Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6300
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Ser for meg og ta alle sikkerhetskurs og krankurs for offshore.. hvorfan er ståa der ute nå? Ser for meg å prøve og komme meg ut som kranfører assistent.. regner med og være ferdig med alt om ett år ca.

Takker meget for svar:-)
Hvordan ståa er offshore? Har du ikke sett nyheter de siste 3-4 årene?

Alt annet vil vel være bedre å satse på.
Etter mye omstrukturering og innsparingen ser vi nå att krisen er noe flatet ut, og det tar seg faktisk litt opp. Men å konkurrere på markedet som helst fersk ser jeg på som en meget dårlig investering. Du har tusenvis av mennesker som sitter på land med lang erfaring og god kompetanse. Hvis selskapene trenger mer arbeidskraft trenger de bare å plukke opp telefonen.

Hvis du først har cash som brenner i lomma som du kan bruke på kursing ville jeg satset på førerkort klasse C. Det er mye jobb ledig som kortdistanse lastebilsjåfør, hvertfall i Trøndelag med all oppdrettsnæringen. Spesielt nå sommerstid med all ferieavviklingen, da er det enkelt å få foten innenfor ett av de store selskapene.

Når vi først er inne på oppdrett så er også det noe å se nermere på. Mye røkterjobber langs kysten, usikkerheten ligger i sykdomsproblematikken.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for informativt svar zeldur.. ser tankegangen :-) har allerede klasse CE,ysk,adr og er i fast 100% med over gjennomsnittet lønn.. problemet innenfor transporten er at du jobber 300 timer hvis du vil ha noen store lønninger.. så ser meg etter en vei og komme meg innenfor noe nytt og hvor det er mulighet for videreutvikling osv.. en får aldri noen annen stilling som sjafør som oftest innenfor transport.. missforstå meg rett med jobbingen for den liker jeg men vet det er jobber der ute med bra lønn og mye jobb hvor en ikke må ligge i gråsone for alt av regelverk og være ansvarlig for en 50 tonns missil ute blant medtrafikanter
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Offshore er absolutt ikke noe å satse på.
Det markedet vil være mettet i lang lang tid fremover (om det i det heletatt vil bli stort igjen er det jo også endel tvil rundt)

Har selv jobbet mange mange år i bransjen å ser ikke for meg noen fremtid i den bransjen lenger.
Det sitter haugevis med folk som har all verdens av sertifikater og kurs samt masser av erfaring så det nål øyet er nok meget trangt om ikke tett.

Lykke til med hva enn det blir til uansett
Akkurat likt var rundt 1997. Oljeprisen falt til under 10 dollar fatet. Krisestemning og alle frarådet jobb offshore. De som likevel satset tok kursing, sikkerhet etc de var klar når prisen økte og det ble gjort nye funn etc.

Jeg tror bestemt at veldig mange av de som har vært ute tidligere nå er i andre jobber, kanskje har lagt til seg nye vaner og det er slett ikke sikkert at alle som tidligere har vært ute engang ønsker å komme tilbake offshore. Også er det garantert noen som selskapene ikke ønsker ut igen av ymse årsaker.

Om du har pengene så go for it. Selve jobben ute er perfekt med turnus og lønn etc. Det er ikke garantert at du får jobb selvsagt, men det som er garantert at uten disse kursene så blir det ingen jobb offshore.

Grip sjansen nå når alle tenker det ikke er fremtid i oljå. Er vel bedre å få ut en sulten ung mann enn å hente ut igjen en av de gamle sliterne som egentlig er mett og bare ser frem til å bli hentet inn av helikopteret.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Akkurat likt var rundt 1997. Oljeprisen falt til under 10 dollar fatet.
Vis hele sitatet...
Og det er vel det som er likt, fall i oljeprisen. Dengang ble det gjort en quickfix med krisetiltak for å redde næringen og vi ser jo nå hvor lenge det varte. Denne gang har til og med sittende finansminister Siv Jensen innsett at oljefesten er over. Det alene burde si sitt.
Ja festen er kanskje over, men det blir jo ikke slutt på oljeproduksjonen. Og det er gjort svært mange nye store funn. Og når prisen øker så vil også mer marginale felt settes i drift.

