Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5237
Yoo

Fiksa meg jobb nå, forrige uke så fikk jeg tlf om at jeg var ansatt. Idag blir første dagen på jobb, og idag ble jeg også trukket opp til eksamen. Det jeg lurer på er om det er cool for arbeidsgiver at jeg spør om jeg kan ta dagen imorgen fri for å lese. Tenker at når det er noe så viktig som eksamen så er arbeidsgiveren grei med å gi fri, men har lite lyst å spør itilfelle sjefen er kjip. Dette er en bedrift med nesten utelukkende unge folk i jobb så jeg tenker det burde gå greit

Noen med erfaringer eller tips?
http://ledernett.no/har-ansatte-krav...en-og-flytting


Så i utgangspunktet har du ikke krav på det, men er daglid leder en fin fyr får du kanskje en dag ulønnet permisjon.
Prat med sjefen og hør - det verste du kan gjøre er å drøye det slik at sjefen får mindre tid til å finne en alternativ løsning til at du tar deg en fridag. Tipper han vil ha forståelse for at du trenger dagen til å lese, men han burde kanskje fått en forvarsel om at du har kommende eksamen og kanskje vil trenge noen fridager om du blir trukket opp.
Fofi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
http://ledernett.no/har-ansatte-krav...en-og-flytting


Så i utgangspunktet har du ikke krav på det, men er daglid leder en fin fyr får du kanskje en dag ulønnet permisjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Prat med sjefen og hør - det verste du kan gjøre er å drøye det slik at sjefen får mindre tid til å finne en alternativ løsning til at du tar deg en fridag. Tipper han vil ha forståelse for at du trenger dagen til å lese, men han burde kanskje fått en forvarsel om at du har kommende eksamen og kanskje vil trenge noen fridager om du blir trukket opp.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Ja, burde egentlig sagt ifra litt tidligere. Jeg ser an stemninga idag, virker daglileder cool så tar jeg det derfra. Ikke heeelt krise om jeg ikke får fri, men hadde vært greit når jeg bare har 24t.
Ville ringt og sagt det du nettopp skrev.
Asap
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spør sjefen om fri, men legg det fram på en måte sånn at du ikke behøver å ta fri om det er null mulighet for det
IT-Konsulent
Du har ikke så mange andre alternativer enn å høre, får du nei, så får du nei. De fleste sjefene vil være greie med det, vi har f.eks i tariff hos oss at alle har 1 fridag for eksamen, så lenge det ikke er noe tulleeksamen (noe som ikke ganger deg eller bedriften på noen måte).

Worst case, sier han nei, best case sier han ja med lønnet fridag, mitt gjett ville vært ulønnet fridag.
Fofi's Avatar
Trådstarter
Fikk fri! Daglig leder sa bare det var en selvfølge at jeg tok fri under eksamen. Regner med at det blir ulønnet, men hørte ikke noe om det eller gadd å spør, krysser fingrene for at det er lønna ��
Du får nok ikke lønn når du ikke er på jobb. Hadde du vært satt opp på timelista, men en hendelse gjør at dere er stengt eller ikke operative den dagen, ville du hatt krav på lønn.

For meg hadde det vært helt sykt å forvente at du skal få betalt når du sitter hjemme å leser til eksamen.. Det hadde faktisk triggra meg som arbeidsgiver.

Gratulerer med fri, du har nok en snill arbeidsgiver! (jeg måtte bytte vakten min selv)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Du får nok ikke lønn når du ikke er på jobb. Hadde du vært satt opp på timelista, men en hendelse gjør at dere er stengt eller ikke operative den dagen, ville du hatt krav på lønn.

For meg hadde det vært helt sykt å forvente at du skal få betalt når du sitter hjemme å leser til eksamen.. Det hadde faktisk triggra meg som arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Kjem an på. Om det er ein deltidsjobb som ikkje krev spesielle kvalifikasjoner er det jo forsåvidt greit nok at det er utan lønn.

Men om det er ein stabil jobb over tid, og eksamen er relevant for arbeidsgjevar skulle det jo berre mangle at det var lønn på eksamensdagen. Ofte er slikt regulert i personalhandbok og/eller tariffavtaler. T.d. hadde eg krav på lønna permisjon når eg gifta meg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjem an på. Om det er ein deltidsjobb som ikkje krev spesielle kvalifikasjoner er det jo forsåvidt greit nok at det er utan lønn.

Men om det er ein stabil jobb over tid, og eksamen er relevant for arbeidsgjevar skulle det jo berre mangle at det var lønn på eksamensdagen. Ofte er slikt regulert i personalhandbok og/eller tariffavtaler. T.d. hadde eg krav på lønna permisjon når eg gifta meg.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i! Jeg dro konklusjon om at det var mer butikkmedarbeider og han er videregående elev på måten det ble lagt frem på. Beklager hvis det var dårlig konklusjon

Som vidarlo sier også, vil dette garantert være dekt i kontrakt eller personalhåndboken.
Fofi's Avatar
Trådstarter
Du har helt rett Dictum er videregående elev og jobben er typ butikkmedarbeider. Droppa å spør om det var lønna av samme grunn som du hadde blitt triggra på. God sommer!