Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2267
Bekymrer meg for kloden våres, tenker i den forbindelse å stille spørsmål til dere her inne på Freak.

Når man tenker over de ufattelige mengdene med søppel og forurensning, som vi mennesker ødelegger jordkloden med, tenker jeg at kloden virkelig står i fare for å bli ødelagt innen nær framtid.

Hva tror dere folk her inne angående at olje/gass vil gå tomt om noen tiår fram i tid og kanskje kloden er logisk laget, ved at olje/gass tar slutt, før smertepunktet for forurensning er nådd?....Eller er det så mye olje/gass, at vi må virkelig få satt en stopper for hele greiene?

Er ikke så inne på dette, vil sette i gang en diskusjon her for å belyse problemet, og lære om problemet og andres oppfatninger.

Vi må se til å være bevisst på å behandle kloden riktig.

Ha en fin dag alle sammen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hva skulle den logikken ha bunnet i? Og nei, ingenting tyder på at det er tilfelle. Vi er allerede på bristepunktet og det er langt fra tomt ennå.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva skulle den logikken ha bunnet i? Og nei, ingenting tyder på at det er tilfelle. Vi er allerede på bristepunktet og det er langt fra tomt ennå.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte i den banen at jeg har også troa på universet og skapelse og litt sånt liksom, på en måte om du skjønner?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Slik jeg ser det: hvis det er noen intelligent skaper bak dette, har denne latt såpass mye stå i til å gjøre det usannsynlig at vi reddes fra klimakrisen ved hjelp av "divine intervention". Da virker det mer karakteristisk å gi oss akkurat nok tau i form av karbon ol. til å la oss henge oss selv, akkurat nok intelligens til å la noen se at ting går til helvete, og nok dumskap til å gjøre det nær umulig å fikse i tide.

I tillegg ville det være helt pointless, fordi et slikt scenario gir veldig lite mening når man da i stedet kunne skapt en energikilde vi kunne brukt som ikke ødela verden rundt oss. Eller bare, i dunno, droppet det.

Som sagt er det plenty fossilt brennstoff igjen ennå. Nei, det varer ikke evig, men det er ikke noen grunn til å tro at det forsvinner fort nok til å "redde oss" hvis vi bare kjører på som vanlig - det måtte i tilfelle vært jævlig fort.
Sist endret av robhol; 8. september 2017 kl. 19:04.
Universet er likegyldig, rettferdighet er menneskeskapt, ingen hører hjemme noe sted og vi skal alle dø. Skål!
Kloden vil ikke bli ødelagt men ubeboelig for mennesker. Kloden reparerer seg selv og noen tusen, hundre tusen eller millioner år (avhengig av hvor mye skade vi klarer å gjøre) etter at vi er borte vekk vil den være så god som ny. Ikke at det er noen trøst for oss akkurat, men kloden er ingenting å bekymre seg for.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Når man tenker over de ufattelige mengdene med søppel og forurensning, som vi mennesker ødelegger jordkloden med, tenker jeg at kloden virkelig står i fare for å bli ødelagt innen nær framtid.
Vis hele sitatet...
Om vi ser bort fra den nær tautologiske måten du formulerer dette på: Hva vil det si at den blir ødelagt? (Og hvor nær er nær framtid?)

Er en sommerfugl en ødelagt larve eller puppe?

Der sier du nok nei.

Er en bunke glasskår et ødelagt drikkebeger?

Der sier du nok ja.

Er bacon en ødelagt gris?

J… n… åh. Vi liker jo både grisen og baconet.

kanskje kloden er logisk laget, ved at olje/gass tar slutt, før smertepunktet for forurensning er nådd?
Vis hele sitatet...
Hva er smertepunktet? Hvordan vet du når det er nådd?

Vi må se til å være bevisst på å behandle kloden riktig.
Vis hele sitatet...
Hva er riktig behandling av kloden?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva er riktig behandling av kloden?
Vis hele sitatet...
Det er jeg usikker på. Mye av det jeg vil finne ut av.
En ting er vi enig i, menneskene har gått for langt, iht. ødeleggelse av kloden!?

Innspill ønskes!
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Kloden vil ikke bli ødelagt men ubeboelig for mennesker. Kloden reparerer seg selv og noen tusen, hundre tusen eller millioner år (avhengig av hvor mye skade vi klarer å gjøre) etter at vi er borte vekk vil den være så god som ny. Ikke at det er noen trøst for oss akkurat, men kloden er ingenting å bekymre seg for.
Vis hele sitatet...
Tiden leger alle sår. Vi er såret. (Et sår. Ikke såret som i skadet)

Edit: Det ble feil. Jeg mente vel heller at jorda leges, vi er "pesten".
Sist endret av NAPse; 8. september 2017 kl. 20:06.
Jeg er enig med deg, og at det er grunn til bekymring. Min bekymring har ikke direkte med jordkloden og ødeleggelse å gjøre, men roten til problemet; nemlig menneskets holdninger.