Her vil jeg si at økt risiko kan gi økt gevinst. Ved å satse sparepengene på kursing nå når svært få andre gjøre det så er sjansene der for at ts faktisk kommer seg offshore. Er han heldig å får jobb så vil han i løpet av en ti-femten års periode tjene omtrent det dobbelte av hva han kunne tjent på land. Og mange jobber jo ekstra på land i turnus fri. Sånt blir det heftig inntekt av. Si at han får jobb og klarer å beholde den i femten år så har en da en so solid økonomi at både hus og bil er nedbetalt og kanskje hytte og båt også.

Ja han kan risikere å ikke få jobb, men sikkerhetskurset kan jo gi ham jobb på havet. Det meste er bedre en CE om dagen. Kabotasje, polakker og sjefer som krever kjøring langt utover kjøre og hviletid. Transport er dessverre blitt en bransje i forfall, og med så mye utenlandske biler må norske selskaper prise seg så lavt at det knapt er overskudd. Posten feks er jo en av værstingene.

Alternativt kan han jo bruke pengene på børs, der kan han vinne eller tape. Og jeg ville satset offshore om jeg hadde muligheten.
Hvorfor skal arbeidsgiver velge han, uten erfaring, fremfor alle de med erfaring på land? Børsen? Hvorfor skrive om man ikke har noe å si?
*Fikk error når jeg prøvde å sitère frtoretang*

Så lenge OPEC styrer skuta (oljeprisen) vil gullalderen i oljenæringen i Norge aldri komme tilbake. Saudi, Iran, Iraq og Kuwaits reservoarer er LANGT større enn Norges. Vi må bare følge strømmen. For å putte det i kontekst. Saudi Arabia sitter på ca 260.000 millioner fat olje, Norge ca 6.000 millioner.
Når kampen om de siste oljedråpene blir kjempet er ikke Norge en oljenasjon lengre. Dette er å dra det litt langt, men det er viktig å få en forståelse for att Norge er veldig sårbar.

Kjenner en som har fått jobbtilbud i Saudi Arabia. Kontrakt på 2.mill kroner for ett års arbeid. Der finnes det muligheter, men ikke for ferskinger. Da er det snakk om de som har jobbet seg opp fra 80-tallet med kompetanse og satt som konsulenter i Stavanger før bobla sprakk.
Å satse på norsk offshore nå høres ut som de gutta som har tatt seg store lån for å satse på pilotutdannelse i USA. Blir utkonkurrert av de som har cash nok til flere flytimer, ender opp med å kjøre Taxi i gamlelandet.

Børs er ett langt bedre tips, men ikke uten fast arbeid i bånn og solid overskudd. Send meg en PM om du vil ha råd, skal ikke hijacke offshore tråden med innføring i aksjehandel.
Sist endret av ZELDUR; 11. juli 2017 kl. 00:22.
Folk som har rundt 10 år ansiennitet, sliter med å få jobb. De fleste som fortsatt har jobb offshore har 15-20 år ansiennitet, og til og med mange av de har rykket ned til roughneck.

Men om Trump blir venn med Putin igjen så kan det jo snu litt, Norge har jo en del kontrakter i Russland.
Av nysjerrighet, hva har man muligheten til å tjene offshore med kun kurs som "utdannelse/erfaring" ?
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I teorien ja, i praksis neppe idag.
For 4-5 år siden kunne du sikkert fått jobber i haugevis.
Kjenner både bakere og snekkere etc som har arbeidet offshore.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager så ikke det handlet om penger.
Hva lønnen er akkurat pr idag vet jeg ikke. Men å kunne tjene fra 500 og opp vil jeg anslå som innafor
Vet en som jobber på kjøkkenet og er utdannet kokk. Tror han har ca 800 i året. Mer om de blir værfast eller noen på neste skift blir syke så de må ta lengre periode ute. De er faktisk mer på land enn de er ute på plattform. Og sett i forhold til det vil jeg si lønnen er formidabel. Det lar seg jo også gjøre å jobbe litt i friperiodene og da skal det være mulig å runde 1 mill i året.

