
Vis hele sitatet...
Ok, så hvis vi er inne på å bruke anekdoter som kilder, så kan man vel kanskje dra fram alle atletene som setter rekorder som ikke er veganere?

Du skal få mene hva du vil, men kom i alle fall med troverdige kilder og ikke bare noen navn som liksom skal bevise at du har rett.
bronsky selfølgelig vil det være flere atleter som spiser dyr med tanke på at bare ca 5% av 7.3 milliarder mennesker er veganere. Poenget jeg forsøkte å få frem er at proteiner er a non-issue som veganer, og det går helt fint å bygge muskler som veganer.

Er du utholdenhetsutøver er et vegansk kosthold også idealt! Check out Brendan Brazier
Sitat av Provo Vis innlegg
Men du plumper i den samme fallgropen på nytt. Hvorvidt noe er moralsk og hvorvidt noe er naturlig, er to forskjellige ting som i utgangspunktet ikke kan avledes fra hverandre. Derfor kan du ikke bruke noes naturlighet til å avgjøre hvordan det forholder seg til moral. Hverken hvorvidt det er moralsk, umoralsk eller amoralsk. Voldtekt er også naturlig, både for den som voldtar og den som blir voldtatt, men det medfører ikke at voldtekt ikke kan knyttes til moral.
Vis hele sitatet...
Må nok medgi at du har helt rett her. Dårlig argumentasjon fra min side. Jeg vil derimot fortsatt påstå at det ikke er umoralsk for mennesker å spise kjøtt. Ei heller unaturlig, men dog enig i argumentasjonen jeg fører med de begrepene ikke funker.

Om det er moralsk eller umoralsk å spise kjøtt vil slik jeg ser det bli en filosofisk debatt. Å bidra til å ødelegge miljøet ved å spise kjøtt er slik jeg forstår det umoralsk, etter min mening. Så slik sett er det umoralsk.

Å spise kjøtt i seg selv - sett at man ikke ødelegger miljøet - er ikke umoralsk etter min forståelse. Skyter man en elg på jakt, og spiser den er ikke dette umoralsk.

Dette ble i det hele tatt meget interessant, men må stikke på trening. Skal ta en prat med en kompis som studerer filosofi å få en leksjon i moral og etikk.

[/quote]

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Tror vi må komme litt tilbake til virkeligheten her murloc Det eksisterer 1,3 milliarder kyr ellernoe, samt mange andre farmdyr. Det er IKKE en bærekraftig løsning at de skal løpe fritt på store grønne enger.
Vis hele sitatet...
Helt unødvendig å benytte hersketeknikker. Særlig når du enda ikke fatter hva jeg er uenig med deg i. Jeg har jo tilogmed sagt at jeg er helt enig i at miljøargumentet er ett godt argument.

At de får løpe fritt mener jeg er bedre for dyra. Det er selvsagt akkurat det samme for miljøet så lenge man har den samme bestanden som idag, om de løper fritt eller holdes i bur.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
bronsky selfølgelig vil det være flere atleter som spiser dyr med tanke på at bare ca 5% av 7.3 milliarder mennesker er veganere. Poenget jeg forsøkte å få frem er at proteiner er a non-issue som veganer, og det går helt fint å bygge muskler som veganer.

Er du utholdenhetsutøver er et vegansk kosthold også idealt! Check out Brendan Brazier
Vis hele sitatet...
Litt meningsløst å ta frem utøvere på div. PED's når du snakker om nødvendighet av proteiner. Nå har jeg ikke tenkt å undergrave påstanden din om at man fint kan bygge muskler som veganer, det finnes flere proteinrike kilder som veganer (bønner osv.), så det er fult mulig. Riktignok har man da en aminosyre-profil å ta stilling til, hvilket er hvorfor en del veganere supplerer med diverse aminosyrer.