Jeg mener å se en farlig utvikling, at vi bryr oss for mye om oss selv og distanserer oss lengre og lengre fra hverandre. Jeg mener også at de fleste av oss tenker at lykken ser slik ut: ha penger så en klarer seg, gjøre noe meningsfylt og ha noen rundt oss som vi er glad i og som er glad i oss. Dette er jo ikke dumt på noen måte... Men hva gjør vi for å oppnå dette, her begynner ting å bli interessant.

Mitt råd er veldig simpelt: bry deg mer. Nestekjærligheten står i fare og trues av konstante forandringer, i kultur - musikk og tv, i politikk og våre egne valg.

Hvis livet er basert på kjærlighet (som også fleste av oss søker) så må vi vanne den planten og gi det lys. F.eks så lett som å sette andre før deg selv litt oftere.

Det jeg prøver å si er at roten til både bekymringen din og min er mangel på kjærlighet i verden. Jeg vet at mange føler religion er noe tåpelig, men selv mener jeg bibelen holder svarene du egentlig søker. Tenke seg at landet vårt er bygd på kristne verdier, og det har gått oss bra lenge. Nå viker flere vekk fra den sunne lære og det viser seg i konsekvensene vi ser.

Til dere som ikke vil høre om bibelen eller religion, greit, men vær litt mer kjærlig likevel da, for det tjener ikke bare du på, men også alle oss andre. Best av alt etter min mening her jeg sitter, vær mer kjærlig mot dem som hater deg. Slik sloss du mot hat som er roten til ødeleggelsene vi ser på jorda vår og mellom oss mennesker.

Til sist, vet jeg at innlegget her ble litt hulter til bulter, men budskapet ligger der. Og det er å bry seg mer om hverandre.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
En ting er vi enig i, menneskene har gått for langt, iht. ødeleggelse av kloden!?
Vis hele sitatet...
Sitat av NAPse Vis innlegg
Tiden leger alle sår. Vi er såret. (Et sår. Ikke såret som i skadet)

Edit: Det ble feil. Jeg mente vel heller at jorda leges, vi er "pesten".
Vis hele sitatet...
Når gikk mennesket for langt? Hvordan finner du ut når mennesket ble et sår/såret?

Zarkaz: At verden burde vært mer kjærlig er en fin tanke. Og kanskje den ideelle tilstanden.

Men kan den oppnås? Hvordan vet du når verden har blitt så kjærlig som du mener den bør være?

Og om den kan, og du har en måte å måle det på: Hva er sannsynligheten for at det kommer til å skje?

La oss si at TS bestemmer seg for å vie all sin fritid til å få folk til å bry seg mer om hverandre:

Kode

7 dager i uka * 24 timer per dag = 168 timer

Trekk fra 7 dager * 10 timer søvn, personlig hygiene, matlaging og annet husarbeid per døgn: 98 timer

Trekk fra 5 arbeidsdager * 8 arbeidstimer per arbeidsdag: 58 timer
Du kan justere ting her til å få mer eller mindre enn 58 timer i uka, men uansett:

Dette er tid du ikke kan bruke til noe annet. (Cost of opportunity/Alternativkostnad)

Så du vil at de 58 timene har så stor effekt som mulig.

Om du er i Kirkenes og ideelt sett skulle vært i Lillestrøm kan du begynne å gå dit (Google Maps estimerer 363 timer), eller du kan bruke 2 timer med fly, og komme deg til Oslo mye raskere. Det er ikke helt ideelt, og kanskje det ikke er mulig for deg å komme helt fram til Lillestrøm, men du foretrekker Oslo et godt stykke framfor Kirkenes.

Ideelt sett hadde vi ikke trengt kontrakter, moderatorer på nFF og en haug andre ting, men vi lever ikke i en ideell verden, og vi bruker disse for å komme oss nærmere utopien vi ønsker å oppnå.

Relevant: https://80000hours.org/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.youtube.com/watch?v=kmP4Xzt0rN4

Vel verdt å sjå i så måte!
"The planet is fine; the people are fucked! Difference.."
https://www.youtube.com/watch?v=7W33HRc1A6c