Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2798
Jeg har alltid hatt det problemet at Tramadol gir meg bivirkningen Urinretensjon, der jeg får problemer med å urinere og i verste fall får fullstendig stans i muligheten til å urinere. Dette har allerede endt med kateter rundt 3 ganger nå. Derfor kan jeg ikke innta mer enn opptil 50 mg Tramadol mer enn 2 ganger uken. Også da vil slike problemer oppstå i opptil ca. 3 Dager etter siste dose.
Muskelsammentrekninger/ufrivillige bevegelser er en annen bivirkning som også oppstår.

Nå har jeg oppdaget at også Oxycontin gir meg disse bivirkningene. Kodein er per nå det eneste jeg kan ta (av de opiater som jeg til nå har forsøkt) uten å få disse bivirkningene.

Forøvrig så går urinretensjonen ut på at musklene (slik det kjennes ut iallefall) strammer seg så kraftig at dette med å urinere blir praktisk talt umulig. Eller svært begrenset. Benzodiazepiner har null effekt.

Spørsmål:

- Vet noen av dere hvorfor dette med urineringsproblemer oppstår?
Jeg tenker at det er økningen i Dopamin som har skylden for muskelsammentrekningene, men er dette også grunnen for urinretensjon?
Hva er i så fall grunnen for at dette oppstår (kjemisk sett)?

- Noen gode råd til hvordan dette kan unngås (foruten å ikke ta medikamentet)? Er det medikamenter der ute som kan motvirke/hemme denne bivirkningen?

- Noe jeg ikke forstår er hvorfor Kodein ikke har denne bivirkningen når vanlig morfin har den.
Noen ideer?
Sist endret av Who?; 3. mars 2018 kl. 15:38.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skulle tro at det er dosebasert. Kodein blir jo til morfin inne i kroppen.
Jeg har selv fått det på oxy og morfin, men kodein ruser jeg meg som regel ikke på, kun mot smertelindring.
Husker at jeg lå på sykehuset og ikke skjønt hvorfor jeg ikke klarte å pisse, var sikker på at det var fordi jeg var liggende i senga og ikke sto.

Hvorfor det oppstår er fordi du bedøver kroppen veldig så musklene du bruker for å urinere ikke fungerer tilstrekkelig.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle tro at det er dosebasert. Kodein blir jo til morfin inne i kroppen.
Jeg har selv fått det på oxy og morfin, men kodein ruser jeg meg som regel ikke på, kun mot smertelindring.
Husker at jeg lå på sykehuset og ikke skjønt hvorfor jeg ikke klarte å pisse, var sikker på at det var fordi jeg var liggende i senga og ikke sto.

Hvorfor det oppstår er fordi du bedøver kroppen veldig så musklene du bruker for å urinere ikke fungerer tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at denne bivirkningen ikke er oppført i det hele tatt over mulige bivirkninger når det kommer til Paralgin Forte (Kodein).
Det er det jeg finner svært rart, siden det ikke er alle som holder seg til dosen på maks 2 tabletter hver 6. Time.

Dersom dette med bedøvelse skulle være grunnen så burde jo dette også ha skjedd på benzodiazepiner, eller?
Det er jo også rart at, i alle fall i mitt tilfelle, så oppstår dette på så lite som 35 mg Tramadol, men ikke på 60 mg Kodein. Jeg må faktisk ned i så lite som ca. 15 mg Tramadol for å ikke oppleve denne bivirkningen.
Sist endret av Who?; 3. mars 2018 kl. 16:17.
Jeg har prblemer med å tisse hver gang jeg går på do, må sitte og meditere nesten, da går det bra. Får slippe tilsyn nå når jeg tar urinprøver for jeg sleit så sinsykt med å pisse foran ei kjerring. Det gjorde livet mitt lettere å få slippe, men er litt usikker på hvor bekymret jeg burde være for dette. Går på metadon og mye medsiner.

s
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har samme problemet med oxy. Jeg pleier å gå i dusjen,ta en varm dusj og rett og slett prøve å pisse i dusjen. Noen ganger funker det
Ouff, ja, har spendert maaaaange timmer på att kunne pisse, spesiellt på Tramadol og Subutex.

Pleier og sette på vann i handfatet. Lydet av rinnende vann blir en stimuli som hjelper.

Eller dusjen som noen sa.