Nå er jeg hverken for eller i mot det ene eller andre, men argumentasjonen rundt brokkoli blir for søkt. Jeg tror at det vil lønne seg å forholde seg til de samme begrep/definisjoner og vanlig måte å behandle næringsinnhold på hvis du har tenkt til å vinne noen over med argumentet. Per kcal inneholder brokkoli like mye protein som en biff, men om du velger å fremstille fakta med gode hensikter, herunder ikke endre og omformulere ting for å få det til å passe til ditt syn, finner du fort ut at du må dytte ned på 850g brokkoli om du skal ha det samme proteininntaket som en 100g biff.
Sist endret av Dibsent; 15. september 2015 kl. 14:55.
Poenget er vel at man ikke trenger å være kjøtteter for å ha et komplett kosthold.
Om man velger den retningen eller ei.
Først og fremst er det ingenting naturlig for et menneske å spise menstruasjonen til hønen eller brystmelken til en annen art. Ingen andre arter på denne planeten drikker melk fra en annen art.

Den gjennomsnittlige anbefalte inntaket av protein er 42 gram per dag for kvinner og 52g for menn. Ikke-vegetarianere spiser mye mer enn det, men det gjør også alle andre. Vegetarianere og veganere spiser faktisk gjennomsnittlig mye mer protein enn de trenger hver dag. Er du svært aktiv eller driver med kroppsbygging er det ingenting i veien med å spise mer. Problemet er at animalsk protein er ekstremt farlig! Isteden for å være bekymret for protein så burde folk være mer obs på å få nok fiber. Svært mange får for lite fiber. Fiber finnes bare i plantekost. Jeg tror jeg aldri har hørt om noen som har hatt protein-mangel. Omtrent den eneste grunnen til at du kan ha mangel på protein er om du ikke spiser, sulter deg selv eller har spiseforstyrrelser.

http://nutritionfacts.org/topics/animal-protein/

murloc det IKKE det samme for miljøet så lenge man har den samme bestanden som idag, om de løper fritt eller holdes i bur.

Totalt sett er kjøttproduksjonen den menneskelige aktivitet som tar for seg av mest landareal. 26% av jordens is-frie areal brukes til beitemark og 33% brukes til dyrking av dyrefôr. 70% av alt landareal som verdens jordbruk totalt bruker er det kjøttproduksjonen som legger beslag på. Dette tilsvarer 30% av klodens samlede land-areal.

Det er antatt at i 2050 er det 9.2 milliarder mennesker. Det er ikke nok land til alle, og avle dyr for mat er ikke forsvalig. Vi mennesker må slutte å filtrere maten våres igjennom dyrene. Akkurat det samme med fisk. Derfor du får langkjedede fettsyrer av å spise fisk er fordi fisken spiser alger. Hvorfor filtrere maten våres igjennom dyrene??? Gå direkte til kilden.
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 15:37.
Det som er sikkert er at det ikke finnes noen moralsk grunn FOR å spise dyr.

Jeg er ikke veganer selv, men jeg kommer til å gå over til kunstig fremstilt kjøtt når (hvis) den dagen kommer i min levetid.

Drikker dog aldri melk, det er ganske latterlig at folk fortsatt tror på den propagandaen melkeindustrien gulper opp, nordmenn drikker mest melk i hele verden, samtidig som vi er på toppen av statistikken når det kommer til benskjørhet
Sist endret av Kailua; 15. september 2015 kl. 17:08.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
murloc det IKKE det samme for miljøet så lenge man har den samme bestanden som idag, om de løper fritt eller holdes i bur.

Totalt sett er kjøttproduksjonen den menneskelige aktivitet som tar for seg av mest landareal. 26% av jordens is-frie areal brukes til beitemark og 33% brukes til dyrking av dyrefôr. 70% av alt landareal som verdens jordbruk totalt bruker er det kjøttproduksjonen som legger beslag på. Dette tilsvarer 30% av klodens samlede land-areal.
Vis hele sitatet...
Ok nå er du bare uenig for å være uenig. Jeg mente bare at co2 fra kuene i seg selv vil være det samme. Selvsagt reduserer man forurensning i tillegg dersom man i tillegg slutter å produsere dyrefor og resten av produksjonskjeden. Hvorfor nekter du å godta at jeg er enig med deg i dette punktet. Vi bør absolutt minske produksjonen av kjøtt og helst gå over til en mer miljøvennlig drift.
Synes det er spennende argumentering at veganere er så umoralske fordi de "ofte" påtvinger sin diett på sine barn. Jeg tenker de fleste voksne som gir barna sine vegansk kosthold har lest seg godt opp på forhånd. Mange er tross alt nesten litt fanatiske rundt det hele.

