Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4630
Har siden 2010 hatt ADSL fra Telenor. Sitter med brevet fra 2010 og ser at jeg skal ha opptil 16000/800 kbit/s. Har pakken som heter "Bredbånd 16" og som koster 399,- i måneden.


Når jeg tar bredbåndstesten her: www.bredbandstest.no
Så ender jeg på 11,31mb/s inn og 667kb/s opp
Ping: 50ms

Når de skriver _opptil_ så skjønner jeg at jeg ikke kan forvente 16mb/s blankt, men ville jo tro at jeg skulle være i nærheten av det...?


Har jeg en god sak mot Telenor her? Bør jeg ringe dem og be dem justere linja mi opp?
Er du kobla til med kabel eller tråløst? Det har mye ¨si. Om jeg bruker meg selv som eksempel har jeg 13 ned til vanlig mens på kabel har jeg opp mot 75.
8 kbit/s = 1 kb/s

Derfor hvis det står i brevet at du er lovet 16000 kbit/s så skal du egentlig ha 2 mb i sekundet, så da får du mer enn du er lovet.

EDIT: Tok Bredbåndstesten nå og den "måler" i mbps mens resultatet viser mb/s, så hvis ikke jeg har sinnsykt raskt nett så har de skrevet feil. Uansett, du kan prøve å ringe Telenor for å prøve å få de til å øke hastigheten din, det er mye tap i linjer og slikt som får de til å skrive opptil istedenfor å garantere en gitt hastighet.
Sist endret av DataFreak96; 6. mars 2014 kl. 19:08.
Sitat av PClock Vis innlegg
Er du kobla til med kabel eller tråløst? Det har mye ¨si. Om jeg bruker meg selv som eksempel har jeg 13 ned til vanlig mens på kabel har jeg opp mot 75.
Vis hele sitatet...


Prøvde å gå fra trådløst til kabel nå og hastiheten er ca. akkurat det samme.
11,30 mb/s og 673 kb/s.


Altså ingen forskjell nesten.


Når jeg laster ned noe på Utorrent via Iptorrents så har jeg en makshastighet på 1,3 mb/s? i nedlasting. Har aldri hatt over 1,3 i hastighet på utorrent. Sier det noe?
Sist endret av Trezpazr; 6. mars 2014 kl. 19:17.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
8 kbit/s = 1 kb/s

Derfor hvis det står i brevet at du er lovet 16000 kbit/s så skal du egentlig ha 2 mb i sekundet, så da får du mer enn du er lovet.

EDIT: Tok Bredbåndstesten nå og den "måler" i mbps mens resultatet viser mb/s, så hvis ikke jeg har sinnsykt raskt nett så har de skrevet feil. Uansett, du kan prøve å ringe Telenor for å prøve å få de til å øke hastigheten din, det er mye tap i linjer og slikt som får de til å skrive opptil istedenfor å garantere en gitt hastighet.
Vis hele sitatet...
MB = Megabyte
Mb = Megabits

MBps eller MB/s = Megabyte per sekund
Mbps eller Mb/s = Megabits per sekund

Altså stor og liten bokstav skiller det ..
De skriver "opptil" ettersom det er helt umulig å garantere at alle kan få den samme hastigheten. Kvaliteten på kobberet, samt linjelengde, er det som har betydning for hastigheten.

Du kan sjekke linjen din på kapaks:
1. Logg inn med brukernavn / passord: skapaksprovider / prov
2. Skriv inn nødvendig data, og velg "Digital Ethernet".
3. Her kan du se "Total linjelengde inkludert inntak", og "Tråddiameter" for tilkoblingen din. Det er dette som er vesentlig når det kommer til kapasiteten.

Jeg er noe usikker på hvor kort linjelengde som kreves for din hastighet, men i følge denne siden, så kan den være på max 1000 meter. Dersom du bytter til ADSL2, så kan det være at du opplever større hastigheter med en lengre linjelengde. Da er kravet for 16mbit en linjelengde på max 1750 meter.
Bruk heller Post- og Teletilsynet sin testside: http://www.nettfart.no
Og hvis du ikke følger hvert bidige punkt på sjekklisten de ber deg følge, så kan du egentlig drite i å teste i det hele tatt.

