Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1779
Hei. Jeg er 16 år og skal flytte til spania. Skal Være i sverige en god stund. Så lurte på hvilke krav det var for meg? Har søkt masse nå men ikke funnet aner en krav til ledsageren. Pappaen min er tidligere kjørelærer så trenger han da å ta det svenske kurset? Trenger jeg som skal øvelsekjøre noe kurs vis jeg har kurset fra Norge? ?
Du må ha søkt veldig dårlig, for det er mye informasjon på de første googletreffene :P
Fra svenske vegvesenet:

"Krav på handledaren
För att godkännas som handledare ska du:

ha fyllt 24 år,
sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen.
Ansökan
Ansökan om godkännande som handledare gör du på en särskild blankett, Ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning (pdf-fil), som du skickar till Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd.

Handledaren måste ansöka om handledarskap för varje behörighet som eleven ska övningsköra för.

Blanketten
finns även hos polisen, Länsstyrelsen och Vägverkets förarprovskontor. Du kan också beställa den via e-mail eller från Länsstyrelsen.

Bevis och skylt
När Länsstyrelsen godkänt dig som handledare får du ett bevis som ska medföras vid övningskörning.
Glöm inte heller att placera den grönvita skylten med ordet "ÖVNINGSKÖR" baktill på fordonet."
Men hva er mine krav? Har sett de krava men vet ikke hva mine krav for å øvelsekjøre er?
"Övningskörning på trafikskola eller privat för B-körkort kräver att du är minst 16 år gammal. Vid 17 år och 6 månader får du även köra personbil med lätt släp samt lätt lastbil.

Det krävs också att du har ett giltigt körkortstillstånd och att handledaren har ett handledarbevis. Kom ihåg att medföra båda dokumenten tillsammans med en legitimationshandling när ni övningskör."

http://korkortonline.se/fakta/ovningskorning/
Som norsk statsborger gjelder vell igrunn norske krav.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som norsk statsborger gjelder vell igrunn norske krav.
Vis hele sitatet...
Wut?
Svenske krav til kjøring gjelder selvsagt i Sverige. Det du tenker på er nok det at det som er forbudt i Norge er hovedsakelig forbudt også utenfor kongeriket. (Drap, narkotika og slikt)
Er ihvertfall ikke lov å øvelseskjøre utenfor Norge med norsk øvelseskjøringsbeviset. Ergo må du skaffe deg dette beviset i Sverige etter gjeldene regler. Dra innom en svensk trafikkskole/biltilsyn.
Men trenger jeg et kurs i sverige eller blir det bare ledsageren som må ha det??
Virker jo logisk om også du må ha et kurs. Ser ikke for meg at svenske trafikktilsynes (eller hva det nå enn kalles) sender personer ut på veien uten noen form for forhåndsopplæring aka traffikalt grunnkurs.

Sjøl om du har det her i Norge, tviler jeg på at du får øvelseskjøringsbevis i Sverige uten kurs med den lappen som grunnlag.