For å sette det litt på spissen, synes jeg det er mye mer umoralsk og forkastelig når forelder tar med seg barn med på middag i en av de mange fastfood restaurantene for n'te gang.
Hvordan i all verden kan du skrive ar b 12 er en bakterie som har vært i kontakt med jord og vann? Det er et av åtte vannløselige vitaminer, og det finnes kun i animalske produkter.
Klem fra Betty
Ok har nå fått ett lynkurs angående moral og etikk. Moral er om en handling er rett eller gal og etikk er læren om moral. I denne saken må vi skille på objektiv og subjektiv moral. Snakker vi om subjektiv moral blir diskusjonen håpløs siden den kun baserer seg på hva vi selv som enkeltperson definerer som rett eller galt i en gitt situasjon. Snakker vi objektiv moral må vi ta for oss spesifikke filosofiske teorier. Man kan altså ikke bare si at noe er umoralsk helt uten videre.

Aristoteles dydsetikk er kort forklart at det moralske vil være en middelvei. Ekstremene vil altså være at man enten ikke spiser noe kjøtt eller bare spiser kjøtt. Det moralske vil i dette tilfellet være å spise begge deler.

Platon mener det finnes en objektiv moral men han vet ikke hva den er siden vi aldri kommer til å kjenne "sannheten".

Det er sikkert mange andre også.

Slik jeg skjønner det blir det derfor vanskelig å si at fordi jeg spiser kjøtt er jeg umoralsk. Ihvertfall uten å spesifisere det. Og som jeg allerede nevnte så ER jeg enig i at i et miljøperspektiv så er det umoralsk å spise kjøtt, ihvertfall dersom produksjonen er slik den er idag.
murloc glad vi er enig angående miljøkonsekvensene rundt kjøtt

"Moral er subjektiv, du kan ikke bevise det er galt for meg"

Selv om du tror at moral er subjektivt, bør etikk fortsatt være støttet av logikk. De er ikke tilfeldig, de er heller ikke plukket fra løse luften. Som sådan, spørsmålet er enkelt - har du noen omtanke for dyr eller ikke? De fleste vil si at de bryr seg om dyr, eller i det minste, ville ikke like å unødig skade dem. Oppdrett dyr for vårt forbruk er unødvendig, og så all skade besøkt over dem inkludert deres slakting, er unødvendig også. Så din egen subjektive syn bør være å unngå å skade dem - hvis du har noen omtanke for dem overhodet.

Grunnen for å drepe dyr i moderne samfunn er til glede av å spise deres døde parterte kropp. Som ikke en begrunnelse for å ta liv. Hvis noen drepte ditt kjæledyr, tviler jeg på at du ville sagt "Det er greit så lenge du spiser dem".

http://imgur.com/a/xZYzc
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 19:13.
Jeg syntes stort sett hele debatten er uinteressant all den tid den er polariserende i retning av at du enten må være kjøtteter eller veganer. Det er mange gode grunner til å spise mindre kjøtt, spesielt av hensyn til miljø og bærekraftig landbruk.

Jeg oppfordrer alle til å undersøke hvilke vegetarianske alternativer de kan spise uten at det går utover gleden av å spise mat. Taco er et godt sted å starte siden det er mye smak.

Hvor mye kalorier en biff inneholder per gram blir ganske uinteressant når du ser energimengden som har gått med på å lage den. Og av hva energitetthet gjelder så er ikke kjøtt akkurat noe å rope hurra for. Ta deg en skål kornblanding, så snakker vi.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
murloc glad vi er enig angående miljøkonsekvensene rundt kjøtt

"Moral er subjektiv, du kan ikke bevise det er galt for meg"

Selv om du tror at moral er subjektivt, bør etikk fortsatt være støttet av logikk. De er ikke tilfeldig, de er heller ikke plukket fra løse luften. Som sådan, spørsmålet er enkelt - har du noen omtanke for dyr eller ikke? De fleste vil si at de bryr seg om dyr, eller i det minste, ville ikke like å unødig skade dem. Oppdrett dyr for vårt forbruk er unødvendig, og så all skade besøkt over dem inkludert deres slakting, er unødvendig også. Så din egen subjektive syn bør være å unngå å skade dem - hvis du har noen omtanke for dem overhodet.

Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell. Jeg kan godt synes at det er greit å drepe, torturere, lemleste mennesker osv. Det må jeg få lov til. Det er moralsk subjektivisme. Kontraktsmoralisme (her er jeg litt ute å kjører ang. oversettelse) er noe annet. Det er mye av det vi ser i lover. Det er ikke lov å drepe andre fordi de aller fleste mener dette er galt. Det er en moralsk kontrakt du fødes inn i så lenge man bor i Norge. Dette er fordi det er bra for samfunnet at disse moralske kontraktene eksisterer. Dette var særlig ment til den tegneserien du linket til. Selv om jeg mener noe er greit så betyr ikke dette at det ikke blir straffet av loven.

Det jeg mente med det jeg skrev ang. moral er at det er svært vanskelig å definere generell moralitet som passer for alle. De fleste jeg kjenner vil si at utroskap er umoralsk, inkludert meg. Dersom noen er utro mot meg kan jeg godt bli lei meg og påstå at handlingen var umoralsk. Men hvorfor er den det? Dersom den andre personen er av en helt annen mening så kan jeg jo ikke tvinge dem til å akseptere at det var umoralsk selv om jeg og mange andre mener det.

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Grunnen for å drepe dyr i moderne samfunn er til glede av å spise deres døde parterte kropp. Som ikke en begrunnelse for å ta liv. Hvis noen drepte ditt kjæledyr, tviler jeg på at du ville sagt "Det er greit så lenge du spiser dem".
Vis hele sitatet...
For å linke til siden jeg så pent ble henvist til av provo Stråmannsargument

Selvsagt synes jeg ikke det er greit å spise andres kjæledyr. Det har jeg da aldri sagt. Om du vil spise ditt eget kjæledyr synes jeg derimot er greit. Jeg liker ikke at man dreper andres dyr da man da absolutt ikke har noe rett til det.

Men å drive å diskutere moraliteten av det hele tror jeg ikke vi kommer så langt med. Som min venn forklarte så er det en grunn til at det ikke finnes en løsning på moral. Det nærmeste vi kommer er lovverket som er basert på blant annet utilitarismen (det som er moralsk er det som kommer flest personer til gode - maksimering av lykke).
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg tenker de fleste voksne som gir barna sine vegansk kosthold har lest seg godt opp på forhånd. Mange er tross alt nesten litt fanatiske rundt det hele.
Vis hele sitatet...
Det er en del feilernæring/underernæring blandt veganere.
Tilsynelatende fordi mange ikke har tilstrekkelig kunnskap om ernæring og kosthold.
Sitat av Wild Vis innlegg
Det er en del feilernæring/underernæring blandt veganere.
Tilsynelatende fordi mange ikke har tilstrekkelig kunnskap om ernæring og kosthold.
Vis hele sitatet...
Å det er en del feilernæring hos kjøttetere. Men, som med veganere har de fleste voksne mennesker en ok oversikt over hva barna dems trenger.

Jeg er vel det wikipedia kaller flexitarian og velger bort kjøtt når jeg selv handler inn mat pga. hvordan kjøttindustrien behandler dyrene. Da med tanke på det jeg ser på som pining og unødvendig belastning for dyrene. Miljøet er også en grunn. Samtidig har jeg ikke problemer med å delta i jakt. Kjøttet fra egen jakt har jeg en mye bedre samvittighet for å spise.

Er det nødvendig for en slik tråd å også diskutere hvorvidt dyr kan føle og kjenne på smerte og frykt også?
Sist endret av oom; 15. september 2015 kl. 22:56.
Liv impliserer død, eller døden impliserer livet. Det å være i live vil alltid gå på bekostning av andres liv, naturen sørger for det. Bare en gåtur i skogen dreper mange individer i form av insekter, protister, bakterier osv. La oss si at man ønsker å skåne andre liv så mye så mulig, så man isolerer seg selv inne. Selv ett åndedrag dreper mange bakterier. Ett liv er ett liv uansett simplisitet.

