Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2007
Generelle spørsmål rundt pilleknasking!
Jeg har noen spørsmål rundt benzodiazepiner, og tror freak er riktig sted å starte.

Hvorfor
Fra tid til annen kan det bli litt turbulent i hode mitt, og jeg tyr til valiumen jeg i utgangspunktet får for flyskrekk.
Med turbulent mener jeg nervøsitet, angst, urolighet og usikkerhet for det meste.
Jeg tok valium for første gang nå for rundt 4 uker siden, og har spist totalt 4x5mg valium sammenlagt. Fra mitt ståsted føler jeg hvertfall ikke jeg misbruker det, men misbruker det kanskje i form av at jeg ikke bruker det som instruert.

Tolleranse
Jeg har lest litt rundt, og sånn jeg forstår det så bygges det raskt opp toleranse mot virkestoffet Diazepam(?). Men hva er raskt? Risikerer jeg å bygge noen form for toleranse dersom jeg tar 5mg en-to ganger i uken feks?

Halveringstid
Når det kommer til halveringstid, så forstår jeg ikke helt hvordan det fungerer.
Ifølge det jeg leste på felleskatalogen, har valium halveringstid på 20-50 timer. Vil det da si at jeg har virkestoffet aktivt i kroppen i intill 40-100timer?
Jeg tenker i hovedsak på alkoholinntak og bilkjøring.
Ettersom alkohol og benzoer ikke er helt heldig sammen, antar jeg det er dumt å dra på fylla samtidig som du eventuelt har Diazepam aktivt i blodet?(Halveringstid?)
Det samme gjelder forsåvidt bilkjøring. Jeg har naturligvis ikke tillatelse til å kjøre i valium rus, og derav må jeg planlegge når jeg kan slappe av litt.

Abstinenser
Jeg er en gammel traver på freak, og har lest nok om folk som sliter med abstinenser relatert til pillespising.
Men jeg er ganske skråsikker på at jeg ikke burde klare å pådra meg noen abstinenser av det lille jeg spiser. Eller skal det ikke så mye til?

Alternative medikamenter?
Ettersom jeg ikke får valium av legen for mitt forbruk, kommer neste steg på stigen til å være å anskaffe beroligende via andre kilder.
Jeg ser for meg at det ikke er det enkleste å skaffe, så jeg må kanskje være åpen for alternative medikamenter.
Har noen erfaring med andre typer beroligende en valium med tilsvarende effekt?

Jeg er klar over at det er flere tråder som besvarer spørsmålene mine, men denne gang ønsker jeg litt up to date svar
På forhånd takk.
Høres ut som du har god kontroll på inntaket ditt, tror ikke du trenger og bekymre deg så mye. 4x5mg på 4 uker er en relativt beskjeden dose.

Diazepam har lang halveringstid, konsentrasjonen er høyest de første timene etter inntak, og faller deretter de neste dagene. Jeg opplever ofte og ha en typisk "Valium" hangover dagen derpå. Linker med en god illustrasjon av nettop dette: http://www.benzoinfo.dk/andet/t2illu.php

Ser ikke for meg at du kommer til og bygge noen hurtig toleranse med 1-2 5mg i uken nei, du har jo som sagt en del hvite dager, som nedsetter toleransen mye igjen.
Bare husk at alle starter nettopp slik, og at økt bruk ofte kommer snikende. Det er kun om man klarer å holde det til et absolutt minimum at benzoer kan ha mer nytteverdi enn skadepotensiale, for når man begynner å bruke det litt mer enn man burde så vil nervøsiteten du opprinnelig ville dempe bli sterkere når du ikke er på den.

Om man først blir avhengig så sammenligner mange det med avhengighet av heroin, bare at den varer lengre.

Jeg sier ikke at det vil skje med deg, anbefaler deg bare å være oppmerksom og holde det til et absolutt minimum. Valium er utrolig deilig og det er lett å bli revet med.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
leger skriver som regel ut sobril med virkestoffet oksazepam, til å begynne med, det gjør de fordi halveringstiden er mye rasker 10-15 timer, DVs at det er mindre fare for opphopning av virkestoffet. slik det er fare for ved bruk av diazepam. diazepam bryte faktisk ned til oksazepam ette hvert.
med ditt forbruk med valium, ser jeg ingen fare for avhengighet eller rusmisbruk.
Sitat av torsken Vis innlegg
Valium er utrolig deilig og det er lett å bli revet med.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne legge til litt på den bombastiske uttalelsen; ja det kan være deilig å spise benzo, jeg gjør det iblant når jeg har en dårlig, depressiv dag og er nødt til å fungere sosialt. Et halvt mg alprazolam myker opp kantene litt, uten at det er noe problem å gå på jobb f eks. MEN selv på en så lav dose merker jeg at jeg ikke er lite skjerpet og skarp som vanlig, og det kan være smått irriterende. Klarer helt fint å fungere på alle plan, men er rett og slett ikke like snar i oppfattelsen.

Det gjør at jeg tror at ikke alle er disponert for å bli "revet med". Jeg er i hvert fall ikke bekymret. Elsker benzo, ja, men elsker også å være smart. Har tatt 0-2 mg alprazolam (xanor) per måned i lang tid, uten å øke forbruket. Liker også den korte halveringstiden, så kan jeg konsentrere virkningen til når det trengs aller mest, og slippe å gå rundt påvirket i lang tid etterpå. Tror det er gunstig også.