Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3169
Har noen erfaringer med å leie ut på AirBnB eller å leie videre til noen andre, uten å ha tatt det opp med utleier?

Det jeg lurer på er: Hvor sannsynlig er det at huseier har lov til å ta depositumet mitt dersom jeg blir tatt for å leie videre? Hvor sannsynlig er det at huseier har lov til å si opp kontrakten med umiddelbar virkning på grunn av "vesentlig mislighold"?

Jeg funderer på å leie ut leieleiligheten min siden jeg er på vei til å finne en annen plass å bo, på en ansvarlig og diskret måte, uten å ha tatt det opp med utleier. Min innstilling er at det aldri har vært noe problem med meg og huseier aldri vil merke noe til at jeg har flyttet ut og leid videre, altså ingen forskjell for utleier. Det er et medium stort firma som eier flere blokker og de har ikke snøring på hvem som bor i leilighetene. Det kommer og går folk hver måned, men noe bor også i mange år sånn som meg og noen naboer. Husleiekontrakten sier, som husleiekontrakter flest, at videreleie ikke er lovlig. Det er standard og jeg forstår det godt. Likevel ser jeg på muligheten å ninja-snike meg omkring nettopp det for å leie ut inntil jeg blir fersket eller må avslutte.

Jeg regner med at dersom eller når jeg blir oppdaget så blir husleiekontrakten min oppsagt.

Risiko for meg: Tap av depositumspenger. Husleiekontrakt oppsagt med umiddelbar virkning.
Konsekvens jeg ikke bryr meg om: husleiekontrakt oppsagt med vanlig oppsigelsestid.

Ta for gitt at: Hverken jeg, leietager eller AirBnB-gjest har vært til sjenanse for noen naboer. Leiligheten er ikke påført noen som helst skade eller slitasje, faktisk så er den vesentlig finere enn da jeg flyttet inn. Leiligheten er plettfri og innflyttingsklar når huseier får nøklene. Altså ingenting av det vanlige man kan ta depositum for. Ta også for gitt at alle husleier er betalt, og i tide.

Det sier seg selv at AirBnB med nye folk inn og ut er utrolig mye mer risikabelt, den samtalen trenger vi ikke her.

Det eneste jeg faktisk bryr meg om i denne situasjonen er om huseier har lov til å ta depositumet mitt når det ikke er noe fysisk skade eller slitasje og jeg ikke skylder husleie? Selv om jeg har gjort noe som kontrakten sier jeg ikke har lov til?

Formulert på ennå en annen måte, når folk blir kastet ut fordi de bråker og får klager, får DE tilbake depositumet sitt dersom det ikke er noen skader eller utestående husleier? For dersom de gjør det så får definitivt jeg det, tenker jeg.
Sist endret av åJasså; 13. juni 2016 kl. 20:12. Grunn: overskrift
Sitat av åJasså Vis innlegg
Formulert på ennå en annen måte, når folk blir kastet ut fordi de bråker og får klager, får DE tilbake depositumet sitt dersom det ikke er noen skader eller utestående husleier? For dersom de gjør det så får definitivt jeg det, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Depositumet er for å dekke tap ved mislighold eller skade, så du ville nok ikke ha mistet det av å bråke. Men når du faktisk tjener penger på å leie ut noe som du ikke eier, så kan han vel med rette hevde at pengene du tjente er hans og ikke dine. Det ville jeg ment om jeg var ham i alle fall.
Såvidt jeg vet kan ikke huseier ta depositumet ved fremleie, sålenge fremleie ikke har påført huseier tap. Om fremleie skjer til høyere pris så må huseier forholde seg til avtalt pris i kontrakt - og kan således ikke påberope seg tap pga fremleie selv med netto for leietaker. En bekjent gjorde dette sist sommer. Fikk god inntekt fra AirBnB mens han campet hos kjæresten. Ble dog oppdaget og kontrakt terminert umiddelbart. Huseier forsøkte å holde tilbake depositum men ga seg når saken skulle opp i forliksråd eller var det tingretten. Leietaker fikk depositum tilbake og hadde tjent seg noen lapper et halvt års tid før fremleien ble oppdaget.
åJasså's Avatar
Trådstarter
13 1
Takk takk, fint å høre erfaringer. Så jeg kan risikere umiddelbar oppsigelse, og trenering, men til slutt depositum tilbake så lenge det ikke er noen fysisk skade. Jeg er tilbøyelig til å tro at huseierfirmaet ikke hisser seg opp og har vært igjennom liknende mange ganger og ikke kaster vekk energi på noe de kjenner utfallet av.

AirBnB er risky og ganske frekt, må jeg innrømme. Der er mye ryddigere dersom en rolig venn av en venn leier.

Hvis noen andre også har anekdoter eller erfaringer så er jeg lutter øre
Sist endret av åJasså; 13. juni 2016 kl. 21:17. Grunn: lagt til smiley :)
Høres ut som en grei plan synes jeg. Så lenge du selv ordner med utleien av leiligheten du leier ut og tar sluttvask etter kunden så tipper jeg du kan få en pen liten sum. Som andre har nevnt så kan ikke utleier ta depositumet ditt uten at det gjelder skade som er gjort på leieobjektet. Det fine med AirBnB er jo at man kan se ann tilbakemeldinger som vedkomne har fått, med mindre det er helt ferske AB brukere da.

Si opp kontrakten pga. fremleie ja, men ikke ta depositumet ditt.