Hvis du da fortsatt har så lavt at du gidder å gjøre noe med det, så kontakter du Telenor (de kan sjekke faktisk synchastighet imellom DSLAM og ditt routermodem)..
Sitat av caperno Vis innlegg
De skriver "opptil" ettersom det er helt umulig å garantere at alle kan få den samme hastigheten. Kvaliteten på kobberet, samt linjelengde, er det som har betydning for hastigheten.

Du kan sjekke linjen din på kapaks:
1. Logg inn med brukernavn / passord: skapaksprovider / prov
2. Skriv inn nødvendig data, og velg "Digital Ethernet".
3. Her kan du se "Total linjelengde inkludert inntak", og "Tråddiameter" for tilkoblingen din. Det er dette som er vesentlig når det kommer til kapasiteten.

Jeg er noe usikker på hvor kort linjelengde som kreves for din hastighet, men i følge denne siden, så kan den være på max 1000 meter. Dersom du bytter til ADSL2, så kan det være at du opplever større hastigheter med en lengre linjelengde. Da er kravet for 16mbit en linjelengde på max 1750 meter.
Vis hele sitatet...


Gjorde dette. Fikk opp:

"Merknader:
Digital Ethernet er et punkt til punkt samband. Du må derfor også utføre et søk basert på det andre punktets adresse eller nummer.
Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet
Total linjelengde inkludert inntak: 313 meter
Lengde på inntak: 100 meter (standard)
Linjestatus: Aktiv linje
Tråddiameter: 0,6 mm
Fabrikat på utstyr: Ukjent
Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt."



Svaret jeg vil ha: Er det normalt å ha et så stort avvik og bør jeg gjøre noe med dette?
Sist endret av Trezpazr; 6. mars 2014 kl. 19:32.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Gjorde dette.

Svaret jeg vil ha: Er det normalt å ha et så stort avvik og bør jeg gjøre noe med dette?
Vis hele sitatet...
Ut i fra linjelengde og tråddiameter, så burde du kunne oppnå høyere hastigheter enn det du får med mindre det er andre tekniske forhold som forhindrer det. Selv har jeg det samme abonnementet som deg, og oppnår 12.19 / 0.71 Mbit/s. Ping er på 12ms (målt på nettfart.no). Linjelengden min er på 1352 meter, og tråddiameter er på 0,4 mm.

Du burde kontakte Telenor og spørre om det er noen grunn til at linja ikke yter mer. Dersom ADSL2 er tilgjengelig der du bor (noe det sannsynligvis er), så kan du jo vurdere å bytte til ADSL2 25/5. Det tilkommer ikke kostnader for linjeleie på ADSL2, så da vil ett bytte til 25/5 kun koste deg 21 kr ekstra i måneden. ADSL2 har lavere krav til linjelengde.
Sist endret av caperno; 6. mars 2014 kl. 20:54.
Sitat av caperno Vis innlegg

Du burde kontakte Telenor og spørre om det er noen grunn til at linja ikke yter mer. Dersom ADSL2 er tilgjengelig der du bor (noe det sannsynligvis er), så kan du jo vurdere å bytte til ADSL2 25/5. Det tilkommer ikke kostnader for linjeleie på ADSL2, så da vil ett bytte til 25/5 kun koste deg 21 kr ekstra i måneden. ADSL2 har lavere krav til linjelengde.
Vis hele sitatet...
Hvor finner du tallet 21 kr ekstra i måneden? Fint om du kommer med link. Jeg sitter inne på Telenor.no og der står det at ei 25/5 linje koster 499,- i måneden? Min nåværende linje koster 399,-
Ditt abonnement koster 399 kr. I tillegg kommer linjeleie på 79 kr. Totalt blir dette: 478 kr.
ADSL 25/5 koster 499 kr, og da kommer det ingen kostnader for linjeleie i tillegg.
Differansen blir derfor bare 21 kr.
Sist endret av caperno; 6. mars 2014 kl. 21:14.
Om han har mer enn 8mbps nedstrøms er han allerede på adsl2+
Du får ikke 25/5 på adsl, da må du over på vdsl (sjekk i kapaks om det er tilgjengelig på adressen)

