Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1873
Hei!

Jeg har som tittelen foreslår havnet i den gledelige situasjonen av å få en ny start på økonomien min.
I den anledning tenkte jeg å søke litt tips hos folk som kanskje har vært i lignende situasjoner.

La meg starte med å si jeg er en godt voksen mann som er og har vært i fast jobb under hele "nedturen".

Det hele startet ved et samlivsbrudd for omkring 8 år siden.
Jeg har aldri vært noe særlig opptatt av penger i den forstand at lykkelig er jeg bare jeg har nok til det jeg må ha. Resten kaster jeg rundt meg over en lav sko.
Da samlivsbruddet da var et faktum satt jeg selfølgelig da uten noen oppsparte middler for å "løse situasjonen" stoltheten utad og skammen rundt samlivsbruddet gjorde at jeg ikke turte spørre noen om hjelp.

Da endte det en fuktig kveld med forbrukslån på 40 000.
Og en kortvarig løsning og lettelse var på plass.

Det jeg ikke innså var at den skremmende terskelen da var borte.
Selv om jeg bestandig har vært klar over mitt bevisst/ubevisste sløseri trodde jeg aldri det var den veien det skulle gå. Forbruket økte (på "ingenting") og det ble stadig vanskeligere å betale huslån å regninger.
Kredittkortet ble hyppig brukt for å løse dette.

For å gjøre en lang historie kort er det nå mange år senere og jeg har omlag 400 000 i forbrukslån. Boliglån på 2,2 millioner.
På mirakuløst vis har jeg ingen betalingsannmerkninger og har klart meg fint så langt.

De siste årene har jeg fått ny samboer som er klar over problemene mine. Men ettersom jeg eier hus og har egen bank etc er jeg i førersetet.
Men vi bestemmte oss nylig for å selge huset å kjøpe nytt.
Det gikk relativt fort å jeg venter bare på å få penger på konto.

Så til gleden, jeg kommer ut i pluss! *halleluja* all gjeld forsvinner å enda er det en liten slant å legge til nytt hus.
Min samboer skal nå utnevnes sjefsøkonom i huset å selv vil jeg bare ha "ukelønn" til å begynne med hehe babysteps

Noen som har noen tips til hvordan man avvenner et forferdelig dårlig pengeforbruk?


Yohoja (mannen med verdens letteste skuldre akkurat nå)
Følg med på hvor pengene går. Skriv ned alt du bruker kontanter på, så du får oversikt over det ubevisste forbruket ditt. Det er lett at pengene flyr, også sitter man igjen å ikke aner hvor de ble av.

Avbestill alle kredittkort/åpne forbrukslån. Be om å få kredittsjekksperre. Så kan du heller ikke få nye lån/kreditter.

Ellers er det vel ikke så mye galt du kan få gjort med ukelønn

Lykke til!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Damn son, heldig med den!
Ikke at jeg er noen økonomisk gud, men har sett nok Luksusfellen til å kunne si at et budsjett er en veldig god start. Sett opp hva du ser for deg å måtte bruke på forskjellige poster, og før opp alt du bruker (i det minste i en måned eller to), så får du god innsikt i hva du faktisk bruker penger på, og det blir såre enkelt å kutte ned/holde igjen.
Ta deg en dag der du ser på alternativer til det du bruker i dag. Har du treningssenter til 399 i mnd? Hva om det finnes et senter som koster 249 men fungerer godt nok for deg? Kjøper du mat på joker og Bunnpris? Ta med kvitteringen og sammenlign hva det ville kostet på Kiwi, rema og Coop. Forstå at first price, xtra og rema-produkter ofte er fullverdige erstattere for de dyre merkevarene.
Jo en kan spare penger på lavprismerker. Men ofte er det likevel ikke der skoen trykker aller mest. Det er ofte de små tingene man bruker penger på som til sammen blir en stor utgift. Start enkelt med å se på hva du har av abonnementer. Alt fra kabel TV/parabol til Netflix, Spotify og aviser. Må du feks ha TV? Kan du klare deg uten kabel/parabol?

Hvor ofte bytter du mobil og pc? Endel bytter mobil hvert år, og argumenterer for at det koster dem svært lite siden de selger fjorårets toppmobil før prisene har falt noe særlig. Men stemmer dette? Ta frem kalkulatoren om du er en av dem. Langt de fleste av oss vil fint klare 3-4 år mellom hvert bytte. Penger spart.

Det kan være kaffekoppen med barista-kaffe på vei til jobb hver morgen. 39 kroner koppen 5 dager i uka. Så er det kanskje ny luksusvane i lunsjen, den daglige turen i kantina på jobb fremfor matpakke og kaffe på thermos. Om en har gode rutiner på matpakke så kan man gjøre matpakken både spennende, velsmakende og billig.

Eller en tur innom butikken rett etter jobb for å handle inn middagsmat, med lavt blodsukkernivå er det lett og fylle på litt ekstra i handlevogna. Om en derimot er handlelistenazi og slavisk følger en handleliste så sparer man fort mye penger. Det å få matvarer og kolonialvarer levert på døren kan også gjøre det enklere å følge handlelisten, og da kan mange også velge bort feks bil.

Se på vanene rundt det å gå på byen. Er det mulig å kutte ned på antall restaurantbesøk? Hva med pubrunder, nattklubb eller alkoholvaner hjemme? Snuses det eller røkes det? Du kan spare masse penger på å kutte ned fremfor å kutte ut om du sliter med å slutte helt. Om du feks røker 20 om dagen så sparer du masse penger om du kutter ned til 4 om dagen. Eller 2.

Hva med godteri og snacks? Mulig å kutte ned forbruk?

Innkjøp av dyrere varer og klær. Kan spare mase penger på å vente på salg. Og kan spare ennå mer om man kan redusere innkjøpet av slikt.

Så en post som for mange er skrekkelig dyr. Transport. Har du bil? Er du helt nødt til å ha bil? Kunne du klart deg med å bruke feks nabobil en gang per måned, eller kun i ferien? Sykle til jobb? Moped? El sykkel eller kollektiv? Årsavgift, service, parkering, bompenger, drivstoff, dekk og forsikring. Å være bileier er særdeles kostbart.

Når det kommer til sparing, lavbudsjett liv og det å omstille seg til et nytt levemønster så vet jeg av erfaring at det funker veldig godt med gulrot. Feks den ferieturen du har ønsket deg, om du klarer budsjettet frem til sommeren. Dog må jo ikke ferieturen spise opp all besparelsen.
Tusen takk for alle svar! Setter stor pris på alle svar
Kjøp det du trenger i høy kvalitet og drikk vann. Seriøst, startet å drikke vann for ett år siden fordi, vet ikke egentlig, var vell tørst, drikker ingenting annet lengere. Bortsett fra alkohol, men det telles ikke.
Klær... bruk dress.

Grunnen til at jeg sa høy kvalitet er fordi man ikke får trangen til å kjøpe nor bedre hvis man alleree har det beste. Og hvis man har en ting lenge vil man føle en tilknytning til den og det vil være hardere å kaste den etter det.
Sist endret av Socooltho; 1. oktober 2017 kl. 06:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.