De som jobber på dekk eller kran har kanskje høyere lønn mtp risiko?
Hehe de bør ha høyere lønn, men ofte har jo de mindre utdanning (kun kurs) så kan fort bli mindre sikkert?
Kjenner til en som var kokk på Kiel ferga Oslo-Kiel, han hadde 750k i året, 2 uker på 2 uker av..
Platform er vel som regel 2 uker på 3-4 uker av har jeg hørt.. Ganske lukerativt egentlig, hvertfall hvis man har mindre til liv haha
Bra hodetelefoner, amp, laptop, spill/musikk, hadde kost meg fint jeg tror jeg hehe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Offshore er absolutt ikke noe å satse på.
Det markedet vil være mettet i lang lang tid fremover (om det i det heletatt vil bli stort igjen er det jo også endel tvil rundt)

Har selv jobbet mange mange år i bransjen å ser ikke for meg noen fremtid i den bransjen lenger.
Det sitter haugevis med folk som har all verdens av sertifikater og kurs samt masser av erfaring så det nål øyet er nok meget trangt om ikke tett.

Lykke til med hva enn det blir til uansett
Vis hele sitatet...
Som han sier så er ikke Offshore noe å satse på nå , mulig det kan være lurt å ta utdanning som Olje Ingenør å satse på markedet forandrer seg i løpet av noen år...

Men sånn som ståa er per dags dato så er det dårlig med jobber....

Lønna er grei men vi er borte veldig mye , jeg jobber 2-4 men har mye overtid så blir fort at man er vekke 5 mnd av året ... å da er man totalt isolert fra venner og familie...

Selv leter jeg etter annet arbeid for tiden , rett å slett lei usikkerheten å styret med reisinga...
Sitat av raketten Vis innlegg
Hehe de bør ha høyere lønn, men ofte har jo de mindre utdanning (kun kurs) så kan fort bli mindre sikkert?
Kjenner til en som var kokk på Kiel ferga Oslo-Kiel, han hadde 750k i året, 2 uker på 2 uker av..
Platform er vel som regel 2 uker på 3-4 uker av har jeg hørt.. Ganske lukerativt egentlig, hvertfall hvis man har mindre til liv haha
Bra hodetelefoner, amp, laptop, spill/musikk, hadde kost meg fint jeg tror jeg hehe.
Vis hele sitatet...
Lønnen til nordsjøarbeidere er oftest styrt av tariffen de går under. De jobber 12 timer på og har 12 timer fri, 7 dager i uken, i (som regel) 2 uker. Arbeidsturnusen varierer fra 5/4 til 2/4. Jeg har inntrykk av at mesteparten av den yngre garden (<40) er utdannet.
Det er jo litt mer aktivitet nå om sommeren, markedet har uten tvil tatt seg litt opp for arbeidssøkere, vet at mange sliter faktisk med å få tak i folk. Er selv fast ansatt og går turnus, og jeg blir ringt flere ganger hver eneste friperiode og får spørsmål om å reise ekstra siden det er mangel på folk.

Mange som har blitt sagt opp/permittert har funnet seg andre ting å holde på med, mange sliter nok også med utgåtte kurser og ugyldige sertifikater etter lengre perioder arbeidsledig.

Jeg tror de største nedskjæringene er over og at der herfra kommer til å bli ansatt flere enn det eventuelt blir sagt opp i næringen, det kan være lurt å stå klar med de rette papirene for å få en fot innenfor, men du er ikke garantert noe, og selskapene ønsker helst folk med erfaring.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg

Jeg tror de største nedskjæringene er over og at der herfra kommer til å bli ansatt flere enn det eventuelt blir sagt opp i næringen, det kan være lurt å stå klar med de rette papirene for å få en fot innenfor, men du er ikke garantert noe, og selskapene ønsker helst folk med erfaring.
Vis hele sitatet...
Enig, blir sikkert akkurat det samme som forrige oljekrise (ikke akkurat nå kanskje, all in good time). Mange blir sagt opp, så blir det bedre tider og de ansetter masse folk igjen.