Ingen prøver å lure noen, men kobbernettet er virkelig røtent og det finnes haugevis av forgreninger og ymse forhold som gjør at kart og terreng ikke nødvendigvis stemmer overens. Modemet vil pga støy synce på lavere hastighet enn forventet og kunder tror ISP-ene prøver å snyte de for et par megabits. Ring ISP og be de sjekke støymarginer.
Sitat av moridin Vis innlegg
Om han har mer enn 8mbps nedstrøms er han allerede på adsl2+
Du får ikke 25/5 på adsl, da må du over på vdsl (sjekk i kapaks om det er tilgjengelig på adressen)
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jo selvsagt korrekt. Ble litt rot her. Han har jo ADSL2+ allerede, og VDSL er det jeg mente han burde forhøre seg om.
Gikk inn på fakturaer på Telenor.no for å sjekke hva vi i familien egentlig betaler. Tok screenshot av faktura på Bredbånd fra Februar: http://oi58.tinypic.com/1zy92sh.jpg

Prøvde å sjekke langt tilbake i tid og vi har tydeligvis betalt 585 kr som fast pris i lang tid.
Noen som kan fortelle meg hva det egentlig er vi betaler for her? Hva er "Bruk" og "Tillegg" på fakturaen?

EDIT: Nevermind. Jeg fant spesifikasjoner på fakturaen. Betaler 49 kr for "minimumsfakturering" og 39 kr for "Gebyr for papirfaktura"
I tillegg betaler vi 19 kr for et hustelefon-nummer som vi ikke har brukt på sikkert 5 år. Vi har ikke hustelefon. Som caperno sier så betaler jeg 79 kr i "Linjetilgang bredbånd" aka linjeleie.


MEN, caperno: Skal jeg bare spørre etter å få ei VDSL-linje med 25/5 og betale kun 21 kr i måneden ekstra..? Det du mener?
Sist endret av Trezpazr; 6. mars 2014 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
MEN, caperno: Skal jeg bare spørre etter å få ei VDSL-linje med 25/5 og betale kun 21 kr i måneden ekstra..? Det du mener?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan spørre Telenor om de kan tilby deg VDSL 25/5. Dersom de kan levere dette så vil det kun bli 21 kr mer i mnd å betale.

Hvis dere ikke trenger fasttelefon, så er det jo mulig å si den opp.
Sist endret av caperno; 6. mars 2014 kl. 22:03.
Hvis det stemmer at jeg ikke trenger å betale linjeleien på 79 kr i måneden ved å oppgradere til 25/5, så skal jeg deffinitvt endre abbonement.

Takk for hjelpen alle sammen!
du kan sjekke i kapaks på hva kabelen inn til boligen din kan takle... Husk å sjekk adsl og vdsl katagorien: http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
du kan sjekke i kapaks på hva kabelen inn til boligen din kan takle... Husk å sjekk adsl og vdsl katagorien: http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/
Vis hele sitatet...
Sjekket nettopp. Jeg kan ha ADSL Basis, ADSL Premium, VDSL Basis og VDSL Premium.

Skrev inn nummeret til fasttelefonen her i huset og på Telenor.no står det at den høyeste hastigheten er pakken som heter "Bredbånd 40/10".

På kapaks under VDSL Premium står det:

"Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL
Bredbåndsprodukt på linjen: BA
Søkt produkt: VDSL-PREMIUM
Høyeste produktklasse: VDSL 40/10
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 40000
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 10048"

Så dette er vel makshastigheten jeg kan få her jeg bor.


Har dessuten fått bekreftet inne på Telenor at linjeleien forsvinner så fort jeg bestiller minimum 25/5 pakka. Hvis jeg i tillegg får de til å slutte å sende oss faktura i posten (39,- per måned) og avbestiller fasttelefonen (19,- per måned) så er det penger spart og et mye kjappere internett til nesten samme pris som vi har betalt i årevis.