Men denne forståelsen kan man rettferdiggjøre det å spise kjøtt. Fordi når en selv dør, vil en selv bli spist opp av andre nedbrytende organismer som sopp, bakterier osv. Det er livets syklus. Men med dette sagt vil jeg understreke at jeg selv praktiserer vegetarianisme. Som Alan Watts selv en gang sa: "Cows scream louder than carrots"
Sitat av Zarni Vis innlegg
Bare en gåtur i skogen dreper mange individer i form av insekter, protister, bakterier osv.

Men denne forståelsen kan man rettferdiggjøre det å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Veganisme handler om å gjøre sitt beste. Ikke å sperre seg inne fordi kanskje du tråkker på noen maur. Vi dreper 160 milliarder land dyr og 1 - 2.8 trillioner sjødyr iløpet av 1 år. Den unnskyldingen der er kanskje den dårligste unnskyldingen bak "mannen i himmelen sier det er griet" for å å rettferdiggjøre dyremishandling.

Du skriver at du praktiserer vegeterisme. Det er flott, men andre som bruker den som unnskylding til å ikke gjøre en innsats for dyrene, miljø eller helse.

Og til alle som skriver at veganere er underernærte osv. Det er en myte! Det stemmer bare ikke. Fokuset deres er helt feil! Problemet er ikke at folk får for lite, men heller for mye. For mye koleterol, for mye mettet fett, for mye animalsk fett. Det er det som dreper folk på en stor skala. Hjertesykdom, slag, type 2-diabetes, mange typer kreft osv.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
For mye koleterol, for mye mettet fett, for mye animalsk fett. Det er det som dreper folk på en stor skala. Hjertesykdom, slag, type 2-diabetes, mange typer kreft osv.
Vis hele sitatet...
Hvilke typer kreft?

Du skriver at du praktiserer vegeterisme. Det er flott, men andre som bruker den som unnskylding til å ikke gjøre en innsats for dyrene, miljø eller helse.
Vis hele sitatet...
Legg av deg dette.
Sist endret av m0b; 16. september 2015 kl. 13:15.
Kjøtt (Ja også fisk) meieriprodukter og egg er knyttet til mange typer kreft.

magekreft, tykktarmskreft, endetarmskreft, kreft i bukspyttkjertelen, lungekreft, brystkreft, prostatakreft, testikkelkreft, nyrekreft, blærekreft, leukemi osv.
Og dette er det vitenskapelig konsensus bak også...? Kilder.
https://www.youtube.com/watch?v=WKciO3BVcDk

Du kan lese mer om det på http://nutritionfacts.org/

Jeg har lest/sett omtrent alt fra disse personene. Leger som faktisk vet hva dem prater om:

Dr. Michael Greger - https://goo.gl/OsOl6A
Dr. Neal Barnard - http://www.pcrm.org/
Dr. John A. McDougall - https://goo.gl/ynCXEf
Dr. Kim A. Williams - http://goo.gl/X05nN0
Dr. Caldwell Esselstyn
Dr. T. Colin Campbell - http://nutritionstudies.org/articles/
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 13:27.
Jeg har ikke interesse i å lese igjennom alle nettsidene eller se timesvis av videoer. Det jeg spør etter er konkrete kilder til den fyldige listen med krefttyper du påstår at kolesterol, mettet fett og animalsk fett er knyttet til.
Sist endret av m0b; 16. september 2015 kl. 13:32.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
https://www.youtube.com/watch?v=WKciO3BVcDk

Du kan lese mer om det på http://nutritionfacts.org/

Jeg har lest/sett omtrent alt fra disse personene. Leger som faktisk vet hva dem prater om:

Dr. Michael Greger - https://goo.gl/OsOl6A
Dr. Neal Barnard - http://www.pcrm.org/
Dr. John A. McDougall - https://goo.gl/ynCXEf
Dr. Kim A. Williams - http://goo.gl/X05nN0
Dr. Caldwell Esselstyn
Dr. T. Colin Campbell - http://nutritionstudies.org/articles/
Vis hele sitatet...
Likevel klarer du å lire av deg dette:

Problemet er at animalsk protein er ekstremt farlig!
Vis hele sitatet...
?